Na jarenlang uitstekend dienst te hebben gedaan begint m'n modem (Cisco EPC3925) wat kuren te krijgen. Als ik gebeld wordt horen, na het opnemen, de beller en ik niets meer, heeft het modem moeite met het aansluiten van (opnieuw opgestarte) apparaten op de wifi (DHCP?) en hij lijkt de laatste tijd moeite te hebben met streams van youtube/facebook en Zi33o Go app.
Na de modem even uit en weer aan te zetten zijn probleem 1 en 2 weer voor een paar daagjes verholpen, maar handig is anders.
Zie dat er in deze community vaker melding van de EPC3925 gemaakt wordt dat ie een leeftijd begint te krijgen voor vervanging. Zou dat in mijn geval ook de problemen kunnen doen oplossen?
Alvast dank!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Hi @shrike71, welkom op de community!
Vervelend dat je modem na jaren trouwe dienst kuren beging te krijgen. Het lijkt me inderdaad een goed idee om deze te vervangen.
Ik heb een nieuw modem toegestuurd, deze heb je binnen vijf werkdagen in huis. Voor de zekerheid stuur ik je ook vast een nieuwe kabel en splitter toe zodat we allen kunnen uitsluiten. Wil je laten weten of het probleem hiermee is opgelost?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic. Dan kan een nieuwe modemrouter (SmartWifi modem) met nieuw aansluitmateriaal worden toegestuurd.
De splitter (POA-3IEC-NL) kan beter worden vervangen door een POA-01-B, minder demping en geen overbodige radio-aansluiting. Verder zijn de modem- en TV-kabels verouderd en ruisgevoelig. Wat is de lengte van de TV-kabel?
Zou je de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.
Lengte kabel tussen splitter tot modem is +/- 2,5 meter.
Downstream Channels | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Upstream Channels | ||||||||||||||||||||
|
Statistics | ||||||
|
zag dat er wat gegevens inbraken bij de upstream
Upstream Channels | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
De downstream/upstream-gegevens zien er over het algemeen goed uit, op DCID 32 is echter veel ruis aanwezig (correctable/uncorrectable codewords). Verder zie ik op een aantal kanalen vrij veel microreflections.
Voor het modem wordt een IEC/F-kabel van 1,5 meter voorgeschreven door Ziggo. Ik was benieuwd naar de lengte van de zwarte kabel van splitter naar TV/decoder.
Zwarte kabel is een korte van +/- 90cm die naar een actieve versterker gaat die het signaal opsplitst voor de tv beneden en de tv boven. Beide tv’s hebben een cam module met ci+ kaart.
Zou je ook een foto van de versterker willen plaatsen? Ik vermoed dat deze kan worden vervangen door een splitter c.q. versterking niet nodig is, er is namelijk ruim voldoende signaal aanwezig op het AOP.
Heb deze versterker er tussen geplaatst omdat ik destijds boven storing ondervond bij o.a. discovery science.
Dat is nog een prima versterker, echter zou deze dus niet (meer) nodig moeten zijn. Je zou het eens kunnen proberen met twee splitters achter elkaar. Anderzijds kun je het ook zo laten, als TV probleemloos functioneert. Dat geldt ook voor de verouderde kabels op de versterker.
Belangrijkste is om de EPC3925 te vervangen door een SmartWifi modem en de POA-3IEC-NL door een POA-01-B met IEC/F-kabel 1,5 meter voor het modem.
Na het vervangen van het modem kun je opnieuw de downstream/upstream-gegevens plaatsen, zodat ik de signaalkwaliteit opnieuw kan beoordelen. Met de gegevens van het nieuwe modem gaat dat beter dan met de huidige gegevens.
Idd, als Ziggo me een nieuw modem zou willen sturen, proberen we dat eerst. Daarna gaan we dan wel met de kabels en versterker bezig mocht dat nodig zijn. Voorlopig lukt dat toch nog even niet; er staat een kerstboom in de weg…
Hi @shrike71, welkom op de community!
Vervelend dat je modem na jaren trouwe dienst kuren beging te krijgen. Het lijkt me inderdaad een goed idee om deze te vervangen.
Ik heb een nieuw modem toegestuurd, deze heb je binnen vijf werkdagen in huis. Voor de zekerheid stuur ik je ook vast een nieuwe kabel en splitter toe zodat we allen kunnen uitsluiten. Wil je laten weten of het probleem hiermee is opgelost?
Ah, super! Ik zal het laten weten.
Hey @shrike71, is het gelukt met het nieuwe modem?
Ja, vervangen ging prima. Alleen jammer dat je met het nieuwe modem niet zelf de dns kan instellen (via pihole op raspberry pi). Maar sindsdien nog problemen gehad met de telefoon en verkrijgen van ip-adressen. Dus ziet er goed uit! Naast modem ook de POA-3IEC-NL vervangen, maar nog niet de kabel. Dat zou een grotere verbouwing betekenen en wilde het eerst zo proberen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.