Verwijderd account
Niet van toepassing

Met Sagemcom modem behaal ik de maximale snelheid met giga abonnement

Op dit moment heb ik de connectbox variant voor giga, daarmee benut ik niet de maximale snelheid ookal komt 1000mbit via coax binnen, de 1Gbit poort biedt in praktijk 940mbit. Dat is meer dan een internet basic verschil 😉

 

Mijn interne netwerk

met eigen WiFi is toeberust op de 2,5gbit poort van het sagemmodem waardoor ook daadwerkelijk de 1000mbit van de verbinding maximaal kan worden benut ipv 940 mbit. Zodra wifi 6e op devices beschikbaar komt kan ik zo zelfs de 1000mbit op WiFi benutten. De Connectbox zelf geeft geen maximale snelheid door, zowel via ethernet als WiFi van de connectbox zelf niet.

 

Is het mogelijk om het modem te ruilen voor het Sagemcom modem en zo de maximale snelheid te kunnen benutten en voorbereid te zijn op de toekomst (bij Ziggo). Zakelijk gaat per mei al naar 1200 mbit, en vaak volgen consumenten een jaartje later.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Mart_666 neemt u wel contact op met de zakelijke klantenservice? Van de consumenten klanten service kunt u deze kennis niet verwachten.

 

Laat de Asus router via de status pagina's zelf ook de lage doorvoer snelheid ofwel interne linksnelheid zien? Of baseert u zich puur op de Ookla speedtest? Deze zit als ik het goed lees geïntegreerd in de software van de Asus?

Bekijk in context

19 Reacties 19
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De F3896LG-ZG wordt (nog) niet op verzoek toegestuurd.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@tobiastheebe Dat is jammer want dan heb ik standaard 6% minder praktijk snelheid dan waar ik voor betaal tov nieuwe klanten die wel de snelheid maximaal kunnen benutten met het sagemcom modem. Een paar weken na m’n upgrade naar giga ergens in oktober was er het sagemcom en liep ik hem toevallig net mis.

Het is niet om te muggenziften, ik hou er van het maximale eruit te kunnen halen en de techniek die ik al in huis heb te kunnen benutten met een abonnement dat bij die techniek past, waarbij het modem nu met de 1gbit poort 6% afknijpt.

 

Kan ik ook twee poorten van het modem combineren als toevoer naar het master accesspoint, dan werkt het ook, alleen dan moet ik zelf ook nog meer investeren.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De werkelijke snelheden, die worden toegewezen middels de service flows in de boot file, zijn overigens 7% hoger dan de geadverteerde snelheden. Voor Internet Giga komt dat neer op 1070 Mbps download en 53,5 Mbps upload.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@tobiastheebe ja heb ik gezien in de modemsettings, en dan is het verschil in praktijk dus zelfs meer dan een Start Internet verbinding van 100mbit, namelijk 130mbit.

 

Het gaat mij ook om de geadverteerde snelheid, die te kunnen benutten en dat de service flow nog meer biedt is mooi meegenomen, echter alleen voor degenen met een Sagemcom modem.

Voor mij heeft die toegewezen snelheid in de serviceflows dus geen toegevoegde waarde met het huidige modem.

 

De hardeware connectbox Giga matched in die zin niet met het product, dat voor alle Giga klanten gelijk zou moeten zijn in mijn ogen. Vooral als marketing nieuwe klanten naar giga probeert te bewegen met grote jaar kortingen, en een trouwe klant die een hoger tarief betaald hardware te leen heeft die niet actueel is voor de propositie. Bij de bieb leen je op een gegeven moment ook een ander boek (bij wijze van)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Met link aggregation kun je over twee fysieke GbE-interfaces wel 1070 Mbps downloadsnelheid behalen. Door de UBC1318ZG wordt static LAG ondersteund in bridge mode. De TG3492 biedt er ook (onofficiële) ondersteuning voor met de oude firmware-versie 01.02, zoals te lezen is op de community van Virgin Media, de Connectbox Giga heet daar de Hub 4.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@tobiastheebe En is dat een betaalbare oplossing? Misschien ook voor ziggo betaalbaar als klantvriendelijke tussen oplossing voor de transitie naar alleen Sagemcom modems?

 

Ben net weer een commitment aangegaan voor een jaar, dus dan heeft Ziggo genoeg sagemcom modems voor nieuwe ziggo klanten en op mij nog steeds een goede return of investment met een workaround.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

je kan altijd via afdeling retentie proberen een sagemcom te bemachtigen

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@MR_CHIP Ja dat kan alleen waarom niet gewoon een first time fix via het community kanaal? 😊 Kost allemaal geld en tijd, ook voor Ziggo. Daar zit een klant helemaal niet op te wachten. Ik neem bij deze al contact op. Ik stel best een legitieme vraag vind ik aan Ziggo. Als ik gewoon het normale tarief betaal, vraag ik ook de levering van de geadverteerde snelheid.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Voor link aggregation heb je een router nodig met tenminste drie GbE-interfaces en ondersteuning voor static LAG (balance-rr). Twee van de interfaces moeten gecombineerd worden in een bonding group, die vervolgens als WAN-interface wordt geconfigureerd.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

je modem werkt gewoon goed en je behaalt contractueel gezien de snelheid van je abbonement

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@tobiastheebe Is dat een plug and play oplossing zoals een switch? En in welke orde van grootte praten we dan qua prijs en hoe verhoud zich dat tot de prijs van het Sagemcom modem?

 

Ben ik dan meer kwijt dan wanneer ik zelf een Sagemmodem koop, en Ziggo heeft vast wel een mooie korting bedongen op een grote bulk modems.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Link aggregation vereist geen configuratie op het modem, wel op de router. Als je geen eigen router hebt welke dit ondersteunt, dan zou je deze moeten aanschaffen. Ik moet toegeven dat overstappen op een F3896 een goedkopere (voor jou gratis) en eenvoudigere wijze is om beschikking te krijgen over >940 Mbps.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

De F3896 is een modem dat Ziggo gewoon beschikbaar heeft, een heleboel nog overbodig op de plank liggen en de sagemcom modems nog tekort?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Sagemcom = F3896LG-ZG.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

Ah ok, ja en het is niet alleen gratis voor mij, ook service die goed is voor een lange termijn klantrelatie en dus ook goed voor ziggo en de return of investment. 

Anders worden de oude giga modems vast in 2024 afgeschreven als er 1,2Gbit voor consumenten komt. De “meer dan glasvezel” propositie, dan past het oude modem helemaal niet meer.

 

Communicatie op het perspectief kan ik ook mee leven. Als er iets wordt gecommuniceerd als: over 3 maanden in juli krijgen alle huidige giga klanten het nieuwe modem, wil ik misschien wel geduldig wachten. En anders misschien een herhaal contact vanuit de community op retentie inderdaad. Het is te voorkomen 😊

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@MR_CHIP Contractueel zal het inderdaad kloppen (met die minimaal 80% van de snelheid, en in dit geval een constante end-2-end afwijking van -6%, ookal komt 100% binnen via coax), voordat het Sagemmodem er was kon het ook met de connectbox. Ziggo zegt niet van kleine lettertjes te houden in de communicatie 😉 Niet heel geloofwaardig op deze manier, klanten kunnen de beloofde dienst zoals geadverteerd gewoon geleverd krijgen met het nieuwe modem. En door de kleine lettertjes ontgaat Ziggo alsnog een verplichting die ik bij een geadverteerde belofte vind horen. Het kan namelijk gewoon heel simpel, zonder ziggo op hoge retentie kosten te jagen. 

 

Vind ik het netjes om klanten ongelijk te behandelen qua levering van dezelfde dienst. Nee dat niet. Terwijl het opgelost kan worden en zelfs klanten langer kan binden. Positief verrast worden, dat soort dingen.

 

Nu denk ik misschien toch: Zal ik voor glas internet gaan met een modem met 2,5 gbit poort? Het komt hier al snel en hoef ik niet meer op de kleine lettertjes van Ziggo te letten.

 

Upload heeft dan ook gelijk een upgrade. Dat kan natuurlijk ook.

Mart_666

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb een Sagemcam F3896LG en mijn download schommelt tussen de 600-700Mb/s gemeten met de Ookla speedtest optie van mijn Asus ROG GT-ax11000 Rapture zowel in Bridge mode en normale modus.

Ook vanuit de 2,5g poort van de modem en mijn router 2,5g WAN poort. Ik gebruik CAT-7 600Ghz UTP kabels.

De snelheid vd groene binnenkomende netwerk kabel is gisteren door een tweede monteur gemeten en zat boven de 1ghb. Nadat ik de monteur heb laten zien dat ik nog steeds dezelfde veel te lage download snelheid verkreeg via mijn router gemeten heeft hij contact gehad met een collega en die heeft hem vertelt dat als de Sagemcom in Bridge mode staat hij niet de goede snelheid doorgeeft en dat het waarschijnlijk met een firmware update verholpen wordt. Niet elke Sagemcom F3896LG heeft dit probleem zo zei de monteur.

Ik heb nu 4 maanden de zakelijke Giga Xtra abonnement en heb nu Ziggo verzocht om mijn modem te ruilen voor een wel goed werkende modem. Want hoelang zou ik moeten wachten eer er een firmware update uitgebracht wordt. Ik ben er nu 2 weken intensief mee bezig, aantal keren contact gehad met klantenservice die ook constateerden dat bij het uitlezen de snelheid niet in orde was 2x een monteur gehad, dan vraag ik mij af waarom klantenservice niet deze kennis heeft of deeld...

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Mart_666 neemt u wel contact op met de zakelijke klantenservice? Van de consumenten klanten service kunt u deze kennis niet verwachten.

 

Laat de Asus router via de status pagina's zelf ook de lage doorvoer snelheid ofwel interne linksnelheid zien? Of baseert u zich puur op de Ookla speedtest? Deze zit als ik het goed lees geïntegreerd in de software van de Asus?

Mart_666

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Rowin 

 

Ja ik communiceer altijd via Ziggo zakelijke klantenservice.

Ik doe de tests eerst via Ookla speedtest op mijn router die inderdaad geintegreerd in de software.  Daarna op mijn Windows custom build pc zowel via de Marvell® AQtion AQC107 10Gb Ethernet als de Intel® I225-V 2.5Gb Ethernet adapter op mijn Asus ROG MAXIMUS XII FORMULA moederbord. 

Uiteraard voor ik begin doe ik een driver check en check de firmware van mijn router. 

 

Ik heb gisteren contact gehad met Sagemcom en heb hun gevraagd wanneer we een firmware update kunnen verwachten voor de Sagecom F3896LG-ZG en dit was hun antwoord;

Hello

Thank you for contacting us. We well noted your question.

SAGEMCOM never send firmware

 the Internet access providers have a locked specific firmware and updates are made automatically by the access provider.

SAGEMCOM shall not provide generic firmware .It is  prohibited by contract.

 

Ik heb gister weer contact gehad met de zakelijke klantenservice om een modem swop alleen kon zei mij die niet sturen. Wel kon zei voor mij een nieuwe afspraak maken met een monteur want zei hebben altijd nieuwe modems bij zich zodat hij wel de swop kan doen.

Dezelfde monteur die ik gisteren had is zojuist weer bij mij langs geweest en heeft mij verteld dat een swop geen zin heeft want de modems die hij in de bus had liggen waren de zelfde types.

 

Conclusie,

ik moet wachten op de firmware update om de volle snelheid in bridge modus te verkrijgen. Als de modem niet in de bridge modus staat haal ik wel een snelheid van 1054Gb/s.

Met andere woorden, ik zou een afweeging moeten maken tussen of de volle snelheid van de modem uit bridge of genoegen moeten nemen met bijna de helft vd snelheid in bridge de voordelen daarvan te kunnen gebruiken! 

  • Apparaten bedienen met smartphone: een slimme lamp wil je natuurlijk middels je smartphone of tablet kunnen aansturen. Iets wat vaak alleen mogelijk is wanneer je een bridge tussen je WiFi netwerk en je lampen plaatst. Je smartphone maakt verbinding met de lampen via het wifi netwerk, wat het signaal doorstuurt via de bridge over bijvoorbeeld Zigbee.
  • Koppelen en groeperen van producten: in een smart home bereik je pas de meeste voordelen wanneer je apparaten met elkaar laat communiceren. Hierin is een bridge noodzakelijk.
  • Veiliger voor je netwerk: wanneer ‘onveilige’ apparaten zomaar op je wifi netwerk aangesloten worden, kan dit de veiligheid in gevaar brengen van je netwerk. Hou er rekening mee dat je je netwerk gebruikt voor zaken als internetbankieren en bedenk dan nog eens of je wel echt die goedkope slimme stekker die via wifi communiceert, wilt kopen.
  • Stabielere wifi verbinding: apparaten volop aansluiten op het wifi netwerk zou al snel kunnen zorgen voor een ruis op de frequentie, ook wel interferentie genoemd. Met tussenkomst van een bridge wordt dit voorkomen.
    Ik weet niet nog niet wat Ziggo's kleine letters zeggen hierover, maar ik ga mij er nu zeker in verdiepen.

 

 

Uitgelicht topic