1
Vraag
2
Reageer en help mee
RISHI-O

Level 5
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Meer Pre RS Errors op de hoge frequenties sinds onderhoud en uitschakeling analoog signaal in Rotterdam-Zuid

Allen,

Sinds Ziggo het analoge signaal in Rotterdam-Zuid heeft uitgeschakeld en er onderhoud is geweest in de nacht van maandag 8 op dinsdag 9 oktober, is op mijn kabelmodem het aantal Pre RS Errors toegenomen. (Postcode 3074)

Ondanks deze errors heb ik nog wel een stabiele internetverbinding en de snelheid is ook wat het zou moeten zijn. Wel lijkt het dat het laden van sommige internetpagina's soms even kan haperen.

Toch vraag ik me af of het aantal Pre RS Errors wel in orde is. Ik lees in meerdere topics dat er mensen zijn die problemen ervaren, nadat de downstream kanalen zijn verplaatst naar de hoge frequenties, en met name de kanalen die zijn verplaatst naar frequenties die mogelijk problemen kunnen geven door 4G-signalen van buitenaf.

Aansluiting:

Op de AOP van Braun BTV01, zit een Braun POA-3IEC-NL splitter, 1 aansluiting gaat naar een radio receiver, 1 gaat naar een Pace Mediabox, en 1 aansluiting gaat naar de Technetix fra-752x, waarop de Connectbox en een horizon box op zijn aangesloten.

Het modem dat ik heb is een Arris TG2492LG, aangesloten op de Technetix fra-752x, op de poort met 0db versterking op de downstream kanalen, en 2db op de upstream.

Als ik het modem direct op de splitter aansluit zonder versterker, heeft dat geen invloed op het aantal errors.

Hieronder de signaalwaarden van de afgelopen 36 uur dat het modem online was:

Downstream




-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Upstream




Is dit aantal van maximaal 153 Pre RS Errors, binnen een tijdsbestek van 36 uur acceptabel, of is er echt iets mis? Kan ik hierdoor problemen krijgen of is dit een normale situatie?

En waarom heeft Ziggo gekozen om de downstream kanalen te verhuizen naar frequenties die gevoelig zijn voor 4G-signalen?


11 Reacties 11
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Volgens mij is dat heel mooi, je post rs staan zelfs op 0, dat betekent dat je modem de weinige errors allemaal corrigeert.

Kijk maar naar google
RISHI-O
Topicstarter
Level 5
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Steefb wrote:
Volgens mij is dat heel mooi, je post rs staan zelfs op 0, dat betekent dat je modem de weinige errors allemaal corrigeert.

Kijk maar naar google



Ok bedankt voor je reactie, als ik het goed begrijp dan geven de pre rs errors aan hoeveel ip-pakketten er beschadigd zijn, en de post rs errors geven aan hoeveel ip-pakketten daarvan niet konden worden gerepareerd. Met andere woorden: zolang in de kolom post rs errors alleen nullen staan of lage aantallen(lager dan pre), dan is er niets aan de hand, en zou er ook geen kwaliteits-issue of instabiliteit zijn met de internetverbinding.

Begrijp ik het goed?
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Ja, over langere tijd kan het zonder problemen in de duizenden lopen.

Als er een (post rs)error bij je computer komt zal die vragen het pakketje weer opnieuw te verzenden, wat wat snelheidsvelies oplevert. Dit merk je alleen bij veel errors.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Post RS errors komen überhaupt niet bij je computer. Het modem kan er immers geen chocola meer van maken, door te grote fouten op de coaxlijn. Het is dus meer een gemist pakket dan een beschadigd pakketje. Of en hoe een resend plaatsvind, weet ik niet exact, maar dat kon nog wel eens voor een flinke vertraging zorgen.
Met veel pre RS errors zou ik ook niet heel gelukkig zijn. Dat betekent toch dat er data beschadigd binnenkomt, die met wat processorkracht nog wel hersteld kan worden, maar perfect is anders lijkt me.
Overigens is er een bug in 1 van de 2 types connectboxen die onterecht een veel te hoog aantal pre RS errors geeft, geloof ik, om het ingewikkeld te maken.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo RISHI-O, welkom op onze Community.

Goede technische vragen zeg 🙂 Daar houden we hier wel van. De overlapping met 4G is niet handig, wanneer de binnenhuisbekabeling niet geoptimaliseerd is kun je last krijgen van data uitval. Ik heb geen antwoord op de waarom vraag, wij moderators koppelen jullie bevindingen wel altijd door.

De RS errors die je laat zien zijn er weinig. Het herstellen er van kost de processor in de modem een klein beetje load. Kortom: je hebt prima verbinding. Er is meer uit te halen wanneer je de modem op de eerste splitter aansluit en niet op de 2e.
RISHI-O
Topicstarter
Level 5
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Allen,

bedankt voor jullie reactie......weer wat geleerd.

De term errors in het modem is niet handig gekozen, dat suggereert: als je een leek bent ->er is iets fout in het modem. Misschien iets voor de ontwerpers of vertalers van de ziggo modems om over na te denken.
MartinSven

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Sorry, maar je kint wel roepen dat het geen probleem is omdat de pakketten toch gerepareerd worden, maar bij mij zijn het aantal RS Errors in 1 dag tijd gestegen van 56 miljoen naar 300 miljoen. Ik betaal voor een bepaalde download snelheid, maar als ie 90% van de tijd bezig is met repackaging, wat heb ik daar dan aan?
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
MartinSven wrote:
Sorry, maar je kint wel roepen dat het geen probleem is omdat de pakketten toch gerepareerd worden, maar bij mij zijn het aantal RS Errors in 1 dag tijd gestegen van 56 miljoen naar 300 miljoen. Ik betaal voor een bepaalde download snelheid, maar als ie 90% van de tijd bezig is met repackaging, wat heb ik daar dan aan?



Je hebt het nu over een heel ander aantal dan hierboven. Laat eens een screenshot zien, dan kunnen we daar misschien iets meer over zeggen
Welk modem heb je? In de connect box schijnt een bug te zitten die het aantal pre rs errors niet goed weergeeft.
MartinSven

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Zie bijgevoegde print screens:


Btw: het gebruik van 2 splitters is volgens de Ziggo monteur gisteren een gedateerde noodoplossing. Het signaal dat te hard binnenkomt wordt weliswaar gedempt, maar de upstream dus ook. Bovendien: als dit in de wijkserver wordt gecorrigeerd, komt het signaal te zwak binnen.

NB: bij mij was de kabel verkeerd gestript, zelfs die in de wijkserver. Hierdoor krijg je al snel last van inslag van allerlij frequenties, niet alleen 4G, waardoor er interferentie onstaat die repackeging veroorzaakt.

Ook: je mediabox op pauze laten staan, waarna hij crashed, Netflix niet kunnen opstarten of dat die blijft hangen op 25%, of ‘traag’ wordt, zijn allemaal ‘bekende problemen’. Dat ik betaalde apps op mijn nieuwe Smart TV niet kan draaien, wordt door de correctie van de monteur niet opgelost....enkel dat ik sporadisch haperend beeld en geluid heb. Hoera.
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
Die Pre RS counter is bugged in de Compal ConnectBox firmware. Die counter toont niet de errors, maar totaal ontvangen frames. En aangezien DOCSIS downstream een constante stroom is (lege frames als er geen echt verkeer is) zal die counter ook voorspelbaar blijven oplopen.
Jopio

Level 8
  • 197Posts
  • 2Oplossingen
  • 60Likes
Bij mij hetzelfde beeld, het zijn er nogal wat.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic