1
Vraag
2
Reacties
GottfriedJulius

Level 6
  • 124Posts
  • 7Oplossingen
  • 44Likes

Mailprobleem: Uitgaande mail werkt niet met POP

Beste  mensen,

 

Sinds gisteren heeft mijn vrouw problemen met uitgaande mail op haar Mac Book  (2008 ). Hij is op leeftijd dat wel.

Maar ik heb geen enkel probleem op mijn iMAC (2012 ).

Allebei  gebruiken wij het zelfde mail "huisadres". We doen dat via POP. Waarom?  Omdat  bij POP de mail op de server blijft staan als ik een mail eerder lees dan mijn vrouw. Zo heb ik dat als nieuwe klant bij ZIGGO ingesteld.

 Maar..............sinds een paar dagen kan mijn vrouw geen mail meer versturen. Da's lastig. Ook een andere MacBook die ik heb (ook uit 2008) die ik op POP heb ingesteld  doet geen uitgaande mail meer.

 Ik zie dat alle !!  gebruikte computers hier op de smtp server staan in gesteld.Dus de MacBooks doen het niet maar mijn iets modernere iMAC  ook op smtp server dus wel !

Ook kreeg ik net een soort van foutmelding. (zie afbeelding)

Maar zou het soms beter zijn om over te gaan op iMAP?

En is het dan mogelijk om iMAP zo in te stellen dat als mijn vrouw een mail leest ik ‘em iets later ook nog kan lezen op mijn computer?  M.a.w  de mail blijft nog even op de server staan.

En is het ook mogelijk om pop (op mijn iMAC )  te blijven gebruiken terwijl mijn vrouw over gaat naar iMAP.

Een hoop vragen weer maar hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

 

Ziggo retour fout.jpgImac 27.jpg

36 Reacties 36
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Dat is wat ik eerder ook al schreef, dat IMAP voor inkomende mail is en SMTP voor uitgaand. 🙂

 

Overigens kun je rustig ook nog pop3 blijven gebruiken, daar kun je ook bij instellen dat mail langer op de server moet laten staan. Het is een keuze en daar is niets mis mee. Er is geen beter of slechter. Het ligt puur aan wat je zelf wilt.

 

Aangezien tegenwoordig men graag mail op meerdere devices heeft is het wel handiger om imap te gebruiken.

Denk er wel aan om ook in dat geval een backup van de mail te maken, want als er iets mis gaat met de server, ben je de mail kwijt als die niet ook lokaal staat en velen vergeten dat gewoon.

Zal zelden gebeuren, maar als het gebeurt is het wel een feit. Dus backup blijft belangrijk.

 

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@GottfriedJulius 

Je iMac op macOS 10.13 “kent” TLS 1.2. Mailen met Ziggo mail werkt dus goed.


Een macbook met 10.6.8 of 10.7.5 “kent” TLS 1.2 niet. Daar gaat het fout. Ziggo mail verwerkt alleen mails als TLS 1.2 als codering aanwezig is.

 

sdoornekamp

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb een Macbook met 10.11.6.  Ik het een e-mailadres met .....@casema.nl .  en lees mijn mailtjes en verzend ze mbv het programma MAIL. Sinds gisteren kon ik geen mailtjes meer versturen en kreeg ook bovenstaand scherm met de melding : Berichten kunnen niet meer verstuurd worden via de server Casema. (iets met SSL problemen maar daar heb ik geen verstand van). De helpdesk van Ziggo verwees mij naar Apple support. Die herkende het probleem niet en had niet direct een oplossing. Hij stelde voor de account ...@ casema.nl te verwijderen en opnieuw aan te maken. Toen bleek dat het niet lukt om dit account aan te maken. Ik kreeg steeds de melding; ' Controle van accountnaam of wachtwoord mislukt' . Dus nu kan ik in Mail ook geen mailtjes meer ontvangen. Ik heb vervolgens geprobeerd om in Entourage een account aan te maken maar dat lukt ook niet en ik krijg dezelfde melding. Wie heeft de oplossing?

GottfriedJulius
Topicstarter
Level 6
  • 124Posts
  • 7Oplossingen
  • 44Likes

OPGELOST !!!!!

 

Inmiddels liet het mij niet los en ik ben maar gaan zoeken. Ik weet dat er in het verleden een programma was "Thunderbird". Nooit mee gewerkt maar nu maar eens research gepleegd. Een ware zoektocht bracht mij een versie die ook op OSX 10.6.8  en 10.7.5  zou moeten werken. Geinstalleerd en zie daar..............................HET WERKT. Niks geen moeilijk gedoe. Hij-zij zoekt zelf naar een poort en  "hup'.

Uitgebreid getest hier en we zijn even tevreden. Neemt niet weg dat we maar eens moeten omkijken naar een andere recentere MacBook. Met een systeem met op z'n minst OSX High Sierra (10.13.6)  of hoger.

 

Enfin, de MACBook laat mij niet in de steek maar ZIGGO wel dus zonder waarschuwing. 

Ik ben niet voor niks al sinds 1986 Mac gebruiker. Want ja, tijdens m'n werkzame leven (Omroep) kwam ik eigenlijk alleen maar MAC's tegen. Ik ben nog begonnen met een "Plusje"

 

Hoe dan ook, ik wil iedereen nu bedanken voor de helpende hand. Ik waardeer dat zeer.

 

Juul

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@sdoornekamp Gebruik smtp.ziggo.nl in plaats van smpt.casema.nl als smtp server.

 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/e-mail/serverinstellingen

 

Uitgaande serverinstellingen

 

server: smtp.ziggo.nl
serverpoort: 587
type versleuteling: STARTTLS, TLS of SSL
verificatie vereist: ja
gebruikersnaam: volledig e-mailadres
wachtwoord: je e-mailwachtwoord

 
GottfriedJulius
Topicstarter
Level 6
  • 124Posts
  • 7Oplossingen
  • 44Likes

@sdoornekamp 

De oplossing is dat je, als het kan, naar systeem 10.13.6 (High Sierra) moet.

Welke MacBook heb je, want OSX 10.11.6 zegt mij niet zo veel.

En anders de door mij hierboven aangedragen oplossing gebruiken.

sdoornekamp

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je reactie

ik gebruikte altijd al smpt.ziggo.nl

 

Maar er staat nu tussen haakjes off line achter.

 

Maar nu lukt het ook niet meer om met mijn e-mailadres @......@live,nl mailtjes te verzenden

welke uitgaande server moet ik daarvoor instellen?

sdoornekamp

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mijn macbook is van 2009 en ik heb er later een SSD schijf in laten zetten. Ik kan niet meer upgraden naar een nieuwere versie.

GottfriedJulius
Topicstarter
Level 6
  • 124Posts
  • 7Oplossingen
  • 44Likes

Als je niet meer kunt upgraden kun je de oplossing met Thunderbird wellicht gebruiken. Zie mijn eerdere posting. Thunderbird versie 45.8   werkt bij mij goed op een MacBook met 10.6.8 en 10.7.5 en die zijn uit 2008.  Heeft niks met een SSD te maken.

Macbook 13" White

GottfriedJulius
Topicstarter
Level 6
  • 124Posts
  • 7Oplossingen
  • 44Likes

Dat is nou net het probleem dat de SMTP "offline" is. Was bij mij ook zo. Maar ik kon nog wel mail binnen krijgen. Lezen dus. Zie mijn eerdere oplossing

sdoornekamp

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb OS X El Capitan versie 10.11.6. Er zijn geen updates beschikbaar.

Als ik Thunderbird 45.8 wil installeren krijg ik de melding dat mijn besturingssysteem verouderd is. Is er een versie van Thunderbird die wel voor mij werkt. Kan ik daarvan dan een link krijgen?

 Ik ben ook een beetje huivering om Thunderbird te installeren omdat ik er geen benul van heb wat dit programma doet en of er nog consequenties zijn.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

Je kan deze versie proberen.

 - echt de nieuwste

 - in het Nederlands

 

Thunderbird is een mailprogramma van de makers van Firefox.

100% betrouwbaar mits van de officiële website gedownload.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @sdoornekamp

 

We zijn nu een aantal dagen verder en heel nieuwsgierig hoe het ervoor staat.

Heb je de tips van @Marinus getest?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@EnergieBoy  schreef:



Nog een kleine tip:
Je hebt op alle plaatjes je mail adres verwijderd met een rode streep, toch nog 1tje vergeten, het laatste plaatje 🙂 - ik zal even vragen aan een moderator om deze te verwijderen. 


@Jamyla  Dat plaatje staat er nog steeds.

.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Als het goed is is die nu verwijderd @Steefb 🙂

Bandijk

Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dit probleem had ik ook tot ik de naam van de mailbox precies dezelfde naam gaf als de SMPT-account, dus ook alle hoofd/kleine letters. Daarna kon ik gewoon weer mail versturen.

sdoornekamp

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vanwege mijn verhuizing heb ik het probleem een week laten rusten.

Vandaag geprobeerd om in Mail weer het account ......@casema.nl toe te voegen.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit want binnen een paar seconden stroomden de mailtjes van @Casema mijn inbox binnen. ook het verzenden van mailtjes lukt weer. Ik hoefde niks geen porten etc in te vullen.

En dat zonder het programma Thunderbird te downloaden.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic