Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Let op: In het weekend van 14 en 15 juni doen we een upgrade van onze systemen waardoor ook het inloggen op de Ziggo Community beperkt mogelijk is. Vanaf maandag werkt het weer als vanouds.
Jari34
Level 2

Meerdere netwerken mogelijk?

Beste forumleden,

Binnenkort gaan er een aantal wijzigingen plaatsvinden waardoor er het e.e.a. aan internetinstellingen/apparaten moet worden aangepast. Omdat ik niet precies weet wat (het verstandigste is om) te doen, maak ik graag gebruik van jullie hulp en expertise.

Huidige situatie

Wij hebben de Wifi van ons modem uitgeschakeld en gebruiken hiervoor een Asus router (RT-AC87u volgens mij). De router staat boven en er gaat 1 kabel naartoe. Daarnaast hebben we ook een Draytek VigorAP 710 (of 810) op het modem aangesloten en dit apparaat staat in een apart gebouw naast ons. Dit apparaat heeft een apart Wifi netwerk. 

Nieuwe situatie

Het aparte gebouw naast ons wordt binnenkort door andere bewoners bewoond. Wij willen niet dat zij op hetzelfde netwerk als wij zitten. Is dit mogelijk en wat is hiervoor nodig?  

Een tweede ontwikkeling is dat het achterhuis van het huidige huis is verbouwd en hier ook andere (bekende) bewoners in komen te zitten. Het is geen must om hier een ander netwerk te krijgen, maar ook hier is het wenselijk. Is dit ook mogelijk?

Alvast heel erg bedankt voor uw reactie. 

Groet, Piet

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
27 Reacties 27
Jari34
Level 2
Topicstarter

Een mooie concrete oplossing alleen ben ik bang dat die wel redelijk prijzig gaat zijn

0 Kudos
Jari34
Level 2
Topicstarter

Voor welke router zou je kiezen?  Deze optie lijkt mij inderdaad het eenvoudigst

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik gebruik zelf een ER-4 van Ubiquiti, een ER-X (60~80 euro) zou echter al voldoen voor deze use-case.

In deze situatie dient het modem in bridge mode geconfigureerd te worden en kan de bestaande apparatuur worden hergebruikt, de Asus-router dient in AP mode worden geconfigureerd. Alleen voor het achterhuis is dan nog een AP of Wi-Fi-router in AP mode nodig.

0 Kudos
caesar
Level 17

@tobiastheebe, @Jari34 

Als je geen dubbele NAT wilt gebruiken, dan kun je de 5530 routers met RIPv2 routing aansluiten op de 6690, dan heb je dus meerdere LAN's.

Het is niet de goedkoopste oplossing, maar wel één die toekomstbestendig is. 5 jaar garantie op alle apparatuur, en regelmatig firmware upgrades.

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

@caesar Ik heb tijdens mijn opleiding wel met RIP gewerkt in Packet Tracer (dus op virtuele Cisco-routers), maar geen praktijkervaring mee.

0 Kudos
caesar
Level 17

@tobiastheebe 

Dat is de simpelste vorm van IP routing die er is, stelt niets voor. Ik gebruikte altijd het liefst ISIS routing, dat is  eigenlijk geen IP routing maar OSI routing. IPv4 en IPv6 kunnen daar ook me gerouteerd worden, en in één routing proces. Er is geen enkel ander IP routing protocol dat in één proces IPv4 en IPv6 kan routeren.

Statische routing zou ook nog kunnen, nog simpeler.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Static routing is naar mijn idee min of meer de standaard voor thuisgebruik? Mijn ER-4 heeft een enkele static default route naar de next hop (het CMTS).

0 Kudos
caesar
Level 17

@tobiastheebe 

Dat kan, maar RIP is dynamisch routeren, en dat is eenvoudiger als je routers etc. gaat toevoegen. Je hoeft niets in te stellen aan statische routes, alles gaat automatisch. En RIP is een heel simpel protocol, eerst kon het alleen routeren tussen netwerken met hetzelfde masker, maar bij RIPv2 kun je ook routeren als de maskers verschillen.