Leon1973

Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Mijn VPN connectie valt steeds uit.

Ik ondervind sinds een aantal maanden problemen met de stabiliteit van de VPN connectie.

ik werk 2 dagen thuis, waarbij ik een directe verbinding maak met kantoor middels een VPN verbinding.

Deze verbinding moet ik over de dag gezien minimaal 8 tot 15 keer maken.

 

ik heb diverse keren contact gehad met Ziggo, met telkens andere adviezen. 
- kabel aansluitpunt in Meterkast naar modem vervangen.

- splitter aansluitpunt Meterkast vervangen.

- kabel van modem naar aansluitpunt laptop. (**Er zit nog wel een eigen switch box tussen )

 

** kabel van modem naar verdieping vervangen door een door ziggo geleverde kabel. Op de verdieping switch. Van switch naar laptop nieuwe kabel naar laptop.

 

Ik heb bij de helpdesk Ziggo alles al een keer voorbij horen komen, waarvan mogelijke oplossingen met nieuwe kabels is vervangen.

- het zou liggen aan mijn switch.

- modem omruilen (ik heb een Ziggo smartWifi modem (connectionbox) van Arris of Compal.

- zelfs eigen WiFi versterkers worden opgevoerd om het probleem van een rechtstreeks bekabelde verbinding onstabiel te maken. 

 

Wie kan mij helpen?

 

167 Reacties 167
Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Ik ga het proberen te organiseren als het Überhaupt lukt. Vandaag gebeurde het terwijl ik op mijn werk was en 3 kids thuis (vakantie) meteen grote paniek.

 

Ik meld mij weer als ik meer info heb. 

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Vandaag weer 2 keer uitval van internet. Volop activiteit op de 4 poorten. De modem is te benaderen, maar geen enkel apparaat zichtbaar (geen verbindingen). Ook de ‘Connection en Event Log’ is niet zichtbaar.  Ik heb wat screenshots gemaakt van:

- Connection en Event Log, na opnieuw opstarten.

 

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

FD97FD99-6A55-4333-A5E7-2AF60987AF44.png9EF99237-0634-4EAB-A52B-DA6CE7E2206C.pngD1511787-0E28-4209-B9B2-019A714BDCED.jpeg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik had al een vermoeden dat het modem in deze vreemde probleemstatus terechtgekomen was (boot file Craig.UBEE_CTBI_US.cfg), vandaar ik specifiek naar de pagina Connection vroeg. Blijkbaar stopt de eRouter hierbij met functioneren. In dit topic is hetzelfde probleem zichtbaar. Ik herinner mij ook een ander topic waar dit voorkwam, maar kan dit zo snel niet terugvinden. Zelf heb ik het probleem ongeveer 1,5 maand geleden ook ervaren op mijn UBC1318ZG, deze staat echter in bridge mode en ik merkte het alleen doordat mijn monitoring script geen gegevens meer kon ophalen. Dit probleem moet intern verder onderzocht worden, ik heb het bij deze aangekaart bij de moderators.

 

Kun je het modem terugzetten naar fabrieksinstellingen en de instellingen opnieuw toepassen? Ik zie dat je het LAN hebt aangepast naar 192.168.0.0/24, verder moet de firewall nog op Low worden ingesteld t.b.v. VPN.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

@tobiastheebe dankjewel voor je actieve reactie! Fijn dat je zo super snel reageert. 

Ik ga morgen avond terug zetten naar fabrieksinstellingen. Ik heb inderdaad mijn LAN reeks aangepast naar 192.168.0.1 is dit een probleem? Ik heb thuis een aantal apparaten die een statische IP hebben. Het betreft een aantal printers en een aantal WiFi gestuurde lamp producten. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het aangepaste subnet is geen probleem.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Ik heb de modem huidige UBC1318ZG terug gezet naar fabrieksinstellingen en deze weer opnieuw ingesteld.

Opnieuw ingesteld, houdt in dat ik mijn dat ik mijn subnet heb aangepast, en een aantal Mac adressen gekoppeld heb aan een IP adres. Aantal netwerk printers en nog wat overige apparaten, die ik graag gekoppeld wil hebben aan een vast Statisch IP adres.

 

Eigenlijk doen beide problemen (met nieuwe modem) zich meteen weer voor.

- uitvallen internet dit probleem had ik niet met mijn vorige modem (Compal CH7465LG-ZG)

- uitvallen VPN verbinding, het probleem waar dit Topic, mee begon met mijn vorige modem.

 

Ik merk dat het uitvallen van de VPN verbinding zich vooral voordoet wanneer ik bestanden opsla op de zakelijke server. Eigenlijk als ik data ga verzenden over de VPN verbinding.

Ik ben nu bezig met een SketchUp model wat ik nu tot 2 keer toe wil opslaan op de zakelijke server. Hierbij valt de VPN verbinding vrijwel meteen weg en treed er een SketchUp error op omdat het wegschrijven niet is gelukt. Bij dit voorval blijft de internet verbinding wel in stand. 

In het Eventlog van de modem is ook niets zichtbaar. 

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Ik heb even een paar testjes gedaan. Ik werk vooral met bouwkundige 3D modellen die op onze zakelijk server staan. 

Ik heb de test gedaan met een 3D model van 160 Mb. Wanneer ik deze ophaal valt op dat van de 10 pogingen zeker 6 pogingen stranden omdat de VPN verbinding uitvalt. Dit uitvallen gebeurt niet meteen, vaak is de download over de 75%

Ik zie in mijn Windows systeem (rechter onderhoek scherm) dat de bekabelde verbinding wegvalt. Voor een aantal seconden verschijnt het 'draadloos verbinden symbool' waarna de betraden verbinding weer hersteld.

Dit doet zich ook voor wanneer ik dit bestand weer opsla op de server.

Dit gaat alleen veel (10x) langzamer (verbinding) 350Mbit/s down 35Mbit/s up. dus het aantal testjes hier heb ik maar even beperkt.

 

Het uitvallen van de VPN heeft dus duidelijk een relatie met het verzenden en ontvangen van de data. 

Vanmorgen tot 2 keer toe bij het verzenden. dit was overigens een bestand van 15 Mb.

 

Het meest vervelende dat Sketch up en mijn PDF programma (pdf xchange editor) heel slecht gaan op het niet kunnen afronden van de opdracht 'opslaan' waardoor er meteen een error ontstaat.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Heb je wel de firewall-instelling van de modemrouter naar Low aangepast?

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Zeker (deze stond overigens standaard op Low), anders is een VPN verbinding überhaupt niet mogelijk. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dit is erg vreemd gedrag voor een UBC1318ZG. Kun je testen met alleen jouw PC verbonden?

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

De laptop zit nu als enigste rechtstreeks bekabeld aangesloten op de modem. Ik heb een heel aantal testjes gedaan. Steeds het zelfde model van 160 Mb opgehaald van de server middels de VPN verbinding.

van de 20 pogingen gaan er 3 niet goed.

Valt dus de VPN (geheel, opnieuw inloggen)  en Internet verbinding kortstondig uit. er verschijnt nu kort het symbool geen internet (windows, doorgestreepte wereldbol).

 

Het aantal malen internet tijdelijk (5 seconden) wegvallen is nu iets minder, maar het fenomeen bestaat nog steeds.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik heb nog even de webinterface van de UBC1318ZG nagelopen om te kijken of er opties zijn waarmee je nog kunt testen. Op de pagina Gateway, Management, Security Log kun je Security Log op Disabled instellen of het Log Level verhogen naar bijvoorbeeld Warning. Daarnaast kun je op de pagina Gateway, Advanced Settings, Options de ALG (Application Layer Gateway) uitschakelen voor VPN (PPTP en IPSEC).

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Helaas heeft het aanpassen van deze instellingen geen effect. De VPN verbinding blijft eruit vallen, door het kortstondig onderbreken van de internet verbinding. 

Net een korte teams bespreking gehad, ik merk dat dit onmiddellijk iets doet met de internet verbinding. Het lijkt wel of er bij een piek vraag iets geks gebeurt alsof de modem/internet verbinding zich verslikt. De verbinding is kortstondig weg, waarop de VPN er meteen uitvliegt. 

 

Ik ben overigens nog steeds alleen met mijn Laptop aan de modem gekoppeld. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Om een oorzaak in de binnenhuisinstallatie uit te sluiten, kun je de versterker tijdelijk ontkoppelen van de splitter.

 

Je noemde eerder een eigen router die in AP mode is geconfigureerd. Desnoods kun je deze in router mode configureren, alle apparatuur achter deze router aansluiten en het modem in bridge mode laten configureren.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

@tobiastheebe super bedankt weer voor je ondersteuning.

 

Ik ben nog even aan het testen geweest, met echt zo min mogelijk tussen schakels. Helaas blijft de VPN instabiel. Ik kan helaas ook niet vaststellen dat het beter is als met alle rand apparatuur.

De huisinstallatie achter het afleverpunt zo clean mogelijk gemaakt:

- Ziggo TV/internet splitter op het cai aansluitpunt meterkast verwijderd.

- Modem rechtstreeks aangesloten op cai aansluitpunt meterkast. Modem zit hier vlak boven.

- alle rand apparatuur, routers, switches, versterkers zijn uitgeschakeld.

- 1 bedrade aansluiting rechtstreeks op mijn laptop zonder tussenkomst van rand apparatuur.

- laptop heeft geen UTP aansluiting, echter wel een verloop van USB-C naar UTP

- de kabel tussen modem en laptop 2 weken geleden op verzoek van Ziggo vervangen met een door ziggo geleverde Cat. 6 kabel

- alleen mijn laptop zit rechtstreeks op de modem alle andere modem poorten zijn leeg.

 

Dit allen gedaan hebbende kan toch wel gesteld worden dat de oorzaak NIET in de binnenhuisinstallatie zit?

- De modem is onlangs vervangen maar toont de zelfde problemen. Hier zou je kunnen stellen dat het NIET in de modem zit.

- alle bekabeling is vervangen VAN en NAAR de modem. Allemaal originele Ziggo geleverde kabels. 

 

Het enige wat aan de binnen installatie nog een rol zou kunnen spelen is:

- laptop en/of de software of,

- Verloop stukje van USB-C naar UTP

 

Nu wil ik best mijn eigen router binnen het systeem trekken, modem in bridge mode laten zetten, eigen router in router mode, maar ik heb steeds meer het vermoeden dat het probleem niet na het afleverpunt zit maar voor het afleverpunt.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik ging eerder vandaag een signaalprobleem vermoeden, ofwel in de binnenhuisinstallatie of tussen AOP en EV, al kan ik het gedrag van het modem er moeilijk door verklaren. Ik zal de moderators wel vragen om het signaal verder te onderzoeken en eventueel een meerdaagse meting naar het modem op te starten.

 

Je kunt het modem niet direct op het AOP aansluiten met de F/F-kabel (rood/rood). Op het AOP kan alleen een IEC-stekker worden aangesloten. Je kunt wat mij betreft de oude situatie weer herstellen en de apparatuur opnieuw op het modem aansluiten.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

@tobiastheebe dank je wel.  Ik heb voor de kerstvakantie een zending kabels gehad 🫣, bestemd voor tussen modem en voedingspunt. Ik heb dus alle smaken in huis. Alles ook in 2 voud.
Hier zat ook een aansluitkabel rood/groen bij. Deze heb ik gebruikt om direct op het voedingspunt en modem aan te sluiten, zonder tussenkomst vd splitter. 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Leon1973 dank voor al de tomeloze inzet en het uitvoeren van stappen. 

Jammer dat het ondanks al die energie nog niet gelukt is. We starten een meerdaagse modemsessie en wellicht kan die ons meer vertellen.

Wordt vervolgt! 

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

@Jacob geen dank, het probleem kan in een klein hoekje zitten en ik begrijp dat hier onderzoek voor nodig is.

Zeker ook de inzet van @tobiastheebe helpt bij de gedachten dat er aandacht voor mijn probleem is.

 

Ik heb nog even contact gehad met onze systeem beheerde, om te kijken wat er vanuit de Laptop zijde voor mogelijkheden zijn.

Wellicht toch nog een paar opvallend heden. 

modem storing.PNG

Uitgelicht topic