1
Vraag
2
Reacties
WED

Level 7
  • 190Posts
  • 5Oplossingen
  • 39Likes

Melding: Een bekabeld verbonden apparaat werkt niet op de beste 'Duplex' snelheid

Net een keertje ingelogd in mijn Connect Box, en eens de netwerkdiagnose gedaan, en ineens kirjg ik een melding, zie foto.

 

Geen idee wat het inhoud

 

 

 
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

In dat geval is er waarschijnlijk een defecte kabel. Andere mogelijkheid is een apparaat dat in standby een linksnelheid van 100 Mbps heeft (t.b.v. energiebesparing) en 1 Gbps wanneer ingeschakeld.

Bekijk in context

6 Reacties 6
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Dat betekent dat een of meerdere apparaten een linksnelheid van 10 of 100 Mbps hebben met de ingebouwde switch van de modemrouter. Dit hoeft niet op een probleem te duiden (niet alle apparatuur ondersteunt 1 Gbps), maar kan ook duiden op een defecte UTP-kabel. Als een van de acht aders in een kabel geen of slecht contact maakt, dan valt 1 Gbps terug naar 100 Mbps. Ook is het mogelijk dat je (een) Cat 5-kabel(s) gebruikt, tegenwoordig is Cat 6 aanbevolen. Zonder te weten welke apparatuur je precies hebt aangesloten, kan alleen algemene informatie gegeven worden.

Steefb

Level 20
  • 15825Posts
  • 2990Oplossingen
  • 7233Likes

Dit is niet meer dan een melding, waarschijnlijk werkt een van je apparaten met een oude ''fast (= max 100Mbps)''  verbinding, bijv. veel ook moderne tv's hebben zo'n verbinding.

Het kan overigens ook door een slechte utp kabel of aansluiting komen.

Ook door een kabel onder de cat 5e norm.

WED
Topicstarter
Level 7
  • 190Posts
  • 5Oplossingen
  • 39Likes

Ok, ik heb op de 2e verdieping idd een switch geplaatst, misschien daar eens naar kijken, ik heb overigens geen problemen met snelheid e.d.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Je kunt eens bij 'Verbonden apparaten' kijken. Als voor alle apparaten achter de switch een linksnelheid van 10/100 Mbps wordt getoond, dan is vrijwel zeker de kabel tussen modemrouter en switch de boosdoener. Soms kun je de linksnelheid per poort ook controleren met de link/activiteit-LED's op de switch, om zo te bepalen welke poorten een linksnelheid van 10/100 Mbps hebben. Met een linksnelheid van 100 Mbps is ~95 Mbps haalbaar. Het is ook mogelijk dat de switch zelf verouderd is en alleen 10/100 Mbps ondersteunt.

WED
Topicstarter
Level 7
  • 190Posts
  • 5Oplossingen
  • 39Likes

Net nogmaals een scan gedaan, niks veranderd aan kabels etc, en geen problemen, alles is bekabeld en geeft 1000 Mb/s aan

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

In dat geval is er waarschijnlijk een defecte kabel. Andere mogelijkheid is een apparaat dat in standby een linksnelheid van 100 Mbps heeft (t.b.v. energiebesparing) en 1 Gbps wanneer ingeschakeld.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic