Ok, heb het werkend gekregen en denk dat ik begrijp waarom.
Het probleem is StartTLS; dit is vereist voor poort 587, maar hier heeft Outlook for Android een issue mee. Het probleem is opgelost als we de app configureren met SMTPS (poort 465 + SSL/TLS). Helaas ontbreekt een optie om dit te wijzigen. Wat er namelijk gebeurt tijdens de configuratie is dat de app via de instellingen ophaalt adhv het email domein (bv. Ziggo.nl) . Zie hier:
- Type:SMTP
- Server:smtp.ziggo.nl
- Port:587
- DomainRequired:off
- SPA:off
- SSL:off
- Encryption:TLS
- AuthRequired:on
- UsePOPAuth:off
- SMTPLast:off
TLS staat hier voor het gebruik van StartTLS (beetje verwarrend), SSL dus uit.
Hier is niks mis mee, alleen willen we dus geen StartTLS in de configuratie van deze app, maar SSL. Het lijkt erop dat de app deze configuratie erin zet bij het aanmaken van een account. In de app kun je niet selecteren welke manier van encryptie je wilt gebruiken. Er wordt StartTLS geconfigureerd (uit de autodiscover info dus) en dat kun je niet aanpassen. Het accountje wordt aangemaakt, zelfs als SMTP niet kan worden gevalideerd. Om hier omheen te komen heb ik het volgende gevonden:
Voor het gemak ga ik ervan uit dat je uiteindelijk IMAPS+SMTPS wilt gebruiken.
- Verwijder je huidige Ziggo account uit de app.
- Voeg het account opnieuw toe met POP3.
- Voeg nu nog een keer hetzelfde account toe met POP3, de app zegt nu: “Dit e-mailadres is al verbonden met POP3. Wilt u opnieuw verbinding maken met een andere service?”
- Klik Doorgaan en selecteer nu IMAP. En hoppa, je krijgt nu een leeg configuratiescherm(!)
- Vul alle velden in met dus imap.ziggo.nl poort 993 & smtp.ziggo.nl poort 465. De app negeert nu StartTLS en configureert SSL. (Wat eigenlijk TLS1.2 is, maar dat is een ander verhaal)
Toevoegen gaat nu sneller als het goed is. - Het andere account met POP3 kun je nu verwijderen.
- Klaar!
Werkt dit bij jullie? Ben benieuwd.
Vriendelijke groeten