1
Vraag
2
Reacties
rascar

Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Mijn eigen router verliest om het uur het internet (DHCP) van Ziggo modem in bridge

Ik heb een eigen router Asus RT-AC3200 aangesloten op de router van de Ziggo Ubee EVW3226. De Ziggo router heb ik in bridge modus staan en mijn eigen router heb ik zo ingesteld dan hij dan de WAN etc regelt.
Nu heb ik alleen een probleem dat mijn eigen router het internetsignaal verliest van de ziggo router en dan geeft mijn eigen router ook aan dat er een probleem is met de DHCP. Dit gebeurt nu regelmatig en ik kan het weer oplossen door mijn eigen router weer opnieuw op te starten, dit is alleen heel erg vervelend en ik weet nu niet wat ik kan doen om dit op te lossen. Inmiddels heb ik mijn eigen router en die van de ziggo al meerdere malen via fabrieksinstellingen gereset en toch blijft het probleem zich voordoen. Waar kan dit nu aan liggen? Heb ik nu de bridge modus verkeerd gezet van de ziggo? Kunnen jullie me helpen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
rascar
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
Hoi Michael nou ik heb het nieuwe modem nu aangesloten en hij werkt weer naar behoren. Ik heb m alleen nog niet in bridge modes gezet maar ik weet ook nog niet of ik dat ga doen want alles werkt nu weer goed. Ik kan alles weer vanaf afstand benaderen zonder dat het internet eruit ligt.

Bekijk in context

23 Reacties 23
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi Rascar,

Dit kan meerdere oorzaken hebben, dus we moeten even opzoek 🙂

Laten we eerst kijken of het signaal goed is. Kun je een screenshot posten van de up- en downstreamwaarden? Waar je die kunt vinden, wordt hier uitgelegd.
Wil je ook screenshots erbij doen van de event logs?

Groet,
Evert
rascar
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
Hij kan geen verbinding maken met de upc router... Dus ik weet even niet meer wat ik kan doen.
rascar
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
Mijn eigen router geeft dit aan.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Heb je in de browser 192.168.100.1 getypt?

Wat je in ieder geval ook kunt doen is tijdelijk het modem uit bridge mode (laten) halen en je router uitzetten. Valt je internet dan nog steeds weg, is in ieder geval de router als veroorzaker uitgesloten en kan het alleen nog maar aan het signaal of het modem zelf liggen. En wie weet kom je dan wel in je modem 🙂
rascar
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
Oke ik heb 'm nu via de lan kabel aangesloten op de upc router dit zijn de waarden
rascar
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
rascar
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
rascar
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
Ik kan de event logs niet vinden?
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hmm, de downstream zit best wel hoog! Heb je een versterker en zit daar het modem misschien achter?
Kun je ook een foto posten van het AOP? Dat is de plek waar Ziggo je huis binnenkomt.
rascar
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
Ikzelf heb niks ertussen gezet. Geen versterker dat ik weet. De ziggo monteur heeft in november dit zelf zo aangesloten. Op dit witte bakje komt de groene kabel binnen en dan gaat die naar die splitter (tweede foto) en vanaf die is hij aangesloten op de modem van ziggo.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Dit ziet goed uit. Normaal gesproken is het niet handig om het modem achter 2 splitters te zetten, maar je houdt nog genoeg sterkte over.

Als het internet wegvalt, knipperen er op dat moment ook lampjes op het modem die normaal gesproken gewoon stabiel branden?
Zelf zou ik als test nu even de router afkoppelen en het modem voor internet gebruiken om in ieder geval iets te kunnen uitsluiten. Je zou ook om een nieuw modem kunnen vragen bij Ziggo, omdat deze die je hebt niet de meest nieuwe is 😉 Alleen vraag ik me af of dat echt soelaas gaat bieden, aangezien het modem toch in bridge mode staat. Wat dat betreft is het dan beter eerst de router uit te sluiten.
almodovaris

Level 11
  • 836Posts
  • 30Oplossingen
  • 40Likes
Tips: AsusWRT Merlin gebruiken.
Host naam geven aan je router.
MAC adres klonen ongedaan doen.
CounterSaturn

Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Ik heb geen oplossing, wel een workaround. Ik heb ook een Asus router en sinds enkele weken plotseling issues met DHCP (exact dezelfde foutmelding zoals hierboven in de screenshots te zien is). Ik heb het even werkend gekregen (weet niet meer hoe, waarschijnlijk na firmware upgrade en reset van settings), maar toen kreeg ik kort erna ineens snelheidsproblemen (nog geen 10mbit down, up wel de volle snelheid). Daarna router naar factory settings gehaald, maar bleef DHCP error krijgen van de Asus router.

Jaren goed gewerkt, niets veranderd aan de setup. Het lijkt wel alsof er iets is gebeurd waardoor Ziggonetwerk + Asus router problemen geeft met DHCP (als ik andere topics doorlees). Mijn modem is een Technicolor, bdw.

Afijn, uiteindelijk werkt het hier door DHCP weer door het modem te laten regelen. Asus-router (AC66u) staat nu als AP ingesteld. Ik weet eigenlijk niet of dit wenselijk is of niet, ik heb altijd 'geleerd' om je modem in bridge te zetten als je een eigen router gebruikt. Kan iemand hier iets over zeggen? Verder ga ik nog wel de Merlin firmware proberen als ik er tijd voor heb.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Het is geen onbekend probleem.
Hier een oud Topic met zo te zien een oplossing.
https://community.ziggo.nl/community-archief-226/wan-dhcp-renewal-faalt-geen-internet-meer-16833#pos...
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
CounterSaturn
Ik weet eigenlijk niet of dit wenselijk is of niet, ik heb altijd 'geleerd' om je modem in bridge te zetten als je een eigen router gebruikt. Kan iemand hier iets over zeggen?

Een eigen Router heb je nodig als je niet tevreden bent over de Router functie van je Ziggo kastje en/of speciale features wilt gebruiken die ontbreken op de Ziggo Modem/Router..
Een VPN Server bv.

Er worden wel Routers aangeschaft voor betere Wireless, maar dan kun je net zo goed een voordeliger Access Point kopen.
Je gebruikt de ASUS nu als duur AP, en mist kennelijk niks dat je eerder gebruikte toen ie nog in Router Mode stond. Als Router lijkt je ASUS dus nooit nodig te zijn geweest.

Het Ziggo kastje in Bridge icm een eigen Router is de makkelijke oplossing.
Met voldoende netwerkkennis kan ook een Router op Router constructie worden gemaakt met twee gescheiden subNets. Als je een Ziggo kastje hebt met IPv6 Firmware, is dit de manier om die IPv6 Firmware te behouden en bovendien je netwerk te bestieren met je eigen Router. In Bridge Mode ben je IPv6 kwijt.
Verder is er geen echt goed motief voor Router op Router.

Gr Han
CounterSaturn

Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
hanh wrote:
CounterSaturn

Ik weet eigenlijk niet of dit wenselijk is of niet, ik heb altijd 'geleerd' om je modem in bridge te zetten als je een eigen router gebruikt. Kan iemand hier iets over zeggen?
Een eigen Router heb je nodig als je niet tevreden bent over de Router functie van je Ziggo kastje en/of speciale features wilt gebruiken die ontbreken op de Ziggo Modem/Router..
Een VPN Server bv.

Er worden wel Routers aangeschaft voor betere Wireless, maar dan kun je net zo goed een voordeliger Access Point kopen.
Je gebruikt de ASUS nu als duur AP, en mist kennelijk niks dat je eerder gebruikte toen ie nog in Router Mode stond. Als Router lijkt je ASUS dus nooit nodig te zijn geweest.

Het Ziggo kastje in Bridge icm een eigen Router is de makkelijke oplossing.
Met voldoende netwerkkennis kan ook een Router op Router constructie worden gemaakt met twee gescheiden subNets. Als je een Ziggo kastje hebt met IPv6 Firmware, is dit de manier om die IPv6 Firmware te behouden en bovendien je netwerk te bestieren met je eigen Router. In Bridge Mode ben je IPv6 kwijt.
Verder is er geen echt goed motief voor Router op Router.

Gr Han

Bedankt voor de uitleg, hanh!
almodovaris

Level 11
  • 836Posts
  • 30Oplossingen
  • 40Likes
Als iets anders niet lukt: middelsten vinger toonen aan DHCP van de modem en geforceerd IP adres toekennen aan je router (bijvoorbeeld 192.168.178.253). Dit lukt uiteraard niet in bridge mode. Werkt niet met IPv6.
Jbr67

Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
Wellicht wat mosterd: hier ook een Asus AC 3200 (met AsusWrtMerlin 389.x als firmware) en een Ubee modem in bridge.

Geen problemen op de WAN-poort.

Over router achter router: als je porftwarding nodig hebt moet je dat in deze constructie dubbel doen. Vervelend werk. En, bij sommige protocollen werkt het gewoonweg niet. Dus router achter router heeft echt n paar vervelende nadelen.
rascar
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
Nu heb ik de ubee modem betrapt. Internet valt uit en dan herstart deze. De lichtjes gaan weer opnieuw laden en dus raak ik (logisch) m'n internet kwijt op m'n eigen router. Blijkbaar herpakt mn asus router dan niet meer opnieuw het signaal. Inmiddels heb ik Ziggo om een nieuwe router gevraagd als het goed is heb ik die morgen binnen. Hopelijk gaat dit het probleem oplossen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic