1
Vraag
2
Reacties
Patty1989

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Modem Technicolor TC7210 wordt erg heet & WiFi onstabiel

Hallo, 

 

Het viel mij op dat mijn telefoon ineens constant aangaf dat deze 4G aan het verbruiken is en ik zag op mijn smart TV dat de verbinding met WiFi zo af en toe weg viel. Ik checkte mijn modem en hoewel alle lampjes brandden was deze erg heet, net als de stekker daarvan die in het stopcontact zat. Die was bijna te heet om beet te pakken.

Ik vraag me af of het zin heeft de boel te resetten of dat ik een nieuw modem aan moet vragen? Die stekker wordt zo heet dat ik 'm er eigenlijk niet meer in durf te laten zitten als ik niet thuis ben..

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Groet, Patty 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In het (zeer beperkte gedeelte) log zie ik behalve resets op 12:55 en 12:57 geen problemen terug.

 

Mijn advies is een nieuw (SmartWifi) modem met eerder genoemd aansluitmateriaal.

Bekijk in context

13 Reacties 13
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het lijkt erop dat het modem vanwege de te hoge (omgevings)temperatuur de 'veiligheidsmodus' activeert.

 

Staat het modem rechtop met voldoende ruimte rondom en uit de zon?

Patty1989
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ja, er is ook niks veranderd aan de plaats waar hij staat. In het raamkozijn, uit de zon, rechtop en genoeg ruimte. Het gekke vind ik dus dat de stekker ook zo heet wordt. Vannacht de hele nacht de stekker eruit gelaten, zit er nu een half uurtje in en alweer heel heet. 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Zou je een schermprint willen plaatsen van de up- en downstreamwaarden, alsmede de netwerkhistorie? (instructie) 

Ook een foto van het AOP (waar de groene kabel het huis binnenkomt, meestal meterkast of woonkamer) met de daarop aanwezige splitter en eventuele versterker, kan helpen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik wilde nog wel een link plaatsen naar dit topic, het lijkt mij hoe dan ook verstandig om een nieuwe adapter toe te laten sturen. Zowel het modem als de adapter mogen warm worden, maar zeker niet heet.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Tobias, als ook de stekker loeiheet, wordt, dan wordt er wel erg veel stroom toegevoerd.

Uitvallende wifi kan ook duiden op hoog zendvermogen, waardoor downthrottling van de chipset plaats vindt. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de gevraagde gegevens.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Absoluut kan een (te) hoog zendvermogen ook tot een te hoge bedrijfstemperatuur van de CPU, thermal throttling en uiteindelijk uitval Wi-Fi leiden. Ik ontkende je vorige reactie dan ook niet, mocht je die indruk hebben gekregen.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Nee, zeer beslist niet.🙂

Ik bedoelde eerst alle gegevens bekijken, en pas daarna de vervolgstap bepalen, t.w. nieuwe voeding of een nieuw modem. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik ben ook benieuwd naar de gegevens. In dit geval wordt het wel iets lastiger om de downstream/upstream-gegevens te verzamelen omdat Wi-Fi uitvalt en moet een via ethernet verbonden PC beschikbaar zijn.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Die kans is inderdaad aanwezig.

Maar op voorhand toezenden van een nieuwe voeding, met de kans dat het probleem daarmee niet blijkt opgelost, betekent extra tijd (zeker 1 week) voor de TS waarin de dienst niet goed werkt, alvorens een nieuw modem is toegestuurd.

Als de gegevens niet kunnen worden geproduceerd, dan lijkt het me verstandig in een keer nieuwe spullen toe te laten sturen.

Wellicht dat de TS daarbij een voorkeur heeft.

Patty1989
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank beiden voor het meedenken! Hierbij de gevraagde info 🙂 WiFi werkt dus wel, maar is zo nu en dan wat onstabiel.

Ik heb het modem gereset want was het wachtwoord om in te loggen kwijt. Helaas heeft dat niks met de temperatuur van het apparaat gedaan, nog steeds onverminderd heet. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De actuele downstream- en upstream-waarden zijn goed, maar dit is een momentopname. Zou je ook de event log willen plaatsen?

 

Het AOP (TRAS-1000 of DIO-01) en de splitter (SQ601) zijn verouderd. Een nieuwe splitter (POA-01-B) en bijpassende IEC/F-kabel voor het modem kunnen kosteloos worden toegestuurd.

Patty1989
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je antwoord! Hierbij nog de event log. 

Screenshot_20220724_143311_com.android.chrome.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In het (zeer beperkte gedeelte) log zie ik behalve resets op 12:55 en 12:57 geen problemen terug.

 

Mijn advies is een nieuw (SmartWifi) modem met eerder genoemd aansluitmateriaal.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic