1
Vraag
2
Reacties
ReimesMac

Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

MacBook Air heeft geen internetverbinding terwijl het verbonden is met de wifi

Dag,

Sinds een paar dagen heeft mijn MacBook Air geen internetverbinding meer, terwijl het wel verbinding heeft met mijn wifi. Hiervoor heeft mijn laptop daar nooit problemen mee gehad. De laptop heeft wel internetverbinding via mijn 4G hotspot vanuit mijn telefoon, maar niet met de wifi terwijl andere apparaten dit probleem niet ondervinden met de wifi.

Ik heb uiteraard de laptop eerst opnieuw opgestart om te kijken of dat hielp, maar helaas. Ik heb ook geklikt op het vergeten van de wifi en het daarna weer verbonden. Ik heb de locatie in mijn laptop aangepast, opnieuw opgestart, locatie teruggezet en weer verbonden met de wifi, maar tevergeefs. Daarnaast heb ik me afgevraagd of het kan liggen aan een update die ik nog zou moeten doorvoeren, maar ik kan natuurlijk geen updates doorvoeren zonder internetverbinding.

Volgens de wifiprobleemoplossing vanuit de laptop moest ik contact opnemen met mijn provider of de DNS nummers aanpassen. Ik heb de DNS nummers aangepast naar die van GoogleDNS en OpenDNS en nog meer opties vanuit een website die me 14 opties gaf om het probleem op te lossen, maar niets heeft nog geholpen helaas. 

Ik heb mijn laptop zsm weer nodig voor tentamens, waardoor ik nogal haast heb bij het oplossen van dit probleem. Mijn 4G raakt een keer op.

Heeft iemand de gouden tip die mij kan helpen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De configuratie (voor Internet Start XXL) is in orde, het modem is dus volledig online.

 

Heb je al gekeken naar Geavanceerde instellingen, Beveiliging, MAC-filtering?

Bekijk in context

49 Reacties 49
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75185Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Welke modem heb je en welke lampjes branden daarop?

 

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Kun je de Terminal van macOS starten en de uitvoer van het commando ifconfig en0 plaatsen, na verbinden met Wi-Fi?

ReimesMac
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je reactie. Ik loop bij stap 3 uit de link vast bij het ophalen van de up- en downstreamwaardes, omdat 'hulpmiddelen' geen optie is in mijn menu (zie screenshot). Verder hierbij de fotos van mijn modem type en de plaats waar Ziggo het huis binnenkomt.

ReimesMac
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
 
ReimesMac
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je reactie. Hoe kan ik dat doen? 

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

terminal staat in de map hulp programma's en die vind je weer via finder. Of bedoel je dat niet met hoe kan ik dat doen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Het AOP is losgekomen uit de inbouwdoos in de wand, maar verder zien het AOP zelf, de splitter (POA-254) en de F/F-kabel naar het modem er prima uit. Idealiter zou er nog een afsluitweerstand geplaatst moeten worden op de TV-uitgang.

 

Wat betreft de downstream- en upstream-waarden: kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

ReimesMac
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het is gelukt, hier heb ik de streamwaarden.

ReimesMac
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik krijg dan de melding: command not found.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De (actuele) downstream- en upstream-waarden laten geen bijzonderheden zien.

 

Heb je het commando correct overgenomen? Eventueel kun je ook ifconfig uitvoeren, zonder en0. Je ziet dan wel een vol scherm aan uitvoer, maar alleen het gedeelte achter en0 (de Wi-Fi-adapter) is relevant.

ReimesMac
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb het commando kunnen uitvoeren. De wifi werkt nog niet. Zal ik een foto bijvoegen van de code achter en0?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Graag.

ReimesMac
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
 
Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

ifconfig ziet er goed uit.

 

wat is de output van 

 

nslookup community.ziggo.nl 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De IP-configuratie ziet er goed uit. Kun je de onderstaande commando's uitvoeren?

 

  • ping 192.168.178.1
  • ping 8.8.8.8
  • ping -4 google.com
  • ping -6 google.com
ReimesMac
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoe vind ik dat?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Zo te zien waren Marinus en ik tegelijk aan het typen. Je kunt onze commando's in hetzelfde Terminal-venster uitvoeren.

ReimesMac
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb de commando van Marinus uitgevoerd, maar daar bleef het stil. Toen heb ik ping 192 uitgevoerd en nu komt er elke seconde een regel bij met 64 bytes from 192 etc. etc. Ik wacht even af wanneer dat stopt.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

In mijn oude versie van macOS:

 

nslookup google.com

ping -c 5 google.com

ping6 -c 5 google.com

ping -c 5 8.8.8.8

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic