1
Vraag
2
Reageer en help mee
Roos59

Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 69Likes

Modem: Verzoek Ubee

Beste Forumleden, 

Met verbazing lees ik soms de reacties van de Ziggo-moderator die langs komt op het community forum. Na het beschikbaar stellen van ipv6 bij een modem in bridge-mode kunnen klanten met een verouderd modem een Ubee-modem toegestuurd krijgen. Als je ongelukkigerwijs helaas een Connectbox bezit moet je op je knieën om een fatsoenlijk Ubee-modem (zonder Wifi, ook volstrekt overbodig met een eigen router) te bemachtigen. Soms met het argument dat slechts in uitzonderlijke gevallen het Ubee-modem wordt verstrekt, maar ondertussen deze Ubee-modems met bosjes worden weggeven aan klanten met een een verouderd modem in bridge-mode en een nieuw modem vragen met de toevoeging GEEN Connectbox.

En dat in een tijdperk dat de concurrentie toeneemt (glasvezel wordt in korte tijd ( in het land) beschikbaar). Voorheen was de keus snel gemaakt Kabel of koper, Ziggo was verreweg beter dan het koperlijntje.

Vooropgesteld dat alles hier naar tevredenheid werkt de 300 mbs wordt bij ons gehaald conform het abonnement  en ipv6 in bridge-mode werkt probleemloos.

Ook geen problemen met televisie. Bellen geeft zo nu dan een probleem (tijdelijk geen verbinding kunnen maken). 

De noodzaak voor een ander modem is hier niet vanwege de wens voor een eigen modem- router binnenkort.

Ik begrijp dat klanten met een modem in bridge-mode niet een tweederangs Connectbox  willen, waarbij zij de overbodige Wifi-functionaliteit laten uitschakelen. Het Ubee-modem heeft geen overbodige functies die uitgeschakeld moeten worden.

In januari 2022 is het eindelijk zo ver dan moet Ziggo een eigen modem-router toestaan, de keuze voor het modem is al gemaakt. De Connectbox kan dan worden ontkoppeld en op zolder worden opgeborgen om op ons adres nooit meer te worden aangesloten. 
Ik begrijp dat glasvezel van KPN in februari/maart 2022 beschikbaar komt, zodat als Ziggo de benodigde gegevens voor het modem niet verstrekt de overstap (na meer dan 15 jaar) gemaakt  kan worden. En ja, ook over KPN valt wel het een en ander zeggen (ik verwacht dat het gras niet groener is).

6 Reacties 6
Bert

Level 21
Super Expert
  • 64890Posts
  • 4537Oplossingen
  • 17464Likes

"Ik begrijp dat klanten met een modem in bridge-mode niet een tweederangs Connectbox  willen, waarbij zij de overbodige Wifi-functionaliteit laten uitschakelen."

Er zijn tig duizenden die een Connect box in bridge hebben zonder problemen, waarom je het dan tweederangs noemt begrijp ik niet, kun je dat nader verklaren?

Op dit forum lees je alleen de problemen, slechts zeer zelden komt iemand hier vertellen dat alles prima werkt en als je het aantal met problemen afzet tegen de hoeveelheid die een Connect box in bridge heeft, is dat een klein percentage, als het echt zo slecht was, dan zag het hier, en terecht, zwart van de meldingen.

"Soms met het argument dat slechts in uitzonderlijke gevallen het Ubee-modem wordt verstrekt, maar ondertussen deze Ubee-modems met bosjes worden weggeven aan klanten met een een verouderd modem in bridge-mode en een nieuw modem vragen met de toevoeging GEEN Connectbox."

Ik heb uit andere topics begrepen dat dit soort acties wel eens ingegeven wordt door een dreigend gebrek van apparatuur, in dit geval mogelijk de Connect boxen, maar wat betreft de zakelijke Ubee is er ook geen overschot, vandaar de eerdere uitzonderlijkheid.

anoniemforum

Level 18
Super Expert
  • 8864Posts
  • 556Oplossingen
  • 2184Likes

eigelijk ben ik het wel met je eens maar de Ubee UBC1318ZG is een zakelijk modem en dat is de reden waarom ze die normaal gesproken alleen bij hoge uitzondering aan particuliere leveren

wegens het ipv6 in bridge mode heeft ziggo besloten om via dat topic de Ubee UBC1318ZG wel te leveren aan klanten met een ouder modem (Cisco of technicolor) die gebruik willen maken van ipv6 op hun eigen router en geen connectbox willen

gezien bridge mode met een connectbox prima mogelijk is ook met ipv6 komen klanten met een connectbox daar standaard niet voor in aanmerking 

je moet daarvoor kunnen aantonen dat je internet verbinding problemen heeft die veroorzaakt worden door de connectbox 

ook moeten alle mogelijke oorzaken uitgesloten zijn

Roos59
Topicstarter
Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 69Likes

Ik heb aangegeven dat de Connectbox bij ons geen problemen geeft.

Maar volgens het KISS-principe zou het Ziggo zieren wat meer maatwerk aan te bieden, de Connectbox als een router wenselijk is, een modem-only (zonder wifi-functionaliteit en naar ik begrijp minder stroomgebruik). Als Ziggo een modem-only zou aanbieden zou zelfs mijn wens een eigen modem-router aan te sluiten minder urgent zijn. 

Roos59
Topicstarter
Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 69Likes

Er zijn tig duizenden die een Connect box in bridge hebben zonder problemen, waarom je het dan tweederangs noemt begrijp ik niet, kun je dat nader verklaren?

Een duurdere router zoals de Fritzbox, Asus (vooral met Merlin firmware) of een oudere router met dd-wrt firmware  heeft in de regel meer functies voor het thuisnetwerk. Op de Fritzbox is in te stellen dat al het verkeer via DNS over TLS verloopt, daarnaast is met Fritz OS makkelijk een soort van NAS te creëren. Vergeleken met de voorgaande software opties is de Connectbox wel zeer beperkt.

Als de Wifi vervolgens wordt uitgeschakeld heeft de Connectbox  ook geen meerwaarde boven een simpel modem-only. Het voorgaande verklaard ( ten opzichte van duurdere routers of minder dure routers geflasht met superieure firmware) dat ik het woord tweederangs heb gebruikt.

Als ziggo maatwerk levert en naast de Connectbox tegen betaling alternatieven zou aanbieden dan is er voor de wensen van alle klanten een passend modem/modemrouter.

anoniemforum

Level 18
Super Expert
  • 8864Posts
  • 556Oplossingen
  • 2184Likes

een modem only leveren aan klanten die een eigen router gebruiken lijkt mijn geen optie 

ziggo zal dan zo modem moeten maken en dat kost geld ook weet ziggo niet bij het opsturen van apparaat welke klanten zijn eigen router willen gebruiken 

en kan een connectbox in bridge mode prima werken met een eigen router

Roos59
Topicstarter
Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 69Likes

Ook weet ziggo niet bij het opsturen van een apparaat welke klanten zijn eigen router willen gebruiken en kan een connectbox in bridge mode prima werken met een eigen router

Uiteraard werkt de Connectbox in bridge-mode, hier ook geen probleem.

Het blijft natuurlijk gissen naar het percentage klanten dat het modem in bridge-mode gebruikt, maar op dit forum, maar ook op andere fora zoals tweakers.net of bij reviews voor routers bij verschillende aanbieders lijkt het aantal klanten van Ziggo met de Connectbox in bridge-mode frequent voor te komen.  Een keuze modem-only of Connectbox kan bij aanvang van een abonnement worden gemaakt. Kosten door Ziggo (voor het aanbieden van alternatieven) gemaakt kunnen worden doorberekend door klanten eenmalig te laten betalen voor het door hen gewenste product, waarbij de Connectbox te allen tijde zonder kosten wordt aangeboden.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Kijk jij je favoriete programma het liefst live of op een later moment?

Uitgelicht topic