Hallo,
Een paar weken terug heb ik een nieuwe set TP-link Deco's van Ziggo gekregen, omdat de oude op basis van huur waren en de nieuwe op basis van bruikleen. Het zijn exact dezelfde Deco's, dus het installeren was snel gedaan.
Toch werkt sinds het moment dat ik de nieuwe Deco's heb geïnstalleerd het belangrijkste voor mij niet meer. Ik heb enkele apparaten zoals een printer, enkele 3D printers en een lasersnijder die verbonden zijn met het wifi-netwerk. Deze waren altijd via de computer te benaderen door hun IP adres in te typen in de browser. Maar vanaf het moment dat ik de nieuwe Deco's heb staan zijn al deze apparaten onbereikbaar. Ik heb Ziggo hier over gebeld maar zij geven aan hier geen ondersteuning in te geven.
De apparaten zijn verbonden met het wifi-netwerk wat de Deco's uitzenden en krijgen ook keurig een IP adres. Als ik deze adressen vervolgens in de browser intyp krijg ik een foutmelding "Deze site is niet bereikbaar - ERR_CONNECTION_TIMED_OUT".
Het gekke is: Als ik de apparaten verbind met de wifi van het modem zelf dan werkt het prima. Echter komt deze wifi niet overal in het huis, vandaar de Deco's. (De wifi van het modem staat overigens wel uitgeschakeld nu ik de Deco's heb.)
De IP adressen waren eerst in de reeks 192.168.178.xx en nu met de nieuwe Deco's is het 192.168.68.xx. Geen idee of dit er toe doet, maar het is wel iets wat anders is dan voorheen.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen of het probleem kan achterhalen?
Met vriendelijke groet,
Jeroen
Opgelost! Ga naar oplossing.
Vermoedelijk is jouw PC met de modemrouter verbonden en maakt deze dus gebruik van een IP-adres in 192.168.178.0/24? Dit zou verklaren waarom je apparaten achter de Deco's in 192.168.68.0/24 niet direct kunt benaderen.
Om router achter router + dubbele NAT te voorkomen, volg deze stappen in de Deco app:
1. Meer
2. Geavanceerd
3. Bewerkingsmodus en stel access point mode in, dan is van 68 geen sprake meer en ontvangen alle apparaten inclusief de Deco's weer een IP-adres in 178.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Vermoedelijk is jouw PC met de modemrouter verbonden en maakt deze dus gebruik van een IP-adres in 192.168.178.0/24? Dit zou verklaren waarom je apparaten achter de Deco's in 192.168.68.0/24 niet direct kunt benaderen.
Om router achter router + dubbele NAT te voorkomen, volg deze stappen in de Deco app:
1. Meer
2. Geavanceerd
3. Bewerkingsmodus en stel access point mode in, dan is van 68 geen sprake meer en ontvangen alle apparaten inclusief de Deco's weer een IP-adres in 178.
Dankjewel voor het snelle reageren! Precies deze stap had ik met de Ziggo medewerker doorlopen aan de telefoon, maar toen maakte dat geen verschil. Ik heb het zojuist nog eens geprobeerd (instellingen heen en weer geswitcht) en nu werkt het opeens wel!
Hartelijk dank voor het helpen met oplossen!
Extra informatie :
Als u de Deco's alleen heeft voor het verbeteren van wifi, dan is AccessPoint mode de enige juiste mode voor de Deco set. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en zo geheel opgaan in de rest van uw netwerk
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router ( natuurlijk dan in router mode ) blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.
In Wifi-Router mode staan alle Deco functies wel aan. B.v. de firewall functie schermt het Deco wifi netwerk geheel af, de DHCP functie geeft de wifi verbonden apparaten een IP-nummer uit de 192.168.68.xxx range en met 'Parental Control' kan u e.e.a. instellen voor uw kinderen.
In deze mode kan u wel alle instellingen aanpassen, maar dat hoeft niet. Als u e.e.a. gaat aanpassen, dan is enige kennis daarvan beslist noodzakelijk!
Zowel de firewall, als de eigen IP-range kunnen verbindings-problemen veroorzaken, als u de Deco's in router mode in uw netwerk integreert. Juist omdat deze beide functies gemaakt zijn, om het wifi netwerk volledig los te koppelen en af te schermen van andere netwerken.
Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO. Het is dan wel een bijna 4 jaar oud 'document', maar misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.
“deze stap had ik met de Ziggo medewerker doorlopen aan de telefoon, maar toen maakte dat geen verschil. Ik heb het zojuist nog eens geprobeerd (instellingen heen en weer geswitcht) en nu werkt het opeens wel!”
Dat het de eerste keer niet direct werkte kan komen omdat de aangesloten apparaten niet direct een nieuw IP adres via DHCP hebben gekregen. Als je een belangrijk netwerk component vervangt of configuratie (bijv. subnet) wijzigt is het altijd verstandig om de daarop aangesloten apparaten een herstart te geven. Of op z’n minst even de netwerk verbinding(en) te verbreken, zodat de aangesloten apparatuur zich op de nieuwe situatie kan instellen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.