1
Vraag
2
Reacties
hndevries

Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Modem Cisco 3928 vervangen?

Regelmatig merk ik dat de downloadsnelheid terugvalt tot een teleurstellende 7 tot 9 Mbps. Als ik dan het modem (Cisco 3928 AD) reset (via de webinterface of door de voeding uit- en in te schakelen) blijkt de snelheid opeens rond de 75 Mbps te liggen. Voor zolang als het duurt tenminste.

Kan het zijn dat mijn modem aan vervanging toe is? Aan de bekabeling (AOP, kabel, connectors) kan het m.i. niet liggen omdat een reset de snelheid steeds weer op het gewenste niveau brengt. Voor de zekerheid heb ik een foto van de AOP en connector gemaakt.

Wie oh wie kan mij helpen? Meneer of mevrouw Ziggo?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

Goedemiddag @hndevries en een warm welkom op de Community,

Super dat je jouw weg gevonden hebt naar dit forum voor het stellen van je vraag. Ik kan mij voorstellen dat het erg vervelend is wanner de internetverbinding niet werkt zoals het hoort. Wat @Bert in zijn bericht aangeeft klopt, een verouderde splitter (SQ601) en kabel kan best voor problemen zorgen met de verbinding. Ik zorg ervoor dat je kosteloos een nieuwe splitter (POA1-B), coaxkabel (1.5 m IEC/F) en SmartWifi modem van mij krijgt. Binnen 3 a 4 werkdagen kun je het SmartWifi modem met de pakketdienst van Post NL verwachten. De aansluitmaterialen worden met de reguliere post verstuurd. Laat onder dit topic maar weten wat jouw bevindingen zijn op het moment dat je het nieuwe modem + aansluitmaterialen hebt aangesloten. 

Bekijk in context

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@hndevries Dit doosje is een radio/TV/data splitter voor het blokkeren en verdelen van verschillende frequenties en die zijn in de loop van de tijd allemaal aan vervanging toe, omdat ze niet meer doen wat ze moeten doen, met als gevolg allerlei storingen.

 

Deze splitter kun je eraf halen door hem naar links te draaien en eraf te trekken en dan kun je de POA 01 B erop drukken en aansluiten met de meegeleverde kabel aan je modem en de TV aansluiting kan daar ook in.

 

Bert_0-1642418523376.png

 

Bekijk in context

hndevries
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Nou, het kostte erg veel moeite om de oude splitter los te maken; hij zat er ook al meer dan 10 of 20 jaar. En voor het plaatsen van de nieuwe was ook nogal wat kracht nodig.

Ik had aanvankelijk niet in de gaten dat de nieuwe kabel aan de ene kant een coax-connector had en aan de andere een F-mail connector. Weer wat geleerd...

Maar eind goed, al goed: het nieuwe modem zit via een nieuwe kabel verbonden met de nieuwe splitter!

Ik doe er nog een foto bij voor nieuwsgierige abonnees.

Dank voor de hulp & tips!

Bekijk in context

13 Reacties 13
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Het kan wel degelijk aan de verouderde splitter en bekabeling liggen, als het modem opnieuw opstart dan is even de download in orde, maar door storingen kan het modem in de loop van de tijd instorten.

 

Ziggo kan je een nieuwe splitter sturen met een nieuwe passende kabel naar je modem.

Een moderator kan zien wat er met het modem moet gebeuren.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

Goedemiddag @hndevries en een warm welkom op de Community,

Super dat je jouw weg gevonden hebt naar dit forum voor het stellen van je vraag. Ik kan mij voorstellen dat het erg vervelend is wanner de internetverbinding niet werkt zoals het hoort. Wat @Bert in zijn bericht aangeeft klopt, een verouderde splitter (SQ601) en kabel kan best voor problemen zorgen met de verbinding. Ik zorg ervoor dat je kosteloos een nieuwe splitter (POA1-B), coaxkabel (1.5 m IEC/F) en SmartWifi modem van mij krijgt. Binnen 3 a 4 werkdagen kun je het SmartWifi modem met de pakketdienst van Post NL verwachten. De aansluitmaterialen worden met de reguliere post verstuurd. Laat onder dit topic maar weten wat jouw bevindingen zijn op het moment dat je het nieuwe modem + aansluitmaterialen hebt aangesloten. 

hndevries
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Paul: dank voor je snelle èn adequate reactie. Ik houd de brievenbus in de gaten!

Alvast een vraagje: ik heb nogal wat instellingen in het modem aangepast, o.a. port-forwarding en pre-assigned DHCP adressen. Hoe kan ik deze snel & gemakkelijk overzetten naar mijn nieuwe modem? Kan dat met de backup- en restore mogelijkheid? (Ik denk zelf van niet.)

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@hndevries Heel graag gedaan!

Alvast een vraagje: ik heb nogal wat instellingen in het modem aangepast, o.a. port-forwarding en pre-assigned DHCP adressen. Hoe kan ik deze snel & gemakkelijk overzetten naar mijn nieuwe modem? Kan dat met de backup- en restore mogelijkheid? (Ik denk zelf van niet.)

Het is helaas niet mogelijk om met de back-up & restore  functie van het Cisco3928 modem te gebruiken om de ingesteld portforwards en overige instellingen om te zetten op het nieuwe modem.Eventuele portforwards dien je dus opnieuw in te stellen op het SmartWifi modem. 

hndevries
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ok, dat wordt dus foto's en aantekeningen maken...

PS: ik kreeg zojuist een mailtje van Ziggo dat de nieuwe apparatuur onderweg is. Da's snel!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@hndevries Dat is inderdaad heel snel! We zijn heel benieuwd hoe het nieuwe modem jou bevalt. 

hndevries
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hij was er idd snel. Merkwaardig was wel dat ik in de veronderstelling leefde dat zowel het modem als de kabel en het kastje op het AOP zou worden opgestuurd. Nou, dat was ook zo maar er zaten een paar dagen tussen. En dan komen er op één dag twee aparte (!) (brievenbus)zendingen; een met de kabel en een met splitter en kabel. Dit moet beter, meneer Ziggo!

De splitter heb ik niet nodig omdat ik maar één tv-toestel heb. De kabels gaan in de doos met reservespullen.

Installeren vna het modem ging probleemloos. Vervelend is wel dat de installatiehandleiding niet helemaal klopt. Het opstarten van de box duurt geen 2 maar moeiteloos 6 minuten. De lampjes gaan na een paar minuten wel uit (en dan denk je dus dat-ie klaar is) maar dan is er nog geen internetverbinding en geen telefoon. Het lampje met het telefoon-symbool heb ik niet altijd zien branden. Het duurde erg lang voordat ik een kiestoon hoorde.

De verdere configuratie (naam vh wifi-netwerk, DHCP-reserveringen, port-forwarding etc.) ging redelijk soepel. De instellingen van de firewall vind ik een beetje cryptisch en niet erg uitgebreid.

Met betrekking tot de download-snelheid (de reden van het starten van dit draadje): het lijkt tot nu toe goed te gaan. Maar het oude modem hield het soms ook wel een paar weken vol op de hoogste snelheid. Dus ik houd het de komende weken scherp in de gaten!

@Ziggo: dank voor het snelle opsturen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@hndevries Als je de verouderde splitter op het AOP hebt laten zitten is de kans groot dat het met het nieuwe modem ook mis gaat, splitters hebben electronica in zich en dat laat het na een bepaalde tijd afweten met allerlei vage klachten tot gevolg en dat komt met regelmaat terug op dit forum, na vervanging van de oude splitters zijn meestal de problemen voorbij.

 

Vervang de oude splitter met de nieuwe en dan heb ook gelijk een nieuwe beter afgeschermde kabel naar je modem.

hndevries
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Bert - Ik dacht dat met 'splitter' het verdeeldoosje werd bedoeld: bij mij zitter er twee coax-connectors op (een voor radio een voor tv/radio). Ernaast zit een connector voor Data. Zie overigens ook de foto bij mijn eerste post.

De splitter die ik heb ontvangen is er een van Braun, de POA-01-B, en daar zit echt geen electronica in behalve een paar weerstanden. En twee male coax-connectoren.

Dus ik zou niet weten waarom ik deze splitter er tussen zou moeten zetten.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@hndevries Dit doosje is een radio/TV/data splitter voor het blokkeren en verdelen van verschillende frequenties en die zijn in de loop van de tijd allemaal aan vervanging toe, omdat ze niet meer doen wat ze moeten doen, met als gevolg allerlei storingen.

 

Deze splitter kun je eraf halen door hem naar links te draaien en eraf te trekken en dan kun je de POA 01 B erop drukken en aansluiten met de meegeleverde kabel aan je modem en de TV aansluiting kan daar ook in.

 

Bert_0-1642418523376.png

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@hndevries Wat expert @Bert aangeeft klopt. Zie je kans om de verouderde splitter van het aansluitpunt af te halen en daarvoor in de plaats de POA-1-B splitter aan te sluiten?

hndevries
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Nou, het kostte erg veel moeite om de oude splitter los te maken; hij zat er ook al meer dan 10 of 20 jaar. En voor het plaatsen van de nieuwe was ook nogal wat kracht nodig.

Ik had aanvankelijk niet in de gaten dat de nieuwe kabel aan de ene kant een coax-connector had en aan de andere een F-mail connector. Weer wat geleerd...

Maar eind goed, al goed: het nieuwe modem zit via een nieuwe kabel verbonden met de nieuwe splitter!

Ik doe er nog een foto bij voor nieuwsgierige abonnees.

Dank voor de hulp & tips!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@hndevries Ontzettend fijn dat het uiteindelijk gelukt is om de aansluiting aan te passen en alles werkend te krijgen. Super dat je jouw bevindingen ook deelt. Laat je het weten als wij je verder ergens mee kunnen helpen?
Nog een fijne dag gewenst

Groeten,

Paul 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic