1
Vraag
2
Reacties
McRW

Level 5
  • 45Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Mail van Ziggo / McAfee over opzegging lidmaatschap

Beste forum members,

Krijg regelmatig van dit mail adres een boodschap. (zie scherm afbeelding)

XaKEWtlPlrHkWLGeW@mail.mcafee.nl

Kan er iemand uitleg geven? 

Oplossing
18 Reacties 18
Karel.

Level 16
  • 1795Posts
  • 219Oplossingen
  • 1163Likes

Bedenk dat Ziggo alleen Safe online aanbied van F-secure. En dus niets met McAfee te maken heeft. Dat is al een eerste grote aanwijzing dat het spam is. En email adressen als verzendadres zijn heel gemakkelijk te misbruiken “spoofen”. Nooit op vertrouwen, niet op links klikken, gewoon verwijderen.

Pasi

Level 18
  • 9593Posts
  • 489Oplossingen
  • 5322Likes

@McRW  schreef:

....

Krijg regelmatig van dit mail adres een boodschap. (zie scherm afbeelding)

XaKEWtlPlrHkWLGeW@mail.mcafee.nl

Kan er iemand uitleg geven? 

Hallo,

Gelijk bij het eerste gedeelte van het email adres ( "...XaKEWtlPlrHkWLGeW..." ) is al duidelijk dat dit GEEN email van een professioneel bedrijf is. Het tweede gedeelte van het email adres ( "...@mail.mcafee.nl..." ) is ook niet zonder vraagtekens. Want waarom staat daar "...@mail.mcafee.nl...", want een email adres hoeft niet aangeduid te worden met mail, da's dubbel op. Aangezien de verzenders van deze email het domein "...@mcafee.nl ..." niet kunnen gebruiken, maken ze een dummy aan door er "mail" tussen te zetten.

@McRW: U hebt het dus goed gezien ! Er klopt iets niet met dit mail adres en dat is reden genoeg, om deze mail als een poging tot phishing te bestempelen en deze mail direct als spam te markeren ( en/of deze in de spam map te slepen ). Tevens top  👍 dat u uw forum genoten hiervoor waarschuwt !

McRW
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 3Oplossingen
  • 13Likes

Allen bedankt voor de uitleg. Is duidelijk.

Pasi

Level 18
  • 9593Posts
  • 489Oplossingen
  • 5322Likes

Ook ik heb zojuist 2 van deze spam mails ontvangen. Hieronder een korte aanwijzing hoe deze mail makkelijk als phishing te bestempelen is.

B1.png

Wat natuurlijk direct opvalt, is het vreemde email adres van de verzender. Daarbij, wat zou mcafee met Ziggo te maken hebben? Met McAfee in het email adres probeert men uw vertrouwen te winnen, maar dit is natuurlijk helemaal geen echt McAfee email adres, zie mijn vorige uitleg.

A1.png
Ik heb geen idee of het rekening nummer de juiste is, maar dat ga ik niet controleren. Tevens is de aangegeven gebruikers naam, het eerste gedeelte van het email adres, welke makkelijk te kopiëren is, maar niet de juiste naam is van mijn Ziggo account.
Die 91% korting is er puur en alleen om u bang te maken, dat u geld zou kunnen verliezen door niet te reageren op deze mail. Overigens heb ik ( als trouwe Ziggo klant ) geheel geen korting.
De tekst 'Beperkte tijd' is opnieuw een poging om u bang te maken en om u zo overhaast te laten reageren, waardoor u de fouten in deze mail over het hoofd ziet en te snel op de grote onderaan staande knop klikt.

C1.png
Ook de bovenstaande tekst is een typisch voorbeeld van phishing. Namelijk een poging om u onder tijds druk te zetten, waardoor u misschien toch te snel op de de knop "Beveilig uw apparaat" duwt.

d.png
Dan de bovenstaande knop, wat heeft "Beveilig Uw Apparaat" te maken met een eventuele opzegging !

4.png
Als laatste de url, waarnaar de knop "Beveilig uw apparaat" verwijst. Als u de muis over die knop schuift ( NIET erop klikken ), dan verschijnt onderin het adres ( url ) waarna de knop verwijst. Zo het is direct duidelijk, dat dit geen Ziggo adres is ( wat zou zijn te verwachten bij een opzegging van Ziggo ), maar een erg vage link naar ....... daar waar u waarschijnlijk allerlei privé gegevens moet invullen en zo de dief de gegevens geeft waarmee hij/zij zijn/haar duistere zaken kan doen.

U hoeft maar 1 actie te doen, namelijk dit mailtje naar de spam folder/map te slepen, waardoor Ziggo's email filter geïnformeerd wordt, dat deze mail niet 'gewaardeerd' wordt. Komen er zo meerdere meldingen bij het filter binnen, dan zal het filter actief worden en zo ( eventuele nieuwe emails ) direct in uw spam folder afleveren.

Pasi

Level 18
  • 9593Posts
  • 489Oplossingen
  • 5322Likes

@Pasi  schreef:

Ook ik heb zojuist 2 van deze spam mails ontvangen. Hieronder een korte aanwijzing hoe deze mail makkelijk als phishing te bestempelen is.
....

C1.png
Ook de bovenstaande tekst is een typisch voorbeeld van phishing. Namelijk een poging om u onder tijds druk te zetten, waardoor u misschien toch te snel op de de knop "Beveilig uw apparaat" duwt.
...

Vannacht opnieuw een mail ontvangen. Je zou verwachten dat het tijdstip van het zogenaamde uitschakel punt gelijk zou blijven en dus het aantal uren tot dat moment zou afnemen, maar het nieuwe 'aanbod' is 18 uur 😂.

dd.jpg

Rob W6369

Level 4
  • 48Posts
  • 4Oplossingen
  • 5Likes

Hier sinds gisteren ook ineens last van. Meerdere emails per uur nu...
Heb er een mailfilter voor aangemaakt in TB, maar het zou fijn zijn als Ziggo zijn filters wat strakker instelt?

Het is al vervelend genoeg naast alle andere meuk van de 'via ES' emails, en ongevraagde nieuwsbrieven. 😉

Pasi

Level 18
  • 9593Posts
  • 489Oplossingen
  • 5322Likes

@Rob W6369  schreef:

....Het is al vervelend genoeg naast alle andere meuk van de 'via ES' emails, en ongevraagde nieuwsbrieven. 😉

Ja, ook die blijven maar komen 😠.

Lonewolf

Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hier een klein lijstje met mail adressen die met mc affee strooien

Pasi

Level 18
  • 9593Posts
  • 489Oplossingen
  • 5322Likes

Tja, gisteren ook weer eentje ontvangen.

Lonewolf

Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Heb ondertussen al 3 dagen bericht dat ze binnen 48 uur mijn account verwijderen 😄 zit toch al meer dan 48 uur tussen lijkt mij

Lonewolf

Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Vandaag alweer een nieuwe mail binnen gekregen

Rob W6369

Level 4
  • 48Posts
  • 4Oplossingen
  • 5Likes

Maak een filter aan met McAfee in het onderwerp of bericht, en klaar 😉

Lonewolf

Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Krijg tegenewoordig weer een nieuw soort ipv Mc fee

afzender ook nieuw

7025670036@routemouzar.com

Hallo lone_wolf,

ER ZIJN DUIZENDEN SPAMBERICHTEN VERZONDEN VANAF UW E-MAILADRES IN DE AFGELOPEN DRIE DAGEN. HET MOET WORDEN GECONTROLEERD OF HET E-MAILACCOUNT BINNEN DE KOMENDE 12 UUR MOET WORDEN VERWIJDERD.

Lonewolf

Level 2
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

7025670036@routemouzar.com

Die stuurt me deze mails

Hallo lone_wolf,

ER ZIJN DUIZENDEN SPAMBERICHTEN VERZONDEN VANAF UW E-MAILADRES IN DE AFGELOPEN DRIE DAGEN. HET MOET WORDEN GECONTROLEERD OF HET E-MAILACCOUNT BINNEN DE KOMENDE 12 UUR MOET WORDEN VERWIJDERD.

mimi

Level 4
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ze veranderen hun verzend adres regelmatig ,spam filter werkt niet goed .

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 3975Posts
  • 330Oplossingen
  • 1574Likes

@Lonewolf ik ben het met je eens dat spam natuurlijk bijzonder vervelend is. In de praktijk blijkt dat Ziggo wel degelijk zijn best doet dit aan te vliegen maar dat het wel altijd een soort kat-en-muis spel zal blijven.

Wel kan je natuurlijk altijd deze stappen en tips proberen. Succes en dank voor je medewerking! 

Rob W6369

Level 4
  • 48Posts
  • 4Oplossingen
  • 5Likes

@Lonewolf 
Het blijft idd een kat en muis spel zoals @Jacob zegt.

Slimme(re) mailfilters opzetten, zodat je het meeste al simpel af kan vangen, is vaak even de tijd voor nemen.
Neem in je filter, naast het emailadres ook steekwoorden over uit de mail zelf. De strekking van de emails is vaak hetzelfde, de emailadressen worden met regelmaat gewijzigd.

Je zult zien dat de spam dan al gelijk beter gefilterd wordt naar je spam box.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic