1
Vraag
2
Reacties
RonGo

Raadgever
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Mijn Ziggo IP-adres staat op de blacklist van Spamhouse

Ik ontdekte dat ik bepaalde websites en de mailserver van onze vereniging niet meer kon bereiken. Het blijkt dat mijn Ziggo IP-adres ge-blacklist is bij Spamhouse. Daarom VPN geprobeerd en daarmee kan ik die websites en de mailserver wel bereiken.

Bij Spamhouse geven ze bij het de-list proces aan dat mijn ISP (dus Ziggo) het IP-adres van de blacklist kan laten verwijderen. Dat lijkt mij ook logisch want het IP-adres valt in de reeks van Ziggo. Maar de helpdesk van Ziggo zegt dat ze mij ook niet kunnen helpen. Het valt buiten hun service-gebied, stellen zij.

Ik werd verwezen naar deze community.

Wie kan mij verder helpen?

Met vriendelijke groet,

Ron

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RonGo
topicstarter
Raadgever
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@Richard G. en @Bert ,

Ik heb contact gehad met de systeembeheerder. Het blijkt dat mijn IP-adres op de server was geblokkeerd. Hij heeft mij in de white-list gezet en nu werkt het weer. Zowel de websites als de mailserver.

De systeembeheerder gaat uitzoeken waarom mijn IP-adres werd geblokkeerd door de server. Dat vind ik ook wel belangrijk, want daarmee kunnen we voorkomen dat anderen dezelfde vervelende ervaring moeten ondergaan als ik.

Nogmaals hartelijk bedankt voor jullie bijdragen!!

Bekijk in context

4 Reacties 4
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 59393Posts
  • 3991Oplossingen
  • 14823Likes

 

Ik vermoed dat de webmaster van de websites en de mail de server vrij kan geven voor je IP adres op hun server.

Richard G.
Expert
Expert
  • 842Posts
  • 54Oplossingen
  • 363Likes

"Bij Spamhouse geven ze bij het de-list proces aan dat mijn ISP (dus Ziggo) het IP-adres van de blacklist kan laten verwijderen."

 

Neen dus. Dat zou theoretisch kunnen maar doen ze niet. Overigens is het niet alleen Ziggo maar zo'n beetje elke provider met dynamische ip adressen (dus bijv. ook Online en KPN) zul je bij Spamhaus terug vinden. Daar is goede reden voor.

 

Er speelt echter een ander probleem. Spamhaus zou feitelijk alleen het ip van de verzendende server moeten controleren, dus de smtp van Ziggo.

Probleem is echter dat met regelmaat, de controle bij Spamhaus plaats vindt tot op echte verzender niveau, dus de gebruiker zelf. En die zit in een dynamische reeks en daarom komt er opeens een onterechte blokkade.

De laatste tijd komen die kuren vaker voor, daarom heb ik bijv. van de servers al de zen.spamhaus.org controle er af gekiept.

 

Als je bepaalde websites niet bereiken kunt, heeft dat een andere oorzaak, want dat heeft totaal niets met Spamhaus te maken.

Als die bepaalde websites op dezelfde server zitten als de mailserver van de vereniging, is de kans vele malen groter dat je een ip blokkade op die server hebt, om welke reden dan ook.

 

Spamhaus wordt normaliter alleen gebruikt bij controle van binnenkomende mail, niet van uitgaande mail en ook niet gebruikt voor het kunnen bereiken van de mailserver.

Dus het ligt niet aan Ziggo, maar aan die hosting server. Ik denk dat je daar bij support eens moet navragen.

RonGo
topicstarter
Raadgever
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@Bert en @Richard G. ,

Dank voor jullie reacties. Jullie hebben me op een spoor gezet:

De mailserver en de websites die ik niet kan benaderen, staan allemaal op dezelfde server van de vereniging; althans de IP-adressen zijn van allemaal dezelfde.

Ik ga de beheerder benaderen of hij me verder kan helpen. Natuurlijk kan ik het probleem omzeilen met een VPN-verbinding (en vanavond ontdekte ik dat ik zelfs verbinding krijg via de Ziggo Hotspots), maar ik laat natuurlijk liever de oorzaak van het probleem weghalen.

Ik zal het hier vermelden als ik een antwoord heb van de systeembeheerder.

Met vr.gr.

Ron

 

RonGo
topicstarter
Raadgever
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@Richard G. en @Bert ,

Ik heb contact gehad met de systeembeheerder. Het blijkt dat mijn IP-adres op de server was geblokkeerd. Hij heeft mij in de white-list gezet en nu werkt het weer. Zowel de websites als de mailserver.

De systeembeheerder gaat uitzoeken waarom mijn IP-adres werd geblokkeerd door de server. Dat vind ik ook wel belangrijk, want daarmee kunnen we voorkomen dat anderen dezelfde vervelende ervaring moeten ondergaan als ik.

Nogmaals hartelijk bedankt voor jullie bijdragen!!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.