1
Vraag
2
Reageer en help mee
LaurensH

Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

MDD message timeout

Goedendag,

 

Recent heb ik wat problemen met de internetverbinding tussen mijn Fritzbox en Ziggo, de synchronisatie valt uit het niets dan ineens weg. 

 

Nu zie ik dat er netwerkonderhoud zal plaatsvinden volgende week. Op dit moment staat het OFDMA kanaal nog voor de ATDMA kanalen. Wanneer ik het Ziggo modem aansluit werkt die wel gewoon maar krijg ik ontzettend veel MDD message timeouts, enig idee waarom dat kan komen en wat dat überhaupt betekent ?

LaurensH_0-1670596061828.png

 

Nu gebruikt ik op mijn fritzbox experimentele software dus daar kunnen de problemen betreft sync ook gwn de dupe van zijn. Maar ik vond de MDD errors wel merkwaardig.  De T3 timeouts zijn ook niet goed als ik het modem herstart, naar ongeveer 1 uurtje ziet alles er weer normaal uit en komen er geen nieuwe errors:

LaurensH_1-1670596337519.png

Wil graag de mening van de community horen. Misschien domme opmerking maar kan de koude weersomstandigheden niet problemen veroorzaken?

 

Mvg,

 

Laurens

 

81 Reacties 81
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@LaurensH 

Mijn Fritz!box is nu drie weken op na de laatste (beta)firmware update. Het aantal non-correctable errors bij de Docsis 3.0 kanalen is maximaal enige tientallen per kanaal, behalve bij kanaal 31 (11.500 errors) en kanaal 32 (6000 errors). Bij jou liggen die aantallen veel hoger.

 

Bij het DOCSIS 3.1 kanaal 159 zijn het 1750 errors.

 

Kortom, vergeleken met mij heb jij een bar slechte verbinding. Opvallend is ook dat DOCSIS 3.1 kanaal 159 precies boven het TV gebied ligt, dat stopte bij 867 MHz als ik mij niet vergis. Je zou bijna denken dat er ergens nog een filter in de kabel zit dat alles boven die frequentie afsnijdt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes
Opvallend is ook dat DOCSIS 3.1 kanaal 159 precies boven het TV gebied ligt, dat stopte bij 867 MHz als ik mij niet vergis. Je zou bijna denken dat er ergens nog een filter in de kabel zit die alles boven die frequentie afsnijdt.

@caesar Waar maak je dit uit op? DVB-C loopt van 266 tot 538 MHz, ED3.0 SC-QAM van 602 tot 850 MHz. OFDM is normaliter 879 tot 973 MHz, zo ook bij TS, zie deze screenshot.

LaurensH
Topicstarter
Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

@caesar Betreft DVB-C heb ik helemaal geen verstand xd.

 

Wat zijn jouw MER/MSE waardes? 

LaurensH
Topicstarter
Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

@tobiastheebe wellicht zeg ik iets heel doms maar ik heb in andere community topics wel vaker gehoord dat de piek tussen ED 3.0 en OFDM en te maken heeft met analoge televisie. Wellicht kan @caesar het verhelderen?

 

LaurensH_0-1674147052116.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Dat is inderdaad een analoog testkanaal voor monteurs, dat op bepaalde LC's nog actief is.

LaurensH
Topicstarter
Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

@tobiastheebe dat kan geen signaalproblemen veroorzaken betreft OFDM?

 

Als ik goed kijk is er namelijk niet veel ruimte tussen dat test kanaal en OFDM.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Er is ongeveer 8 MHz guard band aanwezig tussen beide, wat voldoende is. Dit kanaal veroorzaakt niet de signaalproblemen op jouw modem.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

hoe breed is het OFDM kanaal normaal gesproken dan want ik heb dit

robinjoo19_0-1674148747662.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Dat is breder dan normaal, gebruikelijk is het 93 MHz actief spectrum, zo ook bij mij en TS. Mogelijk een hogere klantdichtheid.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

denk ik te simpel met : hoe breder het ofdma kanaal hoe meer capaciteit ?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Dat klopt inderdaad.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@tobiastheebe  schreef:
Opvallend is ook dat DOCSIS 3.1 kanaal 159 precies boven het TV gebied ligt, dat stopte bij 867 MHz als ik mij niet vergis. Je zou bijna denken dat er ergens nog een filter in de kabel zit die alles boven die frequentie afsnijdt.

@caesarWaar maak je dit uit op? DVB-C loopt van 266 tot 538 MHz, ED3.0 SC-QAM van 602 tot 850 MHz. OFDM is normaliter 879 tot 973 MHz, zo ook bij TS, zie deze screenshot.


Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/European_cable_television_frequencies

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

@caesar Op die manier, ik dacht dat je het TV-gebied specifiek van Ziggo bedoelde. Alleen de rest van je reactie kan ik nog niet plaatsen.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@LaurensH 


@LaurensH  schreef:

@caesar Betreft DVB-C heb ik helemaal geen verstand xd.

 

Wat zijn jouw MER/MSE waardes? 


Tussen de -38.6 en -40.9 dB, bij DOCSIS 3.1 -41 dB.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@tobiastheebe 


@tobiastheebe  schreef:

@caesar Op die manier, ik dacht dat je het TV-gebied specifiek van Ziggo bedoelde. Alleen de rest van je reactie kan ik nog niet plaatsen.


Er stond onlangs nog een foto van een heel oude AOP op dit forum, met een sticker er op dat hij doorgaf tot 867 MHz. Frequenties daarboven waren vroeger niet in gebruik, en signalen daar waren dus storing en ongewenst. Dan kun je die wegfilteren.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Ik zag de afgelopen dagen meerdere TRP-10/MI's langskomen, mogelijk bedoel je dat type. Oudere onderdelen gaven inderdaad gegarandeerd tot 862 MHz door. Hierbij is het niet zo dat een 'hard' LPF aanwezig is, de doorgave boven de aangegeven frequentie wordt alleen steeds meer onzekerder. Denk aan steeds meer demping en degradatie (lagere MER).

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@tobiastheebe 

Ik kan mij voorstellen dat een provider filters op zijn kabels zet die alleen het gewenste frequentie spectrum doorlaat, dus ik doelde niet op het AOP.

 

@LaurensH  heeft een nieuw AOP dat tot 2 GHz doorlaat, dus daar kan het probleem niet zitten. Echter de kwaliteit van zijn signaal is knudde als je zijn meetwaardes vergelijkt met die van mij.

 

En Ziggo maakt ons en zichzelf het leven extra moeilijk door te verdommen de gegevens van een Fritz!box uit te willen lezen. Dat ze zichzelf daarmee in de voet schieten hebben die domme Ziggo managers niet door.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik vind dat ziggo het nog goed doet

ze zijn verplicht om eigen modems toe te laten op het netwerk door de ACM, support hoeven ze in geen enkel beding te geven en zal hun eigen modem moeten aansluiten wil je ondersteuning krijgen

 

andere providers zullen je ook niet echt tot het uiterste helpen met eigen modem en verlangen ook dat je de provider modem aansluit als je problemen hebt

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Bij klanten die aantoonbaar storing veroorzaken kan een inline sperfilter geplaatst worden op de multitap, in een dergelijk geval kan de klant alleen nog TV kijken, het modem kan geen upstream meer opbouwen. Verder zijn er diplexfilters aanwezig in de versterkers en HFC node om downstream/upstream te splitsen en beide apart te configureren qua versterking/verzwakking/effening. Verder weet ik niet van andere filters in het wijknet af.

 

Het is inderdaad duidelijk dat de signaalkwaliteit bij TS te wensen overlaat.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@MR_CHIP 

Het modem gedeelte van een kabelrouter staat volledig onder controle van de provider, als consument kun  je daar niet bij komen. Zo is DOCSIS opgezet, met name om de kwaliteit en de veiligheid van DOCSIS netwerken te waarborgen.

 

Om diezelfde reden is het uitlezen van meetwaardes van DOCSIS modems gestandaardiseerd in de normen, je moet misschien wat router specifieke configuratie (MIB) bestanden gebruiken voor je management software, maar dat is het dan ook wel.

 

Ziggo heeft jarenlang lopen jammeren dat de veiligheid en de betrouwbaarheid van hun netwerk in gevaar kwam bij het toestaan van eigen modems. En nu verdommen ze het om meetwaardes uit Fritz!boxen uit te lezen zodat ze kunnen zien waar problemen in hun netwerk zijn. Dat is volledig strijdig met elkaar.

 

DOCSIS is zo opgezet dat kwaliteit en betrouwbaarheid van het netwerk maximaal gegarandeerd worden, alle DOCSIS normen zijn ook Europese en ITU normen. Alle DOCSIS apparatuur moet gecertificeerd zijn  door CableLabs, om interoperability te waarborgen.

 

In feite saboteert Ziggo deze opzet door Fritz!boxen niet uit te willen lezen, zo simpel ligt het.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic