1
Vraag
2
Reacties
ReimesMac

Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

MacBook Air heeft geen internetverbinding terwijl het verbonden is met de wifi

Dag,

Sinds een paar dagen heeft mijn MacBook Air geen internetverbinding meer, terwijl het wel verbinding heeft met mijn wifi. Hiervoor heeft mijn laptop daar nooit problemen mee gehad. De laptop heeft wel internetverbinding via mijn 4G hotspot vanuit mijn telefoon, maar niet met de wifi terwijl andere apparaten dit probleem niet ondervinden met de wifi.

Ik heb uiteraard de laptop eerst opnieuw opgestart om te kijken of dat hielp, maar helaas. Ik heb ook geklikt op het vergeten van de wifi en het daarna weer verbonden. Ik heb de locatie in mijn laptop aangepast, opnieuw opgestart, locatie teruggezet en weer verbonden met de wifi, maar tevergeefs. Daarnaast heb ik me afgevraagd of het kan liggen aan een update die ik nog zou moeten doorvoeren, maar ik kan natuurlijk geen updates doorvoeren zonder internetverbinding.

Volgens de wifiprobleemoplossing vanuit de laptop moest ik contact opnemen met mijn provider of de DNS nummers aanpassen. Ik heb de DNS nummers aangepast naar die van GoogleDNS en OpenDNS en nog meer opties vanuit een website die me 14 opties gaf om het probleem op te lossen, maar niets heeft nog geholpen helaas. 

Ik heb mijn laptop zsm weer nodig voor tentamens, waardoor ik nogal haast heb bij het oplossen van dit probleem. Mijn 4G raakt een keer op.

Heeft iemand de gouden tip die mij kan helpen?

49 Reacties 49
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Dat stopt niet, je kunt het uitvoeren van het commando afbreken met CTRL+C. Met de commando's van Marinus hierboven worden er 5 ICMP ECHO's verzonden en hoef je niet zelf het commando af te breken.

ReimesMac
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb nu alle commando's geprobeerd en waar nodig na enige tijd afgebroken, maar de internetverbinding blijft afwezig.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Kun je een foto plaatsen van de uitvoer van de commando's? Deze commando's herstellen niet de internetverbinding, maar helpen bij het vinden van de oorzaak van het probleem.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

Wat zijn de (fout)meldingen?

 

ReimesMac
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
 
ReimesMac
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
 
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Er is een link tussen de MacBook en de router, maar niet naar internet, in elk geval niet via IPv4. Is de gateway (192.168.178.1) correct ingesteld bij de netwerkinstellingen?

 

Zo te zien werken de parameters -4 en -6 alleen op Linux en Windows, je zou nog ping6 -c5 google.com kunnen uitvoeren om te kijken of er wel een internetverbinding via IPv6 is.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@tobiastheebe @ReimesMac 

Als ping 8.8.8.8 niet werkt, dan is er geen internetverbinding vanaf het modem. Geen dual stack noch lite.

 

Je kunt nog in het modem/router kijken of er een verbinding is: 

192.168.178.1

Screenshot 2023-01-09 at 15.12.09.png

 is Intenet "verbonden"?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes
Als ping 8.8.8.8 niet werkt, dan is er geen internetverbinding vanaf het modem.

Dat kan, maar hoeft niet. Het kan ook een configuratieprobleem op de MacBook zijn. Aan het begin van het topic staat ook vermeld: "terwijl andere apparaten dit probleem niet ondervinden met de wifi".

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@tobiastheebe 

Ik ga ervan uit dat @ReimesMac het IPv4 netwerk op de macbook met DHCP heeft geconfigureerd en IPv6 als automatisch.

Via DHCP staat het adres van de router 192.168.1.178 toch automatisch goed?

De macbook krijgt ook netjes een IPv4 en IPv6 adres in de 2001:  serie.

 

Ik verwacht ook geen blokkade op mac-adres in de router?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Dat IPv4 en IPv6 op automatisch zijn ingesteld is wel waarschijnlijk. Een MAC-filter (of 'pauzeren' in de SmartWifi app) is inderdaad ook een mogelijke oorzaak.

 

Het IPv4-adres is inderdaad correct (192.168.178.164) en 192.168.178.1 is bereikbaar. Dan is het nog mogelijk dat een onjuiste gateway wordt gebruikt. Het commando traceroute 8.8.8.8 geeft daarover mogelijk meer duidelijkheid.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@tobiastheebe 

De gateway is toch 192.168.178.1 (automatisch ingesteld met DHCP)?

 

Ik dacht eerst aan DNS, maar als ping 8.8.8.8 niet werkt is het eerder de verbinding... maar, inderdaad sluit nooit iets uit zonder te testen, dus traceroute 8.8.8.8 .

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De gateway moet op 192.168.178.1 geconfigureerd zijn, maar het is nog niet duidelijk of dat het geval is.

ReimesMac
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
 
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het IPv4-verkeer volgt de juiste route, maar loopt dood in de router.

 

Kun je de status van het modem eens controleren, zoals eerder voorgesteld door Marinus? Je kunt de webinterface bereiken via 192.168.178.1.

ReimesMac
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
 
Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@ReimesMac 

OK, er lijkt connectie te zijn met het ziggo netwerk.

 

Andere apparaten werken wel goed (staat in je openingspost)?

 

Dan is er dus iets niet goed in de settings op je macbook.

Kun je een printje maken van: Systeem voorkeuren >> Netwerk op je macbook?

ReimesMac
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Andere apparaten werken inderdaad wel goed staat er. Hier een foto van het scherm 'netwerk' op m'n MacBook.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Zijn die andere apparaten wel met de modemrouter verbonden en niet met een andere SSID?

 

Het modem is verbonden met het CMTS, maar dat betekent niet meteen dat er ook een internetverbinding is. Kun je de gegevens op het tabblad Configuratie plaatsen?

puppie

Level 17
  • 2637Posts
  • 66Oplossingen
  • 1062Likes

Hieronder mijn instellingen als ik verbinding heb staat dat bij jou ook zo.

wifi01.jpgwifi02.jpgwifi03.jpg

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic