1
Vraag
2
Reacties
h.kanbier

Level 7
  • 165Posts
  • 3Oplossingen
  • 47Likes

Mediabox xl of connectbox als modem?

Ik heb nu een Connectbox (ARRIS TG2492LG-85 Router) als modem voor telefoon en internet.
Internet zowel via UTP als via 2,4 en 5 GHz-WiFi.

Voor TV gebruik ik drie Humaxen: iHDR-5050C; iHDR-5200C en IRHD5300C.

De IHDR05300 is in bruikleen van Ziggo de andere twee zijn zelf gekocht.
Ik kan nu voor €0,50 per maand meer een Mediabox XL krijgen.
Ik heb begrepen dat deze dan ook de functies van de Connectbox overneemt.

 

Ik ervaar nu de volgende problemen:

iHDR-5050C: Erg langzaam opstarten.

iHDR-5200C: Achter elkaar zittende programma's worden met dezelfde tuner opgenomen zodat er geen voorloop of uitloop is. Dit is vervelend als er één gewist wordt maar daar staat net het begin of einde van de ander ook op.

IRHD-5300: Gebruik ik momenteel niet.

Connectbox: De 5GHz verbinding is de laatste tijd erg traag geworden (mogelijk storing in de omgeving) en ik zit te denken over een eigen router. Maar zou dat dan ook via de Mediabox XL kunnen verbeteren (sterkere WiFi)?

Via de PC maak ik ook gebruik van Ziggo-Go.

 

Als ik overstap op de Mediabox XL moet ik dan de Connectbox terugsturen?

Wat zouden de voordelen zijn als ik gebruik ga maken van de Mediabox XL?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
h.kanbier
Topicstarter
Level 7
  • 165Posts
  • 3Oplossingen
  • 47Likes

Allen bedankt voor het meedenken en de informatie.

Zoals ik nu denk zit het als volgt:

Vanaf het AOP gaan er twee kabels weg één naar de Connectbox en één naar de Mediabox XL en/of de Humax iHDR5200c.

 

In de Connectbox zit een internet modem en een telefoon modem. Hier wordt dan via UTP internet aangesloten o.a. naar de interactieve functionaliteit van de iHDR5200c ook de andere internet gebruikers worden hierop aan gesloten via utp of WiFi en ook de telefoon.

 

In de Mediabox XL zitten twee functies de settop functie voor het normale TV kijken en een modem functie voor de uitgebreidere functionaliteit (interactieve en replay tv) en voor de apps zoals Ziggo GO; Netflix en Videoland.

De modem functionaliteit van de Mediabox XL is niet extern te gebruiken via utp en/of WiFi en ook de telefoon aansluiting werkt helaas niet.
De opname functionaliteit zit in de Cloud en werkt alleen met het uitgebreidere TV pakket. Hierbij kunnen de reclames niet doorgespoeld worden.

 

De iHDR5200c heeft een eigen HD voor de opnames en dat werkt ook met het simpele TV pakket, bovendien zijn de reclames dan wel door te spoelen en is de opgenomen film over te zetten naar de eigen PC waar hij ook kan worden afgespeeld.
De (beperkte) interactieve en replay functionaliteit van de iHDR5200c werkt via de utp verbinding met de Connectbox. Voor Ziggo Go en de andere apps is dan een PC nodig.

 

CONCLUSIE:

De Connectbox blijft noodzakelijk voor internet en telefoon.
De verbetering van de Mediabox XL is dat er voor Ziggo GO; Videoland en Netflix geen PC nodig is.
Echter het nadeel is dat er voor tv opnames een duurder pakket nodig is en dat de reclames niet meer kunnen worden doorgespoeld. Ook het zelf opslaan en afspelen van de opnames kan niet meer.

Bekijk in context

35 Reacties 35
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

De Mediabox XL kan als modem fungeren, maar wordt tegenwoordig niet meer zo uitgeleverd .

De connect box hou je dus. De mediabox xl moet je overigens niet met de connect box verbinden .

 

iHDR-5050C: Erg langzaam opstarten.

 

Wat is langzaam ? Hoe staat de energiebesparing ?

 

 

iHDR-5200C: Achter elkaar zittende programma's worden met dezelfde tuner opgenomen zodat er geen voorloop of uitloop is. Dit is vervelend als er één gewist wordt maar daar staat net het begin of einde van de ander ook op.

 

Ja, niets aan te doen. Het probleem speelt niet met de Mediabox XL.

h.kanbier
Topicstarter
Level 7
  • 165Posts
  • 3Oplossingen
  • 47Likes

Dank voor de snelle reactie.

De iHDR-5050c is standaard veel langzamer bij het opstarten dan de iHDR-5200c ook bij energie besparing in stand-by uit. Dat is nou eenmaal zo.
Het probleem van de opvolgende programma's van iHDR-5200 wordt bij de Mediabox XL dus opgelost, maar de video staat dan in de cloud en ik kan de reclame's niet doorspoelen zoals met de Humax opnames op eigen HD wel kan?
Het probleem van de WiFi wordt niet opgelost omdat de modem functie niet wordt gebruikt begrijp ik, hoewel de klantenservice aangeeft dat dit wel aangezet kan worden?
Als ik de Mediabox XL niet met de connect box moet verbinden hoe heeft deze dan verbinding met het internet?
Wat zouden dan de voordelen zijn van de Mediabox XL? Kan ik via deze ook direct Ziggo go gebruiken zodat dat niet meer via de pc hoeft? Of is dat dezelfde zeer beperkte interactieve functie als van de iHDR-5200c?

Kasper

Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

De Mediabox XL heeft geen verbinding met het internet nodig maar maakt gebruik van retour signaal over coax voor bepaalde diensten.

 

Voor je wifi probleem kan je naar mijn mening beter een accesspoint bij plaatsen in huis (let op: bekabeld aangesloten) Ziggo levert hier als het goed is oplossingen voor en dit kan ook door een monteur (tegen evt kosten) worden opgelost.

 

De Mediabox XL heeft wel een modem functie maar omdat deze (meestal) bij de TV wordt geplaatst en bijvoorbeeld in een TV meubel zal de wifi echt niet zondermeer verbeteren.

 

 

h.kanbier
Topicstarter
Level 7
  • 165Posts
  • 3Oplossingen
  • 47Likes

OK dank voor de reactie.
De Mediabox XL heeft dus geen internet functionaliteit nodig dus er is dan ook geen Ziggo-GO. Dus de interactieve-tv is de beperkte functionaliteit zoals op de iHDR-5200c/. Dat is wel erg simpel dan.

Maar kan ik (zoals de klantenservice aangeeft) de internet/modem functionaliteit wel aanzetten en dan heb ik twee modems? En heeft de Mediabox dan wel Ziggo-GO en eventueel ook andere internet toepassingen?

 

De huidige Connect box staat 2 meter naast en 1m hoger dan de AV installatie. Daar zou de Mediabox XL ook komen te staan, met een HDMI kabel naar de AV installatie.

Als ik een accespoint of router zou gebruiken zou deze ook daar komen te staan omdat dit precies midden in mijn huis is en hier ook de AOP zit.

De extra's en functies van de Mediabox XL ontgaan mij nog steeds.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

de mediabox xl heeft een eigen ingebouwd modem voor de interactieve diensten het koppelen via utp aan de connectbox is niet aanbevolen wegens storingen die kunnen ontstaan door dubbele dhcp

 

voor cloud opname heb je wel tv compleet nodig

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"De extra's en functies van de Mediabox XL ontgaan mij nog steeds."

De Mediabox XL heeft als extra functies 400 uur opname in de cloud, replay, apps als Videoland, Netflix en nog veel meer apps.

Bij TV Complete de functies hieronder. Bij TV Start geen Opnemen en Movies en Series.

Mediabox XL upgraded - Ziggo TV doet met je mee | Ziggo

1111.png

 
 
h.kanbier
Topicstarter
Level 7
  • 165Posts
  • 3Oplossingen
  • 47Likes

Dank voor de info. Als ik het goed begrijp heeft de Mediabox XL zijn eigen internet verbinding buiten de Connectbox om en is dus eigenlijk een tweede modem naast de Connectbox.
Zijn de utp aansluitingen en telefoon aansluitingen van de Mediabox XL dan ook te gebruiken en is de WiFi ook aan te zetten?

Dan zou de Connectbox uit kunnen.

h.kanbier
Topicstarter
Level 7
  • 165Posts
  • 3Oplossingen
  • 47Likes

Dank voor de info.
Dat opnemen niet kan bij Start snap ik, maar dat kan gewoon via de Twee Humaxen en eventueel met een extrene HD ook via de 5300C en dan kun je ook wel de reclame doorspoelen.

Gaat alles wat hierboven staat dan direct via de Mediabox XL zonder dat daar de connectbox voor nodig is?
Dus dan heb je direct Ziggo GO via de connect box naar de HDMI uitgang op dezelfde wijze al ik nu Ziggo GO via de computer heb? met welk toetsenbord bedien ik dan Ziggo GO?

 

Kasper

Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@h.kanbier Nee. Administratief bij Ziggo heb je als modem óf een connectbox óf een mediabox XL. Je kan dus niet zelf naar eigen inzicht wisselen tenzij ze bij Ziggo een knop omzetten. 
je verbinding geeft maar aan 1 mac adres tegelijk een IP adres namelijk. 
dus technisch kan het wel maar altijd in overleg/afstemming met Ziggo. 
persoonlijk zou ik het afraden en ga je denk ik betere resultaten behalen met een los modem. 
Ooit was het zo dat de Mediabox XL werd uitgeleverd als modem en dat leverde enorm veel problemen op. Vandaar dat er weer losse modems bijgeleverd werden. 
Let op: als je een los modem hebt is het heel belangrijk om

de mediabox XL NIET met een UTP kabel te verbinden. Die heeft namelijk een eigen DHCP server met allerlei ellende en conflicten als gevolg. 

Kasper

Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@h.kanbier Nee. Met de Mediabox XL kijk je TV via coax. Het is dus een settopbox net als een humax. Ziggo go gaat via internet en staat daar los van. 

h.kanbier
Topicstarter
Level 7
  • 165Posts
  • 3Oplossingen
  • 47Likes

Kijk nou gaat het wat duidelijker worden.
De Mediabox XL IS wel een modem met een eigen internet verbinding. Maar dat is uitsluitend voor eigen intern gebruik. De utp telefoon en WiFi functie werken niet. De Mediabox XL is dus standalone zonder Connectbox te gebruiken voor alle eigen internet functies zoals Ziggo GO en interactieve tv.
Wordt dan Ziggo GO bediend via een toetsenbord/muis functie op de afstand bediening?

h.kanbier
Topicstarter
Level 7
  • 165Posts
  • 3Oplossingen
  • 47Likes

OK dus wat hierboven staat in het bericht van Bert dat ook Ziggo GO via de Mediabox XL gaat is niet waar?
En ook de interactieve tv functies gaan niet via internet zoals bij de Humax iHDR5200c?
Dan wordt de meerwaarde van de Mediabox XL bijna een minderwaarde t.o.v. de combinatie Humax iHDR5200C en Connectbox?

Kasper

Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Nee. Het is wel waar. “Ziggo Go” zal vast wel via die mediabox XL gaan. Ik neem zelf geen tv af. Voorzover ik weet werkt de Mediabox XL zonder internet verbinding dus alleen via coax en het coax retour signaal. 
als je dus een connectbox hebt en een mediabox xl en redeneert vanaf je aop dan begin je met een splitter. Vanaf de splitter een coax kabel naar de connectbox en een kabel naar de mediabox XL. 
alle functies werken (voorzover ik weet) onafhankelijk van de internet verbinding. 

h.kanbier
Topicstarter
Level 7
  • 165Posts
  • 3Oplossingen
  • 47Likes

OK maar de uitgebreide functies zoals op de Ziggo pagina in het bericht van Bert staan (o.a. Ziggo GO) zijn niet zonder internet mogelijk.

De Mediabox XL heeft waarschijnlijk geen aparte internet verbinding nodig omdat er behalve de settop functionaliteit (zoals ook in de iHDR5200C zit) ook een modem functionaliteit inzit, dat kan ook gewoon via de coax. Dat het internet dan niet extern gebruikt kan worden is jammer.

De interactieve TV zoals deze op de iHDR5200C zit gaat ook via een utp internet kabeltje en de Connectbox.
Ik zie nog steeds geen meerwaarde van de Mediabox XL en daar ben ik naar op zoek.

Kasper

Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Meerwaarde kan ik niet voor je bepalen 🙂 

 

misschien het opnemen in de cloud? 

De functies van de mediabox xl zullen wel uitgebreider zijn dan die van humax. Die lopen inderdaad via het ingebouwde kabel modem en het “retour signaal”. Ergens in de infrastructuur van ziggo wordt dit omgezet naar “internet signaal” zodat je bij die cloud kan komen. 

h.kanbier
Topicstarter
Level 7
  • 165Posts
  • 3Oplossingen
  • 47Likes

Allen bedankt voor het meedenken en de informatie.

Zoals ik nu denk zit het als volgt:

Vanaf het AOP gaan er twee kabels weg één naar de Connectbox en één naar de Mediabox XL en/of de Humax iHDR5200c.

 

In de Connectbox zit een internet modem en een telefoon modem. Hier wordt dan via UTP internet aangesloten o.a. naar de interactieve functionaliteit van de iHDR5200c ook de andere internet gebruikers worden hierop aan gesloten via utp of WiFi en ook de telefoon.

 

In de Mediabox XL zitten twee functies de settop functie voor het normale TV kijken en een modem functie voor de uitgebreidere functionaliteit (interactieve en replay tv) en voor de apps zoals Ziggo GO; Netflix en Videoland.

De modem functionaliteit van de Mediabox XL is niet extern te gebruiken via utp en/of WiFi en ook de telefoon aansluiting werkt helaas niet.
De opname functionaliteit zit in de Cloud en werkt alleen met het uitgebreidere TV pakket. Hierbij kunnen de reclames niet doorgespoeld worden.

 

De iHDR5200c heeft een eigen HD voor de opnames en dat werkt ook met het simpele TV pakket, bovendien zijn de reclames dan wel door te spoelen en is de opgenomen film over te zetten naar de eigen PC waar hij ook kan worden afgespeeld.
De (beperkte) interactieve en replay functionaliteit van de iHDR5200c werkt via de utp verbinding met de Connectbox. Voor Ziggo Go en de andere apps is dan een PC nodig.

 

CONCLUSIE:

De Connectbox blijft noodzakelijk voor internet en telefoon.
De verbetering van de Mediabox XL is dat er voor Ziggo GO; Videoland en Netflix geen PC nodig is.
Echter het nadeel is dat er voor tv opnames een duurder pakket nodig is en dat de reclames niet meer kunnen worden doorgespoeld. Ook het zelf opslaan en afspelen van de opnames kan niet meer.

Kasper

Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Inderdaad perfect samengevat. 

of de modem functionaliteit in de mediabox XL voor het leveren van de internet verbinding en het LAN op verzoek nog aangezet en gebruikt kan worden weet ik niet zeker. 
dat was ooit wel zo. Dan liepen dus álle diensten via de mediabox XL. Geloof dat je zei dat de klantenservice zei dat dat nog kon. 

maar of je dat uberhaupt zou willen? Denk zelf van niet

h.kanbier
Topicstarter
Level 7
  • 165Posts
  • 3Oplossingen
  • 47Likes

Kijk dan zijn we toch samen snel eruit gekomen.😀
De klanten service zou volgens mij inderdaad de modem en telefoon functionaliteit van de Mediabox XL aan kunnen zetten.

 

Wat ik wilde is het vervangen van mijn Connectbox door een modem met betere WiFi functionaliteit, maar het lijkt erop dat de Mediabox dat niet heeft.

 

Daarnaast wilde ik ook mijn Humax iHDR5200c vervangen door de Mediabox en de Cloud opnames, maar dat wordt duurder met minder functionaliteit.

 

Daarnaast wilde ik ook de Ziggo GO en Videoland apps die ik nu via de PC gebruik wat directer kunnen gebruiken, dat kan dan wel dus, hoewel ik nog niet overtuigd ben of de afstandsbediening van de Mediabox XL de functionaliteit van de pc muis en toetsenbord voldoende overneemt voor deze apps.

 

Al met al voor mij onvoldoende reden om €0,50 per maand meer te gaan betalen voor een extra box in de AV hoek erbij als ik zowel de Connectbox als de iHDR5200c (en mogelijk ook de PC) niet kan laten vervallen.

Kasper

Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@h.kanbier Betere wifi kan je het beste zelf regelen met een extra accesspoint. Gewoon hetzelfde SSID (de wifi netwerk naam) aanmaken als de connectbox met hetzelfde wachtwoord. Dan vullen ze elkaar aan als het ware. Mocht je een router kopen zet deze dan in "accesspoint mode".

 

Wat betreft het vervangen van de PC: Ik heb geen ervaring met de MediaBox XL maar meestal zijn de apps op settopboxen hier speciaal voor ontworpen en dus een andere variant dan de PC/web versie. Best kans dat Videoland etc prima werkt met de afstandsbediening.

 

Opzich heb je geluk met die humax boxjes. Hier in voormalig UPC gebied zijn we altijd aangewezen geweest op apparatuur van UPC/Ziggo. Nooit vrije keuze gehad daarin.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic