Goedendag @tobiastheebe @MR_CHIP,
@Serkan en ik zijn op de achtergrond bezig geweest, betreft de problemen. Hierbij een korte samenvatting en een theorie die ik heb betreft de problemen:
27-12 is dus een monteur langs geweest. Deze heeft dus het AOP vervangen. Helaas ongeveer 4 uur later kreeg ik al MDD-errors op het Ziggo-modem, naar mijn idee/ mening is er geen duidelijk verbetering zichtbaar sinds toen die dag.
Heb nog even zitten nadenken, op mijn Fritzbox krijg ik altijd dezelfde soort log:
- MDD-Errors
- CM-Status berichten m.b.t. ED 3.0
MAAR…: zoals aangaf @tobiastheebe laat de Ziggo Sagemcom modem geen Docsis 3.1 log zien, mijn Fritzbox doet dat wel:

Mijn theorie is dat na een x aantal errors op het OFDM-kanaal (159) de Fritzbox mijn verbinding als “onvoldoende” verklaart en opnieuw probeert te synchroniseren. Dit denk ik aangezien:
- CM-status bericht, staat bijna altijd vast met een SYNC timing failure error
- “SYNC Timing Synchronization failure” geen onderdeel is van een CM-STATUS event type, maar eerder een error geprogrammeerd in de software door AVM
- Tijdens het her-synchroniseren is de Fritzbox vanuit LAN (tijdelijk) niet bereikbaar, kortom geen internet.
- Tijdens dat her-synchroniseren loopt het aantal Non-correctable errors snel op! Los van die synchronisatie pogingen stijgen elke vorm van correctable errors/ non- correctable errors NIET.
Theoretisch gezien zou je wellicht mijn Fritzbox als defect of boosdoener kunnen verklaren, maar daar zal ik het nooit mee eens zijn aangezien:
- Dit de 2de Fritzbox is met problemen binnen 2/ 3 maanden
- Het signaal zo dusdanig slecht binnenkomt dat de Fritzbox allemaal rare fratsen moet uithalen, AVM bouwt teven geen software voor een signaal waarbij een log van 34+ regels per dag een feit is.
- Ook het Ziggo modem een log geeft die relatief veel lijkt op die van de Fritzbox m.b.t. ED 3.0
Hoewel ik Ziggo niet wil pushen om het 2de modem op mijn EV te kijken, snap dat kwa privacy natuurlijk wel (ook al gaat het hier enkel om log), denk ik echt dat dit kan helpen betreft een oplossing. Mocht de 2de modem (op de EV) dezelfde log hebben, dan is een pulsing van de kabel uiteraard niet meer nodig.
Ook een vraag is of Ziggo medewerkers (los van de echte engineers) wel Docsis 3.1 events kunnen lezen op Ziggo modems?
@tobiastheebe is mijn theorie betreft errors op de Fritzbox reëel of niet waarschijnlijk?
@caesar Sorry voor de ping maar jij hebt mij vaker geholpen betreft avm software, vandaar.
Ben nieuwsgierig naar uw meningen. Incomplete log van het-ziggo modem van amper 1 dag.
log is niet compleet want het ziggo modem schijft de log sneller weg dan dat ik kan opslaan
log is niet compleet want het ziggo modem schijft de log sneller weg dan dat ik kan opslaan
RS-erros die bij de Fritzbox enkel alleen oplopen tijden sync error.
Mvg,
Laurens