Verwijderd account
Niet van toepassing

Mixed kabels op je netwerk van cat 5e tot 6a, backbone is alles 6a, is dat handig?, Thuisnetwerk

Het modem is via cat 6e kabel aangesloten aan een master accesspoint van deco/tp link

 

vanaf daar is de backbone bedraad ook met cat 6a kabels.

 

Alles van de backbone heeft 6a kabels, dikke snelweg met veel banen dus.

 

Echter losse apparaten sluit ik soms aan met cat6 of 5e. Van die laatste heb ik nog veel kabels over.

 

is dat handig? Elke kabel heeft een eigen maximale frequentie. En over de cat 6a kan snel verkeer nog steeds goed ookal zitten er een paar traktors tussen. Dat is een dikke snelweg.

 

Alleen kan ik voor èèn apparaat in het netwerk nog steeds gewoon een dedicated autoweg gebruiken van max 1Gbit? Of degradeert dat gelijk de rest van m’n netwerk qua frequentie bereik. De veranderingen qua kabel vinden alleen plaats na een switch of op een van de ethernetpoorten van een met cat 6a bedraad accesspoint of switch met cat6a op het accesspoint. 

De vraag is dus eigenlijk: Heeft het zin om ook de losse apparaten achter de switches op cat6a bekabeling te zetten? Scheelt geld als het niet hoeft.

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Aangesloten op een switch uitgang heeft een andere kabel geen invloed op de rest van je netwerk, want de switch uitgang past zich aan, aan de aansluiting die hij ziet en zal zelfs 100 Mbit/s worden als je er een CAT5 kabel op aansluit.

 

Met 1 apparaat op een switch heb je geen brede autoweg nodig, dan is een tweebaansweg, CAT5e / CAT6, genoeg voor 1 apparaat, je kunt die weg wel breder maken, maar 1 Gbit/s blijft 1 Gbit/s, al heb je 10 banen breed tot je beschikking.

Bekijk in context

bertje12341

Level 2
  • 10Posts
  • 4Oplossingen
  • 13Likes

Cat 5e heeft een max snelheid van 1 Gbps (dus 1 gigabit per seconde). De max lengte is volgens mij iets van 80 tot 100 meter of iets dergelijks. De meeste netwerk kaarten in huis thuin en keuken PC's kunnen ook niet sneller dan 1 Gbps. Hoeft ook niet, want waarschijnlijk kunnen harde schijven het ook niet, en je streaming film gebruikt veel minder aan bandbreedte, 1 gbps is meestal meer dan zat in een thuis netwerk.

 

Cat 6 heeft een hogere bandbreedte in het frequentiespectrum (250mhz max ipv 100mhz) en kan daarmee tot 10 Gbps halen (dus een factor 10). Dit is tot een geschatte afstand van ongeveer 30 meter, op een nul interferentie verbinding. De paren zelf zijn beter geshield dan bij 5e, waardoor er minder kans op interferentie is.

 

Frequenties stuiteren door de koperparen, als je de kabel bijvoorbeeld onder een scherpe hoek afbuigt stuitert het niet goed en heb je veel signaalverlies en wordt dus het aantal gbps lager, ook andere factoren (magneten/voedingen) kunnen interferentie geven. Maar voor huis tuin en keukengebruik is cat5e meestal prima.

 

Shielded/unshielded als in de buitenkant van alle aders beschermen is zoals S4R zegt denk ik absoluut niet nodig tenzij je rare straling in de omgeving hebt 🙂

Bekijk in context

bertje12341

Level 2
  • 10Posts
  • 4Oplossingen
  • 13Likes

Platte kabel is veel minder goed beschermd tegen interferentie dan ronde kabel omdat de aders niet om elkaar heen draaien. Daarnaast, veel scherpe hoeken maken kan zeker extra stress op het signaal geven. Het is dus verre van optimaal.

 

Of het echt problemen gaat geven hangt van teveel factoren (o.a.. lengte, exacte demping, inteferentie) af. Dat durf ik niet te voorspellen maar zul je helaas echt in de praktijk moeten testen. Naast controleren dat hij op 1 gbps verbind minimaal ook een tijdje een ping naar het IP adres van het modem laten draaien en een snelheidstest doen.

Bekijk in context

bertje12341

Level 2
  • 10Posts
  • 4Oplossingen
  • 13Likes

Inderdaad, ik kom het meestal tegen meegeleverd met Chinese troep, kost natuurlijk net wat minder om te fabriceren, dus bespaart ze weer een paar cent op een 2 meter kabeltje. Daar heeft ook niemand er last van omdat het zo'n kort stukje is, beetje interferentie heb je niet zoveel last van.

 

Daarom ook mijn wat "voorzichtige" antwoord eerder; als je het gaat gebruiken voor langere afstanden zal dit zeker performance loss kunnen gaan veroorzaken, en dan kan het natuurlijk snel gaan. 1% packetloss is al snel een fors probleem.

 

Succes vliegensvlug, ik hoop dat het toch met ronde 5e kan, maar laat ons weten hoe het werkt.

Bekijk in context

bertje12341

Level 2
  • 10Posts
  • 4Oplossingen
  • 13Likes

Sorry, laatste tip die ik me nog bedacht. Met platte kabel kun je van die mooie 90 graden hoeken maken, dat is natuurlijk behoorlijk slecht voor het signaal (probeer maar eens met een 90% hoek in de spiegel te kijken). Je kunt dan beter de kabel wat meer ruimte geven zodat die hoek gradueler verloopt/een bochtje in de kabel maken ipv een hoek.

Als het echt moet, maar uiteraard adviseer ik veel meer om toch ronde kabels te gebruiken.

 

Fijne zondag!  

Bekijk in context

20 Reacties 20
Eddie the Eagle

Level 9
  • 333Posts
  • 5Oplossingen
  • 90Likes

Lekker zo laten; het maakt helemaal niks uit. Het praat allemaal met elkaar.

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Alles vanaf cat 5e en hoger is prima.

Tenzij je met 10Gb verbindingen aan de gang gaat dan is het cat 6 en hoger.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Aangesloten op een switch uitgang heeft een andere kabel geen invloed op de rest van je netwerk, want de switch uitgang past zich aan, aan de aansluiting die hij ziet en zal zelfs 100 Mbit/s worden als je er een CAT5 kabel op aansluit.

 

Met 1 apparaat op een switch heb je geen brede autoweg nodig, dan is een tweebaansweg, CAT5e / CAT6, genoeg voor 1 apparaat, je kunt die weg wel breder maken, maar 1 Gbit/s blijft 1 Gbit/s, al heb je 10 banen breed tot je beschikking.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@Bert Maakt het ook nog iets uit als ik een 5 meter kabel vervang voor 0,25 meter (stekker kastje met ethernet van Next mini zit pal naast de ether van een deco kastje)

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Tuurlijk maakt dat niet uit.

Het maakt alleen uit als je boven de 100 meter komt.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

Vanaf wat voor snelheden ga je verschil merken tussen shielded en unshielded bij interferentie factoren? Alles tussen de deco’s is shielded, iets dieper in het huis (iets verder van eventuele straling) heb ik de 6a unshielded gekozen, mede omdat de kabels nog makkelijker weg te werken waren bij deuren en plinten. Ook vlak bij veel elektrische kabels kies ik voor shielded.

 

klopt het de dat lagere frequenties sowieso weerbaarder zijn, dus dan is 5e misschien juist wel handig waar het kan?

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Shielded kabels zijn voor thuis niet echt nodig. Je wint en verliest er niks mee.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@S4R Dat scheelt veel geld voor eventuele volgende onvesteringen, dank je wel.

 

in wat voor settings maakt het wel verschil?

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

In fabriekshallen waar veel krachtstroom wordt gebruikt.

Echter vanaf Cat 7 en hoger is het alleen nog maar als SFTP beschikbaar.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Shielded kabels worden vooral in professionele omgevingen gebruikt. En vaak als meerdere ethernet kabels met aparte netwerken door de zelfde kabelgoot lopen om overspraak te voorkomen.

bertje12341

Level 2
  • 10Posts
  • 4Oplossingen
  • 13Likes

Cat 5e heeft een max snelheid van 1 Gbps (dus 1 gigabit per seconde). De max lengte is volgens mij iets van 80 tot 100 meter of iets dergelijks. De meeste netwerk kaarten in huis thuin en keuken PC's kunnen ook niet sneller dan 1 Gbps. Hoeft ook niet, want waarschijnlijk kunnen harde schijven het ook niet, en je streaming film gebruikt veel minder aan bandbreedte, 1 gbps is meestal meer dan zat in een thuis netwerk.

 

Cat 6 heeft een hogere bandbreedte in het frequentiespectrum (250mhz max ipv 100mhz) en kan daarmee tot 10 Gbps halen (dus een factor 10). Dit is tot een geschatte afstand van ongeveer 30 meter, op een nul interferentie verbinding. De paren zelf zijn beter geshield dan bij 5e, waardoor er minder kans op interferentie is.

 

Frequenties stuiteren door de koperparen, als je de kabel bijvoorbeeld onder een scherpe hoek afbuigt stuitert het niet goed en heb je veel signaalverlies en wordt dus het aantal gbps lager, ook andere factoren (magneten/voedingen) kunnen interferentie geven. Maar voor huis tuin en keukengebruik is cat5e meestal prima.

 

Shielded/unshielded als in de buitenkant van alle aders beschermen is zoals S4R zegt denk ik absoluut niet nodig tenzij je rare straling in de omgeving hebt 🙂

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@bertje12341 
Een cat6a kabel die ik gebruik is heel plat, bijna een strip, het kan makkelijker bochten maken, wel alleen in de richting die logischer is voor een stripje. Verwacht je daar problemen mee, aangezien die allemaal bochten maakt onder laminaat afwerking bij de deuren etc?

bertje12341

Level 2
  • 10Posts
  • 4Oplossingen
  • 13Likes

Platte kabel is veel minder goed beschermd tegen interferentie dan ronde kabel omdat de aders niet om elkaar heen draaien. Daarnaast, veel scherpe hoeken maken kan zeker extra stress op het signaal geven. Het is dus verre van optimaal.

 

Of het echt problemen gaat geven hangt van teveel factoren (o.a.. lengte, exacte demping, inteferentie) af. Dat durf ik niet te voorspellen maar zul je helaas echt in de praktijk moeten testen. Naast controleren dat hij op 1 gbps verbind minimaal ook een tijdje een ping naar het IP adres van het modem laten draaien en een snelheidstest doen.

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Die platte kabels zie ik weer als een mode verschijnsel.

bertje12341

Level 2
  • 10Posts
  • 4Oplossingen
  • 13Likes

Inderdaad, ik kom het meestal tegen meegeleverd met Chinese troep, kost natuurlijk net wat minder om te fabriceren, dus bespaart ze weer een paar cent op een 2 meter kabeltje. Daar heeft ook niemand er last van omdat het zo'n kort stukje is, beetje interferentie heb je niet zoveel last van.

 

Daarom ook mijn wat "voorzichtige" antwoord eerder; als je het gaat gebruiken voor langere afstanden zal dit zeker performance loss kunnen gaan veroorzaken, en dan kan het natuurlijk snel gaan. 1% packetloss is al snel een fors probleem.

 

Succes vliegensvlug, ik hoop dat het toch met ronde 5e kan, maar laat ons weten hoe het werkt.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Verwijderd account  schreef:

....is dat handig? Elke kabel heeft een eigen maximale frequentie. En over de cat 6a kan snel verkeer nog steeds goed ookal zitten er een paar traktors tussen. Dat is een dikke snelweg....


Zo te lezen is dit vragen naar de bekende weg !

 

Algemeen : Zoals iedereen wel weet, is een keten ( dus ook een netwerk ) zo zwak als de zwakste schakel. Sluit u b.v. uw hele netwerk m.b.v. een cat5 netwerkkabel aan op de Ziggo Modem/Router, dan beperkt u daar de data doorvoer, aangezien cat5 een 100Mbps kabel is. Of het netwerk daarachter dan wel of niet met de snelheid van het licht werkt, dat maak niet zo veel uit, als de data toch via die flessenhals ( cat5 kabel ) het internet op moet.

Voor techneuten, is een netwerk natuurlijk nooit snel genoeg. Of het nu wifi of gewoon een kabel netwerk betreft, het zal en moet met de hoogste mogelijke snelheid moeten werken. Met minder zal een techneut vaak niet tevreden zijn.
Of die laatste paar snelheids procenten er nu wel of niet toe doen, maakt vaak niet uit, want het gaat om het principe.


Tip: Wilt u perse toch oudere ( < cat5E ) netwerkkabels gebruiken, gebruik deze dan aan het eind van uw netwerk en niet aan het begin. Bijvoorbeeld voor het aansluiten van 'langzame' apparatuur of waarvoor netwerksnelheid niet belangrijk is, b.v. voor printers.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@Pasi Bedankt voor je tijd en moeite. Deze vraag was reeds beantwoord, en duidelijk geworden (opgelost). Het gaat inderdaad om de cat 5e kabels aan het einde van het netwerk. Ik ben geen 100% techneut en ben goed geholpen. Geniet van de zondag!

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@bertje12341 @S4R Bedankt voor het meedenken. Jullie hebben me veel geleerd over bekabeling. Ik voel me geholpen en verder idd gewoon testen. 😊Mooie dag!

bertje12341

Level 2
  • 10Posts
  • 4Oplossingen
  • 13Likes

Sorry, laatste tip die ik me nog bedacht. Met platte kabel kun je van die mooie 90 graden hoeken maken, dat is natuurlijk behoorlijk slecht voor het signaal (probeer maar eens met een 90% hoek in de spiegel te kijken). Je kunt dan beter de kabel wat meer ruimte geven zodat die hoek gradueler verloopt/een bochtje in de kabel maken ipv een hoek.

Als het echt moet, maar uiteraard adviseer ik veel meer om toch ronde kabels te gebruiken.

 

Fijne zondag!  

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic