Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Theo O
Level 1

Mailbox vol

Ik krijg van Ziggo meldingen dat mijn mailbox bijna vol is. Outlook gebruikt voor een lokale kopie slechts 1,1 GB (.ost file). Maar Ziggo mail claimt dat ik 4,3 GB gebruik. Het lijkt alsof Ziggo mail meer bewaart, waar ik niet meer bij kan, en daarom ook niet op kan ruimen.

Hoe kan ik toegang krijgen tot de 4,3 GB aan data die Ziggo bewaart?

N.B: In het verleden is er wat fout gegaan met mijn mail account: Geprobeerd de naam van map met het mailarchief te wijzigen, wat niet zo verstandig bleek. De oude mails waren daarna niet meer bereikbaar.

0 Kudos
Oplossing
44 Reacties 44
Meldingen
Aan Uit
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Nog even een tip voor wie meeleest naar aanleiding van deze zin:

“TS geeft aan dat de mappen in webmail praktisch leeg zijn en hij gebruikt Outlook voor zijn mail. Dus Outlook haalt de email binnen en slaat deze lokaal op.”

Dat doet Outlook alleen op als je POP gebruikt in een .pst bestand.

Gebruik je IMAP, dan is er wel een .ost bestand, maar die verdwijnt als je je account verwijderd en opnieuw instelt en als je al een .ost bestand hebt in een backup, is het een behoorlijke klus om de mail daar weer geheel en al uit te krijgen.

Sparco1955
Level 16

@Be rt ,

In Outlook het OST bestand openen, kiezen voor exporteren en opslaan als PST bestand.

Zo deed ik het toen ik nog Outlook gebruikte.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Sparco1955 In Outlook een .ost bestand openen?
Ik weet niet hoe dat zou moeten met een .ost bestand.

Ik bedoel als je computer volledig vastloopt en je hebt alleen een .ost bestand en je wilt dit in een andere Outlook gebruiken.

.pst pakt Outlook zo op en je ziet direct al je mails en mappen, maar ,ost niet, dat moet met een speciaal programma en dan is het nog afwachten wat je precies over hebt, de mails lukt nog wel, maar de structuur is niet altijd compleet.

0 Kudos
Sparco1955
Level 16

@Be rt ,

Is alweer een tijd geleden maar was zoiets:

Outlook > menu bestand > openen en exporteren > importeren en exporteren > exporteren bestand > outlook-gegevensbestand pst > selecteer map welke te migreren > geef locatie nieuw PST-bestand.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Sparco1955 Importeren van een .pst bestand gaat wel, maar bij importeren, daar staat geen .ost bestand bij, helaas.

0 Kudos
Pasi
Level 19
Be rt wrote:

@Sparco1955 Importeren van een .pst bestand gaat wel, maar bij importeren, daar staat geen .ost bestand bij, helaas.

Die optie ( *.ost importeren ) heeft er volgens mij nooit bij gestaan.

Volgens mij moest je de *.ost met een toontje bewerken en daarna maar hopen dat er iets leesbaars uit kwam.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Pasi Dat klopt, bij mijn weten heeft dit nooit in Outlook gezeten, een misser wat mij betreft, ik heb jaren troubleshooting gedaan bij vastgelopen PC's en laptops en heb altijd een extern programma moeten gebruiken om mails uit een .ost te krijgen.

Theo O
Level 1
Topicstarter

Krijg op de een of andere manier geen meldingen meer van Ziggo als iemand gereageerd heeft, dus was even stil.

Ik maak regelmatig backups (.pst) van mijn mail, maar mijn vertrouwen daarin is heel beperkt. Toen ik problemen had met mijn mail archief, heb ik de laatste backup weer teruggezet. Die bevatte alle mappen van alle gearchiveerde jaren, maar als ik op een map klikte kreeg ik enkel de melding “er zijn geen items die hier kunnen worden weergegeven”, terwijl de map toch vele honderden MB’s groot was. Het is me enkel gelukt om de oude mails weer in te zien door een zoekmap “ouder dan 52 weken” aan te maken.

Dus weggooien van mail, en daarna terugzetten via een backup ben ik niet gerust op. En het liefst krijg ik weer toegang tot mijn oude mail archief, wat hierna (als het werkt) zeker niet meer kan. Wat is overigens de theorie volgens welke dit mijn probleem zou oplossen: dat de ontbrekende 3 GB toch stiekem in een van deze zichtbare mappen verscholen zit? Want als die 3 GB in een niet getoonde map zit (mijn oude archief map), dan zal er niets veranderen door andere mappen leeg te maken.

Ik hoop dus dat er een methode is om de mappen waarin de 3 GB zit zichtbaar te maken.

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @Theo O,

Erg bijzonder dat je deze melding krijgt, maar de daadwerkelijke data nergens is terug te vinden. Ik wil even twee zaken bij langs lopen:

-Per map kun je kiezen om te sorteren op grootte. Wil je dat eens per map doen om toch te controleren of je niet iets bijzonders over het hoofd ziet?

-Het archief verschijnt normaal gesproken pas als er iets in zit. Wil je eens een test e-mail pakken, deze verwijderen, en vervolgens in de prullenbak op dit icoontje klikken? Dan verschijnt het archief dan ook niet?

0 Kudos
Pasi
Level 19
Alex Ziggo wrote:
Alex Ziggo wrote:

...Erg bijzonder dat je deze melding krijgt, maar de daadwerkelijke data nergens is terug te vinden...

...Het archief verschijnt normaal gesproken pas als er iets in zit. Wil je eens een test e-mail pakken, deze verwijderen, en vervolgens in de prullenbak op dit icoontje klikken? Dan verschijnt het archief dan ook niet?

Dus een IT’er van Ziggo heeft de mailbox van @Theo O bekeken en daar zijn geen quota problemen gevonden?

Een *.pst archief is altijd een file ‘buiten’ het mailsysteem ( vaak een lokale file ), heeft dus geen enkele invloed op de mailbox grote en kan dus ook niet een email quota melding veroorzaken. Ook al wil men tig Gb aan lokale archieven koppelen, veel meer dan een trager reagerende mailbox, zal men niet merken, maar beslist geen email quota melding!

Theo O wrote:

...Ik maak regelmatig backups (.pst) van mijn mail, maar mijn vertrouwen daarin is heel beperkt. Toen ik problemen had met mijn mail archief, heb ik de laatste backup weer teruggezet. Die bevatte alle mappen van alle gearchiveerde jaren, maar als ik op een map klikte kreeg ik enkel de melding “er zijn geen items die hier kunnen worden weergegeven”, terwijl de map toch vele honderden MB’s groot was. Het is me enkel gelukt om de oude mails weer in te zien door een zoekmap “ouder dan 52 weken” aan te maken...

Een *.pst backup, moet zonder meer goed werken en is in principe een prima backup. Waarschijnlijk is er iets misgegaan of u hebt niet de juiste opties geselecteerd of de bron is niet volledig.
Het is misschien flauw om ook nog te opperen, maar het maken van een backup is één ding, maar het controleren van die backup ( is er iets ‘terug te halen’ ) is net zo belangrijk. Vaak genoeg meegemaakt, dat een bedrijf blind vertrouwde op een backup, maar dat die qua configuratie zo slecht in elkaar zat, dat op het moment suprême bleek, dat er heel veel niet in zat ( vaak te specifiek geselecteerd ) en men in paniek ons er bij haalde ( vaak met hetzelfde gevolg, want als er in een backup niets staat, dan staat er niets in ).

Misschien m.b.t. backup wat extra hints: maak altijd meerdere files: zet in de backup filenaam een serie/datum-nummer en verwijder pas oude backup’s als dat echt moet ( of u zeker weet dat de betreffende data weg kan ).
Maakt u ook Incremental Backups, dan moet u nog beter opletten en ook de laatste full backup laten staan. Want in een IB staan alleen de verschillen vergeleken met de laatst gemaakte backup. Verwijderd u de laatste full backup, dan staat er in de backup ( op zijn best ) alleen nog de verandering t.o.v. de laatste full backup ).

0 Kudos
Theo O
Level 1
Topicstarter

Hoi Alex,

Heb per map op grootte gesorteerd (in Outlook, en in Ziggo mail), maar geen vreemde inhoud verscheen. Enkel bekende mails tot een max filesize van 25 Mb.

Heb de testmail gearchiveerd zoals je aangaf. Heb nu weer een archief map. Maar de inhoud is enkel de testmail, en mijn emailquota is nog steed 4.3 GB. Helaas

gr.

Theo

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator
Theo O wrote:

Hoi Alex,

Heb per map op grootte gesorteerd (in Outlook, en in Ziggo mail), maar geen vreemde inhoud verscheen. Enkel bekende mails tot een max filesize van 25 Mb.

Heb de testmail gearchiveerd zoals je aangaf. Heb nu weer een archief map. Maar de inhoud is enkel de testmail, en mijn emailquota is nog steed 4.3 GB. Helaas

gr.

Theo

Helder, bedankt! Ik heb een opdracht aangemaakt voor mijn collega om hier verder in te duiken. Je hoort spoedig meer 

0 Kudos
Theo O
Level 1
Topicstarter

Hoi Alex,

Bedankt.

Vanmiddag contact gehad met jouw collega: Er bleek verborgen in mijn prullenbak (niet zichtbaar) 3 GB verstopt te zitten. Is nu verwijderd. Probleem opgelost

gr.

Theo

hanskonings71
Level 2

en hoe krijg ik dat voor elkaar??

0 Kudos
P.LOUWERENS
Level 1

goedemorgen ik heb hetzelfde probleem.

hoe heb je dit verwijderd?

0 Kudos
hanskonings71
Level 2

Inloggen op je webmail en vanuit daar de mappen nalopen. Daarin zit een map verborgen die je moet legen.

0 Kudos
h.keijer
Level 4

Ik heb hetzelfde probleem. Alles geprobeerd wat dit forum aan mogelijkheden vermeld. Al mijn e-mail verwijderd uit Ziggo Mail. Permanent wissen staat aangevinkt. En toch blijft mijn mailbox voor 89% vol zitten ondanks dat alle mappen van de week leeg gehaald zijn. Nog steeds 4,48 van de beschikbare 5 GB is gebruikt. 3 x gechat met een Ziggo medewerker en die zeggen allemaal dat ze me niet kunnen of willen helpen door mijn mailbox te legen. Toch zit het probleem absoluut bij Ziggo en niet bij mij. Advies was om mijn probleem op dit forum te melden. Waarschijnlijk zal ik een andere provider moeten gaan kiezen. Ziggo Klantenservice is waardeloos.

0 Kudos
Steefb
Level 20

@h.keijer ook de prullenbak geleegd?

0 Kudos
h.keijer
Level 4

Ja, ook de prullenbak geleegd. Alle mappen geleegd.

0 Kudos
Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Dag @h.keijer, van harte welkom hier op de Ziggo Community!

Bijzonder vervelend dat je mailbox zo vol lijkt te zitten terwijl je alle mails toch echt hebt verwijderd. Ik begrijp dat eerder contact met onze klantenservice je niet verder heeft geholpen en dat je nog steeds met hetzelfde probleem zit. Wij kunnen inderdaad geen mails verwijderen uit je mailbox maar als er op de één of andere manier een soort bug in zit moeten we dat natuurlijk wel verder uitzoeken.

Je maakt gebruik van onze webmail omgeving als ik her goed begrijp. Heb je de instelling "Verwijderde e-mailberichten permanent wissen" al eens aangevinkt vanuit de instellingen van de webmail om te checken of dat misschien helpt? Heb je de e-mail daarnaast ook nog op andere apparatuur ingesteld? Zo ja, zijn daar alle mappen ook leeg?

0 Kudos