1
Vraag
2
Reacties
thombier

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Mijn domein wordt door Ziggo als spam gemarkeerd

Mijn domein bnba.nl wordt door Ziggo blijkbaar als spam gemarkeerd en komt in de spambox van de ziggo klanten.
Zaken als DMARC, SPF, DKIM, fixed IP, blacklists, etc allemaal in orde volgens mxtoolbox.com

Hoe kom ik in contact met iemand die mij kan vertellen waarom dit bij Ziggo zo is?
Staat mijn IP op een interne blacklist?
Zo ja, hoe kom ik daar van af?

Dank voor antwoord,

Thom Bierenbroodspot
Bierenbroodspot Automatisering

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
thombier
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Uiteindelijk is het mij gelukt om bij mijn provider een PTR record te laten aanmaken.
Hierma waren de problemen opgelost

Bekijk in context

12 Reacties 12
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Hallo Thom.

Als jij automatisering doet zou je moeten weten hoe je van blacklists af komt en DNS records controleert. 😉

 

Om te beginnen zou ik dus zorgen dat je MX records in orde zijn.

Gebruik je soms CPanel of zo?

Anyway, je MX record dient een A record te zijn en geen Cname record. CNames kun je sowieso al beter tot een minimum beperken.

Verder verwijst webmail.bnba.nl naar mail.bnba.nl hetgeen ook niet de bedoeling is.

Alleen al dit soort fouten kan er voor zorgen dat je mail geweigerd wordt, en niet alleen bij Ziggo.

 

Verder komt je rDNS/PTR record niet correct uit, dat verwijst naar cambrium.

Dat is leuk, maar als je eigen mailserver wilt gaan draaien thuis op een eigen domeinnaam, gaat ook dat problemen opleveren. In dat geval zul je thuis dus je mailserver moeten instellen om een smarthost te gebruiken anders blijf je ook problemen houden.

Want ik ga er van uit dat de hostnaam van cambrium niet verandert mag/kan worden.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Geen abuse@ziggo.nl zoveel mogelijk informatie, zij beheren de spamfilter.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Is geen Ziggo probleem @Bert, we schreven waarschijnlijk tegelijk.

thombier
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

ok duik er even in,  dat CName rec 'not done' is wist ik niet. Pas ik even aan. Reden voor mail.bnba.nl was juist op advies van (als default lookup), dus maak ik even ongedaan.

TBC

thx!

Thom

 

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Cname kun je wel gebruiken maar niet voor MX records, dat mag volgens de RFC's niet. 😉
Webmail is alleen voor webmail normaliter, dus je kunt wel de MX van mail.bnba.nl gebruiken maar dan moet je webmail als apart a record gebruiken, zo wordt het ook op hosting servers gedaan.

Maar ook met fixen van de cname en MX ga je nog tegen problemen oplopen omdat de rDNS niet matched, zat systemen (ook de mijne) die daar al een 100% spam notatie op geven. Die dan wel weer wat naar beneden gehaald wordt door de juiste SPF, DKIM en DMARC records.
Echter systemen als die van Gmail en Microsoft kunnen je daardoor op een gegeven moment in de greylist zetten.

Als je klaar bent, bezoek dan eens mail-tester.com en dan mailtje naar dat adres sturen wat je krijgt. Dan moet je op zijn minst een score van 9/10 krijgen om redelijk safe te zitten.

Nog een tip. Thuis oefenen is leuk, maar als ik jou was zou ik eens bij Contabo kijken voor een goedkope VPS, ben je ook gelijk van het rDNS probleem af.

thombier
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hoi Richard,

Dank voor de info. Daar kan ik weer wat mee!

 

Om het hele verhaal eromheen duidelijk te maken, ik draai met deze DNS (OpenProvider) config al zeker denk ik een 10 jaar, met een 10-15 verschillende domeinen, web en email. Sommige zaken (PTR en cambrium en zo) zijn niet oplosbaar. Cambrium is van Tweak, mijn provider.
Eigenlijk nog nooit een dergelijk probleem of klacht gehad van mijn gebruikers, behalve de laatste paar weken, en dan alleen met versturen naar ziggo. Da's raar maar niet onmogelijk en kan gewoon zijn omdat andere niet 'ontdekt' zijn.

Ik zoek even door, kijken hoe ik dit ga oplossen!


thx!

Thom

thombier
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hoi Richard,

Hmmm goeie tip die https://www.mail-tester.com/ die kende ik niet.
Echter, ik haal daar een score van 9.8 en dat verbaast mij dan weer.

Jammer, maar dat is dus niet de oorzaak. Verklaart wel waarom ik eigenlijk geen klachten ontvang.

groets

Thom

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Dan toch abuse@ziggo.nl benaderen?

Zij reageren over het algemeen vrij snel.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Kan altijd, maar abuse zal je ook zeggen eerst je MX records in orde te maken.

Maar proberen kost niks natuurlijk. Kan ook zijn dat ie nog in een extra greylist zit. Maar ben wel benieuwd naar hun antwoord.

 

Dan zullen de MX records de afgelopen 10 jaar wel goed zijn geweest neem ik aan.

Echter de laatste tijd wordt er wegens de toenemende spam veel meer ook op rDNS/PTR gecontroleerd.
Maar als alle andere zaken (SPF, DKIM, DMARC en MX records) in orde zijn, wil dat nog wel helpen je niet uit de reject te houden.

thombier
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

En terecht als ze dat zeggen, mbt die MX records.

Dus ben eerst maar eens met Tweak aan de gang of ik daar de rDNS voor elkaar krijg. Zou zo maar kunnen dat ze dat tegenwoordig wel doen.

Normaal gesproken best tevreden over hun support.

Als ik meer weet laat ik het hier horen!

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Ik zie dat ik een typefoutje maakte. Ik bedoelde dat als alles andere in orde is (met name de MX records), dat je wel uit de reject zou kunnen houden. Omdat dit de spamscore van rDNS omlaag haalt. Er bestaat immers wel een rDNS dus dat scheelt ook al.
Tweak is inderdaad prima, heb daar vroeger ook tot zeer grote tevredenheid gezeten en wie weet als hier glasvezel komt.... eens zien.

thombier
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Uiteindelijk is het mij gelukt om bij mijn provider een PTR record te laten aanmaken.
Hierma waren de problemen opgelost

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic