1
Vraag
2
Reacties
Peter9988

Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Mediabox next mini + (orbi) router bug opgelost?

Weet iemand of het probleem met de next mini bekabeld via een eigen router is opgelost? Een paar maanden terug was er een grootschalig probleem waarbij de next mini helemaal onbruikbaar was doordat deze was bekabeld op een eigen router van orbi, deze kabel van next mini naar router moest schijnbaar rechtstreeks op de connectbox aangesloten zijn anders gaf het problemen, ik heb al een tijdje de connect box in de woonkamer staan maar heb vaak last van packet loss waardoor ik denk dat de lengte van de coax kabel die door de kruipruimte loopt (en meerdere keren is opgerold) problemen geeft. Stel ik zou mijn connect box weer in de meterkast zetten en de mediabox next mini weer bekabeld op mijn Orbi router, of krijg ik dan weer hetzelfde probleem met de next mini? Ik heb de waardes van de connectbox bijgevoegd wellicht dat iemand hier iets uit kan vinden en of de connectbox in de woonkamer überhaupt wel goed staat. Ik weet niet heel goed welk forum ik moest kiezen vandaar dat ik internet koos.

Screenshot_20230203_102214_Chrome.jpg

Screenshot_20230203_102228_Chrome.jpg

Screenshot_20230203_102237_Chrome.jpg

Screenshot_20230203_102252_Chrome.jpg

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het afschermen van de IP-adressen was in dit geval niet nodig, er worden namelijk alleen interne IP-adressen getoond en de DNS-servers zijn voor openbaar gebruik. Gezien je in voormalig UPC-gebied woont en de eRouter van het modem nog een oudere configuratie gebruikt (IPv4 Only), is er geen sprake van IPv6.

 

Hoe zijn je ervaringen op dit moment, nu de Next Mini via Wi-Fi is verbonden?

Bekijk in context

26 Reacties 26
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Over het probleem met de Next Mini heb ik geen informatie, maar ik kan wel reageren op het andere gedeelte van je bericht.

 

Het signaal laat te wensen over in de downstream. De MER-waarden zijn laag, op een aantal kanalen te laag (< 34 dB). Op deze kanalen is het vermogen ook laag, maar nog acceptabel (> -8 dBmV) en lopen de correctable errors ('Post RS Errors') te snel op. De unerrored codewords ('Pre RS Errors') zouden op alle kanalen min of meer gelijk moeten zijn, maar dat is niet het geval.

 

Kun je een of meerdere foto's plaatsen van de coaxinstallatie in de huidige situatie?

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Hier een foto van de huidige aansluiting, ik had eerst 2 coax kabels, maar sinds ik over ven gestapt op de nest mini (vanwegen het coaxloze systeem) heb ik die kabel er uit gehaald (zat op de meest rechter kant). 

Even ter info, ik zit op de secundaire coax aansluiting (foto) deze zit in de woonkamer aangezien ik mijn apparaten bedraad aangesloten wil hebben om het wifi netwerk vrij te houden en ik wil daarvoor geen kabels trekken die vervolgens in het zicht liggen.

 

Het AOP in de meterkast wil ik wel gebruiken, helemaal nu ik de mediabox next mini heb aangezien ik dan helemaal geen coax kabels meer hoef weg te werken, op de modem na natuurlijk. Maar dan zit ik weer met de next mini bug, waar alles ineens vast ging lopen omdat het niet rechtstreeks op het modem aangesloten was werd mij verteld, ik heb dus mijn modem uit bridge modus gehaald en ipv de next mini aan te sluiten op de orbi router, heb ik deze dus aangesloten op de connectbox 🥴 waardoor ik in feite gebonden ben aan het hebben van het modem in de woonkamer terwijl de orbi's die nogal prijzig zijn, eigenlijk hun werk niet kunnen doen door een switch op de orbi te plaatsen en hier alles op aan te sluiten.

 

Even over de aansluiting in de woonkamer, wellicht dat er een kapje op de open aansluiting van de splitter moet, die heb ik niet, en alleen de kabel aansluiten op de doos ipv op de splitter werkt niet aangezien ik een te korte kabel heb, en er al een verlengstuk aan heb gemaakt.

 

Modem staat NIET in bridge, orbi router staat in AP mode (ik heb ook een satelliet boven staan) zodat ik overal dekking heb.

 

Ik zou het modem weer in de meterkast kunnen zetten zonder splitter want die is overbodig, maar dan moet ik er zeker van zijn dat het probleem met de next mini is verholpen, niet dat ik straks weer hetzelfde probleem krijg als ik deze aansluit op de orbi router ipv Connect box modem.

 

20230204_112507.jpg

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

Je hebt een next mini dus geen coax in de woonkamer nodig.

Dan kun je de connectbox toch in de meterkast zetten. kabel van de tv vervangen door een utp kabel en deze aansluiten op jouw orbi in de woonkamer.

vanuit de orbi kun je dan de andere poorten (utp) gebruiken voor je andere netwerkkabels.

Dan komt @tobiastheebe straks nog met wat oplossingen en alles is gereed....mooier kunnen we het niet maken.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik heb mijn ziggo modem in de woonkamer in bridge mode met een eigen router werkt prima icm next mini

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik zie dat je in eerder topic al een foto hebt geplaatst van het AOP, dat is een TRISZ-DG300, dit type is volledig up-to-date. Ik vermoed dat de kabel tussen meterkast en woonkamer niet meer in optimale staat is en de downstream daardoor ruis vertoont. De splitter kan inderdaad komen te vervallen.

 

Met de Orbi in AP mode ontvangt de Next Mini een IP-adres van van de Connectbox, de Orbi fungeert hierbij alleen als bridge. Er zou dus geen enkel verschil moeten zijn tussen het verbinden van de Next Mini met de Connectbox of de Orbi. Toen de Orbi in router mode was geconfigureerd, kan er een probleem met de IP-configuratie zijn geweest.

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Klopt dat zeg ik ook, ik kan de modem inderdaad in de meterkast zetten, maar ik wil dan wel weten of die bug van de next mini waardoor de mini ineens vastloopt en aangeeft dat het internet traag is, is opgelost anders heeft het weinig zin om die ene coax kabel onder de plint vandaan te plukken. Zie mijn andere topics over deze bug. 

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Misschien een domme vraag aangezien je in bridge alleen lan1 hebt (of je hebt een switch) maar heb jij de next mini rechtstreeks (zover mogelijk) op de lan van de connectbox aangesloten of op je eigen router? Ik had hem destijds op mijn eigen router aangesloten en dat gaf erg veel problemen met de next mini, van vastlopen en totaal onbruikbaar aan toe. Ik ben benieuwd of dat nu verholpen is aangezien ik hier niks meer van gehoord heb.

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Kabel van de tv vervangen door utp? Maar de tv is al aangesloten met utp, kan eventueel zelf via wifi, dat is ook het probleem niet het gaat mij er puur om dat ik zonder dezelfde problemen te krijgen als voorheen waar de next mini volledig vastliep omdat deze een bug bevatte zodat je deze ALLEEN rechtreeks op het modem kon gebruiken.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Met de Connectbox in router mode en de Orbi in AP mode mag het geen verschil maken of je de Next Mini op de Connectbox of de Orbi aansluit.

 

Zelf heb ik geen Next Mini maar een Mediabox Next, deze functioneert echter probleemloos achter een UBC1318ZG in bridge mode, ER-4 en ES-8-150W.

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Ja precies, dat zou inderdaad kunnen het is een hele lange groene kabel die er al heel erg lang in het huis zit.

 

Ik ga aankomende week de connectbox weer in de meterkast zetten met de orbi router er bij om bekabeld te verbinden en dan de satelliet in de woonkamer met een switch er bij dan moet het wel goedkomen. Zodra het staat zal ik nog is de waardes doorsturen, hopelijk is de packet loss die ik zo nu en dan in korte bursts krijg dan ook er mee opgelost 🤞 ik laat deze topic nog open, zodra ik een update heb zet ik het hier neer 👍🏻

 

Bedankt voor het doorpluizen van de waardes 💪🏼

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

@tobiastheebe hier even een update, ik heb de connect box weer in de meterkast geplaatst met de orbi router er boven, alles aangesloten en de satelliet/AP in de woonkamer aangesloten op een netwerk switch en alles dat bekabeld kon heb ik aangesloten, ook de next mini, en meteen bij het aanzetten van de mini kreeg ik te zien dat de servers niet konden worden bereikt, ik heb de internet kabel dus maar rechtstreeks op de orbi satelliet aangesloten want dat is in dit geval het beste wat ik kan doen, dit gaf hetzelfde probleem, de mini zegt dat ik bekabeld ben aangesloten maar dat er geen verbinding is, ik veranderde hierop de aansluiting van kabel maar wifi en voor 5 seconden hoor ik op tv gepraat en pats, weer dezelfde melding, hij springt dan terug op de kabel waar hij zogenaamd geen verbinding heeft.

 

Nou, prik mij maar lek ik heb geen idee wat hier aan de hand is, hij staat nu op wifi omdat ik de internet kabel er uit heb gehaald (dan werkt wifi wel) en dat gaat prima, hopelijk blijft dit zo.

 

Ik heb ook een foto van de nieuwe modem waardes gemaakt zie de foto's deze zijn 5-10 minuten nadat alles werkte gemaakt.

Screenshot_20230206_132951_Chrome.jpg

Screenshot_20230206_134113_Chrome.jpg

Screenshot_20230206_133007_Chrome.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Kun je een of meerdere foto's plaatsen van het scherm Home, Instellingen, Systeem, Diagnostiek?

 

Het signaal is duidelijk verbeterd, maar in de downstream zijn de MER-waarden nog niet optimaal, 35 dB is nog steeds aan de lage kant.

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

@tobiastheebe Wat is en doet de MER waarde precies? Of wat zijn de symptomen van een te lage MER waarde?

 

Hieronder een aantal foto's maar instellingen kon ik niet vinden alleen geavanceerde instellingen en daar staat voorderest niks op.

 

Screenshot_20230207_095441_Chrome.jpg

Screenshot_20230207_095825_Chrome.jpg

Screenshot_20230207_100037_Chrome.jpg

Screenshot_20230207_100145_Chrome.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De MER (Modulation Error Ratio) is de signaal/ruis-verhouding en moet hoger zijn dan 34 dB, de waarde van 35 dB op sommige kanaal is dus marginaal.

 

Ik bedoelde het scherm Home, Instellingen, Systeem, Diagnostiek op de Next Mini, dit had ik even moeten aangeven.

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Oh wauw hahah ik zal er morgen een foto van maken, weet wel dat hij momenteel op wifi zit. Of wil je een foto van diagnostiek als ik op de kabel zit want dat lukt helemaal niet meer namelijk.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

In beide gevallen zijn de gegevens op dit scherm waardevol.

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

@tobiastheebe sorry was het vergeten, hierbij de foto's 

20230209_142618.jpg

20230209_142627.jpg

 geen idee of het afschermen van de adressen nodig was maar je weet maar nooit denk ik dan maar.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het afschermen van de IP-adressen was in dit geval niet nodig, er worden namelijk alleen interne IP-adressen getoond en de DNS-servers zijn voor openbaar gebruik. Gezien je in voormalig UPC-gebied woont en de eRouter van het modem nog een oudere configuratie gebruikt (IPv4 Only), is er geen sprake van IPv6.

 

Hoe zijn je ervaringen op dit moment, nu de Next Mini via Wi-Fi is verbonden?

Peter9988
Topicstarter
Level 6
  • 86Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

@tobiastheebe op dit moment gaat het prima, geen haperingen of pixels op het beeld alles loopt soepel, het is gewoon raar dat het bekabeld via mijn eigen orbi router niet wil lukken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic