Vraag
Reacties
GuusMelk
Level 4

Mailserver plus synology verzend selectief; "Connection timed out"

Mail verzonden naar een gmail adres met de synology mailserver plus komt aan, naar o.a ziggo, hotmail komt de mail niet aan. In de server krijg ik het volgende bericht: connect to mxin10.ziggo.nl[84.116.6.2]:25: Connection timed out

Wie heeft hier een oplossing voor. zelf heb ik al poort 2525 geprobeerd, dit haalde echter niets uit, ik krijg dan precies dezelfde melding.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
12 Reacties 12
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Je moet mail verzenden via een SMTP relay en niet direct vanaf de server. Poort 25 wordt tegenwoordig over het algemeen alleen nog gebruikt voor communicatie tussen mailservers (MTA's) op internet.

0 Kudos
GuusMelk
Level 4
Topicstarter

Dank voor je bericht, misschien een stomme vraag, hoe en waar doe ik dat?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

In de mail server op de Synology NAS moet SMTP relay worden ingeschakeld met de benodigde gegevens.

GuusMelk
Level 4
Topicstarter

Hoi Tobias, kan je mij aub eventueel met schermafbeeldingen verder helpen, ik heb geen idee waar je het moet instellen waar je het over hebt.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Aan screenshots kan ik je helaas niet helpen, ik ben niet in bezit van een Synology NAS en gebruik zelf Postfix (met [smtp.gmail.com]:587 als SMTP relay) om mail te versturen vanaf mijn thuisserver met Debian.

Ik denk dat je met E-mailbezorging | Synology MailPlus Server - Synology Kenniscentrum verder moet komen. De optie 'Alle e-mailberichten via een enkele relay host verzenden' moet geselecteerd zijn. Je kunt naar wens de SMTP-instellingen van Ziggo of een andere mail provider waar je een mailbox hebt opgeven. Bepaalde providers zoals Microsoft ondersteunen echter geen basic authentication meer, Ziggo en Gmail ondersteunen dit wel.

0 Kudos
Jos
Community Moderator
Community Moderator

@GuusMelk een heel specifiek ding dus om recht te zetten, je bent in ieder geval de goede kant op gestuurd door @tobiastheebe. Laat je het weten wanneer het hier ook mee gelukt is? 

0 Kudos
GuusMelk
Level 4
Topicstarter

Het verzenden via een smtp relay met mijn gmail account werkt inderdaad. Blijft 1 ding over, de ontvanger krijgt mijn gmail adres als verzender, is hier nog iets aan te doen. Eigenlijk wil ik als afzender mijn geregistreede domeinnaam zien (info@melkde......)

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Afhankelijk van waar de mail van afkomstig is kun je mogelijk een andere afzender (envelope/header from) opgeven, maar ik weet niet of de bezorging dan nog goed gaat, verschillende mailservers gaan hier anders mee om.

efok
Level 17

Ik zou bij een eigen domein kijken of je via de smtp van je domeinhoster kunt relayen ipv via Google. Wellicht kan dat via strato.

🚲😉

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik denk echter dat dat i.v.m. authenticatie alleen gaat lukken als GuusMelk ook webhosting en/of e-mail afneemt bij de domeinprovider? Op dat punt vind ik het logisch om mail in het geheel naar die provider te migreren. De SMTP relay op de NAS is dan alleen nog nodig voor eventuele mail die direct van de NAS afkomstig is.

0 Kudos
Enigma147
Level 9

Tobias, er zijn ook providers die tegenwoordig ook een SMTP Relay aanbieden bij hun DNS only diensten. 😉

Guus, 

Via google versturen is verre van ideaal. ten eerste vanwege het adres probleem wat je nu hebt, maar ook omdat je niet google server wil toevoegen aan je SPF. 
Als dit swahili voor je is raad ik je *STERK*  aan om geen mail thuis te gaan hosten. Want als ik "Hoi Tobias, kan je mij aub eventueel met schermafbeeldingen verder helpen, ik heb geen idee waar je het moet instellen waar je het over hebt." lees bekruipt mij heel sterk het idee dat je totaal niet weet wat je aan het doen bent. Voordat je het weet is je Nas in een spamnetwerk opgenomen en loopt hij dagelijks tienduizenden spamberichten te versturen.   

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dank voor de info. Mijn domein (niet voor mail in gebruik) staat bij TransIP en ik had verder (nog) geen onderzoek gedaan naar andere domeinproviders. Een eigen maildomein gaat inderdaad niet zo goed samen met een openbare SMTP relay zoals die van Gmail. Het lijkt mij voor GuusMelk inderdaad zeer verstandig om mail bij de domeinprovider in te richten i.p.v. op een eigen mailserver.

0 Kudos