1
Vraag
2
Reacties
lawenken

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Malware bij "niet gescande bestanden" volledige computerscan

Ik heb een volledige computerscan gemaakt. De scanrepport zegt "geen schadelijke items gevonden". Maar onder "bestanden niet gescande" staat een verdachte bestand. Ik zou een competente antwoord zeer waarderen van iemand die kan zeggen of dit malware/troyaan of dergelijke is. En wat ik dan zou kunnen doen. De naam van de bestand: C:\Program Files (x86)\InstallShield Installation Information\{B46BEA36-0B71-4A4E-AE41-87241643FA0A}\SupportFiles.7z\[1] PowerDVD12.ico
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Hi lawenken

Er is een website (klik op deze link) met een database die je kan raadplegen of een bestand een bekend virus bevat. Is het bestand nog niet bekend dan wordt het naar meerder antivirus programmamakers virusscanners gezonden om te scannen.

Maar gebruik je verstand.
Als bij het overgrote deel van de antivirus programmamakers de alarmbellen afgaan dan is een besmetting waarschijnlijk. Maar als slechts enkele het bestand als verdacht beoordelen denk je eerder aan een false positive.

Groet,
DennyW

Bekijk in context

5 Reacties 5
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Hi lawenken

Er is een website (klik op deze link) met een database die je kan raadplegen of een bestand een bekend virus bevat. Is het bestand nog niet bekend dan wordt het naar meerder antivirus programmamakers virusscanners gezonden om te scannen.

Maar gebruik je verstand.
Als bij het overgrote deel van de antivirus programmamakers de alarmbellen afgaan dan is een besmetting waarschijnlijk. Maar als slechts enkele het bestand als verdacht beoordelen denk je eerder aan een false positive.

Groet,
DennyW
lawenken
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Danny W

Bedankt voor de tip. Nuttig en ook nog met "gezond verstand" erbij. Ik ga kijken. Maar ik heb ook al met Ziggo gebeld, het lijkt niet zo ernstig als ik dacht.

Fijne dag!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
.ico = een icoon, een klein graphisch bestandje oftewel een favicon: https://nl.wikipedia.org/wiki/Favicon

Als je dit soort dingen tegenkomt, kun je hier vinden wat voor bestanden dit zijn: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_filename_extensions

Met die soort bestanden hoef je niets te doen, zij zijn alleen een tekeningetje.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Welk antivirus of malwareprogramma o.i.d. gebruik je?
lawenken
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Be rt,
ook jij bedankt voor de nuttige antwoord! Ik heb F-Secure/Ziggo Safe Online. En inmiddels begrepen, dat er met dit bestand waarschijnlijk niks aan de hand is. Jij bevestigd dat nog. Fijn te weten.
Vgr!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic