Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
CharlieBulldog
Level 4

Melding op Smartphone: Whatsapp gebruikt internet

Ik heb regelmatig een melding op mijn smartphone (Samsung Galaxy S22) dat Whatsapp “mobiele gegevens” gebruikt in plaats van WiFi (terwijl ik gewoon thuis ben).

Er verschijnt linksboven op mijn smartphone een WiFi teken met een uitroepteken erachter.

Het valt mij ook op dat Ziggo Go het regelmatig niet doet (dan krijg ik een zandloper).

Na opnieuw opstarten van mijn smartphone werkt Ziggo Go dan weer goed.

 

Heb ik wellicht een modem (Arris) dat niet goed werkt?

0 Kudos
Oplossingen
43 Reacties 43
Meldingen
Aan Uit
CharlieBulldog
Level 4
Topicstarter

Mijn smartphone is gerepareerd en de melding “WhatsApp gebruikt internet” komt niet meer voor.

Maar nu verschijnt soms het teken “Bellen via WiFi” op mijn Samsung S20.

Het lijkt volkomen willekeurig en het gebeurd op exact dezelfde plek in mijn woonkamer.

De ene dag wel en de ander dag niet: alsof het 4G/5G netwerk op dat moment niet goed werkt of overbelast is.

 

Daarnaast ervaar ik traag werkende WiFi; soms laadt een internet pagina niet of extreem traag.

Na aan- en weer uitzetten van de WiFi werkt het weer goed.

 

Ik begin te denken dat mijn router niet 100% goed werkt….

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@CharlieBulldog 

Bellen via wifi ziet men juist pas als er geen goede mobiele verbinding is. Dus uw conclusie klopt ongeveer.

 

Op mijn Nokia staat die optie ook aan ik zie dit bijna nooit.

 

 

Traag landende pagina's kan ook aan de telefoon zelf liggen en de wifi verbinding tussen de telefoon en de modem/router. 

Als bedraad verbonden apparaten ook problemen hebben kan het in de router zitten. Een niet goed werkende wifichip is niet onmogelijk.

0 Kudos
Ga naar reactie
CharlieBulldog
Level 4
Topicstarter

Op de reparatiebon staat dat het achtercover en het subboard van mijn Samsung Galaxy S22 zijn vervangen.
Ik heb zelf geen idee of daar de WiFi antenne bij zit.

Maar ik heb WiFi problemen op mijn smartphone en mijn (nieuwe) iPad Pro, dus zit ik zelf te denken aan problemen op de router…

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Dat het in het wifideel van de Ziggo/modem router zit is niet onmogelijk. Ik stel bewust de vraag wat een bedraad aangesloten apparaat doet, het kan namelijk ook in het binnenkomende signaal zitten. Als dat goed is blijft het wifi deel van de router over.

 

Ik vermoed dat dit subbord het wifi deel omvat omdat u daar problemen mee had.

 

Hoeveel apps heeft u geïnstalleerd wat draait er allemaal op de achtergrond zonder dat u dit mischien weet? 

 

0 Kudos
CharlieBulldog
Level 4
Topicstarter

Mijn PC is bedraad aangesloten en haalt de 360 Mbps (dat is de maximale snelheid van mijn abonnement).

 

Ik heb weliswaar veel apps geïnstalleerd, maar sluit ze allemaal regelmatig.

Ook start ik regelmatig mijn smartphone en iPad opnieuw op zodat alles weer “ schoon” is (cache).

 

ik zou niet weten wat ik nog meer kan doen…..

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Dat klinkt allemaal goed.  Welke gemiddelde snelheid wordt op de iPad en smartphone via wifi gemeten?

0 Kudos
CharlieBulldog
Level 4
Topicstarter

Ook op de smartphone en op de iPad haal ik via WiFi op 5Ghz 350 - 360 Mbps.

Ping 16 ms en Jitter 3 tot 4 ms.

Goede waarden voor zover ik weet.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Dat klinkt ook prima, dan blijft er niet veel over mischien het geheugen hoe zit dat eigenlijk hoeveel werk geheugen hebben de apparaten?

0 Kudos
CharlieBulldog
Level 4
Topicstarter

Samsung Galaxy S22 heeft 256 Gb waarvan 175 Gb over.

iPad Pro heeft 128 Gb waarvan 93 Gb over.

 

Volgens mij moeten we het niet in de devices zoeken….

 

 

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Dat is de opslag niet het werkgeheugen van de S22 vind ik dat dit 8 Gb is.

 

De verbindings snelheid ook wel bandbreedte is zowel via wifi als bedraad goed te noemen.

 

 

Even concreet wat zijn exact de 'wifi' problemen? 

Puur enkel het slecht of niet inlezen van web pagina's is dat met elke pagina dus ook van deze community?

 

Werken streamingdiensten of Ziggo Go wel goed en zonder haperingen. Het uitzetten van de Wifi doet u dit op de telefoon of tablet zelf? 

De modem/router en de toestellen helemaal uit en zelfs volledig stroomloos dus bij de modem de stekker er uit kan ook al schelen.

 

0 Kudos
Rob L
Community Testspecialist
Community Testspecialist

Hey @CharlieBulldog

Top dat ze het toestel gerepareerd hebben en toch jammer dat er een probleem met het toestel bleek te zijn. Helaas kan het met natuurlijk alle toestellen een keer voorkomen. 

 

Ik zie dat @RoWi. je in de laatste reactie al een aantal mooie vragen heeft gesteld, als je deze kunt beantwoorden dan weten we al een boel meer. Wat ik ook graag wil weten is of je iets van een antivirus of adblocker app hebt geïnstalleerd.

CharlieBulldog
Level 4
Topicstarter

Het werkgeheugen van mijn Samsung S22 en van mijn iPad Pro 2022 is beiden 8Gb.

 

De WiFi problemen betreffen het (soms) zeer traag of helemaal niet laden van webpagina’s.

Na het uitschakelen en weer aanzetten van WiFi op de smartphone of iPad laadt de internet pagina wel weer goed.

 

De streamingdiensten werken goed.

Ik heb alle apparatuur al verschillende keren helemaal uitgezet: ook de router.

 

Ik gebruik op gsm en iPad Bitdefender; wil deze wel deïnstalleren maar ben een beetje huiverig gezien het leger aan idioten die proberen te hacken en dergelijke….

0 Kudos
Rob L
Community Testspecialist
Community Testspecialist

Hey @CharlieBulldog

Het zou wel goed zijn om even te testen zonder Bitdefender aan, misschien dat je het tijdelijk kunt uitzetten in de app zelf. Dit zorgt wel voor uitsluiting van dat de app de veroorzaker is van de lopende problemen. Het mooiste zou zijn 1 apparaat met en 1 zonder, dan heb je gelijk een vergelijking op het moment dat je merkt op één van de apparaten.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Als de streamingdiensten geen of nergens last van hebben is het bijna zeker de modem/router niet.  Dan zal het toch eerder in bit defender zitten. Of andere plugins die de browser beïnvloeden.

 

Mischien ben ik naïef echter een hack moet toch echt gericht zijn of we openen zelf dubieuze berichten. 

 

iOS heeft toch ook een eigen beveiliging? Net zo goed dat Samsung samenwerkt met Knox.

0 Kudos
CharlieBulldog
Level 4
Topicstarter

De streamingdiensten werken bij mij niet via de WiFi dus klopt dat argument niet.

De Ziggo Next box is op het Ethernet aangesloten.

 

Ik heb op dit moment geen problemen op mijn smartphone en op de iPad dus houd ik het nu nog even in de gaten.

Mocht het allemaal goed blijven gaan dan zal ik dit item sluiten.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Ah, dat was wel de bedoeling van de vraag, hoe dat op de tablet of smartphone werkt.

 

Voor nu gaat het dus beter, is dat zonder bit defender?

0 Kudos
Rob L
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@CharlieBulldog

Mooi dat het beter lijkt te gaan, maar is dat i.d.d dan zonder Bitdefender? Zoals @RoWi. al aangeeft zijn mobiele devices al een stuk beter beveiligd deze dagen en is de kans vrij laag dat je geïnfecteerd zal worden zolang je officiële apps uit de app-stores gebruikt en geen rare mails en/of websites bezoekt. We wachten het met spanning af of het zo blijft!

0 Kudos
CharlieBulldog
Level 4
Topicstarter

Ik heb Bitdefender nog niet uitgezet.

Zodra er zich weer een probleem voordoet zal ik dat ook nog doen.

Maar als het Bitdefender zou zijn dan zou ik vast niet de enige zijn met dit probleem…..

 

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Klopt, het komt vaker voor dat dit soort externe software een apparaat vertraagt en vooral een webbrowser daarom zal ik nooit F-Secure/Ziggo safe gebruiken. Mijn tablet werdt er hopeloos traag van.

0 Kudos
Rob L
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@CharlieBulldog

We zijn zo'n beetje een week verder en geen nieuws is meestal goed nieuws. Echter steek ik m'n vinger toch graag in een wespennest en ben benieuwd hoe je ervaring is op dit moment en of Bitdefender nog uitgezet geweest is.

0 Kudos