1
Vraag
2
Reageer en help mee
IngenEd

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Matige snelheid met 1Gbs netwerk

Ik ben geswitcht naar een 1Gbs abonnement met dito modem. Vreemd genoeg haal ik maar 550Mbs met de Ziggo speedtest. Ik heb een Deco M9 netwerk in bridge mode achter mijn Ziggo modem. Met mijn eerdere 500Mbs abonnement haalde ik tot 480 Mbs, dus kennelijk gaat er iets niet goed. Waar kan dit aan liggen?

14 Reacties 14
janjansen128

Level 4
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Standaard onderzoeksvragen voor de analyse

  1. Heb je een foto van je AOP?
  2. Kun je de downstream en upstream waarden hier posten?
  3. kun je de netwerkhistorie hier plaatsen?

 

NB heb hier ook snelheid problemen, deze zakt in elkaar na 15 minuten van 500 naar 100-170 Mb/s

Rowdy

Level 7
  • 153Posts
  • 10Oplossingen
  • 18Likes

Is dit gemeten met een kabel direct op de modem...?

IngenEd
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

nee nog niet gedaan. Ga ik nog wel doen. 500Mbs is wel voldoende voor normaal werk, maar niet waar ik voor betaal. Ik heb wel rechtstreeks Wifi op het Ziggo-modem geprobeerd, maar dat is nog veel slechter.

Rowdy

Level 7
  • 153Posts
  • 10Oplossingen
  • 18Likes

Oke, dat is de enige manier om te bepalen of je je snelheid wel of niet halen kunt, dus dat moet stap 1 zijn. Via wifi zul je alleen in uitzonderlijke gevallen 500 Mbit halen. Meestal houdt dat bij 200 Mbit echt wel op en dat ook alleen naast de modem. Dat ligt overigens ook vaak aan het ontvangende apparaat hoor, daar worden niet zulke snelle ontvangers in ingebouwd.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

1 Gbs via Wifi is bijna onhaalbaar. Als je zo'n 60% van je verbindings snelheid haalt dan mag je blij zijn. Je moet dus een verbinding hebben van 1.8Gbs of hoger om de 1 Gbs over je Wifi verbinding te halen.

 

Voorbeeld bij mij:

bloemen64_0-1617310081849.pngbloemen64_1-1617310508680.png

Ik haal niet eens 50%. En niet via internet download maar direct van mijn Nas die geen moeite heeft om 1 Gbs te leveren. 

Enige manier om te checken is via een kabel en dan nog is het de vraag of je de 1 Gbs haalt.

Rowdy

Level 7
  • 153Posts
  • 10Oplossingen
  • 18Likes

Ehh, die logica klopt niet 🙂

Wifi haalt geen bepaald percentage van je internetsnelheid.

Als je een internetsnelheid van 10 Mbit zou hebben, zou jij met wifi dus 6 Mbit halen.

Dat is natuurlijk niet zo, dan ga je gewoon de volle 10 Mbit halen.

Wifi heeft diverse limieten, ook de ontvanger kan bijv. smallere kanalen ondersteunen. Ook is wifi afhankelijk van de drukte, storing, buren etc etc., maar het is nooit op enige manier gerelateerd aan je bekabelde internetsnelheid.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@Rowdy ik bedoel het maximum dat je kunt halen is zo'n 50-60% van de connectie snelheid. Afhankelijk van welke wifi standaard. Het is niet zo dat als je een connectie hebt van 866 Mbs dat je die ook netto kunt gebruiken.

Tot zeg maar 450 Mbit/s kun je halen. Heb je een internet abonnement van 250Mbit dan kun je die volledig gebruiken. 500 Mbit en hoger hebben via Wifi geen zin. Je krijgt niet meer dan die 450 Mbit over de lijn.

 

Bij Wifi wordt er reclame gemaakt met de Maximale bruto snelheid als je alle streams zou gebruiken. Ook al zou je alle stream kunnen gebruiken aan beide kanten dan nog komt het percentage bruto/netto om de hoek kijken. 

 

Rowdy

Level 7
  • 153Posts
  • 10Oplossingen
  • 18Likes

Dat klopt helemaal! Maar zo haalde ik het niet uit je eerste berichtje en misschien anderen ook niet. Dus zo is het een stuk duidelijker dan voor iedereen 🙂

 

Ben wel benieuwd welke snelheid @IngenEd op de kabel haalt nu dan.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Ik heb even gekeken wat de Ziggo ConnectBox Giga zou kunnen via Wifi.

Via de nieuwe wave 2 standaard kunnen 4 streams van 866 Mbit/s geleverd worden. Dat is zo'n 3.4 Gbit/s bruto. Daar 50 % van geeft 1.7 Gbit/s. Daarmee haal je de volle 1 Gbit/s snelheid van je abonnement. Ziggo verkoopt dus niet iets dat zelf al een beperkende factor is.

 

Maar dan moet je ook AC Wave 2 standaard aan de ontvanger kant hebben. Heb je daar "slechts"  een oude wave 1 AC Wifi adapter met 3 streams dan zal je niet meer krijgen dan 3 x 433 x factor = ~750 Mbit netto.

IngenEd
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik ga het zondag testen! Dank voor jullie comments!

IngenEd
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Net de laptop rechtstreeks op de Ziggo router aangesloten (wifi uit). ziggo's speedtest komt tot ver in de 4xxMbs en dan valt de verbinding weg. Ethernet losgekoppeld en wifi aan. Verbinding komt weer terug. Speedtest rond de 400Mbs. Test wordt normaal afgerond. Wifi weer uit, kabel terug en dan loopt de speedtest na een paar seconden weer vast. Na verloop van tijd is er weer internet en opnieuw testen via Ethernetkabel rechtstreeks op het modem. Zelfde verhaal. Ook een andere speedtest gaat niet goed. Ik ben er maar mee gestopt. Morgen nog een s proberen.

Rowdy

Level 7
  • 153Posts
  • 10Oplossingen
  • 18Likes

Heb je toevallig nog een tweede laptop in huis misschien? Zou je die ook eens kunnen proberen? Om maar even uit te sluiten dat er iets geks met de laptop aan de hand is.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @IngenEd

 

Wat ontzettend frustrerend dat je nu nog niet de volledige snelheid uit je 1 Gbps verbinding haalt! Ik snap dat je daar toch graag aan toe komt en ik help je dan ook graag om dat te bereiken. Ik begrijp dat tijdens het testen je er ook achter komt dat de verbinding bekabeld weg lijkt te vallen? 

Heb je de mogelijkheid om een foto te maken van de hoofdaansluiting van Ziggo in je woning en om deze toe te sturen? Laat in de foto zien (of in een reactie weten) hoe de aansluiting vanaf de hoofdaansluiting naar het modem loopt. Dan kan ik je goed verder assisteren!

Rowdy

Level 7
  • 153Posts
  • 10Oplossingen
  • 18Likes

Inderdaad, ik heb ook het idee dat er heel iets anders aan de hand is en dat @IngenEd  in eerste instantie dacht dat het upgraden van de snelheid het probleem zou oplossen. Om heel eerlijk te zijn, denk ik ook niet dat ze per se dat 'dure' abonnement nodig heeft. Die 1Gbit is alleen in hele specifieke gevallen echt aan te raden, verreweg de meeste mensen hebben ook meer dan genoeg aan een langzamer abonnement. 

Ik merk in mijn werk wel vaker dat mensen bijvoorbeeld via wifi een lage snelheid halen en dan het abonnement omhoog doen omdat ze verwachten dat dat helpt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic