Alles over het nieuwe zwarte SmartWifi modem
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Goedenavond,
Op verzoek van de Ziggo medewerker stel ik hier mijn vraag, omdat hij nu niets meer bijzonders ziet in het systeem en dat ze gewoon 1GB down en 80 up meten.
Vanmorgen ben ik overgestapt van een andere provider naar Ziggo en heb ik de Sagecom modem geïnstalleerd.
Ziggo heeft de activering gepusht en in hun systeem zou nu alles goed moeten staan. (Op een provisioning melding na wat 24 uur kan duren, wat ik wel gek vind..)
De modem is al een keer gereset door Ziggo.
Het probleem waar ik mee zit is dat bijna alle apparaten een 169.x.x.x adres krijgen. (Bekabeld via netwerkkabel)
Dit betekent dus dat er iets mis is met de DHCP server?
Wanneer ik met de netwerkkabel rechtstreeks op de modem verbind en handmatig het IP-adres wijzig, dan werkt het internet perfect.
Het vreemde is dat wanneer ik het 169 adres heb, wel kan googlen, maar wanneer ik naar de gegooglede site wil gaan, krijg ik de foutmelding dat er iets is met mijn verbinding.
Mijn aruba access points heb ik een statische IP-adres gegeven en wifi daarop lijkt wel te werken. (Op de AP's heb ik gewoon de modem als gateway/dns server ingevuld)
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
@Paul , zojuist heb ik de modem vervangen. Helaas op de laptop en Hue Bridge hetzelfde probleem.
Na een reset van de Hue Bridge, was het probleem gelukkig opgelost.
Reset had ik idd eerder kunnen uitvoeren, maar ik wilde graag de modem uitsluiten aangezien ik nu alle lampen opnieuw moet configureren.
Daarnaast had een medewerker van Ziggo telefonisch bevestigd dat er problemen waar met DHCP op de modem, dus wellicht dat deze oplossing niet voor iedereen geldt.
Apparaten ontvangen geen APIPA/zeroconf-adres (169.254.0.0/16) maar stellen dit zelf in als de DHCP-server onbereikbaar is of geen IP-adres kan toewijzen. Dit zou zowel op ethernet als op Wi-Fi van jouw access points spelen, het feit dat je de AP's van statische IP-adressen hebt voorzien staat hier los van. Google blijft werken omdat internettoegang nog wel beschikbaar is via IPv6. Servers/sites die alleen op IPv4 bereikbaar zijn, zijn uiteraard onbereikbaar zonder bruikbare IPv4-configuratie.
Heb je het modem al eens teruggezet naar fabrieksinstellingen door de RESET-knop aan de onderzijde circa 30 seconden ingedrukt te houden?
Inderdaad, de DHCP server zou hier het probleem moeten zijn, en een reset zou het moeten verhelpen.
Maar je schreef: "Wanneer ik met de netwerkkabel rechtstreeks op de modem verbind en handmatig het IP-adres wijzig, dan werkt het internet perfect."
Wat heb je ertussen zitten? Of nog beter, vertel even hoe je complete netwerk eruit ziet?.
Zoals in mijn 1e bericht vermeld, heeft Ziggo vanmiddag al de modem gereset naar fabrieksinstellingen.
Ik zal het in ieder geval zelf ook even proberen via de RESET-knop aan de onderzijde.
De reset vanuit Ziggo heeft vanmiddag helaas niet geholpen.
Ik heb rechtstreeks op de modem nog:
- 16 poort Netgear switch unmanaged, hierop zitten mijn AP's, TV, mediabox, computer aangesloten.
- Philips HUE
- Warmtepomp
- Omvormer zonnepanelen
Wanneer ik op de switch verbind en het IP-adres handmatig aanpas naar 192.168.178.x, dan heb ik ook gewoon weer internet.
Maar zoals eerder vermeld, wanneer ik rechtstreeks verbind met de netwerkkabel en het IP-adres niet handmatig aanpas, dan krijg ik gewoon een 169.x.x.x adres.
Zojuist heb ik het modem gereset en daarop alleen (rechtstreeks) de hue bridge en erna de laptop aangesloten met een netwerkkabel.
Helaas nog steeds hetzelfde probleem.
Kun je ook testen met alleen de laptop aangesloten? Eventueel kun je apparaten een voor een aansluiten en na het aansluiten van elk apparaat de DHCP-lease vernieuwen op de laptop om na te gaan bij welk apparaat het fout gaat.
Heb je het modem opnieuw opgestart voordat je de laptop aansloot? Lukt handmatig vernieuwen d.m.v. ipconfig /renew ook niet?
Kan je eens op je modem inloggen en een printscreen maken van de DHCP pagina? (Staat onder geavanceerd)
Hi @LUDO02, welkom op de Community! Irritant dat de problemen nog altijd spelen. Heb je de laatste vragen van @tobiastheebe en @Enigma147 ook nog gezien? We lezen graag of dit nog iets oplevert.
Zie bijlage voor de screenshot van de DHCP.
Na IPCONFIG /renew nog steeds hetzelfde probleem.
Een deel van de apparaten lijkt nu wel een DHCP te krijgen.
Zondag heb ik contact gehad met Ziggo support, waarbij ik te horen kreeg dat dit een bekend probleem is met de nieuwste update/firmware van de modem.
Een andere modem zou hetzelfde probleem hebben.
Ik kreeg het advies om 2 tot 4 weken af te wachten...
Ik ben dit probleem recentelijk alleen in dit topic tegengekomen, verder lees ik er niets over. Mogelijk ervaar je verbetering met de nieuwe firmware 5.7.26/36, welke momenteel wordt getest en binnen afzienbare tijd openbaar wordt uitgerold. Een moderator zou deze ook handmatig beschikbaar kunnen stellen voor jouw modem.
@LUDO02 schreef:Zie bijlage voor de screenshot van de DHCP.
Na IPCONFIG /renew nog steeds hetzelfde probleem.
Een deel van de apparaten lijkt nu wel een DHCP te krijgen.
Zondag heb ik contact gehad met Ziggo support, waarbij ik te horen kreeg dat dit een bekend probleem is met de nieuwste update/firmware van de modem.
Een andere modem zou hetzelfde probleem hebben.
Ik kreeg het advies om 2 tot 4 weken af te wachten...
Als u, met uw laptop op de Ziggo Modem/Router nog geen goed IP nummer krijgt, dan is de Ziggo box misschien gewoon defect.
Het is niet de eerste keer, dat er gemeld wordt dat APIPA Ip nummers spontaan worden uitgedeeld. Vaak helpt een reset van de Ziggobox, waardoor de DHCP weer 'los' komt ( want daarin zit het probleem ! ).
Als u nu i.v.m. de DHCP/IP problemen niet fatsoenlijk kan werken/internetten, dan is het advies om dan 2 tot 4 weken te moeten wachten, m.i. totaal onzinnig. Dan kan u nu beter een Ziggo moderator vragen, u een nieuw modem/router toe te sturen !! Die zal dan misschien dezelfde firmware versie hebben, maar alle andere Ziggo klanten hebben geen DHCP/IP problemen, dus zal een nieuwe Ziggo box gewoon wel kunnen werken.
Edit: Als een Ziggo moderator uw Ziggo box van nieuwe firmware kan voorzien, dan zou dat een oplossing kunnen zijn, als in die nieuwe firmware dan ook een DHCP verbetering zit. Maar dat wordt nooit openbaar gemaakt.
Bedankt voor de reacties 🙂
Zou een moderator misschien contact met mij kunnen opnemen om de modem te swappen?
DHCP via wifi lijkt wel stabiel te werken, alleen vast via kabel soms wel, soms niet.
De ethernet/switch- en Wi-Fi-interfaces staan in bridge, ze zijn onderdeel van hetzelfde LAN + subnet. Problemen met de DHCP-server veroorzaken dus zowel op ethernet als Wi-Fi problemen. Wanneer deze problemen ontstaan kunnen apparaten hun bestaande lease blijven gebruiken, het gaat pas mis bij het vernieuwen van de lease, o.a. op de helft van de leasetijd. Vervangen van het modem hoeft niet noodzakelijk te zijn, zie mijn vorige reactie.
Goedemiddag @LUDO02,
Goed dat je hiermee even opnieuw aan de bel trekt. Wat @tobiastheebe hier al aangeeft klopt. Het omwisselen van het modem is niet nodig. In plaats daarvan heb ik een verzoek ingediend bij een van onze collega's van engineering. In de loop van vannacht zal je modem een update ontvangen. Wil je dan in de loop van morgen testen of het probleem met deze aanpassingen is opgelost? Mogelijk dat je je eigen apparatuur nog wel even dient te herstarten.
Dankjewel, ik zal het laten weten.
@LUDO02 Top! We wachten je bevindingen even af.
@Paul , zojuist ingelogd op de modem en ik zag dat de modem een ander versienummer heeft.
Opnieuw getest met laptop en erna hue bridge, maar helaas, nog steeds een 169 adres.
Vervolgens nog even de modem opnieuw opgestart, maar hetzelfde probleem.
Na ipconfig /renew nog steeds een 169 adres ook.
Zie screenshot voor ipconfig /all
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...