1
Vraag
2
Reageer en help mee
Leon1973

Level 6
  • 90Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Mijn VPN connectie valt steeds uit.

Ik ondervind sinds een aantal maanden problemen met de stabiliteit van de VPN connectie.

ik werk 2 dagen thuis, waarbij ik een directe verbinding maak met kantoor middels een VPN verbinding.

Deze verbinding moet ik over de dag gezien minimaal 8 tot 15 keer maken.

ik heb diverse keren contact gehad met Ziggo, met telkens andere adviezen. 
- kabel aansluitpunt in Meterkast naar modem vervangen.

- splitter aansluitpunt Meterkast vervangen.

- kabel van modem naar aansluitpunt laptop. (**Er zit nog wel een eigen switch box tussen )

** kabel van modem naar verdieping vervangen door een door ziggo geleverde kabel. Op de verdieping switch. Van switch naar laptop nieuwe kabel naar laptop.

Ik heb bij de helpdesk Ziggo alles al een keer voorbij horen komen, waarvan mogelijke oplossingen met nieuwe kabels is vervangen.

- het zou liggen aan mijn switch.

- modem omruilen (ik heb een Ziggo smartWifi modem (connectionbox) van Arris of Compal.

- zelfs eigen WiFi versterkers worden opgevoerd om het probleem van een rechtstreeks bekabelde verbinding onstabiel te maken. 

Wie kan mij helpen?

158 Reacties 158
tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 19817Posts
  • 1319Oplossingen
  • 9379Likes

Welk type switch en access points gebruik je? Ervaar je ook problemen wanneer VPN niet actief is en/of met andere apparaten in het thuisnetwerk?

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 (of 192.168.100.1 indien je bridge mode gebruikt) en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 90Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

1834ACD8-1F22-4E93-9F6A-F93B28843FC1.jpeg5E23F5F3-1C31-40F9-94B0-FBE27A9663E7.jpeg6ED3E9B2-53D1-44B7-B740-C5B7F4A7DDA4.jpeg685C0CAA-60D1-41FC-BE50-1C99C84C37F8.jpeg752025C7-8A12-41E4-8B2D-F7E7311511FF.jpeg28C67EBD-3051-4DCC-8982-621FDCFF6C0C.jpeg6AB27A76-6049-44C1-9BEB-D4367B085011.jpegECA895C4-B62C-435A-805B-B62D236220EE.png3B95CC70-DE58-469A-B3E5-120735C85B8F.jpeg

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 19817Posts
  • 1319Oplossingen
  • 9379Likes

De coaxinstallatie ziet er in het geheel prima uit. De downstream/upstream-waarden zijn ook goed, alleen op kanaal 23 en 24 (CID 31 en 32) in de downstream is wat ruis aanwezig.

De huidige firewall-instellingen kunnen voor stabiliteitsproblemen zorgen bij dit type modem, zeker bij gebruik van VPN. Het modem is overigens een Compal CH7465LG-ZG. Kun je voor zowel IPv4 als IPv6 de instellingen Poortscan detectie, IP-flood detectie en ICMP Flood detectie uitschakelen en vervolgens het modem opnieuw opstarten?

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 90Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Ik heb de instellingen aangepast en op nieuw opgestart.

Ik kan de aanpassing van de instelling op mijn VPN verbinding pas aanstaande vrijdag testen. 
dat is deze week mijn enige thuiswerk dag.

voor nu dank voor de snelle reactie 

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 90Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Vandaag ook een thuiswerkdag, dus meteen kunnen testen. Helaas brengt het wijzigen van de instelling geen verandering. De verbinding blijft uitvallen.

Leon1973_0-1676541436243.png

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 19817Posts
  • 1319Oplossingen
  • 9379Likes

Het lijkt erop dat het aanpassen van de firewall-instellingen niet goed gegaan is. Ik zie nog Port Scan events in de log.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 90Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Klopt!

Ik had even Poortscan detectie, over het hoofd gezien en alleen  IP-flood detectie en ICMP Flood detectie uitgeschakeld. 

Ik ben opnieuw aan het testen.

zou je kunnen aangeven wat ik met het uitzetten van:

• Poortscan detectie
  • IP-flood detectie
  • ICMP Flood detectie

precies heb uitgeschakeld en wat dit inhoud in relatie tot de veiligheid.

Stabiel internet is belangrijk maar veilig internet natuurlijk ook.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 90Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Inmiddels 2 dagen thuis gewerkt, waarbij de constatering is dat het probleem helaas, niet is opgelost met het uitzetten van de eerder genoemde Firewall instellingen. (Poortscan detectie, IP-flood detectie en ICMP Flood detectie uitschakelen).

Ik heb wel op het moment dat de VPN verbinding uitviel (en ik het zag gebeuren) in de modem gekeken bij netwerk historie. Hiervan heb ik een screenshot gemaakt en verwerkt in het bestand 'Foutmeldingen ZIGGO.pdf.

Mijn laptop staat de hele dag aan, maar zit gelukkig niet de hele dag naar mijn scherm te kijken, ik heb dus alleen de uitval waarvan ik zeker weet welk tijdstip hierbij hoort. Wellicht kunnen de experts hier iets mee. het betreft de exacte tijd van uitval.

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 19817Posts
  • 1319Oplossingen
  • 9379Likes

Uit de historie kan ik geen oorzaak achterhalen voor de uitval.

Je kunt nog testen met de versterker tijdelijk afgekoppeld van de splitter, echter vermoed ik dat je tegen de beperkingen van de Connectbox aanloopt.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 90Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

@tobiastheebe Wederom bedankt voor je snelle reactie. Ik heb tijdens de corona periode bijna een jaar thuis gewerkt zonder noemenswaardige problemen. Mijn eerste gedachte was daarom, het zit buiten.

In mijn laatste contact ruim 1,5 week geleden, bood ZIGGO mij aan de modem om te ruilen. Mag ik uit jouw opmerking : "tegen de beperkingen van de Connectbox aanlopen" opmaken dat het probleem in de modem kan zitten? 

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 19817Posts
  • 1319Oplossingen
  • 9379Likes

Mogelijk kan een moderator (Ziggo-medewerker) nog iets ontdekken op de achtergrond (ik denk dan een signaalgerelateerde oorzaak). Anders kan de Connectbox eventueel vervangen worden door een UBC1318ZG, welke beduidend meer geschikt is voor VPN door een ander type chipset (Broadcom i.p.v. Puma).

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 90Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Wederom gesproken met een Ziggo-medewerker. Alle signalen zijn weer doorgemeten, maar geen bijzonderheden te zien. Het vervangen van de Modem waar vorige keer over gesproken is was nu geen spraken van. Wel werd weer een poging gedaan om mijn Router welke ook op 1 van de 4 poorten is aangesloten de schuld van dit probleem te geven, net als de andere aansluitingen op poort 1, 2 en 3.

Mijn laptop zelf zit via een Switch (zie foto TP-Link TL-SG105S) rechtstreeks aangesloten op poort 4, van de modem. 

Aankomende vrijdag komt er een storingsmonteur langs. Wel werd meerdere malen aangegeven dat wanneer deze geen storing vindt de rekening voor mij zal zijn. 🤔

Ik heb zelf op verzoek van verschillende ZIGGO-medewerkers alle mogelijke Ziggo bekabelingen tussen het aansluitpunt en de laptop vervangen. Met zekere aarzeling vraag ik mij dus af wat er uit dit bezoek gaat komen. 

puppie

Level 16
Expert
  • 2095Posts
  • 55Oplossingen
  • 870Likes

@Leon1973 waarom op twee plaatsen tegelijk het probleem aankaarten.

@tobiastheebe  heeft meer kaas van de getallen gegeten dan de medewerker aan de helpdesk.

Hij wil zelfs voor jou een achterliggende meting laten op zetten door de medewerkers van ziggo die hier aanwezig zijn.

Er wordt zelfs een voorstel gedaan voor het omwisselen van een betere modem voor vpn verbindingen.

Dit alles gaat niet lukken als je op meerdere fronten aan het puschen  bent.

Ik lees nu ineens ook nog een extra router, heb jij een router achter een router zitten?

zo ja hoe is die ingesteld dan als ap of als volwaardige router?

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 90Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

@puppie ehhhh, ja heb ik dan verkeerd gelezen/geïnterpreteerd 😬. Ik lees niet uit de laatste reactie van @tobiastheebe dat hij deze actie gaat plegen. @tobiastheebe ben jij werkzaam bij ZIGGO?

Ik ben al vanaf oktober 2022 bezig met dit probleem en verschillende keren contact gehad met ziggo. Het voorlaatste contact met ZIGGO, werd mij aangeven de modem om te ruilen. Ik heb toen aangegeven dit nog even te bezien. Mijn gedachten was, een modem omruilen, gaat dat wat nieuws brengen?

Ik dacht laat ik eerst nog een poging doen via de ZIGGO Community. Ik heb geïnterpreteerd uit de voorlaatste reactie van @tobiastheebe dat de modem (connection box) tegen beperkingen aan loopt. 

Mijn gedacht was om de voorgestelde UBC1318ZG modem maar meteen in gang te zetten. Er was immers in het systeem aangegeven, dat dit een optie was. Ik heb niet begrepen dat @tobiastheebe een actie aan het uitzetten is, zoals @puppie dat aangeeft. Anders zou ik hier graag mijn excuus voor willen aanbieden.

derhalve ben ik vanuit de helpdesk medewerker niet verder gekomen als een storing monteur, waar ik toch wel mijn twijfels over heb.

@puppie ik heb inderdaad achter de ZIGGO modem (WiFi staat uit) een router staan in AP modus.

De router (AP) zit op poort 2 van de modem. Mijn werk laptop staat zoals aangegeven bekabeld aangesloten op poort 4 van de modem. Daarnaast heb ik ook nog een bekabeld AP op zolder zitten allemaal voor een goed WiFi signaal in huis.

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 19817Posts
  • 1319Oplossingen
  • 9379Likes

Ik ben een medeklant. Moderators (met Ziggo-logo voor hun naam) zijn werkzaam voor Ziggo en komen binnen enkele dagen in de topics langs. Je kunt het beste contact via ofwel de klantenservice of de community laten verlopen en niet beide (tegelijk).

Ik denk ook niet dat een storingsmonteur voor verbetering kan zorgen, er zou hoogstens een nieuw AOP geplaatst worden, het huidige type is overigens nog up-to-date.

Mijn voorstel is om te wachten op een moderator, ik heb hen eerder vanavond ingelicht. De monteursafspraak kan voor nu blijven staan.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 16865Posts
  • 1292Oplossingen
  • 5820Likes

Goedemorgen @Leon1973 en een warm welkom op de Community, 

Super dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je hulpvraag! Ik begrijp dat je ondanks alle inspanningen op dit moment nog steeds problemen ervaart met je VPN Verbinding. Ik heb direct even jouw gegevens erbij gepakt en een blik geworpen op de verbinding. Aan netwerkzijde ziet alles er verder keurig uit en daar zie ik dan ook niet direct een mogelijke oorzaak. Mijn vermoeden is dat het huidige modem i.c.m. je eigen setup voor mogelijk problemen zorgt met de VPN. Om die reden lijkt het mij dan ook slim dat je een Ubee1318ZG (non-wifi) modem krijgt die je kunt gebruiken i.c.m. je eigen hardware. Binnen 2 a 3 werkdagen ontvang je het nieuwe modem met de pakketdienst van Post NL. Het oude modem ontvangen wij graag retour op onderstaande retouradres. 

XPO / Ziggo

Antwoordnummer 1070

5800VB Venray

Let op: bewaar het afgiftebewijs goed totdat je van ons bevestiging ontvangen hebt dat het oude modem retour ontvangen is. 

Aanvullend: de afspraak met de storingsmonteur die ingepland staat  op 24 februari 2023 heb ik nog wel laten staan. Mocht je ook met het nieuwe modem nog problemen ervaren, dan is het denk ik goed dat er alsnog een monteur langskomt. 
Eventueel is de afspraak te annuleren via Mijn Ziggo.

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 90Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Super bedankt voor de inzet! Wanneer de modem binnen is start ik meteen met het vervangen. 
ik zal kijken of het in tijd lukt om meteen goed te testen, waarbij ik de afspraak met de monteur goed in de gaten hou, zonodig annuleer of verzet. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 16865Posts
  • 1292Oplossingen
  • 5820Likes

@Leon1973 Heel graag gedaan! We wachten jouw bevindingen een af en houden contact via dit topic. 

Leon1973
Topicstarter
Level 6
  • 90Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Ik heb een nieuwe modem ontvangen, deze draait inmiddels (Ubee1318ZG)

Meteen maar even een eerste check doen of de VPN verbinding stabiel is. Dit kan eigenlijk pas goed op een thuiswerk dag, de echte proef moet dus nog even wachten.

Ik kan echter helemaal geen verbinding maken met de de server. waarschijnlijk moet ik in de modem nog ergens een poort open zetten.

Wie kan mij helpen met de juiste stapjes.  

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat is je favoriete seizoen?

Uitgelicht topic