Beste community,
Sinds een paar maanden heb ik een connectbox gekregen. Dit ivm met het niet krijgen van ipv6 in bridge mode van het vorige modem, maar dat terzijde. Tot dan toe geen enkel probleem met lag. Na het omruilen waren de problemen denk ik niet meteen aanwezig. Inmiddels wel een flinke tijd. Download snelheden haal ik over het algemeen (300/35) en de ping tijden zijn ook oké.
--- supercell.com ping statistics ---
41 packets transmitted, 41 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 9.595/11.952/14.920/1.695 ms
Tot zover ziet alles er goed uit.
Waar lopen we dan tegen aan? Thuis wordt het spel Brawl Stars gespeeld en daar gebeurt het regelmatig dat een potje niet te spelen valt. Het stottert en het stuitert. Wat interessant is, is dat dit gedurende de gehele pot is en dat de volgende pot mogelijk weer prima te spelen is. Het wisselt per pot en ik dat we zeker in 40-60% van de gevallen een onspeelbare pot hebben. Brawl Stars is een mobile game en wordt op telefoon en tablet gespeeld, dus wifi en geen kabel.
In eerste instantie dacht ik dat het probleem bij Supercell (Brawl stars) zou liggen. Wellicht pech met een overbelaste server. Net weer terug van een kleine vakantie en daar is volop Brawl stars gespeeld en alle potten zonder lag. Thuis was het gelijk weer raak.
Modem, router, etc. heb ik al een aantal keren gereset om te kijken of dat het probleem verhelpt. Dat doet het niet. Er wordt ook bij de buren gespeeld met eigen mobile apparaten en daar geen problemen, maar dat is geen Ziggo verbinding. Wat zouden vervolgstappen kunnen zijn om het probleem te lokaliseren? Is het het modem, want dat is de enige wijziging in mijn netwerk geweest? Zoals als gezegd, voor het omruilen geen enkel probleem ervaren.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Het is even wacht of het lag probleem opgelost is. Afgelopen vrijdag is er een monteur langs geweest. Heeft twee uur gezocht naar het probleem, maar uiteindelijk niets kunnen vinden. Heeft modem getest en ook de verbinding naar buiten. Alles lijkt prima in orde. Ook gekeken of het aan het mijn netwerk ligt, maar ook daar geen problemen te vinden. Uiteindelijk het modem omgeruild voor een Sagemcom. Hij vertelde er nog wel bij dat het modem nog wat tijd nodig heeft om goed ingeregeld te zijn. Daarnaast heb ik ook maar alles op mijn eigen netwerk gereset. Nu maar even afwachten hoe het de komende twee weken gaat. Vandaag hebben nog geen lag gezien.
Inmiddels alweer een tijdje verder en ook al sinds een aantal dagen geen lag meer waargenomen. Blijkbaar heeft het nieuwe modem geholpen. We zijn er blij mee! Ik zal dit draadje sluiten.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Dikke kans dat het de connectbox is. Check nog wel even de connectie van het modem. Inloggen in hrt modem en deel DS US en netwerk historie hier eens.
Dit is wat ik uit het modem haal voor netwerk historie:
Tijd Prioriteit Omschrijving
06-01-2023 09:43:01 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[217.120.193.246];CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
05-01-2023 21:16:44 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
05-01-2023 11:27:10 | notice | REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
05-01-2023 11:27:02 | warning | MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
01-01-1970 01:01:24 | notice | Cable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
04-01-2023 10:18:38 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
02-01-2023 22:24:39 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30-12-2022 19:55:05 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
30-12-2022 10:24:41 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
29-12-2022 05:58:22 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
26-12-2022 22:24:43 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
26-12-2022 18:17:14 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
23-12-2022 10:24:44 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
22-12-2022 20:44:25 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
19-12-2022 22:25:01 | notice | REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
19-12-2022 22:24:53 | warning | MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
19-12-2022 22:22:16 | notice | Cable Modem Reboot - CBN WebSrv Info: system reboot;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
19-12-2022 22:21:58 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[217.120.193.246];CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
17-12-2022 14:20:10 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
16-12-2022 23:34:27 | error | DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=b4:f2:67:03:9a:e1;CMTS-MAC=00:01:5c:b8:08:49;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
En dit voor down- en upstream
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 | 618000000 | 10 | 38 | 256qam | 3 |
2 | 602000000 | 10 | 38 | 256qam | 1 |
3 | 610000000 | 10 | 38 | 256qam | 2 |
4 | 626000000 | 10 | 38 | 256qam | 4 |
5 | 634000000 | 10 | 38 | 256qam | 5 |
6 | 642000000 | 10 | 38 | 256qam | 6 |
7 | 650000000 | 10 | 38 | 256qam | 7 |
8 | 658000000 | 10 | 38 | 256qam | 8 |
9 | 666000000 | 10 | 38 | 256qam | 9 |
10 | 674000000 | 10 | 38 | 256qam | 10 |
11 | 682000000 | 10 | 38 | 256qam | 11 |
12 | 690000000 | 10 | 38 | 256qam | 12 |
13 | 698000000 | 10 | 38 | 256qam | 13 |
14 | 706000000 | 10 | 38 | 256qam | 14 |
15 | 714000000 | 10 | 38 | 256qam | 15 |
16 | 722000000 | 9 | 38 | 256qam | 16 |
17 | 730000000 | 9 | 38 | 256qam | 17 |
18 | 738000000 | 10 | 38 | 256qam | 18 |
19 | 778000000 | 8 | 38 | 256qam | 23 |
20 | 802000000 | 7 | 38 | 256qam | 26 |
21 | 826000000 | 8 | 38 | 256qam | 29 |
22 | 834000000 | 8 | 38 | 256qam | 30 |
23 | 842000000 | 8 | 38 | 256qam | 31 |
24 | 850000000 | 7 | 38 | 256qam | 32 |
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 | Goed (Locked) | 38.983 | 2740803623 | 21 |
2 | Goed (Locked) | 38.983 | 2739581433 | 24 |
3 | Goed (Locked) | 38.983 | 2739583548 | 18 |
4 | Goed (Locked) | 38.983 | 2739584939 | 24 |
5 | Goed (Locked) | 38.983 | 2739585469 | 27 |
6 | Goed (Locked) | 38.983 | 2739582876 | 32 |
7 | Goed (Locked) | 38.983 | 2739580262 | 51 |
8 | Goed (Locked) | 38.983 | 2739585541 | 35 |
9 | Goed (Locked) | 38.605 | 2739586028 | 33 |
10 | Goed (Locked) | 38.983 | 2739578133 | 54 |
11 | Goed (Locked) | 38.983 | 2739575944 | 48 |
12 | Goed (Locked) | 38.983 | 2739580435 | 41 |
13 | Goed (Locked) | 38.605 | 2739578111 | 56 |
14 | Goed (Locked) | 38.983 | 2739578455 | 58 |
15 | Goed (Locked) | 38.983 | 2739579625 | 63 |
16 | Goed (Locked) | 38.983 | 2739578519 | 71 |
17 | Goed (Locked) | 38.983 | 2739579718 | 62 |
18 | Goed (Locked) | 38.983 | 2739580189 | 55 |
19 | Goed (Locked) | 38.605 | 2739580877 | 113 |
20 | Goed (Locked) | 38.605 | 2739579909 | 246 |
21 | Goed (Locked) | 38.605 | 2739581238 | 74 |
22 | Goed (Locked) | 38.605 | 2739581669 | 128 |
23 | Goed (Locked) | 38.605 | 2739581426 | 199 |
24 | Goed (Locked) | 38.983 | 2739582561 | 227 |
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 | 38400000 | 41 | 5.120 | 64qam | 16 |
2 | 45200000 | 41 | 5.120 | 64qam | 15 |
3 | 52000000 | 42 | 5.120 | 64qam | 14 |
4 | 58800000 | 42 | 5.120 | 64qam | 13 |
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 | 2.0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
2 | 2.0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | 2.0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | 2.0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hier nog een latency test: https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=cddf54e2-f083-42ee-a2e4-d57cb7ee1142
Hi @kalikari,
Was je nog maar op vakantie 😉 Jammer dat de game thuis gewoon niet lekker te spelen is. Heb je nu enkel de Connectbox in gebruik of heb je hierop nog een eigen router aangesloten? Het is ook handig als je je postcode en huisnummer nog even invult in je profiel, dan kunnen we vanaf hier ook nog even een kijkje nemen.
@kalikariAan je signaal zie ik weinig bizonders. Wel reboots van het modem, maar mischien was je dat zelf.
@efok Die reboots ben ik idd zelf geweest.
Wat betreft lag en games, geen idee.
Hoop dat er snel iemand langskomt die hier meer van weet.
Inmiddels een week verder, maar nog niet echt een oplossing. Wat wel opvalt is dat de afgelopen dagen de lag minder lijkt te zijn geworden, maar geen idee waarom. Ik denk dat ik nogmaals de helpdesk bel om te vragen of het modem voor een ander type modem omgeruild kan worden. Het probleem moet uiteindelijk wel opgelost worden.
Hm dat schiet niet echt op zo @kalikari! Misschien dat @tobiastheebe nog ideeën heeft?
Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.
@tobiastheebe Het modem staat in bridge mode. Dan kun je de firewall instellingen toch niet aanpassen, of mis ik iets?
Bij bridge mode zijn deze instellingen inderdaad niet beschikbaar omdat de eigen router in dit geval de firewall is. Welk type router gebruik je en gebruik je daarnaast nog een of meerdere losse access points?
Eigenlijk zouden we moeten vaststellen met welke server verbinding wordt gelegd. Dit is echter lastig te achterhalen door de manier waarop de game wordt gespeeld (tablets en telefoons). Daarnaast is Wi-Fi een extra variabele/onzekerheid die voor stabiliteitsproblemen kan zorgen.
Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat apparaten met 5 GHz zijn verbonden i.p.v. 2,4 GHz.
Het netwerk is met ubiquity spul. Elke verdieping een eigen access point. Voorkeur is om met 5 GHz te verbinden. Router is de Unifi security gateway (USG). Er wordt voornamelijk een mobile game gespeeld en dus alleen op tables en telefoons. Het probleem doet zich ook alleen bij 1 game voor.
Vast stellen met welke server er contact wordt gemaakt zal lastig worden. Er zal een load balancer gebruikt worden door het spel en het doet zich niet elke keer voor. Tja, kom er dan maar eens achter op welke server je aan het spelen bent.
Het is inderdaad mogelijk dat een niet-optimale (route naar de) server wordt geselecteerd. Is er in de app van Brawl Stars niet een optie voor diagnostiek? Tijdens gaming zou er idealiter een log file aangemaakt moeten worden door de app, met daarin aangegeven de gebruikte server en latency naar de server.
Ik kan vanavond kijken wat ik kan vinden.
@tobiastheebe Logs kan ik niet vinden voor het spel Brawl Stars. Wat is nog wel gedaan heb is eens een ping laten lopen op mijn router en dan op een telefoon een speedtest te laten lopen om veel data te genereren. Dan zie ik het volgende:
# ping brawlstars.com
PING brawlstars.com (108.156.22.72) 56(84) bytes of data.
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=1 ttl=245 time=37.0 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=2 ttl=245 time=36.0 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=3 ttl=245 time=34.2 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=4 ttl=245 time=34.7 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=5 ttl=245 time=35.2 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=6 ttl=245 time=35.6 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=7 ttl=245 time=353 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=8 ttl=245 time=232 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=9 ttl=245 time=245 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=10 ttl=245 time=233 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=11 ttl=245 time=257 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=12 ttl=245 time=36.6 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=13 ttl=245 time=35.5 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=14 ttl=245 time=64.7 ms
64 bytes from server-108-156-22-72.hel51.r.cloudfront.net (108.156.22.72): icmp_req=15 ttl=245 time=60.5 ms
Zodra de test start gaat de ping tijd omhoog.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.