1
Vraag
2
Reacties
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78695Posts
  • 5317Oplossingen
  • 23502Likes

Met deze techniek kan Ziggo even snel internet als glasvezel aanbieden.

Met deze techniek kan Ziggo even snel internet als glasvezel aanbieden (bright.nl)

Ziggo zou zich binnenkort kunnen meten met de hoge internetsnelheden van glasvezel door de komst van een nieuwe kabelstandaard. De vraag is wat dit voor jou als Ziggo-klant zal betekenen.

In de VS hebben drie grote bedrijven de krachten gebundeld om geavanceerde netwerkapparatuur te ontwikkelen die de nieuwe DOCSIS 4-standaard ondersteunt. Het gaat om Charter Communications, Comcast en Broadcom. DOCSIS is een internationaal erkende standaard voor het versturen van internetdata via kabeltelevisienetwerken. Het stelt kabelbedrijven zoals Ziggo in staat om internetdiensten te leveren via dezelfde infrastructuur die ook voor televisie wordt gebruikt.

Deze nieuwe versie van DOCSIS belooft download- en uploadsnelheden die vergelijkbaar zijn met glasvezel, met snelheden tot 25 Gb/s. Dit is goed nieuws voor Ziggo, dat op deze manier concurrenten als KPN en Odido weer kan bijbenen of zelfs tijdelijk kan inhalen. Als Ziggo-klant kun je in de toekomst waarschijnlijk rekenen op een aanbod voor sneller internet.

Ziggo kan het goed gebruiken

De drie grote glasvezelaanbieders in Nederland zijn momenteel KPN, Delta Fiber en Open Dutch Fiber, die daarmee een voorsprong hebben op de rest. Terwijl Odido en Delta snelheden meten van 8 Gb/s, blijft de gemiddelde snelheid bij KPN beperkt tot ongeveer 4 Gb/s, hoewel KPN in eigen tests snelheden van 20 Gb/s claimt.

Ziggo loopt echter achterop met een maximale downloadsnelheid van 1 Gb/s. De nieuwe standaard zou Ziggo dus een nodige boost kunnen geven om gelijk te komen met zijn concurrenten – en biedt daarnaast voordelen voor zowel de download- als uploadsnelheden, die hiermee gelijkgetrokken worden. Glasvezelprodivers kunnen in theorie ook nog hogere internetsnelheden aanbieden. Bij DOCSIS is de uploadsnelheid wel veel lager dan bij glasvezel. 

Heb ik het wel nodig?

Op papier klinkt het indrukwekkend, die razendsnelle 25 Gb/s, maar heb je het in de praktijk ook echt nodig? 'Baat het niet, dan schaadt het niet', zullen velen denken. Echter, voor die hogere snelheden zul je waarschijnlijk een meerprijs moeten betalen. Ziggo zal waarschijnlijk de prijzen van abonnementen met het snellere internet afstemmen op de markt. Dit betekent meestal een hogere rekening.

Het blijft verstandig om kritisch te blijven als Ziggo je uiteindelijk een nieuwe deal aanbiedt. Vraag jezelf vooral af: heb ik die hogere internetsnelheid daadwerkelijk nodig?

Broadcom, Charter Communications and Comcast to Jointly Develop Unified DOCSIS Chipsets Capable of 25Gbps Speeds

Embedded AI/ML Capabilities to Improve Performance and Reliability, Create Economies of Scale and Chart a Path to 25Gbps Future Over Existing Network Infrastructure

PALO ALTO, Calif., STAMFORD, Conn., and PHILADELPHIA — Broadcom Inc., Charter Communications, and Comcast today announced a joint development of Unified DOCSIS chipsets for network nodes, smart amps, and cable modems, enabling both FDX and ESD versions of the DOCSIS 4.0 specification, and setting the stage to deliver upwards of 25 Gbps speeds over existing networks. This specification brings together all the benefits of both DOCSIS ESD and DOCSIS FDX and includes support for both mid-split and high-split configurations.

Designed for compliance with the existing DOCSIS 4.0 standard and creating a foundation for the next generation, the technology solutions will enable all operators through a single and open standard, delivering on the following advantages:

• Economies of scale for the industry
  • Robust vendor ecosystem
  • Streamlined CableLabs certification and operator qualification

“By pushing the benefits of AI and ML to the edge of our network, we are maximizing network performance, improving the internet experience, and introducing new and exciting services to support our customers' incredible appetite for more, higher quality data,” said Charlie Herrin, President, Technology, Product, Experience, Comcast. “Supporting a single technology that can be used by all operators efficiently, over their existing networks, allows the industry to leverage its collective investment, and to increase the benefits of AI at the edge.”

This collaboration also will dramatically enhance DOCSIS networks with advanced Artificial Intelligence and Machine Learning, utilizing Broadcom’s embedded Neural Processing Unit (NPU) in the network nodes, smart amps, and modems. Operators will be able to increase operational efficiency and improve network security and reliability through specific advancements, including:

• Channel anomaly detection and network self-healing
  • Predictive network power management and reduction
  • Real-time network pattern detection, classification, and optimization
  • Advanced cybersecurity, intrusion detection, and phishing protection to fight AI-based attacks
  • Monitoring and optimizing home IoT and WiFi device performance

“Charter, Comcast, and Broadcom are collaboratively driving industry innovation through the Unified DOCSIS 4.0 specification,” said Rich DiGeronimo, President of Product and Technology, Charter Communications, which operates the Spectrum brand. “By integrating Broadcom's cutting-edge technology into our network infrastructure and cable modems, our network will leverage artificial intelligence to enhance power, reliability, and cost-effectiveness, ultimately delivering superior services to our customers.”

Setting the Stage for the Next Generation

This three-way collaboration also augments each company’s investment in the future of DOCSIS through an agreement to start developing a path to 25 Gbps. Among the enhancements of this evolution will be the extension of DOCSIS to higher spectrum. By expanding the supported bandwidth on hybrid fiber coax (HFC) networks up to 3 GHz, this pioneering technology delivers many benefits to cable operators’ existing networks without requiring them to build new infrastructure. While this initiative is in the early planning stages, it would ultimately allow for increased network speeds for continued competitive service offerings and the ability to apply operator software into next generation advanced products.

“Broadcom is pleased to work with our operator partners in bringing the industry together around Unified DOCSIS,” added Charlie Kawwas, Ph. D., President of Broadcom’s Semiconductor Solutions Group. “With the 3 GHz capabilities, we’re providing the tools for cable operators to continue to enhance the leading capabilities of their networks while competing with higher and higher speed offerings. We’ve seen the huge benefits to operators and consumers of embedded AI/ML in access networks. From advanced diagnostics and network self-healing to state-of-the-art AI-based cybersecurity, the sky's the limit for innovative machine learning applications.”

Comcast is showcasing early versions of technology supporting 25 Gbps speed and support for up to 3 Ghz during the SCTE TechExpo in Atlanta.

About Broadcom

Broadcom Inc. (NASDAQ: AVGO) is a global technology leader that designs, develops, and supplies a broad range of semiconductor, enterprise software and security solutions. Broadcom's category-leading product portfolio serves critical markets including cloud, data center, networking, broadband, wireless, storage, industrial, and enterprise software. Our solutions include service provider and enterprise networking and storage, mobile device and broadband connectivity, mainframe, cybersecurity, and private and hybrid cloud infrastructure. Broadcom is a Delaware corporation headquartered in Palo Alto, CA. For more information, go to www.broadcom.com.

About Charter Communications

Charter Communications, Inc. (NASDAQ: CHTR) is a leading broadband connectivity company and cable operator with services available to more than 57 million homes and businesses in 41 states through its Spectrum brand. Over an advanced communications network, the Company offers a full range of state-of-the-art residential and business services including Spectrum Internet®, TV, Mobile and Voice.

For small and medium-sized companies, Spectrum Business® delivers the same suite of broadband products and services coupled with special features and applications to enhance productivity, while for larger businesses and government entities, Spectrum Enterprise® provides highly customized, fiber-based solutions. Spectrum Reach® delivers tailored advertising and production for the modern media landscape. The Company also distributes award-winning news coverage and sports programming to its customers through Spectrum Networks. More information about Charter can be found at corporate.charter.com.

About Comcast Corporation

Comcast Corporation (Nasdaq: CMCSA) is a global media and technology company. From the connectivity and platforms we provide, to the content and experiences we create, our businesses reach hundreds of millions of customers, viewers, and guests worldwide. We deliver world-class broadband, wireless, and video through Xfinity, Comcast Business, and Sky; produce, distribute, and stream leading entertainment, sports, and news through brands including NBC, Telemundo, Universal, Peacock, and Sky; and bring incredible theme parks and attractions to life through Universal Destinations & Experiences. Visit www.comcastcorporation.com for more information.

53 Reacties 53
Meldingen
Aan Uit
Garihd

Level 17
  • 3521Posts
  • 113Oplossingen
  • 1947Likes

@DON PAPA  schreef:

En @Bert kan wel zeggen dat glasvezel niet zaligmakend is, maar voorlopig geeft de CTO (E Rodrigue) aan dat Liberty Global toch echt de voorkeur geeft aan glasvezel ten opzichten van DOCSIS. 😉 

Ook geeft deze man aan dat niet de techniek van het netwerk de oorzaak is dat klanten overstappen naar een andere provider, maar de onvrede over de provider zelf, dus Ziggo kan daar beter eerst is wat aan gaan doen...

Bron: https://www.digitaltveurope.com/2023/09/26/liberty-globals-rodriguez-fibre-more-cost-efficient-docsi...

Zo jammer dat deze beste meneer, of de schrijvers van het artikel nergens de Pon techniek noemen. Glasvezel is enkel de signaal drager.

De signaal drager is volgens de uitspraken efficienter en voordeliger om uit te rollen. 

Verder zeer opvallend Maybe this upload maybe this download. En meest significant niet voor 2025!!!

En deze gaat niet op voor een groep vastgeroeste Nederlanders.

"Turniing to the impact of moves from DVB-C to  exclusively IP-based TV services, he said such moves had resulted in a 15-point positive impact on NPS across the board, measuring complete satisfaction rather than satisfaction only with entertainment services.

“You don’t have to deal with older bigger set-tops. Recording is in the cloud. It all has a positive impact,” he said."

Wat mij ook opvalt dat het in de UK dus hetzelfde gaat als in Nederland.

“In the UK, you have seen a proliferation of [fibre] alt nets. What we have seen after a few years of construction is that their ability to get to homes passed is OK. Where you see them fall significantly short is in actual penetration, even with competitive prices,” he said.

Ook hier is het echt niet zo dat via elke glasvezel aansluiting een abonnement wordt verkocht. Als je kijkt naar het aantal glasvezel aansluitingen die worden gerealiseerd en je kijkt naar de Ziggo cijfers dan valt het aantal overstappers best mee. Ik vermoed dat de providers via glasvezel meer met elkaar concureren dan met Ziggo. Maar we zullen de nieuwe cijfers moeten afwachten om daar iets zinnigs over te kunnen schrijven.

DON PAPA

Level 17
  • 4070Posts
  • 64Oplossingen
  • 3427Likes

@Garihd Schreef: Ook hier is het echt niet zo dat via elke glasvezel aansluiting een abonnement wordt verkocht.

In heel veel gemeentes wordt de glasvezel aansluiting pas afgemaakt als iemand ook een abonnement afneemt. En anders blijft het bij een sprietje uit de grond. Het lijkt mij niet dat ze dat al als volledige glasvezel aansluiting rekenen, maar dat weet ik ook niet zeker. En vergeet ook niet dat veel mensen eerst hun jaarcontract (als ze die hebben) uit moeten zitten, voor ze kunnen overstappen. De overstap per straat gaat daardoor heel geleidelijk aan, zo als ik ook heb gemerkt in onze eigen straat. We begonnen met een paar aansluitingen en inmiddels (1jaar tijd) is al meer dan 50% overgestapt op glasvezel

Garihd

Level 17
  • 3521Posts
  • 113Oplossingen
  • 1947Likes

@DON PAPA  schreef:

@Garihd Schreef: Ook hier is het echt niet zo dat via elke glasvezel aansluiting een abonnement wordt verkocht.

In heel veel gemeentes wordt de glasvezel aansluiting pas afgemaakt als iemand ook een abonnement afneemt. En anders blijft het bij een sprietje uit de grond. Het lijkt mij niet dat ze dat al als volledige glasvezel aansluiting rekenen, maar dat weet ik ook niet zeker. En vergeet ook niet dat veel mensen eerst hun jaarcontract (als ze die hebben) uit moeten zitten, voor ze kunnen overstappen. De overstap per straat gaat daardoor heel geleidelijk aan, zo als ik ook heb gemerkt in onze eigen straat. We begonnen met een paar aansluitingen en inmiddels (1jaar tijd) is al meer dan 50% overgestapt op glasvezel

Ook een vezel tegen de muur of voor de tuin wordt nagenoeg zeker gezien als Homes passed. Het is voor de zowel provider/netwerkbeheerder als de bewoner wel duurder om dit achteraf te doen dus worden de vezels zover ik weet steeds meer naar binnen gebracht zonder voor inschrijving op een abonnement. KPN heeft een hele andere strategie waar elke woning mits mogelijk hoe dan ook een aansluiting naar binnen krijgt tenzij een VVE dwarsligt, of de monteur die binnen moet afmonteren kan niet als de bewoner thuis is, dat is bij mijn zwager gebeurt.

Dat jaar contract speelt alleen bij de jaarlijkse overstappers, in onze woonplaats ligt al sinds 2016/17 glasvezel toch zal hooguit de helft* van de woningen/gezinnen een actief abonnement via glasvezel hebben, bij KPN of bij Odido of bij vul maar in. Bij de eerste uitrol hadden klanten met een vlotte dsl koperlijn totaal geen behoefte aan een toen bijna 10 euro duurdere glasvezel verbinding ten opzichte van dsl/koper, of die zijn al veel eerder naar Ziggo gegaan vanwege het punt dat je daar wel de contractuele maximale snelheid haalde. Nu is het andersom, deels door meer behoefte aan hogere upload deels door het gek laten maken door de marketing campagnes en ik vlak onvrede om welke reden dan ook zeker niet uit, echter onvrede heeft niks met het netwerk type te maken anders had Youca wellicht goede zaken kunnen doen.

*Dit is een aanname daar zijn waarschijnlijk geen gegevens van hoe die verdeling per gemeente of woonplaats in elkaar zit. Het veranderd steeds meer maar over het algemeen waren de meeste Nederlanders behoorlijk honkvast en hadden moeite met veranderingen. Toen het consumenten internet begon vooral met de alles in één abonnementen en de kortingen in combinatie met een mobiele provider. Hebben velen hun keuze gemaakt en voor de meesten zal dei keuze nog steeds bevallen. De andere kant zijn uiteraard de stijgende kosten niet alleen voor internet en tv voor mijn gevoel is en blijft dat voor velen waarsschijnlijk de belangrijkste motivatie om steeds meer te kijken en vergelijken.  Vooral mensen die een beperkt budget hebben of gewoon willen betalen voor wat ze echt nodig hebben. Want die flexibiliteit ontbreekt bij de TV abonnementen Ziggo nog steeds het is of alles of bijna niks.  

En daar zullen die Docsis ontwikkelingen of Glasvezel vs Coax helemaal niets aan veranderen.

DON PAPA

Level 17
  • 4070Posts
  • 64Oplossingen
  • 3427Likes

@Garihd Schreef: Het is voor de zowel provider/netwerkbeheerder als de bewoner wel duurder om dit achteraf te doen dus worden de vezels zover ik weet steeds meer naar binnen gebracht zonder voor inschrijving op een abonnement. 

Bij ons in de gemeente is het zover ik heb begrepen het eerste jaar op het ODF netwerk, alleen als je een Odido abonnement neemt dat de glasvezel naar binnen wordt gebracht, en nadat jaar komt nog één keer de graafploeg langs en als dan thuis bent kun je als nog de glasvezel naar binnen laten leggen zonder kosten. En doe je dat niet, dan moet je er in een later stadium voor gaan betalen.

wewanl

Level 16
  • 2614Posts
  • 23Oplossingen
  • 1010Likes

Wat een interessant artikel zeg!

Vooral dit stukje tekst springt er voor mij uit;

Fibre offers a “significantly more cost efficient” upgrade path for cable “than both DOCSIS 3.1 and DOCSIS 4.0,” according to Liberty Global CTO Enrique Rodriguez, while DOCSIS 3.1 is in certain circumstances able to deliver ultra-fast bandwidth to suit current and predicted future demand.

Ik begrijp dan ook niet dat Ziggo kiest voor investeren in de antieke coaxkabel als dit zo kosten inefficiënt is. 

Ziggo smijt dus veel geld over de balk door niet te investeren in FTTH. 

Ongelooflijk!! 

Garihd

Level 17
  • 3521Posts
  • 113Oplossingen
  • 1947Likes

Het zal inderdaad nog steeds en per gemeente en per netwerk beheerder verschillen.

Zelf vind ik het deels van de zotte dat een mogelijke klant extra kosten moet maken om een product geleverd te krijgen. Die zou de provider op zich moeten nemen maar dat is een andere discussie, daarom of je nu wel of geen abonnement neemt laat die vezel naar binnen leggen.

Pasi

Level 19
  • 10613Posts
  • 508Oplossingen
  • 5873Likes

@Garihd  schreef:

....

Zelf vind ik het deels van de zotte dat een mogelijke klant extra kosten moet maken om een product geleverd te krijgen. Die zou de provider op zich moeten nemen maar dat is een andere discussie, daarom of je nu wel of geen abonnement neemt laat die vezel naar binnen leggen.

Bij aanleg van nieuwe wijken zal glasvezel ( en coax ? ) voor iedereen direct aangelegd worden.

Maar dat in bestaande wijken er per huishouden/aansluiting betaald moet worden, dat lijkt mij logisch.

Als ik iets wil, dan zal ik dat betalen en niet de buren en of anderen. 

Glasvezel is geen NUTS ( bestaat dat nog, na al de privatiseringen ? ) dus zal vaak  iedereen er individueel voor moeten betalen en niet de gemeenschap.

Hier is ( nu nog ) alleen glasvezel tot in het huis aangelegd, bij wie direct een abonnement nam. Waarbij Odido het eerste jaar een alleen recht heeft. 

Zover bekend worden na 1 jaar ook de aansluiting nog gratis aangelegd, maar is dan de provider keuze vrij mits die natuurlijk wel via dit glasvezel netwerk levert.

Garihd

Level 17
  • 3521Posts
  • 113Oplossingen
  • 1947Likes

@Pasi telecommunicatie is wel degelijk een nuts voorziening dat heeft niets met de signaal drager te maken. Ik heb het verder nergens over de gemeenschap. De latere aanleg verdient de netwerk exploitant via de provider toch wel terug een niet gebruikte vezel levert niets op.

Het is uiteraard makkelijker en mede daarom goedkoper als bij de eerste aanleg een kabel ongeacht het type meteen naar binnen wordt gebracht. Later moeten er mogelijk nieuwe vergunningen worden aangevraagd om in gemeentelijke grond te graven. En de nodige grondwerkers en wat er nog meer bij komt kijken moet worden opgetrommeld. Het is dus ook in ODF's of Delta-fiber's eigen belang altijd de vezel naar binnen te brengen.

Garihd

Level 17
  • 3521Posts
  • 113Oplossingen
  • 1947Likes

@wewanl  schreef:

Wat een interessant artikel zeg!

Vooral dit stukje tekst springt er voor mij uit;

Fibre offers a “significantly more cost efficient” upgrade path for cable “than both DOCSIS 3.1 and DOCSIS 4.0,” according to Liberty Global CTO Enrique Rodriguez, while DOCSIS 3.1 is in certain circumstances able to deliver ultra-fast bandwidth to suit current and predicted future demand.

Ik begrijp dan ook niet dat Ziggo kiest voor investeren in de antieke coaxkabel als dit zo kosten inefficiënt is. 

Ziggo smijt dus veel geld over de balk door niet te investeren in FTTH. 

Ongelooflijk!! 

Dan moet je wel goed lezen hij zegt in diezelfde quote dat met DOCSIS 3.1 kan worden volstaan aan de de huidige en toekomstige behoefte, en ook verder lezen per land en zelfs regio verschillen de plannen. Dat wordt in datzelfde stuk door dezelfde CTO gezegd

Ziggo is niets anders dan een label, Libert Global bepaald wat er met het Ziggo deel van VodafoneZiggo gebeurt. In Zwitserland gaan ze blijkbaar ruimte huren op een bestaand glasnetwerk. En daarnaast het bestaande netwerk opwaarderen, dat lijkt mij ook een verkwisting.

"In Switzerland, Liberty Global has previously said it will use wholesale fibre, but it will also launch 2.5Gbps on its existing DOCSIS 3.1 network."

Er zijn natuurlijk diverse afwegingen waar wij absoluut niets van weten waarom voor Nederland een andere weg wordt bewandeld dan wat logisch of verstandiger lijkt,

DON PAPA

Level 17
  • 4070Posts
  • 64Oplossingen
  • 3427Likes

@Garihd Schreef: Zelf vind ik het deels van de zotte dat een mogelijke klant extra kosten moet maken om een product geleverd te krijgen. 

Dat is volgens mij ook totaal niet nodig, alleen als je keer op keer nee hebt gezegd op de gratis mogelijkheden voor de aanleg en dan vervolgens veel later (als de graafploeg alweer heel ergens anders is) ja zegt, ja dan vind ik het heel logisch dat er dan ook kosten aanvast zitten. 

Ik blijf ook van menig dat de netwerkbeheerders de aanleg en ook het vernieuwen van het netwerk zelf onnodig duur maken. Zo is bij ons de hele straat een paar jaar geleden gerenoveerd en is al het straatwerk eruit geweest. Je zou dan denken dat is een mooi moment om ook de kabels te vernieuwen voor Ziggo of KPN die al tig jaar onder de grond liggen, maar toen is er helemaal niks gedaan door beide bedrijven, maar inmiddels heeft de BAM zeker al 4x het straatwerk opnieuw open moeten gooien om verschillende oude-kabels van de kast naar de huizen te vernieuwen. 

Garihd

Level 17
  • 3521Posts
  • 113Oplossingen
  • 1947Likes

@DON PAPA  schreef:

@Garihd Schreef: Zelf vind ik het deels van de zotte dat een mogelijke klant extra kosten moet maken om een product geleverd te krijgen. 

Dat is volgens mij ook totaal niet nodig, alleen als je keer op keer nee hebt gezegd op de gratis mogelijkheden voor de aanleg en dan vervolgens veel later (als de graafploeg alweer heel ergens anders is) ja zegt, ja dan vind ik het heel logisch dat er dan ook kosten aanvast zitten. 

Als jezelf bewust nee zegt is het inderdaad anders, echter als het niet naar binnen wordt gebracht omdat er geen abonnement wordt besteld blijf ik bij mijn standpunt. En koop of huur je een woning waar de vorige bewoner nee heeft gezegd hoe je naar mijn mening ook niet voor op te draaien.

( ik had beter moeten weten, en dat niet moeten schrijven over het achteraf betalen)

Pasi

Level 19
  • 10613Posts
  • 508Oplossingen
  • 5873Likes

@Garihd  schreef:

...telecommunicatie is wel degelijk een nuts voorziening.....

Helaas, sinds de privatiseren van vele van die bedrijven, zijn NUTS bedrijven niet meer de bedrijven die het vroeger waren. Tegenwoordig zijn vele ( oude NUTS ) bedrijven gewoon commerciële ondernemingen en die hebben geheel niets met particulieren en hun wensen, maar hebben alles met eigen financieel gewin !

Dus misschien op papier wel, maar zodra een NUTS bedrijf geprivatiseerd is of overgegaan is naar een commercieel bedrijf, is het NUTS principe ( grotendeels ) overboord gegaan !

Garihd

Level 17
  • 3521Posts
  • 113Oplossingen
  • 1947Likes

Dat ze in Den haag de aanleg en het beheer en onderhoud en exploitatie uit handen hebben gegeven veranderd niks aan het feit dat Telecommunicatie een Nuts voorziening is.

Het telefoon netwerk was landelijk en TV de CAI inrichtingen lokaal. Het huidige KPN heeft het telefoon netwerk geërfd, het huidige VodafoneZiggo heeft de diverse cai netwerken gekocht. Een aantal gemeenten hebben het hele telecom gebeuren wijselijk in eigen beheer gehouden. Was dat landelijk het geval hadden we nu deze situatie niet, maar dan lag er mogelijk nog geen meter glasvezel in de grond of minder dan nu het geval is. En was er helemaal geen keuze in provider.

Het hele idee van marktwerking is er nauwelijks, maar dat is mijn persoonlijke mening, dat brengt me terug naar het hoofdonderwerp ook nieuwe ontwikkelingen wat betreft Docsis zal weinig tot geen invloed hebben op de marktwerking. 

PeterH2020

Level 8
  • 217Posts
  • 16Oplossingen
  • 110Likes

Ik weet zeker dat  85% van alle Ziggo gebruikers niet bezig is met "pingen" of wat is de latency vandaag of de lage upload die toch amper wordt gebruikt. 

Glas heeft een lagere latency maar de gemiddelde gebruiker bij Ziggo is daar totaal niet mee bezig en is al blij dat hun dagelijkse mail weer binnen komt op de pc of laptop. 

Ziggo heeft al wel een aantal flats in NL met glas maar ook daar zit een docsis modem achter. Ik denk als de capaciteit verhoogt gaat worden,  Ziggo de vraag naar hogere upload wel zal moeten implementeren.  Maar dan is de vraag wat zal de max dan zijn. Want de 85 % gebruikt amper upload. 

Dan nog even over de coax kabel, die volgens de deskundigen hier " antiek, ingewaterd en te oud is". Dit ben ik niet met jullie eens.

Helaas maken KPN en Delta zich dagelijks schuldig aan het kapot maken van de coax kabel. Hierdoor moet er weer een las worden gelegd en heb je kans op een ingewaterde kabel als de las niet goed is gezet. 

Ik denk dat er nog genoeg mogelijkheden zijn  met de coax kabel maar we gaan het zien. 

Hier op de community zijn allemaal experts maar daar valt de 85% van de Ziggo niet onder.  De experts zijn dan vaak de mensen die als eerste aan de bel trekken als er 1 T3 error te zien is.

Ben al jaren bij Ziggo en heb ook schade gehad op 40 m ( c6 kabel van 125 m ) en dat is prima gerepareerd en nadien nooit weer ellende gehad.