Leon1973

Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Mijn VPN connectie valt steeds uit.

Ik ondervind sinds een aantal maanden problemen met de stabiliteit van de VPN connectie.

ik werk 2 dagen thuis, waarbij ik een directe verbinding maak met kantoor middels een VPN verbinding.

Deze verbinding moet ik over de dag gezien minimaal 8 tot 15 keer maken.

 

ik heb diverse keren contact gehad met Ziggo, met telkens andere adviezen. 
- kabel aansluitpunt in Meterkast naar modem vervangen.

- splitter aansluitpunt Meterkast vervangen.

- kabel van modem naar aansluitpunt laptop. (**Er zit nog wel een eigen switch box tussen )

 

** kabel van modem naar verdieping vervangen door een door ziggo geleverde kabel. Op de verdieping switch. Van switch naar laptop nieuwe kabel naar laptop.

 

Ik heb bij de helpdesk Ziggo alles al een keer voorbij horen komen, waarvan mogelijke oplossingen met nieuwe kabels is vervangen.

- het zou liggen aan mijn switch.

- modem omruilen (ik heb een Ziggo smartWifi modem (connectionbox) van Arris of Compal.

- zelfs eigen WiFi versterkers worden opgevoerd om het probleem van een rechtstreeks bekabelde verbinding onstabiel te maken. 

 

Wie kan mij helpen?

 

167 Reacties 167
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dit is een HPF-85, min of meer vergelijkbaar met het ingebouwde BPF van de POA-254, maar met een kleiner sperbereik (5~65/85 MHz i.p.v. 5~204/254 MHz). Ik acht de kans zeer klein dat dit iets gaat veranderen.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

@tobiastheebe Ik weet ook eigenlijk niet wat er uit de meerdaagse meting is gekomen. Niet dat ik er wat mee kan, maar vooral benieuwd met welke opdracht de monteur op pad is gestuurd. Hij had in ieder geval geen vervangende modem bij zich. 

Hij heeft een monitoring gedaan op mijn netwerk en gaf aan dat de ruis die mijn installatie (TV aansluiting) veroorzaakte ervoor zorgde dat de hele wijk last van mij heeft. Dit bleek uiteindelijk voort te komen uit 1 vd 3 televisie aansluitingen. 

De storing was zo groot dat ik geluk had, dat ik niet uit het systeem geknikkerd was (afgesloten).
Mijn Topic probleem 'Mijn VPN valt steeds uit' is echter NIET opgelost.

Mijn bijgekomen probleem, internet uitval op de UBC1318ZG modem, door herstel vd ruis mogelijk wel.

 

 

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Bijzonder is dan wel dat volgens de monitoring de waardes hoger zijn dan ik eerder gezien heb. 

Ik ben techneut, maar op dit vlak heb ik er echt geen verstand van.

Leon1973_0-1678469118233.png

Waarbij de modem nu een 5 uur in de lucht is.

Leon1973_1-1678469180461.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes
Hij heeft een monitoring gedaan op mijn netwerk en gaf aan dat de ruis die mijn installatie (TV aansluiting) veroorzaakte ervoor zorgde dat de hele wijk last van mij heeft. Dit bleek uiteindelijk voort te komen uit 1 vd 3 televisie aansluitingen.

Dit lijkt mij stug. Het is wel mogelijk dat een van de TV-aansluitingen storing (in de retourband/upstream) veroorzaakte, maar het BPF van de POA-254 zou dit al met ~60 dB gedempt hebben, dit komt op neer op volledig blokkeren/sperren. Als de monteur de POA-254 niet heeft vervangen door een ander type splitter, dan is er nu een dubbel filter aanwezig.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Ik heb net de monteur via Whatsapp op de hoogte gebracht van de bevindingen.

 

 

De klacht die ik gemeld heb ‘wegvallen VPN verbinding’ is niet opgelost. Dit is nog steeds het zelfde als voor het bezoek.
Op een werkdag 10 tot 15 keer uitval. Hier zit geen aanwijsbaar verschil tussen de Compal of Ubee modem.

Bij onze huidige modem (Ubee) ondervinden wij 1 tot 3 keer per dag een internet uitval, en dat is na het herstellen van onze TV verbinding (ruis) onveranderd.’


Hij geeft aan dit volgende week verder op te pakken. 

@Carlien , @Jacob , @Paul 
Het uitvallen van de VPN, en de modem volgt niet een vast patroon. Wat is er uit de meerdaagse meting naar voren gekomen?
Wellicht mogelijk om op afstand nog wat aanvullende onderzoeken te doen of contact te nemen met de monteur. Aanstaande donderdag of vrijdag is er pas weer mogelijkheid dat de monteur langs kan komen. Eerder is er vanuit onze kant niemand thuis. 

 

 

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @Leon1973 , in de meting hebben we wel wat verstoringen gezien voor het bezoek van de laatste monteur. Wat fijn dat mijn collega dit deze week verder oppakt voor je. Hou je ons op de hoogte van je contact met deze monteur? Wanneer wij hierin nog iets voor je kunnen betekenen, laat het dan gerust weten. 

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Via de Monteur een nieuwe modem ontvangen, wederom de UBC1318ZG modem. Woensdag 18:00 uur aangesloten en geen uitval van internet meer gehad. Echt een hele duidelijke verbetering!

Vorige UBC1318ZG modem, 2 keer per dag reset.

Blijkbaar toch een maandag ochtend model gehad.

 

Het feitelijke probleem (wegvallen VPN connectie) is helaas nog niet opgelost, hoewel ik wel moet zeggen dat de frequentie wel behoorlijk is afgenomen. van 10 tot 15 keer per werkdag naar 4 tot 6 keer.

Op zich zou het wegvallen niet zo'n probleem hoeven zijn, kwestie van opnieuw aanmelden. Ik heb echter een paar software pakketten die wegvallen van deze verbinding heel vervelend vinden met kwijt zijn van werkzaamheden tot gevolg. Tenzij ik de verbinding weer snel tot stand breng. 

 

Ik heb rechtstreeks contact met de monteur en dat gaat prima.

Hij gaf wel aan dat het wegvallen van VPN wel eens kan gebeuren. Durft er iemand wat te zeggen over de frequentie hiervan?  

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Fijn om te lezen dat algehele uitval van het modem niet meer is voorgekomen met de vervangende UBC1318ZG.

 

Wat betreft de instabiliteit van VPN: kun je nog eens de downstream/upstream-waarden en event log van het modem plaatsen? Je zou een gehele werkdag probleemloos van VPN gebruik moeten kunnen maken.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Gelukkig weer veel te vroeg gejuicht! Deze Modem ook al 2 keer moeten resetten.  Gister avond rond 10:30 en vanmorgen rond 7:30. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar dit zijn wel tijden waarop dit vaker gebeurd. 

bijgaande de downstream/upstream-waarden en event log na 8 uur online.  5CAE6E64-FD33-4659-9330-781DD3E1E5EA.pngC77877F7-9F39-44FF-8257-2244672AC07B.pngC00BAF21-3C61-4466-A7E6-A9169693C74A.png

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Daarnaast heb ik in beeld gebracht hoe mijn Thuisnetwerk eruit ziet wellicht is hier iets uit te halen.

Daarnaast heb ik zoals eerder aangegeven bepaalde Mac adressen aan een vast IP adres gekoppeld.DB210498-3641-4C53-8CC1-69396F410E9E.jpeg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Teleurstellend dat de algehele uitval nog steeds voorkomt met het nieuwe modem. Ik vermoed dat er toch nog steeds een signaalprobleem (in de upstream) speelt welke dit veroorzaakt.

 

De kortstondige uitval van specifiek VPN kan veroorzaakt worden door de CER (ruis) op enkele downstream-kanalen, welke lijkt op instraling van 4G en 5G uplink en kan duiden op onvoldoende afscherming van een of meerdere onderdelen in de binnenhuisinstallatie (TV-kabels en contactdozen achter de versterker).

 

Wat betreft het thuisnetwerk: hierin is m.i. op een aantal punten verbetering mogelijk. Ik heb hieronder in een schema aangegeven hoe ik de apparatuur zou aansluiten. De Deco's zouden in bewerkingsmodus access point geconfigureerd moeten zijn. De switch in de woonkamer kan een vervanging zijn voor de Asus-router, of dezelfde router in AP mode, bij voorkeur met Wi-Fi uitgeschakeld. Van de Time Capsule kan Wi-Fi ook het beste uitgeschakeld worden. Dit om interferentie tussen de verschillende soorten apparatuur te voorkomen.

 

20230318-01.png

 

Het thuisnetwerk lijkt echter los te staan van de problemen die je ervaart, gezien de (kortstondige) uitval ook voorkwam toen jouw PC direct met de modemrouter verbonden was.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes
De kortstondige uitval van specifiek VPN kan veroorzaakt worden door de CER (ruis) op enkele downstream-kanalen, welke lijkt op instraling van 4G en 5G uplink en kan duiden op onvoldoende afscherming van een of meerdere onderdelen in de binnenhuisinstallatie (TV-kabels en contactdozen achter de versterker).

Ik heb nog even wat eerdere reacties in het topic gelezen en de CER was ook aanwezig toen het modem direct op het AOP aangesloten was en wordt dus niet (exclusief) door de binnenhuisinstallatie veroorzaakt.

 

Mijn voorstel op dit moment is om een nieuwe meerdaagse (signaal)meting naar het modem te laten opstarten door een moderator.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

@tobiastheebe , wederom super bedankt voor je inzet. 
Ik heb met de monteur regelmatig contact (via Whatsapp) vooral voor de update ook na aanleiding vd nieuwe modem. Ik heb hem op vrijdag ook het signaal gegeven dat het modem stabiel lijkt, wat nu dus ook blijkt niet het geval te zijn. 
Ik zal hem maandag (ivm weekend) ook even updaten. Hij geeft aan in de tussentijd de modem te blijven monitoren.  Geen idee of dit het zelfde is als de meerdaagse (signaal)meting.

Ik begreep dat er uit de vorige meting wel iets is gekomen, aan de hand hiervan is de monteur ingepland.
Ik ben best wel technische, maar hier heb ik echt geen beeld bij.

Kun jij een moderator vragen dit z.s.m. op te starten. Ik ben ook wel benieuwd of er achter de schermen ook overleg met de monteur plaats vindt.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

@tobiastheebe ook super bedankt voor je schema! Ik ga hier zeker mee aan de gang. 
Ik wilde eigenlijk het Thuisnetwerk even met rust laten omdat ik ook denk dat het thuisnetwerk los staat van het probleem.  Maar ben toch bezig geweest met de TP-link Deco. Ik zie dat jij deze alle 3 bedraad aansluit. Bij mij heeft alleen de hoofd Deco (zolder) een bekabelde aansluiting.

Het was voor nu het makkelijkste om de TP-link Deco in de woonkamer ook bekabeld aan te sluiten.

Dit geeft echter meteen kortsluiten in het thuisnetwerk 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik weet niet of de monitoring van de monteur (in dit geval) hetzelfde is als een meerdaagse meting zoals die door moderators kan worden gestart. Ik heb een samenvatting van de stand van zaken gestuurd naar de moderators en gevraagd naar een meerdaagse meting.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Leon1973 Ontzettend balen dat de problemen zich op dit moment nog steeds voordoen! Om een mogelijke netwerkgerelateerde oorzaak boven water te krijgen heb ik nu een nauwkeurige monitoring gestart op jouw verbinding. Zie jij op jouw beurt kans opmerkelijke storingsmomenten bij te houden (Datum +Tijdstip) ? Afhankelijk van de uitkomst kan ik dan bepalen wat hier de vervolgestap is. 

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

@Paul het bijhouden van de storingsmomenten was ik inmiddels al mee gestart.

Start vervangende modem UBC1318ZG woensdag 15-03 18:00

Reset: Vrijdag 17-03  rond 22:19

Reset: Zaterdag 18-03 rond 19:58

Reset: Maandag 20-03 rond 07:51

 

na de laatste reset van maandag gaat het ook weer een aantal dagen prima.

as vrijdag weer een Thuiswerk dag, ik zal op deze dag ook de VPN uitval monitoren.

 

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

@Paul 

Reset: woensdag 22-03 rond 22:34

Apple woning app geeft gelukkig redelijk nauwkeurig aan wanneer de internet verbinding weg valt.

 

opvallend is dat de uitval, regelmatig plaats vindt rond de tijd dat wij naar bed gaan.

dit verklaart alleen niet de momenten in de ochtend. Bij ons gaat de TV in de ochtend nooit aan.

een andere gedachten die bij mij door het hoofd speelt is de volgende.  Wij hebben een energie contract bij Vattenfall, met hoog en laag tarief. In het verleden hoorde ik deze switch in de meterkast. Merk je voor de rest niets van maar er was een soort klik hoorbaar (zeker als je het weet). 
ik had het idee dat deze tijd redelijk exact was maar …………….

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Leon1973 Hartelijk dank voor het doorgeven van de storingsdata! In de nauwkeurige meting zie ik exact op de door jouw doorgegeven data dips terug op het upstream signaal. Hier dient opnieuw een monteur langs te komen om de signaaldips en de ruis op het signaal te verhelpen. Ik heb hiervoor een afspraak ingepland op maandag 27 maart 2023 tussen 8 en 13 uur. De monteursbon is voorzien van een uitgebreid verslag met daarin zowel jouw als mijn bevindingen. Mocht de afspraak niet schikken op deze datum dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Weer een vastloper op de modem. 

Reset: donderdag 23-03 om 18.46

Uitgelicht topic