Vraag
Reacties
Oplossing
PJM v.d. Vooren
Level 9

Meeliften op wifi verhuurder

Een kennis van mij woont in een bovenwoning, en wil de kantoorruimte op de begane grond verhuren aan een bedrijf. Nu heeft de nieuwe huurder gevraagd of hij gebruik mag maken van de (particuliere) wifi van mijn kennis, zodat hij geen eigen internetabonnement hoeft te nemen. Ik heb mijn kennis om veiligheidsredenen ontraden om hieraan mee te werken, maar de huurder blijft aandringen. Nu weet ik dat het bij sommige modems mogelijk is om een gastennetwerk in te stellen. Dat lijkt mij eventueel een oplossing voor dit probleem. Mijn vraag is: welke modems van Ziggo zijn hiervoor geschikt?

Piet.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
PJM v.d. Vooren
Level 9
Topicstarter

Het probleem is opgelost. De huurder heeft, op aandringen van de verhuurder, eieren voor zijn geld gekozen en gaat toch maar een eigen internetabonnement nemen. De aansluitingen voor zowel Ziggo als KPN zijn ook in het gehuurde kantoorpand al aanwezig.

Piet.

Bekijk in context

12 Reacties 12
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@PJM v.d. Vooren De Connect box is hiervoor geschikt.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Simpel gesteld de onderhuurder is een bedrijf die moet een eigen verbinding incalculeren, die zou om eigen bedrijfs kritische redenen deze constructie niet moeten willen.

Een eigen fysieke verbinding lijkt mij niet meer dan normaal.

Jan F.
Level 20

Dat is in strijd met art 8 van de algemene voorwaarden:

3. De Klant mag de Diensten niet commercieel exploiteren.

4. De Klant mag de Apparatuur niet met (beperkte) rechten bezwaren, vervreemden, verhuren, of anderszins aan derden ter beschikking stellen.

Het permanent ter beschikking stellen van een internetverbinding is iets anders dan iemand die op bezoek komt af en toe het internet op laten gaan.

DennyW
Level 17

@PJM v.d. Vooren 

Is dat gratis meeliften niet net zo verwerpelijk als het gratis TV kijken waar je in september melding van maakte?

https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Gratis-kijken-naar-Kabel-TV-pakket/m-p/322094

Ook internet doorgeven via een gastnetwerk is niet zonder risico. Als er spam verzonden wordt, dan krijgt de (hoofd-)abonnee problemen. Per ongeluk spam versturen is kan de beste overkomen, maar je kan echte problemen krijgen als de onderhuurder dingen via internet download of beschikbaar stelt die niet geoorloofd zijn.

Bert
Level 21
T.E.A.M.

@PJM v.d. Vooren Heeft de kantoorruimte een eigen adres / eigen straatnaam en nummer?

0 Kudos
PJM v.d. Vooren
Level 9
Topicstarter

Het probleem is opgelost. De huurder heeft, op aandringen van de verhuurder, eieren voor zijn geld gekozen en gaat toch maar een eigen internetabonnement nemen. De aansluitingen voor zowel Ziggo als KPN zijn ook in het gehuurde kantoorpand al aanwezig.

Piet.

RoWi.
Level 20

Dat lijkt mij niet meer dan normaal, zeker als de mogelijkheid er is.

0 Kudos
Pasi
Level 19

Dat de huurder van de kantoorruimte op de begane grond, blijft proberen om gebruik te mogen maken van het internet van uw kennis ( in de bovenwoning ), is logisch. Waarschijnlijk heeft dit huis/gebouw maar één coax aansluiting op het Ziggo netwerk en die heeft uw kennis in gebruik. Misschien zou men Ziggo kunnen vragen een tweede coax kabel te leggen en aan te sluiten( mits er ruimte is op de straat/wijk verdeler ), maar daaraan zijn vast en zeker behoorlijke kosten verbonden.

Het is mogelijk om 2 gescheiden netwerken te maken, door 2 extra routers op de Ziggo Modem/Router aan te sluiten. Beide routers moeten dan natuurlijk een eigen admin wachtwoord hebben en een eigen wifi wachtwoord ( en eventueel een eigen IP range ). De wifi op de ZMR moet dan uit.
Met dit netwerk is 'gewoon' internet gebruik mogelijk. Wil men ook gebruik maken van VPN's of port forwarding, dan wordt e.e.a. wat moeilijker en zullen de routers daarvoor geconfigureerd moeten worden.

Qua netwerk is zo bijna alles gescheiden, behalve op de netwerk poorten van de ZMR. Want daar komen beide netwerken samen en is eventueel met b.v. een sniffer het IP verkeer te zien. Op zich is dat geen probleem, zolang uw kennis en het bedrijf niets te verbergen hebben. Wilt men wel 100% veiligheid, dan moet de ZMR in een afgesloten ruimte of een ruimte die alleen toegankelijk voor....

Onderverhuur mag natuurlijk niet, maar soms 'als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan'

0 Kudos
Pasi
Level 19

Arg, het Ziggo script heeft weer toegeslagen en na het verwijderen van enkele typo's wil het script de aangepaste tekst eerst aan een Ziggo moderator voorleggen. Aangezien dat vaak heel lang duurt ( en dus m'n tekst zolang niet zichtbaar is ), maar even een knip/plak gedaan.

Dat de huurder van de kantoorruimte op de begane grond, blijft proberen om gebruik te mogen maken van het internet van uw kennis ( in de bovenwoning ), is logisch. Waarschijnlijk heeft dit huis/gebouw maar één coax aansluiting op het Ziggo netwerk en die heeft uw kennis in gebruik. Misschien zou men Ziggo kunnen vragen een tweede coax kabel te leggen en aan te sluiten( mits er ruimte is op de straat/wijk verdeler ), maar daaraan zijn vast en zeker behoorlijke kosten verbonden.

Het is mogelijk om 2 gescheiden netwerken te maken, door 2 extra routers op de Ziggo Modem/Router aan te sluiten. Beide routers moeten dan natuurlijk een eigen admin wachtwoord hebben en een eigen wifi wachtwoord ( en eventueel een eigen IP range ). De wifi op de ZMR moet dan uit.
Met dit netwerk is 'gewoon' internet gebruik mogelijk. Wil men ook gebruik maken van VPN's of port forwarding, dan wordt e.e.a. wat moeilijker en zullen de routers daarvoor geconfigureerd moeten worden.

Qua netwerk is zo bijna alles gescheiden, behalve op de netwerk poorten van de ZMR. Want daar komen beide netwerken samen en is eventueel met b.v. een sniffer het IP verkeer te zien. Op zich is dat geen probleem, zolang uw kennis en het bedrijf niets te verbergen hebben. Wilt men wel 100% veiligheid, dan moet de ZMR in een afgesloten ruimte of een ruimte die alleen toegankelijk voor....

Onderverhuur mag natuurlijk niet, maar soms 'als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan'

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Mogelijk tegelijk het bericht geschreven?

@Pasi In 2 berichten boven het jouwe schreef TS: 

"Het probleem is opgelost. De huurder heeft, op aandringen van de verhuurder, eieren voor zijn geld gekozen en gaat toch maar een eigen internetabonnement nemen. De aansluitingen voor zowel Ziggo als KPN zijn ook in het gehuurde kantoorpand al aanwezig."

0 Kudos
Pasi
Level 19

@BertIdd. Nadat ik gesaved had, kwam ik er achter dat TS al een oplossing had.

Ach, het houd je van de straat 🤣🤣😅

Pasi
Level 19

"...Nadat ik gesaved had, kwam ik er achter dat TS al een oplossing had..."

Overigens was het onderstaande o.a. de reden, dat mijn log zo laat gelogd was. De eerste keer was m'n logje weer spontaan verdwenen en moest ik met enig knip/plak werk ( gelukkig nog in memory ) weer een nieuw logje maken en dat weer aanvullen.

"...Arg, het Ziggo script heeft weer toegeslagen en na het verwijderen van enkele typo's wil het script de aangepaste tekst eerst aan een Ziggo moderator voorleggen. Aangezien dat vaak heel lang duurt ( en dus m'n tekst zolang niet zichtbaar is ), maar even een knip/plak gedaan..."

0 Kudos