Ik heb regelmatig een melding op mijn smartphone (Samsung Galaxy S22) dat Whatsapp “mobiele gegevens” gebruikt in plaats van WiFi (terwijl ik gewoon thuis ben).
Er verschijnt linksboven op mijn smartphone een WiFi teken met een uitroepteken erachter.
Het valt mij ook op dat Ziggo Go het regelmatig niet doet (dan krijg ik een zandloper).
Na opnieuw opstarten van mijn smartphone werkt Ziggo Go dan weer goed.
Heb ik wellicht een modem (Arris) dat niet goed werkt?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ik had mijn smartphone al enkele keren opnieuw opgestart; dat heeft niet geholpen.
Ik denk dat de nieuwe Android het probleem heeft opgelost.
Dank voor de inbreng!
Hey @CharlieBulldog
Als het ook buitenshuis gebeurt, dan kan het niet direct te maken hebben met de wifi thuis, maar lijkt het meer op een probleem met het toestel zelf. Ik zie dat je het toestel sinds Juli dit jaar hebt en wil je dan ook adviseren om hierover verder contact op te nemen via Vodafone of nog beter, loop even een Vodafone winkel binnen. Het toestel valt uiteraard nog binnen garantie en dan kunnen ze het eventueel opsturen voor onderzoek op bv de antennes.
Bellen via wifi ziet men juist pas als er geen goede mobiele verbinding is. Dus uw conclusie klopt ongeveer.
Op mijn Nokia staat die optie ook aan ik zie dit bijna nooit.
Traag landende pagina's kan ook aan de telefoon zelf liggen en de wifi verbinding tussen de telefoon en de modem/router.
Als bedraad verbonden apparaten ook problemen hebben kan het in de router zitten. Een niet goed werkende wifichip is niet onmogelijk.
Het oorspronkelijke probleem is verholpen.
Ik krijg geen meldingen “WiFi gebruikt internet” meer na de reparatie van mijn Samsung Galaxy S22.
Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden; ik weet allen niet hoe dit te doen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Je Whatsapp kan je bij instellingen veranderen dat je zowel via Data als via Wifi of allebei kan functioneren, dan heb je de melding ook niet, maar ik zie dat je Bitdefender VPN gebruikt en die zal je Whatsapp triggeren omdat je VPN in werking hebt.
Dit geld ook voor de Ziggo Go, zet je VPN eens uit en kijk dan eens of de App wel goed draait en anders
App-rechten wijzigen
Mocht er ook verwijzing naar Bluetooth zijn, ook die toestaan, daarna de App sluiten en je telefoon opnieuw opstarten en na opstarten nog eens proberen.
@CharlieBulldog schreef:...Er verschijnt linksboven op mijn smartphone een WiFi teken met een uitroepteken erachter.
Het valt mij ook op dat Ziggo Go het regelmatig niet doet (dan krijg ik een zandloper)....
Als u een uitroepteken naast uw wifi icoon krijgt, betekend dat wifi dan niet goed werkt of dat via wifi geen internet verbinding mogelijk is. Dan moet WhatsApp wel overschakelen naar 4G/5G, anders heeft de app geen verbinding.
Hebt u een desktop/laptop die bekabeld is aangesloten op de Ziggo modem/router? Dan daarop controleren of die dan wel een internet verbinding heeft, als uw smartphone een fout melding geeft m.b.t. wifi ( "...uitroepteken erachter...").
Dank voor de reactie; ik heb de instellingen nagekeken.
De VPN staat trouwens standaard uit; die zet ik alleen aan als ik buitenshuis ben en een onbeveiligde WiFi gebruik.
Op dit moment lijkt alles goed te werken; misschien heeft de installatie van Android 13 het probleem opgelost 😉
De WiFi werkt wel goed op mijn iPad; dus ligt het niet aan mijn WiFi (lijkt mij).
En het werkt ook goed op mijn smartphone, maar ik bleef die melding van WhatsApp maar krijgen.
Op dit moment gaat het goed; wellicht is het door installatie van Android 13 opgelost….
@CharlieBulldog schreef:De WiFi werkt wel goed op mijn iPad; dus ligt het niet aan mijn WiFi (lijkt mij).
En het werkt ook goed op mijn smartphone, maar ik bleef die melding van WhatsApp maar krijgen.
Op dit moment gaat het goed; wellicht is het door installatie van Android 13 opgelost….
Algemeen :
Zo maar een opmerking/idee : smartphones worden zelden helemaal opnieuw ( vanaf 0 ) gestart, waardoor soms als er iets fout gaat, de fout ook aanwezig blijft.
Het is b.v. net zoals met een Windows computer, die start namelijk ook niet steeds vanaf 0 op, maar gaat bij 'uit' in een diepe standby en daardoor blijven spontane fouten, steeds aanwezig. Wordt Windows echt herstart, dan worden voor alle instelling weer de default/ingestelde waarden ingelezen en zijn 'spontane fouten daarom vaak weer verdwenen.
Herstart u de smartphone eens, misschien is de fout dan wel verdwenen.
Ps. door de installatie van Android 13, zal uw smartphone herstart zijn en heeft misschien dát uw WhatApp probleem verholpen.
Er zijn afgelopen week storingen geweest met Whatsapp gister nog, had zelf ook berichten gestuurd naar data van me partner die kreeg ze 4 uur later eens binnen, kan aan Whatsapp hebben gelegen.
Ik had mijn smartphone al enkele keren opnieuw opgestart; dat heeft niet geholpen.
Ik denk dat de nieuwe Android het probleem heeft opgelost.
Dank voor de inbreng!
Ik had het probleem al langer (volgens mij...).
Ik denk dat de nieuwe Android het probleem heeft opgelost.
Dank voor de inbreng!
@CharlieBulldog dank je voor de terugkoppeling 😊
Door het installeren van de nieuwe Android versie is naar alle waarschijnlijkheid de cache van WhatsApp opgeschoond. De volle cache of enkele files hierin kunnen voor problemen zorgen.
WhatsApp werkt verder prima met een VPN samen. Er wordt door whatsapp zelf geen ondersteuning hiervoor verleend, de app is er volgens WhatsApp zelf niet voor ontwikkeld. Bron
Het verliezen van de wifi verbinding zal puur in de Samsung zelf hebben gezeten. Wat mogelijk mede door de verse installatie zal zijn opgelost.
Helaas is het probleem weer terug 😞
Gisteren en vandaag werd de melding gekregen "Whatsapp gebruikt internet".
Dan zullen andere apps op uw Samsung ook de data verbinding gebruiken. WhatsApp zal nooit zelf de data verbinding kiezen tenzij dit zo is ingesteld of er is gewoonweg geen wifi verbinding.
Als u bij de app info kijkt en dan Mobiele data en wifi staat daar Achtergrond gegevens aan? Gebruik van mobiele data op de achtergrond.
"Gegevensgebruik achtergrond toestaan" staat aan.
Ik heb gisteren Vodafone gebeld en die adviseerde mij de netwerkinstellingen te resetten (gedaan).
Nu even afwachten of het probleem opgelost is...
Hey @CharlieBulldog
Top dat Vodafone je al zo ver geholpen heeft en hopelijk lost de reset van de netwerkinstellingen het probleem ook definitief op. Uiteraard heb ik nog wel even meegekeken naar wat je telefoon doet op de wifi en wat is zie is dat de telefoon hier en daar wel eens de verbinding lijkt te verliezen. Echter kan ik dit niet met 100% zekerheid zeggen, gezien je verder niet hebt aangegeven wanneer het precies gebeurt.
Mocht het weer voorkomen, kan je dan het tijdstip of tijdstippen, doorgeven zodat ik kan kijken of dit ook aan onze kant zichtbaar is? En of het ook nog steeds voorkomt met andere app, zoals Ziggo Go, zoals je aangaf.
Ik had 5 minuten geleden geen 4G of 5G verbinding in Amsterdam bij het Centraal Station (rond 15:36 uur).
De smartphone gaf overigens rechtsboven wel aan dat er een 4G verbinding was, maar internet deed het niet.
Hey @CharlieBulldog
Als het ook buitenshuis gebeurt, dan kan het niet direct te maken hebben met de wifi thuis, maar lijkt het meer op een probleem met het toestel zelf. Ik zie dat je het toestel sinds Juli dit jaar hebt en wil je dan ook adviseren om hierover verder contact op te nemen via Vodafone of nog beter, loop even een Vodafone winkel binnen. Het toestel valt uiteraard nog binnen garantie en dan kunnen ze het eventueel opsturen voor onderzoek op bv de antennes.
Ik heb de smartphone naar Vodafone teruggebracht voor reparatie.
Het vermoeden bestaat dat een of meer van de ingebouwde antennes niet goed functioneert.
Mijn smartphone is inmiddels gerepareerd en het volgende is uitgevoerd:
- Achtercover vervangen
- Subboard vervangen
- Software update
Ik laat nog weten of het probleem hiermee definitief opgelost is.
Bij mij is het probleem dat Whatsapp mobiele gegevens gebruikt op mijn Samsung A52 juist ontstaan ná Android 13 upgrade. Wifi werkt verder prima. Huisgenoten met Iphone hebben dit probleem niet en zoals gezegd had ik daar met mijn Samsung A52 ook nooit last van voor de upgrade. Ben ik de enige?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.