Goedendag,
Recent heb ik wat problemen met de internetverbinding tussen mijn Fritzbox en Ziggo, de synchronisatie valt uit het niets dan ineens weg.
Nu zie ik dat er netwerkonderhoud zal plaatsvinden volgende week. Op dit moment staat het OFDMA kanaal nog voor de ATDMA kanalen. Wanneer ik het Ziggo modem aansluit werkt die wel gewoon maar krijg ik ontzettend veel MDD message timeouts, enig idee waarom dat kan komen en wat dat überhaupt betekent ?
Nu gebruikt ik op mijn fritzbox experimentele software dus daar kunnen de problemen betreft sync ook gwn de dupe van zijn. Maar ik vond de MDD errors wel merkwaardig. De T3 timeouts zijn ook niet goed als ik het modem herstart, naar ongeveer 1 uurtje ziet alles er weer normaal uit en komen er geen nieuwe errors:
Wil graag de mening van de community horen. Misschien domme opmerking maar kan de koude weersomstandigheden niet problemen veroorzaken?
Mvg,
Laurens
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
wat er kan er vanuit jou oogpunt Tobias nog gedaan worden als er een monteur is geweest en een tdr meeting al is gedaan ? moet het dan nog hogerop in het netwerk worden gezegd
wijkcentrum iets in die richting of moeten dan meerdere mensen/modems er last van hebben (cq moet ziggo dit kunnen zien in hun systemen)
Feit is dat het om een uitzonderlijke situatie gaat, met een zeer grote afstand van AOP tot EV. In een vorige reactie lees ik dat er één andere klant is aangesloten op dezelfde EV. Het is niet duidelijk of het daar ook om een dergelijke lengte kabel (300+ meter) gaat, maar op beide modems zou in eerste instantie de signaalkwaliteit in de downstream vergeleken moeten worden.
@MR_CHIP De monteurs die langs geweest zijn hadden 2 koffertjes met daarin meetapparatuur bij zich. Tot nu toe leek ik de enige met problemen in mijn netwerkgedeelte.
Mocht dit nog niet gebeurd zijn (wat ik betwijfel), is het niet een optie dat er gekeken wordt in het andere modem aan de ev waar ik op aangesloten ben (want dat zijn dus maar 2 modems, andere klant en ik). Of mag dit niet zomaar. Het is wellicht ook moeilijk om zo een probleem in de ev te vinden want er zijn er dus maar 2 klanten op aangesloten.
De monteur had wel een ping test gedaan vanuit de ev dat was allemaal goed, maar het probleem doet zich niet met regelmaat voor (eerder random) dus dat kan ook geluk zijn?
dan lijkt me de volgende stap denk ik goed
vergelijking op ev aangesloten modems downstream/upstream
eventueel een modem sessie op beide modems tegelijk (sc-qam /ofdm(a) ) en eventueel nog een icmp sessie
misschien kunnen al deze metingen tegelijkertijd op beide modems het beste beeld geven over het algehele signaal
De DRW violations worden waarschijnlijk veroorzaakt op/door het OFDMA-kanaal.
@tobiastheebe Oke dus dat staat hoogstwaarschijnlijk los van de MDD errors
Dat klopt, DRW violations hebben in ieder geval betrekking op de upstream, niet op de downstream.
@tobiastheebe Zijn die DWR errors erg? Heb er nu al 4 gehad.
Het is een type event dat vaker voorkomt en zou op zich geen merkbaar negatief effect mogen hebben, 4 sinds wanneer?
ik hoop dat er snel een mod langskomt voor de benodigde metingen
@tobiastheebe Sinds vandaag 01:39
@Serkan Helpt mij op de achtergrond, dus daar ben ik erg blij mee. Wanneer er een update is zal ik die delen.
Puntje bij paaltje komen wij er wel (:
Was vooral nieuwsgierig wat die nieuwe error inhoud.
Goedendag @tobiastheebe @MR_CHIP,
@Serkan en ik zijn op de achtergrond bezig geweest, betreft de problemen. Hierbij een korte samenvatting en een theorie die ik heb betreft de problemen:
27-12 is dus een monteur langs geweest. Deze heeft dus het AOP vervangen. Helaas ongeveer 4 uur later kreeg ik al MDD-errors op het Ziggo-modem, naar mijn idee/ mening is er geen duidelijk verbetering zichtbaar sinds toen die dag.
Heb nog even zitten nadenken, op mijn Fritzbox krijg ik altijd dezelfde soort log:
MAAR…: zoals aangaf @tobiastheebe laat de Ziggo Sagemcom modem geen Docsis 3.1 log zien, mijn Fritzbox doet dat wel:
Mijn theorie is dat na een x aantal errors op het OFDM-kanaal (159) de Fritzbox mijn verbinding als “onvoldoende” verklaart en opnieuw probeert te synchroniseren. Dit denk ik aangezien:
Theoretisch gezien zou je wellicht mijn Fritzbox als defect of boosdoener kunnen verklaren, maar daar zal ik het nooit mee eens zijn aangezien:
Hoewel ik Ziggo niet wil pushen om het 2de modem op mijn EV te kijken, snap dat kwa privacy natuurlijk wel (ook al gaat het hier enkel om log), denk ik echt dat dit kan helpen betreft een oplossing. Mocht de 2de modem (op de EV) dezelfde log hebben, dan is een pulsing van de kabel uiteraard niet meer nodig.
Ook een vraag is of Ziggo medewerkers (los van de echte engineers) wel Docsis 3.1 events kunnen lezen op Ziggo modems?
@tobiastheebe is mijn theorie betreft errors op de Fritzbox reëel of niet waarschijnlijk?
@caesar Sorry voor de ping maar jij hebt mij vaker geholpen betreft avm software, vandaar.
Ben nieuwsgierig naar uw meningen. Incomplete log van het-ziggo modem van amper 1 dag.
Mvg,
Laurens
Gezien de SYNC timing failures en OFDM CM-STATUS events (profile + PLC FEC lock loss) op hetzelfde moment voorkomen, is het OFDM-kanaal waarschijnlijk als primair kanaal gekoppeld. Het OFDM-kanaal wisselt tussen profile ID's (1 en 3 c.q. 1024- en 4096-QAM), dat is ook niet de bedoeling. Dit houdt waarschijnlijk verband met de lage MER. Verder is het mogelijk dat er (zeer) kortstondige signaalonderbrekingen zijn, omdat op alle SC-QAM-kanalen de uncorrectable codeword errors oplopen bij een SYNC timing failure.
@tobiastheebe Wat is een normale MER waarde voor het OFDM kanaal zoals Ziggo die nu heeft geïmplementeerd? En kan een CM-bootfile zonder Docsis 3.1 helpen of is dat vragen voor signaal problemen op de ED 3.0 kanalen?
Betreft iets lager MER heb ik een ticket lopen bij AVM, maar dacht dat de MER van de Frtizbox niet onder het minimum lag?
De MER van ~36 dB op de SC-QAM-kanalen is laag, maar inderdaad niet te laag (34 dB). Wat is de MER op het OFDM-kanaal? Voor profile ID 3 (4096-QAM) moet deze tenminste 36 dB zijn.
De boot file staat los van de gekoppelde kanalen. Ik heb nog maar een enkele keer gezien dat een DOCSIS 3.1-kanaal volledig was uitgeschakeld (in dat geval het OFDMA-kanaal), maar weet niet of dat specifiek voor dat modem was of voor het gehele wijknet.
Zoals @MR_CHIP hieronder aangeeft is 40 dB een goede streefwaarde, zelf zie ik 41~42 dB op mijn UBC1318ZG, dit is een paar maanden geleden hoger geweest, tot 43,5 dB. Ik heb hierover af en toe contact met een moderator.
de ideale MER die ik aanhoud/graag zie voor alle kanalen is 40
@tobiastheebe Begrijp ik hieraan dat u denkt dat de problemen op mijn Fritzbox losstaan van de problemen (log) op het ziggo modem?
Ben wel nieuwsgierig.
Beide modems vertonen signaalproblemen. Er zijn meerdere verschillen in de weergave van gegevens in de webinterface, wat e.e.a. verwarrend kan maken.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.