1
Vraag
2
Reacties
CharlieBulldog

Level 4
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Melding op Smartphone: Whatsapp gebruikt internet

Ik heb regelmatig een melding op mijn smartphone (Samsung Galaxy S22) dat Whatsapp “mobiele gegevens” gebruikt in plaats van WiFi (terwijl ik gewoon thuis ben).

Er verschijnt linksboven op mijn smartphone een WiFi teken met een uitroepteken erachter.

Het valt mij ook op dat Ziggo Go het regelmatig niet doet (dan krijg ik een zandloper).

Na opnieuw opstarten van mijn smartphone werkt Ziggo Go dan weer goed.

 

Heb ik wellicht een modem (Arris) dat niet goed werkt?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
CharlieBulldog
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Ik had mijn smartphone al enkele keren opnieuw opgestart; dat heeft niet geholpen.

Ik denk dat de nieuwe Android het probleem heeft opgelost.

Dank voor de inbreng!

Bekijk in context

Rob L
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 2039Posts
  • 178Oplossingen
  • 959Likes

Hey @CharlieBulldog

 

Als het ook buitenshuis gebeurt, dan kan het niet direct te maken hebben met de wifi thuis, maar lijkt het meer op een probleem met het toestel zelf. Ik zie dat je het toestel sinds Juli dit jaar hebt en wil je dan ook adviseren om hierover verder contact op te nemen via Vodafone of nog beter, loop even een Vodafone winkel binnen. Het toestel valt uiteraard nog binnen garantie en dan kunnen ze het eventueel opsturen voor onderzoek op bv de antennes.

Bekijk in context

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15661Posts
  • 672Oplossingen
  • 4909Likes

@CharlieBulldog 

Bellen via wifi ziet men juist pas als er geen goede mobiele verbinding is. Dus uw conclusie klopt ongeveer.

 

Op mijn Nokia staat die optie ook aan ik zie dit bijna nooit.

 

 

Traag landende pagina's kan ook aan de telefoon zelf liggen en de wifi verbinding tussen de telefoon en de modem/router. 

Als bedraad verbonden apparaten ook problemen hebben kan het in de router zitten. Een niet goed werkende wifichip is niet onmogelijk.

Bekijk in context

CharlieBulldog
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Het oorspronkelijke probleem is verholpen.

Ik krijg geen meldingen “WiFi gebruikt internet” meer na de reparatie van mijn Samsung Galaxy S22.


Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden; ik weet allen niet hoe dit te doen.

 

Bekijk in context

43 Reacties 43
Dave!

Level 20
Super Expert
  • 19810Posts
  • 908Oplossingen
  • 5854Likes

Je Whatsapp kan je bij instellingen veranderen dat je zowel via Data als via Wifi of allebei kan functioneren, dan heb je de melding ook niet, maar ik zie dat je Bitdefender VPN gebruikt en die zal je Whatsapp triggeren omdat je VPN in werking hebt.

 

Dit geld ook voor de Ziggo Go, zet je VPN eens uit en kijk dan eens of de App wel goed draait en anders

 

App-rechten wijzigen

  1. Open de app Instellingen op je telefoon.
  2. Tik op Apps.
  3. Tik op de app Ziggo Go die je wilt wijzigen. Als je de app niet kunt vinden, tik je op Alle apps bekijken. ...
  4. Tik op Rechten. ...
  5. Als je een instelling voor rechten wilt wijzigen, tik je erop en kies je Toestaan.

Mocht er ook verwijzing naar Bluetooth zijn, ook die toestaan, daarna de App sluiten en je telefoon opnieuw opstarten en na opstarten nog eens proberen.

 

Pasi

Level 18
Expert
  • 6692Posts
  • 385Oplossingen
  • 3228Likes

@CharlieBulldog  schreef:

...Er verschijnt linksboven op mijn smartphone een WiFi teken met een uitroepteken erachter.

Het valt mij ook op dat Ziggo Go het regelmatig niet doet (dan krijg ik een zandloper)....


Als u een uitroepteken naast uw wifi icoon krijgt, betekend dat wifi dan niet goed werkt of dat via wifi geen internet verbinding mogelijk is. Dan moet WhatsApp wel overschakelen naar 4G/5G, anders heeft de app geen verbinding.


Hebt u een desktop/laptop die bekabeld is aangesloten op de Ziggo modem/router? Dan daarop controleren of die dan wel een internet verbinding heeft, als uw smartphone een fout melding geeft m.b.t. wifi ( "...uitroepteken erachter...").

CharlieBulldog
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Dank voor de reactie; ik heb de instellingen nagekeken.

De VPN staat trouwens standaard uit; die zet ik alleen aan als ik buitenshuis ben en een onbeveiligde WiFi gebruik.

Op dit moment lijkt alles goed te werken; misschien heeft de installatie van Android 13 het probleem opgelost 😉

CharlieBulldog
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

De WiFi werkt wel goed op mijn iPad; dus ligt het niet aan mijn WiFi (lijkt mij).

En het werkt ook goed op mijn smartphone, maar ik bleef die melding van WhatsApp maar krijgen.

Op dit moment gaat het goed; wellicht is het door installatie van Android 13 opgelost….

Pasi

Level 18
Expert
  • 6692Posts
  • 385Oplossingen
  • 3228Likes

@CharlieBulldog  schreef:

De WiFi werkt wel goed op mijn iPad; dus ligt het niet aan mijn WiFi (lijkt mij).

En het werkt ook goed op mijn smartphone, maar ik bleef die melding van WhatsApp maar krijgen.

Op dit moment gaat het goed; wellicht is het door installatie van Android 13 opgelost….


 

Algemeen :

Zo maar een opmerking/idee : smartphones worden zelden helemaal opnieuw ( vanaf 0 ) gestart, waardoor soms als er iets fout gaat, de fout ook aanwezig blijft.
Het is b.v. net zoals met een Windows computer, die start namelijk ook niet steeds vanaf 0 op, maar gaat bij 'uit' in een diepe standby en daardoor blijven spontane fouten, steeds aanwezig. Wordt Windows echt herstart, dan worden voor alle instelling weer de default/ingestelde waarden ingelezen en zijn 'spontane fouten daarom vaak weer verdwenen.

Herstart u de smartphone eens, misschien is de fout dan wel verdwenen.

Android Restart..png


Ps. door de installatie van Android 13, zal uw smartphone herstart zijn en heeft misschien dát uw WhatApp probleem verholpen.

 

Dave!

Level 20
Super Expert
  • 19810Posts
  • 908Oplossingen
  • 5854Likes

Er zijn afgelopen week storingen geweest met Whatsapp gister nog, had zelf ook berichten gestuurd naar data van me partner die kreeg ze 4 uur later eens binnen, kan aan Whatsapp hebben gelegen.

CharlieBulldog
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Ik had mijn smartphone al enkele keren opnieuw opgestart; dat heeft niet geholpen.

Ik denk dat de nieuwe Android het probleem heeft opgelost.

Dank voor de inbreng!

CharlieBulldog
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Ik had het probleem al langer (volgens mij...).

 

Ik denk dat de nieuwe Android het probleem heeft opgelost.

Dank voor de inbreng!

Dave!

Level 20
Super Expert
  • 19810Posts
  • 908Oplossingen
  • 5854Likes

@CharlieBulldog  dank je voor de terugkoppeling 😊

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15661Posts
  • 672Oplossingen
  • 4909Likes

Door het installeren van de nieuwe  Android versie is naar alle waarschijnlijkheid de cache van WhatsApp opgeschoond. De volle cache of enkele files hierin kunnen voor problemen zorgen.

 

WhatsApp werkt verder prima met een VPN samen. Er wordt door whatsapp zelf geen ondersteuning hiervoor verleend, de app is er  volgens WhatsApp zelf niet voor ontwikkeld. Bron

 

Het verliezen van de wifi verbinding zal puur in de Samsung zelf hebben gezeten. Wat mogelijk mede door de verse installatie zal zijn opgelost.

 

CharlieBulldog
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Helaas is het probleem weer terug 😞

Gisteren en vandaag werd de melding gekregen "Whatsapp gebruikt internet".

RoWi.

Level 20
Expert
  • 15661Posts
  • 672Oplossingen
  • 4909Likes

Dan zullen andere apps op uw Samsung ook de data verbinding gebruiken. WhatsApp zal nooit zelf de data verbinding kiezen tenzij dit zo is ingesteld of er is gewoonweg geen wifi verbinding.

 

Als u bij de app info kijkt en dan Mobiele data en wifi  staat daar Achtergrond gegevens aan? Gebruik van mobiele data op de achtergrond.

CharlieBulldog
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

"Gegevensgebruik achtergrond toestaan" staat aan.

Ik heb gisteren Vodafone gebeld en die adviseerde mij de netwerkinstellingen te resetten (gedaan).
Nu even afwachten of het probleem opgelost is...

Rob L
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 2039Posts
  • 178Oplossingen
  • 959Likes

Hey @CharlieBulldog

 

Top dat Vodafone je al zo ver geholpen heeft en hopelijk lost de reset van de netwerkinstellingen het probleem ook definitief op. Uiteraard heb ik nog wel even meegekeken naar wat je telefoon doet op de wifi en wat is zie is dat de telefoon hier en daar wel eens de verbinding lijkt te verliezen. Echter kan ik dit niet met 100% zekerheid zeggen, gezien je verder niet hebt aangegeven wanneer het precies gebeurt.

 

Mocht het weer voorkomen, kan je dan het tijdstip of tijdstippen, doorgeven zodat ik kan kijken of dit ook aan onze kant zichtbaar is? En of het ook nog steeds voorkomt met andere app, zoals Ziggo Go, zoals je aangaf.

CharlieBulldog
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Ik had 5 minuten geleden geen 4G of 5G verbinding in Amsterdam bij het Centraal Station (rond 15:36 uur).

De smartphone gaf overigens rechtsboven wel aan dat er een 4G verbinding was, maar internet deed het niet.

Rob L
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 2039Posts
  • 178Oplossingen
  • 959Likes

Hey @CharlieBulldog

 

Als het ook buitenshuis gebeurt, dan kan het niet direct te maken hebben met de wifi thuis, maar lijkt het meer op een probleem met het toestel zelf. Ik zie dat je het toestel sinds Juli dit jaar hebt en wil je dan ook adviseren om hierover verder contact op te nemen via Vodafone of nog beter, loop even een Vodafone winkel binnen. Het toestel valt uiteraard nog binnen garantie en dan kunnen ze het eventueel opsturen voor onderzoek op bv de antennes.

CharlieBulldog
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb de smartphone naar Vodafone teruggebracht voor reparatie.

Het vermoeden bestaat dat een of meer van de ingebouwde antennes niet goed functioneert.

CharlieBulldog
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Mijn smartphone is inmiddels gerepareerd en het volgende is uitgevoerd:
- Achtercover vervangen
- Subboard vervangen
- Software update

 

Ik laat nog weten of het probleem hiermee definitief opgelost is.

Marcore

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bij mij is het probleem dat Whatsapp mobiele gegevens gebruikt op mijn Samsung A52 juist ontstaan ná Android 13 upgrade. Wifi werkt verder prima. Huisgenoten met Iphone hebben dit probleem niet en zoals gezegd had ik daar met mijn Samsung A52 ook nooit last van voor de upgrade. Ben ik de enige? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Ga je voor een film of een serie?

Uitgelicht topic