Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
shrike71
Level 2

Modem (Cisco EPC3925) begin kuren te krijgen

Na jarenlang uitstekend dienst te hebben gedaan begint m'n modem (Cisco EPC3925) wat kuren te krijgen. Als ik gebeld wordt horen, na het opnemen, de beller en ik niets meer, heeft het modem moeite met het aansluiten van (opnieuw opgestarte) apparaten op de wifi (DHCP?) en hij lijkt de laatste tijd moeite te hebben met streams van youtube/facebook en Zi33o Go app.

 

Na de modem even uit en weer aan te zetten zijn probleem 1 en 2 weer voor een paar daagjes verholpen, maar handig is anders.

 

Zie dat er in deze community vaker melding van de EPC3925 gemaakt wordt dat ie een leeftijd begint te krijgen voor vervanging. Zou dat in mijn geval ook de problemen kunnen doen oplossen?

    

Alvast dank!

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Krista
Community Moderator
Community Moderator

Hi @shrike71, welkom op de community! 

Vervelend dat je modem na jaren trouwe dienst kuren beging te krijgen. Het lijkt me inderdaad een goed idee om deze te vervangen. 
Ik heb een nieuw modem toegestuurd, deze heb je binnen vijf werkdagen in huis. Voor de zekerheid stuur ik je ook vast een nieuwe kabel en splitter toe zodat we allen kunnen uitsluiten. Wil je laten weten of het probleem hiermee is opgelost? 

Bekijk in context

13 Reacties 13
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic. Dan kan een nieuwe modemrouter (SmartWifi modem) met nieuw aansluitmateriaal worden toegestuurd.

 

De splitter (POA-3IEC-NL) kan beter worden vervangen door een POA-01-B, minder demping en geen overbodige radio-aansluiting. Verder zijn de modem- en TV-kabels verouderd en ruisgevoelig. Wat is de lengte van de TV-kabel?


Zou je de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

shrike71
Level 2
Topicstarter

Lengte kabel tussen splitter tot modem is +/- 2,5 meter.

 

Downstream Channels  
   
  
Channel 1:
Channel ID:29
Downstream Frequency:826000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:6.3 dBmV
Signal to Noise Ratio:40.0 dB
MER:40.3 dB
Correctable FEC:12 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:12 dBc
Channel 2:
Channel ID:25
Downstream Frequency:794000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:7.1 dBmV
Signal to Noise Ratio:39.7 dB
MER:40.2 dB
Correctable FEC:14 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:11 dBc
Channel 3:
Channel ID:26
Downstream Frequency:802000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:7.3 dBmV
Signal to Noise Ratio:40.3 dB
MER:40.5 dB
Correctable FEC:11 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:31 dBc
Channel 4:
Channel ID:27
Downstream Frequency:810000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:6.7 dBmV
Signal to Noise Ratio:40.1 dB
MER:40.3 dB
Correctable FEC:13 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:29 dBc
Channel 5:
Channel ID:28
Downstream Frequency:818000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:5.8 dBmV
Signal to Noise Ratio:39.4 dB
MER:39.5 dB
Correctable FEC:14 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:14 dBc
Channel 6:
Channel ID:30
Downstream Frequency:834000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:6.3 dBmV
Signal to Noise Ratio:40.1 dB
MER:40.4 dB
Correctable FEC:12 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:35 dBc
Channel 7:
Channel ID:31
Downstream Frequency:842000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:6.3 dBmV
Signal to Noise Ratio:40.1 dB
MER:40.3 dB
Correctable FEC:11 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:34 dBc
Channel 8:
Channel ID:32
Downstream Frequency:850000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:6.6 dBmV
Signal to Noise Ratio:40.2 dB
MER:40.4 dB
Correctable FEC:1180 codewords
Uncorrectable FEC:1305 codewords
Microreflections:15 dBc
Upstream Channels  
   
  
Channel1:
Channel ID:4
Upstream Frequency:58800000 Hz
Modulation:64 QAM
Bit Rate:30720 kBits/sec
Power Level:44.5 dBmV
Channel2:
Channel ID:1
Upstream Frequency:52000000 Hz
Modulation:64 QAM
Statistics   
  
T3Timeouts:2 timeouts
T4Timeouts:0 timeouts
0 Kudos
shrike71
Level 2
Topicstarter

zag dat er wat gegevens inbraken bij de upstream

 

Upstream Channels  
   
  
Channel1:
Channel ID:4
Upstream Frequency:58800000 Hz
Modulation:64 QAM
Bit Rate:30720 kBits/sec
Power Level:44.5 dBmV
Channel2:
Channel ID:1
Upstream Frequency:52000000 Hz
Modulation:64 QAM
Bit Rate:30720 kBits/sec
Power Level:44.7 dBmV
Channel3:
Channel ID:2
Upstream Frequency:44500000 Hz
Modulation:64 QAM
Bit Rate:30720 kBits/sec
Power Level:43.7 dBmV
Channel4:
Channel ID:3
Upstream Frequency:36000000 Hz
Modulation:64 QAM
Bit Rate:30720 kBits/sec
Power Level:44.0 dBmV
0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De downstream/upstream-gegevens zien er over het algemeen goed uit, op DCID 32 is echter veel ruis aanwezig (correctable/uncorrectable codewords). Verder zie ik op een aantal kanalen vrij veel microreflections.

 

Voor het modem wordt een IEC/F-kabel van 1,5 meter voorgeschreven door Ziggo. Ik was benieuwd naar de lengte van de zwarte kabel van splitter naar TV/decoder.

0 Kudos
shrike71
Level 2
Topicstarter

Zwarte kabel is een korte van +/- 90cm die naar een actieve versterker gaat die het signaal opsplitst voor de tv beneden en de tv boven. Beide tv’s hebben een cam module met ci+ kaart.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Zou je ook een foto van de versterker willen plaatsen? Ik vermoed dat deze kan worden vervangen door een splitter c.q. versterking niet nodig is, er is namelijk ruim voldoende signaal aanwezig op het AOP.

0 Kudos
shrike71
Level 2
Topicstarter

Heb deze versterker er tussen geplaatst omdat ik destijds boven storing ondervond bij o.a. discovery science. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dat is nog een prima versterker, echter zou deze dus niet (meer) nodig moeten zijn. Je zou het eens kunnen proberen met twee splitters achter elkaar. Anderzijds kun je het ook zo laten, als TV probleemloos functioneert. Dat geldt ook voor de verouderde kabels op de versterker.

 

Belangrijkste is om de EPC3925 te vervangen door een SmartWifi modem en de POA-3IEC-NL door een POA-01-B met IEC/F-kabel 1,5 meter voor het modem.

 

Na het vervangen van het modem kun je opnieuw de downstream/upstream-gegevens plaatsen, zodat ik de signaalkwaliteit opnieuw kan beoordelen. Met de gegevens van het nieuwe modem gaat dat beter dan met de huidige gegevens.

shrike71
Level 2
Topicstarter

Idd, als Ziggo me een nieuw modem zou willen sturen, proberen we dat eerst. Daarna gaan we dan wel met de kabels en versterker bezig mocht dat nodig zijn. Voorlopig lukt dat toch nog even niet; er staat een kerstboom in de weg…

0 Kudos
Krista
Community Moderator
Community Moderator

Hi @shrike71, welkom op de community! 

Vervelend dat je modem na jaren trouwe dienst kuren beging te krijgen. Het lijkt me inderdaad een goed idee om deze te vervangen. 
Ik heb een nieuw modem toegestuurd, deze heb je binnen vijf werkdagen in huis. Voor de zekerheid stuur ik je ook vast een nieuwe kabel en splitter toe zodat we allen kunnen uitsluiten. Wil je laten weten of het probleem hiermee is opgelost? 

shrike71
Level 2
Topicstarter

Ah, super! Ik zal het laten weten.

 

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Hey @shrike71, is het gelukt met het nieuwe modem? 

0 Kudos
shrike71
Level 2
Topicstarter

Ja, vervangen ging prima. Alleen jammer dat je met het nieuwe modem niet zelf de dns kan instellen (via pihole op raspberry pi). Maar sindsdien nog problemen gehad met de telefoon en verkrijgen van ip-adressen. Dus ziet er goed uit! Naast modem ook de POA-3IEC-NL vervangen, maar nog niet de kabel. Dat zou een grotere verbouwing betekenen en wilde het eerst zo proberen.