Leon1973

Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Mijn VPN connectie valt steeds uit.

Ik ondervind sinds een aantal maanden problemen met de stabiliteit van de VPN connectie.

ik werk 2 dagen thuis, waarbij ik een directe verbinding maak met kantoor middels een VPN verbinding.

Deze verbinding moet ik over de dag gezien minimaal 8 tot 15 keer maken.

 

ik heb diverse keren contact gehad met Ziggo, met telkens andere adviezen. 
- kabel aansluitpunt in Meterkast naar modem vervangen.

- splitter aansluitpunt Meterkast vervangen.

- kabel van modem naar aansluitpunt laptop. (**Er zit nog wel een eigen switch box tussen )

 

** kabel van modem naar verdieping vervangen door een door ziggo geleverde kabel. Op de verdieping switch. Van switch naar laptop nieuwe kabel naar laptop.

 

Ik heb bij de helpdesk Ziggo alles al een keer voorbij horen komen, waarvan mogelijke oplossingen met nieuwe kabels is vervangen.

- het zou liggen aan mijn switch.

- modem omruilen (ik heb een Ziggo smartWifi modem (connectionbox) van Arris of Compal.

- zelfs eigen WiFi versterkers worden opgevoerd om het probleem van een rechtstreeks bekabelde verbinding onstabiel te maken. 

 

Wie kan mij helpen?

 

167 Reacties 167
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Voor uitgaande verbindingen is poorten openzetten niet van toepassing.

 

Welke server bedoel je, hoe probeer je daarmee verbinding te maken en welke foutmelding zie je bij verbinden?

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Ik probeer een VPN verbinding te leggen, zodat ik op de server vh bedrijf kan. De VPN verbinding die bij mijn oude modem telkens uit viel, kan ik nu helemaal niet leggen. 

Ik werk met FortiClient VPN en de foutmelding die ik krijg is: "Unable to establish the VPN connection. The VPN server ma be Unreacheble'. 

Deze melding kreeg ik gister al na het installeren vd modem. Ik heb vandaag echter eerst even navraag gedaan of vanuit mijn werkgever geen storingen bekende storingen waren.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Maakt het verschil als je IPv6 (tijdelijk) uitschakelt? Ik ga er even van uit dat je Windows gebruikt. Je kunt IPv6 uitschakelen op de actieve netwerkadapter via Start, ncpa.cpl. Rechtsklik op de netwerkadapter en kies Eigenschappen. Verwijder daarna het vinkje voor Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6) en klik op OK.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Helaas bied het (tijdelijk) IPv6 uitschakelt geen verandering.  Als ik met mijn laptop een internet verbinding maak met de hotspot van mijn telefoon, kan ik wel een verbinding maken via de VPN FortiClient.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Hoe staat de firewall van de eRouter ingesteld? Zie de pagina Gateway, Advanced Settings, Firewall na inloggen op het modem via 192.168.178.1.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Leon1973_0-1677002875651.png

 

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

De VPN verbinding maakt gebruik van poort 666, deze staat niet in het rijtje.

Firewall op beveiliging 'LOW' of 'OFF' geven echter geen verschil.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Waarschijnlijk is de instelling IPv4 Firewall Protection: Medium de oorzaak, kun je deze op Low zetten, het modem opnieuw opstarten en tenslotte nogmaals proberen verbinding te maken met de VPN-server?

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Ik had de Firewall instelling veranderd zonder opnieuw op te starten. Ik heb deze nu op beveiliging 'LOW' staan, opnieuw opgestart,  maar dit maakt echter geen verschil.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Herstel!! Ik was even te snel! Met de beveiliging op 'LOW' is het probleem WEL opgelost. Ik kan verbinding maken. @tobiastheebe Super bedankt voor je snelle reactie. 

Ik ga de verbinding even goed testen op mijn thuiswerk dag en kom dan snel met de verlossende conclusie.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het verbaasde mij nogal dat Medium de standaardinstelling is. Fijn om te lezen dat je nu verbinding kunt maken met de VPN-server.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Dag 2 nieuwe  UBC1318ZG, modem. De uitgebreide test op een stabiele VPN verbinding heb ik met deze modem nog niet kunnen testen. Deze volgt en zal ik ook hier met jullie delen.

 

Wat wel opvalt , dat dit de 2e dag is, dat mijn 3 tieners blij zijn dat papa thuis is. 
We hebben geen internet! De 2e dag op rij dat ik de modem opnieuw moet opstarten (uit/aan). 
Van alle 4 de poorten aan de achterkant vd modem, staan de verbinding lampjes zonder te knipperen aan. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Dat is een vreemd fenomeen. Kun je de event log van het modem plaatsen (pagina Cable Modem, CM Info, Event Log)?

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

46C23EAF-AA88-450C-8E4A-8DBF047A67E5.jpeg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In de event log is geen oorzaak zichtbaar. De T4 timeouts zijn opvallend, deze duiden normaliter op een signaalprobleem, maar komen in jouw geval bij elke reset voor en zijn dus false-positive. Door de resets zijn tevens alle events met een severity lager dan critical gewist.

 

Lichtten de link/activiteit-LED's van de ingebouwde switch continu op zonder een enkele keer te knipperen elke paar seconden?

 

Is STP in- of uitgeschakeld (pagina Gateway, Advanced Settings, STP)?

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Op de vraag: “Lichtten de link/activiteit-LED's van de ingebouwde switch continu op, dus ook zonder een enkele keer te knipperen elke paar seconden?” Kan ik dit niet met zekerheid zeggen. Het viel op dat dat de led’s van alle poorten branden. Ik heb ze niet zien knippen, zoals je normaal ziet bij activiteit. Ik heb de modem uitgezet 10 seconden gewacht en weer aangezet. 

de STP is uitgeschakeld! Bij de mogelijkheid deze enable te zetten staat “STP needs to be enabled if you connect more than one Sonos® speaker via UTP cable.” Dit is onze situatie wel het geval. Er zijn 2 speakers op een UTP aangesloten. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Er kan sprake zijn van een netwerklus, maar het verwachte gedrag van een switch (waarop STP niet actief is) is dan dat alle activiteit-LED's juist onafgebroken knipperen. Je kunt STP inschakelen en het modem opnieuw opstarten.

 

Ik heb geen praktijkervaring met Sonos, maar volgens mij wordt aanbevolen om één speaker via ethernet aan te sluiten, zodat de speakers onderling via een eigen ad-hoc-netwerk (SonosNet) communiceren.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Oké, @tobiastheebe wederom bedankt! Ik heb STP ingeschakeld en opnieuw opgestart. Ik kijk het even aan en kom weer in de lucht als ik meer weet.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

6BA26A3E-0A71-400A-B6FC-EB502B548DB0.pngAfgelopen week helaas niet heel goed kunnen testen of mijn probleem (zeer regelmatig wegvallen VPN) helemaal is opgelost. Halve dag thuisgewerkt 1x uitval VPN. Het ziet er goed uit, maar kom hier graag nog even op terug. 

Wel opvallend is dat elke dag de modem uitvalt. Op alle 4 poorten lijkt nog wel activiteit (led knippert) maar geen verbinding. Internet verkeer op alle 4 de poorten plat. De tijd van uitvallen willekeurig, maar is en blijft 1 keer per dag. 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Heb je de mogelijkheid om bij uitval niet direct het modem opnieuw op te starten, maar screenshots te maken van de pagina's Connection en Event Log?

Uitgelicht topic