Stephan90

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Melding ongeldig IP bij wijzigen DNS Server

Ik heb sindskort een PiHole op mijn thuisnetwerk aangesloten. Het idee is dat je dan de standaard DNS server vervangt door het lokale IP van de PiHole. De ConnectBox geeft echter bij de iPv4-DNS-server de volgende foutmelding: "192.168.178.25 is geen geldig IP-adres." Zeker dat dat wel een geldig IP adres is, hij zal vast en zeker niet op de lijst met 'goedgekeurde DNS servers' staan, maar het is wel degelijk een geldig IP adres. Kan deze 'beveiliging' ook uitgeschakeld worden. Ik begrijp dat als je hier een verkeerd adres intikt dat je geen website meer kan vinden adhv een url, maar ik vul heel specifiek een adres in die wel werkt.

 

Het iPv6 adres werkt wel, maar aangezien er een groot deel nog altijd via iPv4 wordt opgevraagd werkt mijn PiHole nu niet zoals deze zou moeten werken.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het is, op dit moment, niet mogelijk om een interne DNS server aan te wijzen.

Ziggo houd zijn modem/routers zo beperkt, en daardoor overzichtelijk, mogelijk, wat voor 95% van de gebruikers geschikt is.

 

Heb je meer en uitgebreidere router wensen, dan is een Ziggo modem-router in bridge met een eigen modem erachter of een eigen modem/router de meest geschikte weg: FRITZ!Box | AVM Nederland

Je eigen modem/router gebruiken? | Ziggo

Bekijk in context

9 Reacties 9
MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

dat klopt bij de sagemcom (zwart smart wifi modem) kan je geen lokale dns server/ip gebruiken voor ipv4 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het is, op dit moment, niet mogelijk om een interne DNS server aan te wijzen.

Ziggo houd zijn modem/routers zo beperkt, en daardoor overzichtelijk, mogelijk, wat voor 95% van de gebruikers geschikt is.

 

Heb je meer en uitgebreidere router wensen, dan is een Ziggo modem-router in bridge met een eigen modem erachter of een eigen modem/router de meest geschikte weg: FRITZ!Box | AVM Nederland

Je eigen modem/router gebruiken? | Ziggo

Stephan90
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik ben niet ontevreden over de Ziggo modem/router en ik heb mijn eigen router als AP erachter zitten. Op die manier 2 'wifi punten' en door het hele huis goede ontvangst. Het is nu puur en alleen de beperking van de DNS over iPv4. Het lijkt mij dat dit vrij 'eenvoudig' aan te passen zou moeten zijn. Gewoon geen beperking stellen aan het IP adres. De 95% van de gebruikers die jij omschrijft hebben namelijk genoeg aan de "Gebruik de standaard DNS server (aanbevolen)" instelling. Waarom zou je de gebruiker die überhaupt kiest voor een andere DNS server beperken?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

een modem in router modus en eigen router 

is niet echt optimaal , kies dan bridge mode

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Je kan toch ook de Pi-Hole als DHCP server gebruiken en die op Ziggo uitzetten.

En idd geen rtr achter een rtr.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

volgens mij kan je niet beide dhcp servers ipv4 en 6 uitzetten

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Een waardeloos Modem/RTR apparaat dus. Lijkt KPN wel, daar kan je ook niet veel in de EB's.

Alhoewel ik laatst een Netgear R6400 RTR onder handen had waar je via DHCP ook geen andere DNS server kon opgeven. Opgelost door een DHCP server op Synology te draaien.

Dus een eigen RTR is (soms) ook niet de oplossing.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@Bert  Sta je hier zelf achter? 
Ziggo houd zijn modem/routers zo beperkt, en daardoor overzichtelijk, mogelijk, wat voor 95% van de gebruikers geschikt is.

 

Ik vind dit veel te ver gaan. Er is zoiets als een klantdomein (eigen LAN) en een Ziggodomein. De community staat vol met klachten over deze beperkingen, en niet meer dan terecht. Die 95% is ook uit de lucht gegrepen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@efok  schreef:

@Bert  Sta je hier zelf achter? 
Ziggo houd zijn modem/routers zo beperkt, en daardoor overzichtelijk, mogelijk, wat voor 95% van de gebruikers geschikt is.

 

Ik vind dit veel te ver gaan. Er is zoiets als een klantdomein (eigen LAN) en een Ziggodomein. De community staat vol met klachten over deze beperkingen, en niet meer dan terecht. Die 95% is ook uit de lucht gegrepen?


Als zelfstandige onafhankelijke ICTer, die 10 jaar op locatie troubleshooting en ICT onderhoud heeft gedaan bij kleine bedrijven en particulieren sta ik wel achter een zeer beperkt modem.

Veel problemen heb ik opgelost door in de instellingen van de routers te kijken, vaak proberen mensen zelf iets op te lossen in een router en weten uiteindelijk niet meer wat ze allemaal hebben aangevinkt of uitgevinkt hebben of proberen het één en ander uit, waar ze geen idee van hebben wat er dan gebeurt of de kinderen en de buurman of een neef weten wel hoe het moet, maar uiteindelijk toch niet enz. enz. enz.

 

Hoe meer er aan te passen is, hoe meer er mis kan gaan, wat nu niet mis kan gaan met de beperkingen en dan hoeft er ook niemand gebeld te worden of langs te komen om het probleem op te lossen.

 

 

Als, met vlagen intensieve, ICT gebruiker, die allerlei mogelijke verbindingen wil kunnen beheersen in zijn netwerk, sta ik er niet achter, ik wil alle mogelijkheden beschikbaar hebben in een modem/router die je maar kunt verzinnen, lekker makkelijk, hoef ik zelf niets meer aan te schaffen.

Maar dat is een illusie, want vrijwel geen 1 modem/router fabrikant heeft alles in zijn router ingebakken, wat iedereen maar kan wensen in zijn routers of het moet een zeer professionele routers zijn met een vergelijkbaar prijsplaatje.

Afhankelijk van wat ik op dat moment werkelijk nodig heb, neem ik in gebruik en dat heeft 20 jaar prima gewerkt, geen dure overkill en geen tekortkomingen.

Soms modem in bridge met een eigen router als ik vanuit buiten veel binnen moet zijn en de interne verbindingen allemaal op vaste IP adressen wil hebben en zeker wil zijn van de stabiliteit en met tijden de router van Ziggo als er niets complex hoeft te gebeuren.

 

"Ik vind dit veel te ver gaan. Er is zoiets als een klantdomein (eigen LAN) en een Ziggodomein."

Dan hoeft Ziggo niet meer te leveren dan een modem, waar je je eigen router achter moet hangen, zoals vroeger gebruikelijk was, dan kun je zelf je eigen router kiezen met de mogelijkheden die je wil.

 

"De community staat vol met klachten over deze beperkingen, en niet meer dan terecht. Die 95% is ook uit de lucht gegrepen?"

Als er 3000 unieke klanten met klachten / berichten over het modem op dit forum zouden zijn, met 3 miljoen internet gebruikers, dan zit je nog maar op 0,1 procent.

Uitgelicht topic