Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
maurice1968
Level 1

Mobotix van buitenaf benaderen

Goedendag,

ik heb van ziggo een technicollor TC7210 en 2 camera's van Mobotix voor onze kinderen.

Nu wil ik graag deze camera's van buitenaf ook kunnen benaderen.

Wie kan mij stap voor stap aangeven wat ik moet doen en invullen op mijn modem om dit voor elkaar te krijgen.

B.v.d.

Maurice

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW
Level 17
maurice1968 wrote:

Beste allen,

Modem opnieuw opgestart na beidde camera's een ander extern poortnummer te geven, maar zonder succes.

Snap er niets van.

Andere tips of stappen?

Zorg eerst dat je één camera werkend hebt gemaakt (met toegang van buitenaf). Dit geheel volgens de instructies (poortnummers) van de fabrikant.

Als dat goed werkt, dan wordt het pas zaak om de tweede toe te voegen aan het systeem, zonder dat deze de eerste (qua portforwarden) in de weg zit. Twee tegelijk, met wijzigen van poorten, maakt het lastiger.
Bedenk dat je bij dit soort routers er goed aan doet om, na een wijziging in de router, de router te herstarten (en het liefst ook de daar na ook de camera.).

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
11 Reacties 11
Meldingen
Aan Uit
DennyW
Level 17

@maurice1968

Het is wellicht handiger dat je eerst vertelt welke stappen je zelf al hebt ondernomen. Heb je b.v. de bijgeleverde software al geïnstalleerd en of de handleiding (zie ook internet) al doorgenomen?

Tegenwoordig wordt er vaak gewerkt met een cloud-server van de fabrikant, in combinatie met software (app). Bij zo’n opzet is er in de regel geen verder configuratie in de modem-router nodig.

Kom je er niet uit, vermeld dan ook even wel type camera je gekocht hebt.

Met vriendelijke groet,
DennyW

0 Kudos
maurice1968
Level 1
Topicstarter

Beste DennyW,

ik heb helemaal nog geen stappen ondernomen, want als ik stappen had geweten had ik mijn vraagstelling niet hier geplaatst.

De camera die ik heb is de M24 van Mobotix, hiervan heb ik er 2.

Wij hebben 2 kinderen die rostoelafhankelijk zijn en wij willen hun kamers graag ook in de gaten houden als wij even boodschappen gaan doen. Ze zijn dan niet alleen thuis, maar zitten dan wel achter hun pc of tv in hun kamer en hier willen wij ze ook in de gaten houden.

Alle hulp is dus welkom.

0 Kudos
DennyW
Level 17

@maurice1968

Veel staat in de handleiding beschreven, maar ik heb hier niet “alles” in kunnen terugvinden.

Je moet inderdaad wel wat stapjes / hindernissen nemen, zeker als je ook de twee camera's van buiten af wilt kunnen benaderen.

Er zijn merken met typen camera's die z.g. kinderlijk eenvoudig werken. Allemaal plug and play / “Kind-Kan-De-Was-Doen”. Je begrijpt dat voor die camera's natuurlijk ook geldt dat die medaille een keerzijde heeft. Jouw aanschaf heeft m.i. toch wat voordelen boven die "standaard” consumenten cameraatjes, waarbij je voor benaderen van buitenaf “verplicht” gebuikt zou moeten maken van een server van een (meestal van oorsprong Chinese) fabrikant. Wie weet waar die servers staan en hoe veilig die blijven.

Jouw oplossing geeft jou veel meer controle. Dit geeft je wel iets meer werk, maar jij blijft de baas!

Schrik niet van de handleiding. Die beschrijft meerdere scenario's. En verwijst ook naar meerdere software-porgramma's die je kan of moet gebruiken. 

De stroomvoorziening
De stroomvoorziening verloop via de netwerkkabel. POE (Power Over Ethernet). Dit kan verzorgt worden door een speciale switch, maar als je slecht twee camera's hebt is het onzin om die aan te schaffen. Als het goed zij er POE-injectors meegeleverd. Die worden “tussen” de netwerk-kabels geschakeld (je gebruikt dan eigenlijk twee netwerkkabels, per camera).

DHCP / IP-adres van de camera
Standaad hebben de camera's een vast IP-adres gekregen in de IP-range 10.xx.xx.xx.
Dit wijkt af van de IP-reeks die de TC7210 in het interne netwerk gebruikt. Dit moet even aangepast worden.
N.B.: Je moet sowieso de adressen aan passen want twee camera's met hetzelfde IP-adres binnen een netwerk, gaat altijd fout.
Het aanpassen doe je (daarom!) camera voor camera.

Er worden twee manieren beschreven. De meest lastige voor iemand die niet thuis is in die materie is de handmatige methode. Gelukkig verwijst de handleiding naar extra software waarmee je camera's (voorlopig!!!!) heel makkelijk een z.g. DHCP-adres kan laten gebruiken. Die methode moet jij dan in eerst instantie gebruiken.

In een later stadium zal het handig zijn om elke camera alsnog een vast intern IP-adres te geven, vooral om dat jouw uit eindelijke doel is om de beelden ook van buiten af te kunnen bekijken. (Maar dat is weer een extra stapje voor later.)

Instellen en bekijken van de beelden
Hiervoor gebruik je ook weer software (andere) van de fabrikant.

Pas als dit voor elkaar hebt, dan wordt het zaak om de stappen te ondernemen om te zorgen dat je ook van buiten jouw netwerk kan kijken.
Dit gaat weer met een App (MxBell App). Hiervan heb ik geen gebruiksaanwijzing kunnen vinden.
Als je wilt gebruiken dan moet je weer wel instelling in de modem router doen:
-De camera's (elk) een statisch (=vast) intern IP-adres geven, omdat je de portforwarding (ook een extra stapje) naar die adressen laat verwijzen. Het verdient het de voorkeur om dit te doen d.m.v. van een z.g. statisch DHCP-toewijzing (in de modem-router) en niet een statische vastlegging in de afzonderlijke camera's. De modem-router kan de camera's van elkaar onderscheiden en een DHCP-adres toekennen op basis van hun unieke MAC-adres (is in software uit te lezen en zal ook wel op een sticker op de camera of doos staan. Zorg dat je voordat je een camera monteert die MAC-adres ergens genoteerd hebt. Belangrijk.)

-Je thuisnetwerk bereik je op het externe IP-adres. Ziggo geeft geen vaste externe IP-adressen aan particulieren, dus kan het soms veranderen. Ook hier is een gratis oplossing voor. Dit is dan t.z.t een vervolgstapje.

Ergo:

Begin eerst met de software waarmee je een camera een DHCP-adres kan laten geven.

Vervolgens kijken of je met behulp van de handleiding en de software beeld krijgt op een PC. Doe dan de instellingen van de camera.

Als je beeld hebt dan pas wordt het zaak om de App te downloaden en wat in de TC7210 te wijzigen. Maar dat is iets voor “later”.

Groet,
DennyW

**EDIT**
Hieronder wat linkjes

http://www.mobotix-camera.nl/support/downloads/#gallery-4

http://www.mobotix-camera.nl/toepassingen/camera-software/

http://www.mobotix-camera.nl/toepassingen/mx-bell-app/

https://www.mobotix.com/sites/default/files/2019-04/release-notes_en_4.html

https://apps.apple.com/nl/app/mxbell/id1171747494

https://www.mobotix.com/en/products/access-control/mxbell-app

hanh
Oud Community-lid

@DennyW

Goed bezig. Een Plug-n-play suggestie + een terecht niets vermoedende gebruiker.
Pffff. IT als lust en last.

RTFM. Ja zo kan ie wel weer. Het is bij jou in goede handen.
Dat wil ik ff kwijt.

0 Kudos
Mariska
Community Developer
Community Developer

Goedemorgen @maurice1968

Welkom op de Community! Ik kan mij voorstellen dat je graag je camera's van buitenaf bereikbaar wilt hebben zodat je, ook als je boodschappen gaat doen, kunt checken of alles goed gaat thuis. 

Is het allemaal gelukt met de hulp van @DennyW

0 Kudos
maurice1968
Level 1
Topicstarter

Hoi Mariska,

helaas ben ik nog niet heel veel verder gekomen.

Heb de camera's in het modem gezet met mac adres en IP-adres.

Portforwarding getracht in te stellen maar krijg geen beeld in de app voor de camera's.

0 Kudos
DennyW
Level 17

@maurice1968

Bij het instellen van portforward, enz. is het verstandig om er een gewoonte van te maken om na het save of apply ook de modem-router op nieuw op te laten starten.

Het is waarschijnlijk niet voor alle soorten instelling noodzakelijk, maar je bespaart je er een hoop hoofdbrekens mee.
Voor sommige instelling is blijkt dit toch noodzakelijk te zijn voor een (stabiele) werking. Je kan dan ook meteen controleren of de nieuwe instelling wel “beklijft”. Je zou niet de eerste zijn dit na terugkomt van b.v. vakantie last heeft van “verdwenen” instellingen.  

Heb je bij de vast leggen van de statische IP-adressen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de camera’s mooie IP-adressen te laten toekennen  (b.v .: 192.168.178.201 en 192.168.178.202), dan moet je sowieso (ook) de camera’s herstarten (nadat de router volledig is opgestart).

De twee camera’s zullen beide het zelfde poortnummer gebruiken. Binnen het interne netwerk (LAN) is dit absoluut geen probleem omdat hier de camera’s aanspreekt met hun IP-adres.
Het portforwarding-mechanisme dat de toegang van buiten af via NAT en firewall regelt, kan vanaf de WAN- (externe)kant niet met twee dezelfde poortnummers werken. Aan de externe kant zal je voor de twee camera’s verschillende portnummer moeten gebruiken.

Stel de camera’s gebruiken elk poort 8123 (is maar een voorbeeld!)
Dan kan de forward er ongeveer zo uit zien:

1
Internal
IP-adres 192.168.178.201
start/end port 8123/8123

External
Start/end port 8123/8123

2
Internal
IP-adres 192.168.178.202
start/end port 8123/8123

External
Start/end port 8124/8124

Natuurlijk dien je in de tool (app) waarmee je camera’s via het externe IP-adres aanroep, het poort nummer overeenkomstig te wijzigen.

Verder zal het je merken dat als je van binnenuit het netwerk de camera’s wil aanspreken met gebruikmaking van het externe IP-adres, dat dit niet zal lukken. Dit is niet de methode om port forwarden te testen. Doe dit dan niet via Wifi, maar via b.v. een G4-verbinding.

0 Kudos
hanh
Oud Community-lid

Tussendoortje. Zorg ervoor dat de DHCP adresreserveringen voor de Camera’s binnen de DHCP Range liggen. 

0 Kudos
maurice1968
Level 1
Topicstarter

Beste allen,

Modem opnieuw opgestart na beidde camera's een ander extern poortnummer te geven, maar zonder succes.

Snap er niets van.

Andere tips of stappen?

0 Kudos
DennyW
Level 17
maurice1968 wrote:

Beste allen,

Snap er niets van.

Andere tips of stappen?

Zorg eerst dat je één camera werkend hebt gemaakt (met toegang van buitenaf). Dit geheel volgens de instructies (poortnummers) van de fabrikant.

Als dat goed werkt, dan wordt het pas zaak om de tweede toe te voegen aan het systeem, zonder dat deze de eerste (qua portforwarden) in de weg zit. Twee tegelijk, met wijzigen van poorten, maakt het lastiger.
Bedenk dat je bij dit soort routers er goed aan doet om, na een wijziging in de router, de router te herstarten (en het liefst ook de daar na ook de camera.).

0 Kudos
Ga naar reactie
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Mogelijk helpt deze website om de Mobitix werkzaam te krijgen wat betreft de poortnummers:

https://www.verschaeve-familie.be/informatica/mobotix-instellingen

0 Kudos