Net een keertje ingelogd in mijn Connect Box, en eens de netwerkdiagnose gedaan, en ineens kirjg ik een melding, zie foto.
Geen idee wat het inhoud
Opgelost! Ga naar oplossing.
In dat geval is er waarschijnlijk een defecte kabel. Andere mogelijkheid is een apparaat dat in standby een linksnelheid van 100 Mbps heeft (t.b.v. energiebesparing) en 1 Gbps wanneer ingeschakeld.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Dat betekent dat een of meerdere apparaten een linksnelheid van 10 of 100 Mbps hebben met de ingebouwde switch van de modemrouter. Dit hoeft niet op een probleem te duiden (niet alle apparatuur ondersteunt 1 Gbps), maar kan ook duiden op een defecte UTP-kabel. Als een van de acht aders in een kabel geen of slecht contact maakt, dan valt 1 Gbps terug naar 100 Mbps. Ook is het mogelijk dat je (een) Cat 5-kabel(s) gebruikt, tegenwoordig is Cat 6 aanbevolen. Zonder te weten welke apparatuur je precies hebt aangesloten, kan alleen algemene informatie gegeven worden.
Dit is niet meer dan een melding, waarschijnlijk werkt een van je apparaten met een oude ''fast (= max 100Mbps)'' verbinding, bijv. veel ook moderne tv's hebben zo'n verbinding.
Het kan overigens ook door een slechte utp kabel of aansluiting komen.
Ook door een kabel onder de cat 5e norm.
Ok, ik heb op de 2e verdieping idd een switch geplaatst, misschien daar eens naar kijken, ik heb overigens geen problemen met snelheid e.d.
Je kunt eens bij 'Verbonden apparaten' kijken. Als voor alle apparaten achter de switch een linksnelheid van 10/100 Mbps wordt getoond, dan is vrijwel zeker de kabel tussen modemrouter en switch de boosdoener. Soms kun je de linksnelheid per poort ook controleren met de link/activiteit-LED's op de switch, om zo te bepalen welke poorten een linksnelheid van 10/100 Mbps hebben. Met een linksnelheid van 100 Mbps is ~95 Mbps haalbaar. Het is ook mogelijk dat de switch zelf verouderd is en alleen 10/100 Mbps ondersteunt.
Net nogmaals een scan gedaan, niks veranderd aan kabels etc, en geen problemen, alles is bekabeld en geeft 1000 Mb/s aan
In dat geval is er waarschijnlijk een defecte kabel. Andere mogelijkheid is een apparaat dat in standby een linksnelheid van 100 Mbps heeft (t.b.v. energiebesparing) en 1 Gbps wanneer ingeschakeld.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.