1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
robinenkiki

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Maakt de wifi booster een nieuw wifi netwerk aan en krijg ik dus alles dubbel te zien bij mijn wifi connecties?

Hallo,

Op dit moment heb ik een wifi modem van ziggo in mijn meterkast en heb ik een internetkabel naar zolder gelegd en daar een losse router neergezet. Nu heb ik dus 2 wifi kanalen van ziggo 2.4 en 5ghz en 2 van de extra router. Wat er nu gebeurd is dat mijn apparaten (telefoons) steeds overspringen van netwerk, dit is nog niet heel erg. Maar vooral voor mijn smarthome oplossingen is het heel vervelend. Zo kan ik voor sonos en google home maar 1 wifi netwerk actief selecteren. Het liefst wil ik alle apparaten op 1 wifi netwerk aansluiten.

Ik ben dan ook op zoek naar een oplossing die geen extra netwerk (wifi kanalen) aanbied, maar een oplossing die de huidige wifi kanalen herhaald of versterkt.

Gebeurd dit met de Booster die ziggo aanbiedt?

Alvast bedankt.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Loot68

Level 1
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hoi,

Ik heb hier 2 accespoints in gebruik (niet van Ziggo) maar wel werkend via een Ziggo aansluiting. Op beide AP's heb ik de 5Ghz aan staan, en er zijn dus 2 kanalen in gebruik (36 en 38). De 2.4 Ghz staat maar op 1 AP aan omdat die frequenties een groter bereik hebben.

Tablets en chromecasts hebben geen moeite met meerdere AP's in de volgende situatie.
Zorg ervoor dat de AP's een andere netwerknaam (ssid) gebruiken per frequentie. naam2 en naam5 . Zorg er verder voor dat je per frequentie verder alles hetzelfde instelt.
beveiligingsmethode en wachtwoord dus.

Zodra je nu jouw Sonos apparaat (heb je er maar 1, of meerdere?) aanmeld op het 5 of 2.4Ghz netwerk zal vanzelf het beste AP gekozen worden. Door wat te spelen met de afzonderlijke zendsterktes kan een overnamepunt beter gedefinieerd worden.

Succes.

Bekijk in context

4 Reacties 4
Meldingen
Aan Uit
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6916Posts
  • 788Oplossingen
  • 2009Likes
Hoi Robin en Kiki,

Je kunt als het goed is de naam wijzigen, zowel van het modem als van de losse router.
Wanneer je beide dan dezelfde naam en hetzelfde wachtwoord geeft, zou je probleem opgelost moeten zijn.

Echter, lang niet alle apparaten kunnen goed overweg met dezelfde namen. Het kan dus gebeuren dan telefoons/tablets/laptops erop achteruit gaan, maar goed, je kunt dan de namen weer verschillend maken 🙂
Het is het proberen sowieso waard.

Hoe je de netwerknaam van het modem moet wijzigen, wordt hier uitgelegd.

Groet,
Evert
robinenkiki
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Maar als ik het goed begrijp heb je dan nog steeds verschillende netwerken met dezelfde naam. Dan blijft het probleem dat het niet twee unieke wifikanalen zijn. Lijkt me dan ook niet de oplossing helaas. Bedankt voor uw reactie.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6916Posts
  • 788Oplossingen
  • 2009Likes
Maakt het echt uit dat het 2 verschillende wifi punten zijn?
Ik heb geen Sonos, wel een Chromecast. Als ik verbonden ben met m'n accespoint (de chromecast is verbonden met het modem), dan kan ik nog wel gewoon casten etc. Is dat met Sonos anders?
Loot68

Level 1
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hoi,

Ik heb hier 2 accespoints in gebruik (niet van Ziggo) maar wel werkend via een Ziggo aansluiting. Op beide AP's heb ik de 5Ghz aan staan, en er zijn dus 2 kanalen in gebruik (36 en 38). De 2.4 Ghz staat maar op 1 AP aan omdat die frequenties een groter bereik hebben.

Tablets en chromecasts hebben geen moeite met meerdere AP's in de volgende situatie.
Zorg ervoor dat de AP's een andere netwerknaam (ssid) gebruiken per frequentie. naam2 en naam5 . Zorg er verder voor dat je per frequentie verder alles hetzelfde instelt.
beveiligingsmethode en wachtwoord dus.

Zodra je nu jouw Sonos apparaat (heb je er maar 1, of meerdere?) aanmeld op het 5 of 2.4Ghz netwerk zal vanzelf het beste AP gekozen worden. Door wat te spelen met de afzonderlijke zendsterktes kan een overnamepunt beter gedefinieerd worden.

Succes.