Ik zit nu in een situatie waarbij wij het wifi moeten versterken. Beneden hebben we opzich geen last van traag wifi (mede dankzij het 5ghz signaal), maar op de eerste verdieping wel. Doordat we met ze 4e thuis werken en studeren denk ik dat de router alleen dit niet aankan. Ook is de signaalsterkte op de 1e verdieping niet optimaal. Het is voornamelijk belangrijk dat in de 3 slaapkamers op de eerste verdieping goed wifi aanwezig is. Nu hebben we 1 kabel naar 1 van de slaapkamers lopen en ben ik van plan om die te gaan benutten. Hiervoor heb ik 2 scenario’s bedacht.
Scenario 1:
Op de internetkabel in de slaapkamer 1 van de 3 TP-Link Deco M4 apparaten aan te sluiten. De andere 2 apparaten wou ik verdelen in de andere slaapkamers.
Scenario 2:
Een acces point aansluiten in op de internetkabel op de 1e verdieping. Zelf zag ik dat Ziggo ook een acces point (wifi booster met kabel) verkocht. Hier kon ik niet veel informatie over vinden, mogelijk zijn er mensen met ervaring? Aangezien de TP-Link Deco M4 toch 100 euro kost vroeg ik me af of ik ook niet beter van dit geld 1 goed acces point kan kopen.
Kortom wat zouden jullie aanraden 1 acces point rond de 100 euro of de TP-Link Deco M4 verdeeld over de 3 slaapkamers.
Opgelost! Ga naar oplossing.
1)
De TP-Link Deco M4 is een low-cost oplossing waarbij de 3 stations met elkaar draadloos verbinden (als je ze niet via een UTP back-haul aansluit) via een 2.4 GHz kanaal met verborgen SSID, met een breedte van 40 MHz. Dat is ook meteen de grootste makke van dit apparaat: je kunt de kanalen niet handmatig instellen en de breedte ook niet aanpassen. Dit resulteert in vrijwel zeker interferentie met andere 2.4 GHz kanalen van je buren, die je dan verstoord en hun WiFi plezier om zeep helpt. Aanpassen kan met de huidige firmware helaas niet. Voordeel van dit systeem is wel dat roaming tussen de verschillende stations / accesspoints goed geregeld is. Ondersteuning van de software er op is matig: TP-Link heeft sterk de neiging om producten maar een 1 jaar of 2 te voorzien van updates en dan in de steek te laten.
2)
De booster met Internet kabel is een uitgeklede Compal router waarvan de router functionaliteit uitgezet is. Voordeel zijn de 4 extra UTP aansluitingen op het apparaat en dat je de kanalen en SSID's helemaal kunt aanpassen aan jouw situatie. Nadeel is dat roaming tussen dit apparaat en andere WiFi zenders niet perse goed hoeft te werken. Ondersteuning van de software er op is matig: alleen Ziggo levert die.
Ik zou aan beide oplossing geen 100 euro uitgeven. Ze hebben te veel nadelen. Ik zou meer geld uitgeven hieraan: Ubiquiti UniFi AP AC PRO - Uitvoeringen vergelijken - Tweakers
En er dan 2 kopen. Dat kost een paar centen maar de gulden regel gaat volledig op:
“Quality is remembered long after the price is forgotten.”
Lees de reviews op tweakers maar eens.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Idee huur/leen de bedraade toegangs punt bevalt dat besluit dan of je de huur constructie wil aanhouden, voordeel je houd service.
Afhankelijk van de bouwmaterialen kan 1 goede accespunt centraal opgesteld genoeg zijn.
1)
De TP-Link Deco M4 is een low-cost oplossing waarbij de 3 stations met elkaar draadloos verbinden (als je ze niet via een UTP back-haul aansluit) via een 2.4 GHz kanaal met verborgen SSID, met een breedte van 40 MHz. Dat is ook meteen de grootste makke van dit apparaat: je kunt de kanalen niet handmatig instellen en de breedte ook niet aanpassen. Dit resulteert in vrijwel zeker interferentie met andere 2.4 GHz kanalen van je buren, die je dan verstoord en hun WiFi plezier om zeep helpt. Aanpassen kan met de huidige firmware helaas niet. Voordeel van dit systeem is wel dat roaming tussen de verschillende stations / accesspoints goed geregeld is. Ondersteuning van de software er op is matig: TP-Link heeft sterk de neiging om producten maar een 1 jaar of 2 te voorzien van updates en dan in de steek te laten.
2)
De booster met Internet kabel is een uitgeklede Compal router waarvan de router functionaliteit uitgezet is. Voordeel zijn de 4 extra UTP aansluitingen op het apparaat en dat je de kanalen en SSID's helemaal kunt aanpassen aan jouw situatie. Nadeel is dat roaming tussen dit apparaat en andere WiFi zenders niet perse goed hoeft te werken. Ondersteuning van de software er op is matig: alleen Ziggo levert die.
Ik zou aan beide oplossing geen 100 euro uitgeven. Ze hebben te veel nadelen. Ik zou meer geld uitgeven hieraan: Ubiquiti UniFi AP AC PRO - Uitvoeringen vergelijken - Tweakers
En er dan 2 kopen. Dat kost een paar centen maar de gulden regel gaat volledig op:
“Quality is remembered long after the price is forgotten.”
Lees de reviews op tweakers maar eens.
Dank jullie wel,
Inderdaad een goede tip om eerst te huren en te kijken of het bevalt. Als dat niet het geval is denk ik dat ik voor een ap van ubiquiti ga.
In ieder geval hartstikke bedankt voor de reacties.
Het nadeel van het genoemde merk is meteen het voordeel. Ook dit is niet vriendelijk voor buren vanwege de hogere veldsterkte/zend vermogen kan deze de wifi zenders bij de buren wegdrukken.
De redenatie over de banden klopt, heb je hogere wifi snelheden nodig moet je juist 2 banden combineren (op apparatuur die het ondersteund is instellen op 1 band genoeg). Dat is de vloek van wifi, denk je aan je omgeving of denk je aan je eigen verbinding.
Het belangrijkste dit merk vereist de nodige kennis, het is minder eenvoudig dan beide anderen. Dus kwaliteit en kennis verreist staat aan de ene kant. Lage instap kosten en aansluit gemak aan de andere kant.
Dit product is niet bedoeld voor de gewone consument, het is een goed merk dat zeker toch met genoeg bijkomende zaken.
Vergeet wifi, gebruik een netwerk switch trek naar elke kamer een netwerk draad en sluit alles bedraad aan.
Zo maar een paar gedachten op een rij:
Natuurlijk is apparaat beter, als deze per stuk evenveel kost als een andere product, waarvan u 3 voor die prijs krijgt.
Als u de Deco M4 set m.b.v. wifi onderling verbindt, dan loopt u inderdaad tegen het zwakke punt van deze set aan. Ziet u kans om de stations m.b.v. een netwerkkabel te verbinden, dan zijn de mogelijkheden van deze set direct veel groter. Leest u daarvoor dit eens door.
Natuurlijk zijn er beter producten dan een Deco M4. Gezien de prijs ( de goedkoopste op de markt ) is deze set natuurlijk een basic/basis set, met navenante opties/mogelijkheden.
Bent u ( netwerk- ) technisch en wilt u zelf veel instellingen kunnen aanpassen of bepalen hoe uw netwerk reageert, dan voldoet deze set natuurlijk niet. Maar wilt u een zeer simpele installatie, waarbij geen ‘moeilijke’ vragen worden gesteld, u volledig door de setup/installatie wordt geleid, die ( bijna ) iedereen kan uitvoeren, dán is deze set misschien wel voor u.
Iedereen kijkt tegenwoordig alleen naar de maximale doorvoer en/of snelheid. Maar heeft men die snelheid echt nodig en vooral: gebruikt men die dan wel?
Als voorbeeld noem ik b.v. de internet- ( abonnement ) -snelheid die veel mensen hebben. Natuurlijk wil iedereen wel een zo snel mogelijk internet, maar welke percentage van die groep gebruikt die verbinding maximaal en zit regelmatig tegen het limiet aan? Ik verwacht ( maar dat is echt zomaar een gok ) dat het gros van de klanten, zelden meer dan de helft van hun abonnement ( qua downloadsnelheid ) gebruiken en misschien wel standaard véél minder dan de helft.
Gebruikt u wifi voor mail, wat browsen, een film en met weinig gebruikers tegelijk, dan kan deze set voldoende voor u zijn.
Hebt u een groot huishouden met heel veel wifi gebruikers en/of doet u vaak met meerdere personen tegelijk zware ( grote ) downloads, dan is een andere set misschien beter.
Waarschijnlijk zijn er zo wel meer voor én tegens te bedenken, maar ….. een 3 set Deco M4 is voor €2,50 per maand te huren. Voor die prijs, zijn er maar een paar gegronde redenen te bedenken om deze set niet te proberen, maar zijn er legio om dit wel te doen.
Ps. overigens hoeft u niet alle 3 de stations te gebruiken. Geeft de Ziggo wifi, vaak geplaatst in een hoek van uw huis, niet voldoende dekking en kan u met één of twee centraal geplaatste Deco stations dat wel krijgen, dan legt u de rest van de stations gewoon in de kast. Zelfs één station is voor deze prijs een cadeautje.
@Pasi goed verwoord. ?? de keuze van het systeem wat het beste past is echt afhankelijk waar het voor wordt ingezet.
Ik geef Henno wel gelijk wat betreft de beperkte insteloptie van de M4 vooral voor de banden, toch heeft een mesh set vaak bewust een minder groot bereik waardoor dat van een minder groot belang is.
Om dezelfde reden die je op het laatst noemt is er geen reden de Ziggo booster niet te proberen. Scenario1 de drie deco units op 1 woonlaag toepassen hebben weinig meer waarde.
@Nick0233 schreef:
Het is voornamelijk belangrijk dat in de 3 slaapkamers op de eerste verdieping goed wifi aanwezig is.
Één accespunt zal bijna zeker voldoen drie op 1 etage zal overkill zijn 2 afhankelijk van de bouw en indeling zal genoeg zijn.
Is honderd euro het vaste budget?
Gebruik het vergelijkings filter als je weet wat de termen in houden speel daar mee.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.