1
Vraag
2
Reacties
kalikari

Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Mobile game lijkt te laggen (Brawl Stars)

Beste community,

 

Sinds een paar maanden heb ik een connectbox gekregen. Dit ivm met het niet krijgen van ipv6 in bridge mode van het vorige modem, maar dat terzijde. Tot dan toe geen enkel probleem met lag. Na het omruilen waren de problemen denk ik niet meteen aanwezig. Inmiddels wel een flinke tijd. Download snelheden haal ik over het algemeen (300/35) en de ping tijden zijn ook oké.

 

--- supercell.com ping statistics ---
41 packets transmitted, 41 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 9.595/11.952/14.920/1.695 ms

 

Tot zover ziet alles er goed uit.

 

Waar lopen we dan tegen aan? Thuis wordt het spel Brawl Stars gespeeld en daar gebeurt het regelmatig dat een potje niet te spelen valt. Het stottert en het stuitert. Wat interessant is, is dat dit gedurende de gehele pot is en dat de volgende pot mogelijk weer prima te spelen is. Het wisselt per pot en ik dat we zeker in 40-60% van de gevallen een onspeelbare pot hebben. Brawl Stars is een mobile game en wordt op telefoon en tablet gespeeld, dus wifi en geen kabel.

 

In eerste instantie dacht ik dat het probleem bij Supercell (Brawl stars) zou liggen. Wellicht pech met een overbelaste server. Net weer terug van een kleine vakantie en daar is volop Brawl stars gespeeld en alle potten zonder lag. Thuis was het gelijk weer raak.

 

Modem, router, etc. heb ik al een aantal keren gereset om te kijken of dat het probleem verhelpt. Dat doet het niet. Er wordt ook bij de buren gespeeld met eigen mobile apparaten en daar geen problemen, maar dat is geen Ziggo verbinding. Wat zouden vervolgstappen kunnen zijn om het probleem te lokaliseren? Is het het modem, want dat is de enige wijziging in mijn netwerk geweest? Zoals als gezegd, voor het omruilen geen enkel probleem ervaren.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
kalikari
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Het is even wacht of het lag probleem opgelost is. Afgelopen vrijdag is er een monteur langs geweest. Heeft twee uur gezocht naar het probleem, maar uiteindelijk niets kunnen vinden. Heeft modem getest en ook de verbinding naar buiten. Alles lijkt prima in orde. Ook gekeken of het aan het mijn netwerk ligt, maar ook daar geen problemen te vinden. Uiteindelijk het modem omgeruild voor een Sagemcom. Hij vertelde er nog wel bij dat het modem nog wat tijd nodig heeft om goed ingeregeld te zijn. Daarnaast heb ik ook maar alles op mijn eigen netwerk gereset. Nu maar even afwachten hoe het de komende twee weken gaat. Vandaag hebben nog geen lag gezien.

Bekijk in context

Uitgelicht
kalikari
topicstarter
Level 4
  • 21Reacties
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Inmiddels alweer een tijdje verder en ook al sinds een aantal dagen geen lag meer waargenomen. Blijkbaar heeft het nieuwe modem geholpen. We zijn er blij mee! Ik zal dit draadje sluiten.

27 Reacties 27
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Dikke kans dat het de connectbox is. Check nog wel even de connectie van het modem. Inloggen in hrt modem en deel DS US en netwerk historie hier eens.

kalikari
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dit is wat ik uit het modem haal voor netwerk historie:

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

06-01-2023 09:43:01noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[217.120.193.246];CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05-01-2023 21:16:44criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05-01-2023 11:27:10noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05-01-2023 11:27:02warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:24noticeCable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-01-2023 10:18:38criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-01-2023 22:24:39errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30-12-2022 19:55:05criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30-12-2022 10:24:41errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
29-12-2022 05:58:22criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-12-2022 22:24:43errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-12-2022 18:17:14criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
23-12-2022 10:24:44errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22-12-2022 20:44:25criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-12-2022 22:25:01noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-12-2022 22:24:53warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-12-2022 22:22:16noticeCable Modem Reboot - CBN WebSrv Info: system reboot;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-12-2022 22:21:58noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[217.120.193.246];CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-12-2022 14:20:10criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-12-2022 23:34:27errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
kalikari
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

En dit voor down- en upstream

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

16180000001038256qam3
26020000001038256qam1
36100000001038256qam2
46260000001038256qam4
56340000001038256qam5
66420000001038256qam6
76500000001038256qam7
86580000001038256qam8
96660000001038256qam9
106740000001038256qam10
116820000001038256qam11
126900000001038256qam12
136980000001038256qam13
147060000001038256qam14
157140000001038256qam15
16722000000938256qam16
17730000000938256qam17
187380000001038256qam18
19778000000838256qam23
20802000000738256qam26
21826000000838256qam29
22834000000838256qam30
23842000000838256qam31
24850000000738256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)38.983274080362321
2Goed (Locked)38.983273958143324
3Goed (Locked)38.983273958354818
4Goed (Locked)38.983273958493924
5Goed (Locked)38.983273958546927
6Goed (Locked)38.983273958287632
7Goed (Locked)38.983273958026251
8Goed (Locked)38.983273958554135
9Goed (Locked)38.605273958602833
10Goed (Locked)38.983273957813354
11Goed (Locked)38.983273957594448
12Goed (Locked)38.983273958043541
13Goed (Locked)38.605273957811156
14Goed (Locked)38.983273957845558
15Goed (Locked)38.983273957962563
16Goed (Locked)38.983273957851971
17Goed (Locked)38.983273957971862
18Goed (Locked)38.983273958018955
19Goed (Locked)38.6052739580877113
20Goed (Locked)38.6052739579909246
21Goed (Locked)38.605273958123874
22Goed (Locked)38.6052739581669128
23Goed (Locked)38.6052739581426199
24Goed (Locked)38.9832739582561227

 

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

138400000415.12064qam16
245200000415.12064qam15
352000000425.12064qam14
458800000425.12064qam13

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00010
22.00000
32.00000
42.00000
kalikari
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hi @kalikari

Was je nog maar op vakantie 😉 Jammer dat de game thuis gewoon niet lekker te spelen is. Heb je nu enkel de Connectbox in gebruik of heb je hierop nog een eigen router aangesloten? Het is ook handig als je je postcode en huisnummer nog even invult in je profiel, dan kunnen we vanaf hier ook nog even een kijkje nemen. 

kalikari
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@RikstPostcode + huisnummer heb ik aan mijn profiel toegevoegd.

@efokHeb jij nog wat kunnen zien aan de logs (DS/US en netwerk history) uit mijn modem?

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@kalikariAan je signaal zie ik weinig bizonders. Wel reboots van het modem, maar mischien was je dat zelf.

kalikari
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@efok  Die reboots ben ik idd zelf geweest.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @kalikari , wat leuk dat je onze Community hebt gevonden. Welkom hier! Wat fijn om te zien dat jij in eerste topic gelijk zoveel hulp krijgt van onze leden. Mogelijk dat @Bert ook eens mee kan kijken hierin?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Wat betreft lag en games, geen idee.

Hoop dat er snel iemand langskomt die hier meer van weet.

kalikari
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Inmiddels een week verder, maar nog niet echt een oplossing. Wat wel opvalt is dat de afgelopen dagen de lag minder lijkt te zijn geworden, maar geen idee waarom. Ik denk dat ik nogmaals de helpdesk bel om te vragen of het modem voor een ander type modem omgeruild kan worden. Het probleem moet uiteindelijk wel opgelost worden.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Hm dat schiet niet echt op zo @kalikari! Misschien dat @tobiastheebe nog ideeën heeft?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

kalikari
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@tobiastheebe Het modem staat in bridge mode. Dan kun je de firewall instellingen toch niet aanpassen, of mis ik iets?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Bij bridge mode zijn deze instellingen inderdaad niet beschikbaar omdat de eigen router in dit geval de firewall is. Welk type router gebruik je en gebruik je daarnaast nog een of meerdere losse access points?

 

Eigenlijk zouden we moeten vaststellen met welke server verbinding wordt gelegd. Dit is echter lastig te achterhalen door de manier waarop de game wordt gespeeld (tablets en telefoons). Daarnaast is Wi-Fi een extra variabele/onzekerheid die voor stabiliteitsproblemen kan zorgen.

 

Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat apparaten met 5 GHz zijn verbonden i.p.v. 2,4 GHz.

kalikari
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Het netwerk is met ubiquity spul. Elke verdieping een eigen access point. Voorkeur is om met 5 GHz te verbinden. Router is de Unifi security gateway (USG). Er wordt voornamelijk een mobile game gespeeld en dus alleen op tables en telefoons. Het probleem doet zich ook alleen bij 1 game voor.

 

Vast stellen met welke server er contact wordt gemaakt zal lastig worden. Er zal een load balancer gebruikt worden door het spel en het doet zich niet elke keer voor. Tja, kom er dan maar eens achter op welke server je aan het spelen bent.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het is inderdaad mogelijk dat een niet-optimale (route naar de) server wordt geselecteerd. Is er in de app van Brawl Stars niet een optie voor diagnostiek? Tijdens gaming zou er idealiter een log file aangemaakt moeten worden door de app, met daarin aangegeven de gebruikte server en latency naar de server.

kalikari
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik kan vanavond kijken wat ik kan vinden.

kalikari
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@tobiastheebe Logs kan ik niet vinden voor het spel Brawl Stars. Wat is nog wel gedaan heb is eens een ping laten lopen op mijn router en dan op een telefoon een speedtest te laten lopen om veel data te genereren. Dan zie ik het volgende:

 

# ping brawlstars.com
PING brawlstars.com (108.156.22.72) 56(84) bytes of data.
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=1 ttl=245 time=37.0 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=2 ttl=245 time=36.0 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=3 ttl=245 time=34.2 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=4 ttl=245 time=34.7 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=5 ttl=245 time=35.2 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=6 ttl=245 time=35.6 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=7 ttl=245 time=353 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=8 ttl=245 time=232 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=9 ttl=245 time=245 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=10 ttl=245 time=233 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=11 ttl=245 time=257 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=12 ttl=245 time=36.6 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=13 ttl=245 time=35.5 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=14 ttl=245 time=64.7 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=15 ttl=245 time=60.5 ms

 

Zodra de test start gaat de ping tijd omhoog.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic