1
Vraag
2
Reacties
fredco

Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Meerdere Wifiboosters probleem

Ik ben in het bezit van twee witte Wifi Boosters, die lijken op de Connect Box. Ik heb  beide bedraad aangesloten: allebei de boosters een kabel in de blauwe poort en in de Connect Box in twee gele poorten zoals de handleiding zegt. Via de DHCP-instellingen d.m.v. de beide MAC-adressen twee verschillende ongebruikte IP-adressen toegewezen.

Als ik de eerste booster aanzet, gaat alles goed. Hij start goed op totdat het statuslampje vast wit blijft branden. Het Wifi-signaal wordt veel beter in de buurt van de booster en de rest van het netwerk blijft prima werken.

Vanaf het moment dat booster nr. 2 aangezet wordt, beginnen de problemen. Ook deze booster start goed op tot het statuslampje vast wit brandt. Echter het netwerk krijgt vanaf dat moment kuren, alsof er een conflict ontstaat met deze tweede booster. Op de vaste computers in het netwerk wordt "No Internet Access" aangegeven. De enige oplossing hieruit is de tweede booster uitschakelen en de Connect Box resetten. Dan is alles weer normaal.

Ik dacht gelezen te hebben dat er met meerdere Wifi Boosters gewerkt kan worden, maar mij lukt het niet. Iemand enig idee wat hier fout gaat?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@fredco Ik heb van alles telkens een paar maanden uitgeprobeerd.

(Ik zit ook in een testgroep voor van alles en nog wat, dus probeer je van alles uit.)

 

Zonder toewijzing krijgen de wifiboosters een IP adres van de DHCP server van de Connect box en dat werkte prima.

Ik heb ze ook een tijd een vast IP adres gegeven via DHCP -> Gereserveerd IP-adres 150 en 151 en dat werkte ook prima.

Bekijk in context

fredco
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Het is opgelost! Het werkt nu zoals @Bert het al zei. De oorzaak is nu ook duidelijk: ik had namelijk iets niet gemeld, wat wel belangrijk blijkt te zijn. In de handleiding van de Wifiboosters staat namelijk dat je de vier extra gele poorten kunt gebruiken om een PC aan te sluiten. Om die boosters permanent te kunnen benaderen en instellingen te wijzigen leek het me een goed idee om een netwerkkabel extra te plaatsen  en aan te sluiten op mijn huisnetwerk (NAAST die kabel in de blauwe poort dus). Daarmee dus de boosters  zichtbaar te krijgen op dat netwerk en te benaderen via mijn eigen PC. Dat vinden de boosters kennelijk niet fijn, want je krijgt daarmee denk ik een soort van lus op het netwerk, wat lijkt op een IP-conflict. Kabel eruit gehaald en voila: het werkt zoals het hoort. En de boosters zijn evengoed benaderbaar via de IP-adressen die ik gereserveerd heb. Sorry voor de verwarring. Ik had completer moeten zijn met mijn info.

Bekijk in context

8 Reacties 8
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ik heb er ook 2 gehad en dat werkte prima.

Het lijkt op een IP conflict.

Probeer eens andere IP adressen?

fredco
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

@Bert : Bedankt. Lijkt inderdaad op een IP conflict. Echter, ik kan met een netwerktool alle IP adressen in mijn netwerk bekijken (vast en DHCP) en deze komen verder niet voor. Het zijn 192.168.1.80 en 192.168.1.81.

Nu kun je in die booster geen vaste IP-adressen toewijzen, vandaar dat ik dat via DHCP reservering gedaan heb. Ik vraag me af wat er gebeurt als je dat niet doet en die boosters een dynamisch adres laat krijgen. Hoe heb jij dat gedaan? Wel of niet adressen toegewezen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@fredco Ik heb van alles telkens een paar maanden uitgeprobeerd.

(Ik zit ook in een testgroep voor van alles en nog wat, dus probeer je van alles uit.)

 

Zonder toewijzing krijgen de wifiboosters een IP adres van de DHCP server van de Connect box en dat werkte prima.

Ik heb ze ook een tijd een vast IP adres gegeven via DHCP -> Gereserveerd IP-adres 150 en 151 en dat werkte ook prima.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hi @fredco! Erg jammer dat het fout gaat met meerder wifi boosters. Heb je ze al een vast IP adres gegeven, zoals Bert aangaf? 

fredco
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

@Maud Ja, zoals ik in mijn eerste bericht ook al schreef. Alleen zijn dit niet ECHTE "vaste" IP-adressen, want dat laten deze boosters niet toe volgens mij. Ik heb dat dus via een DHCP "IP-reservering" gedaan, waarbij de Connectbox de IP-adressen op basis van de MAC-adressen van de boosters toewijst.

fredco
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Het is opgelost! Het werkt nu zoals @Bert het al zei. De oorzaak is nu ook duidelijk: ik had namelijk iets niet gemeld, wat wel belangrijk blijkt te zijn. In de handleiding van de Wifiboosters staat namelijk dat je de vier extra gele poorten kunt gebruiken om een PC aan te sluiten. Om die boosters permanent te kunnen benaderen en instellingen te wijzigen leek het me een goed idee om een netwerkkabel extra te plaatsen  en aan te sluiten op mijn huisnetwerk (NAAST die kabel in de blauwe poort dus). Daarmee dus de boosters  zichtbaar te krijgen op dat netwerk en te benaderen via mijn eigen PC. Dat vinden de boosters kennelijk niet fijn, want je krijgt daarmee denk ik een soort van lus op het netwerk, wat lijkt op een IP-conflict. Kabel eruit gehaald en voila: het werkt zoals het hoort. En de boosters zijn evengoed benaderbaar via de IP-adressen die ik gereserveerd heb. Sorry voor de verwarring. Ik had completer moeten zijn met mijn info.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

TOP, veel netwerkplezier gewenst verder.🙂

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5180Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Fijn dat het opgelost is, @fredco! Bedankt voor je terugkoppeling hier en het aanvullen van de ontbrekende info 🙂 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic