1
Vraag
2
Reacties
Rowin

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Mailadressen blokkeren - lijst vol?

Ik heb diverse manieren gezien die Ziggo biedt, om spam te blokkeren, maar die zijn mij te technisch.

 

Ik voeg braaf elke keer van een ongewenste email het adres toe aan de lijst geblokkeerde adressen. Tot op een dag de lijst vol bleek te zijn.

 

Hoezo vol? Kan dat niet slimmer?

 

Ik ben vast niet de enige met dit probleem.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Rowin Jawel, dat is die, ik keek net, maar heb hem over het hoofd gezien.

 

'markeren als ongewenst' verplaatst de mail naar de spam map, dat is voldoende, blokkeren hoeft niet en heeft geen toegevoegde waarde naar de spamfilter toe.

Bekijk in context

9 Reacties 9
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Klopt, je bent niet de enige.

Blokkeren is zinloos, spammers en spamservers worden steeds slimmer, spam servers gebruiken / verzinnen alle mogelijke mailadressen om spam aan te versturen, ook als afzender kunnen alle mogelijke en verzonnen email adressen ingevuld worden.

 

De enige manier om de spamfilter te leren is alle niet goede mail via IMAP of in de webmail naar de spam map te verplaatsen of te slepen, daar leert de automatische spamfilter van.

Zo ook met goede mail die in de spam map komt.

 

85% van alle mail op het internet is spam, dus er wordt al heel veel vooraf uitgefilterd, de laatste finetuning gebeurd met het verplaatsen naar de spam map en daarvan leren wat er nog doorkomt.

 

Email and Spam Data || Cisco Talos Intelligence Group - Comprehensive Threat Intelligence

 

Mijn advies: maak de lijst geblokkeerde adressen leeg en verplaats of versleep voortaan de mail.

 

Het is een tijd flink raak geweest met spam in de inbox, maar nu zie ik er maar 2 per week met 10 Ziggo mailadressen en een bosje aliassen.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Mailadressen blokkeren heeft over het algemeen weinig nut.

1. Dat adres is waarschijnlijk toch vals (spoofing)

2. Spammers gebruiken steeds adere adressen.

Verplaats spam naar de spam box, daar leert het spam filter van.

Wees zorgvuldig met je email adres. Laat het nooit openbaar op het internet achter. En alleen doorgeven indien echt noodzakelijk .

 

Spam en phishing - wat moet ik ermee? - Ziggo Community

Rowin
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoe kom ik in webmail? De link naar webmail in de homepage is allang verleden tijd.

 

Of doe ik het beter via IMAP? Wat is dat, hoe kom ik er, en wat doe ik er om spam te melden?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Rowin Webmail via www.ziggo.nl rechts bovenin ZIGGO MAIL

 

In de webmail -> Inloggen op Ziggo Mail | Ziggo -> https://www.ziggo.nl/mail  verplaats of sleep je de spam naar de spam map.

 

Met IMAP in een mailprogramma hetzelfde.

Rowin
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dus niet 'blokkeer afzender' maar markeren als spam.

 

Via de links die je noemt kom ik in het mailoverzicht waar ik altijd vanuit werk. Is dat webmail? Vroeger was er een duidelijk onderscheid tussen mailprogramma en de uitgeklede versie webmail.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dat is de webmail, die ziet er iets beter uit dan vroeger.🙂

 

In de spam map slepen is de beste weg, dan wordt hij automatisch als mogelijke spam geregistreerd en automatisch verder onderzocht, zo nodig wordt er handmatig naar gekeken als er in een korte tijd veel in de verschillende spam mappen komen.

De spam map wordt ook automatisch geleegd als de mails verwerkt zijn.

 

Ik vind de optie Blokkeer afzender niet handig, als je per ongeluk de verkeerde aanklikt, zie je die mail nooit meer.

Rowin
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Naar spam slepen: doe ik dat door het icoon 'markeren als ongewenst' aan te klikken? Het ronde verkeersbordje met diagonaal erdoorheen.

 

Dat deed ik meestal na blokkeren.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Rowin Jawel, dat is die, ik keek net, maar heb hem over het hoofd gezien.

 

'markeren als ongewenst' verplaatst de mail naar de spam map, dat is voldoende, blokkeren hoeft niet en heeft geen toegevoegde waarde naar de spamfilter toe.

Rowin
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

OK, bedankt voor deze informatie!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic