1
Vraag
2
Reacties
RonGo

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Mijn Ziggo IP-adres staat op de blacklist van Spamhouse

Ik ontdekte dat ik bepaalde websites en de mailserver van onze vereniging niet meer kon bereiken. Het blijkt dat mijn Ziggo IP-adres ge-blacklist is bij Spamhouse. Daarom VPN geprobeerd en daarmee kan ik die websites en de mailserver wel bereiken.

Bij Spamhouse geven ze bij het de-list proces aan dat mijn ISP (dus Ziggo) het IP-adres van de blacklist kan laten verwijderen. Dat lijkt mij ook logisch want het IP-adres valt in de reeks van Ziggo. Maar de helpdesk van Ziggo zegt dat ze mij ook niet kunnen helpen. Het valt buiten hun service-gebied, stellen zij.

Ik werd verwezen naar deze community.

Wie kan mij verder helpen?

Met vriendelijke groet,

Ron

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

 

Ik vermoed dat de webmaster van de websites en de mail de server vrij kan geven voor je IP adres op hun server.

Bekijk in context

RonGo
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@Richard G. en @Bert ,

Ik heb contact gehad met de systeembeheerder. Het blijkt dat mijn IP-adres op de server was geblokkeerd. Hij heeft mij in de white-list gezet en nu werkt het weer. Zowel de websites als de mailserver.

De systeembeheerder gaat uitzoeken waarom mijn IP-adres werd geblokkeerd door de server. Dat vind ik ook wel belangrijk, want daarmee kunnen we voorkomen dat anderen dezelfde vervelende ervaring moeten ondergaan als ik.

Nogmaals hartelijk bedankt voor jullie bijdragen!!

Bekijk in context

12 Reacties 12
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

 

Ik vermoed dat de webmaster van de websites en de mail de server vrij kan geven voor je IP adres op hun server.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

"Bij Spamhouse geven ze bij het de-list proces aan dat mijn ISP (dus Ziggo) het IP-adres van de blacklist kan laten verwijderen."

 

Neen dus. Dat zou theoretisch kunnen maar doen ze niet. Overigens is het niet alleen Ziggo maar zo'n beetje elke provider met dynamische ip adressen (dus bijv. ook Online en KPN) zul je bij Spamhaus terug vinden. Daar is goede reden voor.

 

Er speelt echter een ander probleem. Spamhaus zou feitelijk alleen het ip van de verzendende server moeten controleren, dus de smtp van Ziggo.

Probleem is echter dat met regelmaat, de controle bij Spamhaus plaats vindt tot op echte verzender niveau, dus de gebruiker zelf. En die zit in een dynamische reeks en daarom komt er opeens een onterechte blokkade.

De laatste tijd komen die kuren vaker voor, daarom heb ik bijv. van de servers al de zen.spamhaus.org controle er af gekiept.

 

Als je bepaalde websites niet bereiken kunt, heeft dat een andere oorzaak, want dat heeft totaal niets met Spamhaus te maken.

Als die bepaalde websites op dezelfde server zitten als de mailserver van de vereniging, is de kans vele malen groter dat je een ip blokkade op die server hebt, om welke reden dan ook.

 

Spamhaus wordt normaliter alleen gebruikt bij controle van binnenkomende mail, niet van uitgaande mail en ook niet gebruikt voor het kunnen bereiken van de mailserver.

Dus het ligt niet aan Ziggo, maar aan die hosting server. Ik denk dat je daar bij support eens moet navragen.

RonGo
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@Bert en @Richard G. ,

Dank voor jullie reacties. Jullie hebben me op een spoor gezet:

De mailserver en de websites die ik niet kan benaderen, staan allemaal op dezelfde server van de vereniging; althans de IP-adressen zijn van allemaal dezelfde.

Ik ga de beheerder benaderen of hij me verder kan helpen. Natuurlijk kan ik het probleem omzeilen met een VPN-verbinding (en vanavond ontdekte ik dat ik zelfs verbinding krijg via de Ziggo Hotspots), maar ik laat natuurlijk liever de oorzaak van het probleem weghalen.

Ik zal het hier vermelden als ik een antwoord heb van de systeembeheerder.

Met vr.gr.

Ron

 

RonGo
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@Richard G. en @Bert ,

Ik heb contact gehad met de systeembeheerder. Het blijkt dat mijn IP-adres op de server was geblokkeerd. Hij heeft mij in de white-list gezet en nu werkt het weer. Zowel de websites als de mailserver.

De systeembeheerder gaat uitzoeken waarom mijn IP-adres werd geblokkeerd door de server. Dat vind ik ook wel belangrijk, want daarmee kunnen we voorkomen dat anderen dezelfde vervelende ervaring moeten ondergaan als ik.

Nogmaals hartelijk bedankt voor jullie bijdragen!!

Mark Buter

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hee RonGo: Hier exact hetzelfde probleem. Zou je kunnen aangeven hoe je contact met SPAMHAUS hebt gehad. Ziggo is niet in staat dit probleem op te lossen blijkbaar.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Mark Buter RonGo heeft geen contact gehad met SPAMHAUS, maar met zijn systeem beheheerder.

 

Vrijwel iedereen staat op een Spamhouse blacklist zoals hier ook al aangegeven.

 

Voor je eigen probleem.

Vrijwel altijd wordt je ip adres geblokkeerd door de server. Neem contact met hen op.

 

Kijk bijvoorbeeld ook hier.

Opgelost: Re: mijn cq jullie server geblokkeerd word door mi... - Ziggo Community

Opgelost: Website niet bereikbaar - Ziggo Community

Opgelost: Een website wil niet openen, anderen doen het wel ... - Ziggo Community

Opgelost: Een specifiek webadres laadt niet. Ik had chat con... - Ziggo Community

Opgelost: Kan mijn eigen website niet bereiken via wifi netw... - Ziggo Community

Mark Buter

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nice to know maar hoe kom ik daar vanaf? Ik zie nergens een contactmogelijkheid met Spamhouse?

 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Spamhouse en Ziggo zijn zeeeer waarschijnlijk niet je probleem. Lees dit topic nog eens goed door.

 

 

https://www.google.nl/search?q=Spamhouse+contact

Mark Buter

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Begrijp niet wat je zegt. Ik krijg van ZIGGO een ip-adres dat door SMAPhouse op een blacklist wordt gezet. Nu heeft mijn provider dit nummer reeds op de white-list gezet dus de meeste diensten worden doorgelaten echter DirectAdmin niet, en Laat nu net dat het programma zijn waarmee ik wil werken. Ziggo vertikt mijn ip-adres te resetten (modem 72 uur van de stroom is voor zakelijk gebruik natuurlijk geen oplossing) en SMAPhouse reageert niet (aangezien in niet geautoriseerd ben). 

 

Eigenlijk begrijp ik helemaal niet waarom deze problemen hier worden besproken. Ik heb een zakelijk abonnement dus een advies om mijn modem 72 uur los te koppelen is geen optie. Ziggo behoort dit toch gewoon op te lossen of word ik nu gek?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

Ook ik sta op een list, op welk lijsten sta jij?

Hier geen problemen daarvan: This IP is listed in the Policy Blocklist (PBL)

Lookup - Reputation Checker - Spamhaus

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Mark Ziggo schreef in Opgelost: SPAMhaus vermelding na nieuwe IP adres - Ziggo Community

 

Hi Abdelfattah, niet elke blacklist is hetzelfde. Het is daarom van groot belang om goed te controleren op welke blacklist jouw ip vermeld wordt om te bepalen wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.

 

Ik heb jouw ip ook even gecontroleerd, deze staat vermeld op de Spamhaus PBL blacklist, samen met (bijna) alle andere Ziggo IP adressen. We wijzen namelijk geen vaste ip-adressen toe, maar hebben een dynamisch systeem en dat is al genoeg om op deze blacklist vermeld te worden. Het enige gevolg hiervan is dat je geen 'unauthenticated' e-mail direct naar het internet kunt sturen.

 

Je kunt de adviezen van Spamhaus ook zelf checken via: Lookup - Reputation Checker - Spamhaus (je eigen ip even invullen natuurlijk)

 

Daar vind je o.a. deze tip: "Important: If you are using any normal email software (such as Outlook, Entourage, Thunderbird, Apple Mail, etc.) and you are being blocked by this Spamhaus PBL listing when you try to send email, the reason is simply that you need to turn on "SMTP Authentication" in your email program settings. For help with SMTP Authentication or ways to quickly fix this problem click here."

 

 

Wat jij ervaart klinkt als een ander probleem (Outlook 365 kan geen verbinding maken), dat kan geen gevolg kan zijn van de Spamhaus PBL blacklist vermelding. Ik maak thuis ook gebruik van Ziggo, mijn ip-adres staat ook op de PBL blacklist, ik heb op mijn telefoon ook de Outlook app (Office 365) en ik heb daar geen problemen mee.

Ik ben het wel met je eens dat het te maken kan hebben met je ip-adres, alleen die kunnen we niet aanpassen (het is een volledig automatisch en dynamisch systeem). Ik neem aan dat je in Outlook een zakelijk e-mailadres hebt ingesteld, heb je al contact opgenomen met de IT afdeling van de zaak?

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

De blacklist bij Spamhouse is helemaal niet relevant hier wat @Steefb ook al vermelde. Het probleem is dat je web hoster de login met DirectAdmin als verdacht ziet/zag. Dat kan alleen de reden zijn dat je web hoster je IP adres en port blokkeert voor het beheer. Alleen je webhoster kan de blokkade van je IP adres opheffen en weer toegang verlenen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic