1
Vraag
2
Reageer en help mee
LaurensH

Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

MDD message timeout

Goedendag,

 

Recent heb ik wat problemen met de internetverbinding tussen mijn Fritzbox en Ziggo, de synchronisatie valt uit het niets dan ineens weg. 

 

Nu zie ik dat er netwerkonderhoud zal plaatsvinden volgende week. Op dit moment staat het OFDMA kanaal nog voor de ATDMA kanalen. Wanneer ik het Ziggo modem aansluit werkt die wel gewoon maar krijg ik ontzettend veel MDD message timeouts, enig idee waarom dat kan komen en wat dat überhaupt betekent ?

LaurensH_0-1670596061828.png

 

Nu gebruikt ik op mijn fritzbox experimentele software dus daar kunnen de problemen betreft sync ook gwn de dupe van zijn. Maar ik vond de MDD errors wel merkwaardig.  De T3 timeouts zijn ook niet goed als ik het modem herstart, naar ongeveer 1 uurtje ziet alles er weer normaal uit en komen er geen nieuwe errors:

LaurensH_1-1670596337519.png

Wil graag de mening van de community horen. Misschien domme opmerking maar kan de koude weersomstandigheden niet problemen veroorzaken?

 

Mvg,

 

Laurens

 

81 Reacties 81
MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

wat er kan er vanuit jou oogpunt Tobias nog gedaan worden als er een monteur is geweest en een tdr meeting al is gedaan ? moet het dan nog hogerop in het netwerk worden gezegd 

wijkcentrum iets in die richting of moeten dan meerdere mensen/modems er last van hebben (cq moet ziggo dit kunnen zien in hun systemen)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Feit is dat het om een uitzonderlijke situatie gaat, met een zeer grote afstand van AOP tot EV. In een vorige reactie lees ik dat er één andere klant is aangesloten op dezelfde EV. Het is niet duidelijk of het daar ook om een dergelijke lengte kabel (300+ meter) gaat, maar op beide modems zou in eerste instantie de signaalkwaliteit in de downstream vergeleken moeten worden.

LaurensH
Topicstarter
Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

@MR_CHIP De monteurs die langs geweest zijn hadden 2 koffertjes met daarin meetapparatuur bij zich. Tot nu toe leek ik de enige met problemen in mijn netwerkgedeelte.

 

Mocht dit nog niet gebeurd zijn (wat ik betwijfel), is het niet een optie dat er gekeken wordt in het andere modem aan de ev waar ik op aangesloten ben (want dat zijn dus maar 2 modems, andere klant en ik). Of mag dit niet zomaar. Het is wellicht ook moeilijk om zo een probleem in de ev te vinden want er zijn er dus maar 2 klanten op aangesloten. 

 

De monteur had wel een ping test gedaan vanuit de ev dat was allemaal goed, maar het  probleem doet zich niet met regelmaat voor (eerder random) dus dat kan ook geluk zijn?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

dan lijkt me de volgende stap denk ik goed

 

vergelijking op ev aangesloten modems downstream/upstream 

eventueel een modem sessie op beide modems tegelijk  (sc-qam /ofdm(a) ) en eventueel nog een icmp sessie 

 

misschien kunnen al deze metingen tegelijkertijd op beide modems het beste beeld geven over het algehele signaal 

LaurensH
Topicstarter
Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

@tobiastheebe @MR_CHIP 

 

Deze zie ik nu ook steeds voorbij komen, idk wat het betekent?

LaurensH_0-1672243180381.png

LaurensH_1-1672243192921.png

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De DRW violations worden waarschijnlijk veroorzaakt op/door het OFDMA-kanaal.

LaurensH
Topicstarter
Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

@tobiastheebe Oke dus dat staat hoogstwaarschijnlijk los van de MDD errors

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Dat klopt, DRW violations hebben in ieder geval betrekking op de upstream, niet op de downstream.

LaurensH
Topicstarter
Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

@tobiastheebe Zijn die DWR errors erg? Heb er nu al 4 gehad.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het is een type event dat vaker voorkomt en zou op zich geen merkbaar negatief effect mogen hebben, 4 sinds wanneer?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik hoop dat er snel een mod langskomt voor de benodigde metingen

LaurensH
Topicstarter
Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

@tobiastheebe Sinds vandaag 01:39  

LaurensH
Topicstarter
Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

@Serkan Helpt mij op de achtergrond, dus daar ben ik erg blij mee. Wanneer er een update is zal ik die delen. 

 

Puntje bij paaltje komen wij er wel (:

 

Was vooral nieuwsgierig wat die nieuwe error inhoud.

LaurensH
Topicstarter
Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

Goedendag @tobiastheebe @MR_CHIP,

 

@Serkan en ik zijn op de achtergrond bezig geweest, betreft de problemen. Hierbij een korte samenvatting en een theorie die ik heb betreft de problemen:

 

27-12 is dus een monteur langs geweest. Deze heeft dus het AOP vervangen. Helaas ongeveer 4 uur later kreeg ik al MDD-errors op het Ziggo-modem, naar mijn idee/ mening is er geen duidelijk verbetering zichtbaar sinds toen die dag.

 

Heb nog even zitten nadenken, op mijn Fritzbox krijg ik altijd dezelfde soort log:

  • MDD-Errors
  • CM-Status berichten m.b.t. ED 3.0

MAAR…: zoals aangaf @tobiastheebe laat de Ziggo Sagemcom modem geen Docsis 3.1 log zien, mijn Fritzbox doet dat wel:

LaurensH_1-1674142116852.png

 

Mijn theorie is dat na een x aantal errors op het OFDM-kanaal (159) de Fritzbox mijn verbinding als “onvoldoende” verklaart en opnieuw probeert te synchroniseren. Dit denk ik aangezien:

  1. CM-status bericht, staat bijna altijd vast met een SYNC timing failure error
  2. “SYNC Timing Synchronization failure” geen onderdeel is van een CM-STATUS event type, maar eerder een error geprogrammeerd in de software door AVM
  3. Tijdens het her-synchroniseren is de Fritzbox vanuit LAN (tijdelijk) niet bereikbaar, kortom geen internet.
    1. Tijdens dat her-synchroniseren loopt het aantal Non-correctable errors snel op! Los van die synchronisatie pogingen stijgen elke vorm van correctable errors/ non- correctable errors NIET.

Theoretisch gezien zou je wellicht mijn Fritzbox als defect of boosdoener kunnen verklaren, maar daar zal ik het nooit mee eens zijn aangezien:

 

  • Dit de 2de Fritzbox is met problemen binnen 2/ 3 maanden
  • Het signaal zo dusdanig slecht binnenkomt dat de Fritzbox allemaal rare fratsen moet uithalen, AVM bouwt teven geen software voor een signaal waarbij een log van 34+ regels per dag een feit is.
  • Ook het Ziggo modem een log geeft die relatief veel lijkt op die van de Fritzbox m.b.t. ED 3.0

Hoewel ik Ziggo niet wil pushen om het 2de modem op mijn EV te kijken, snap dat kwa privacy natuurlijk wel (ook al gaat het hier enkel om log), denk ik echt dat dit kan helpen betreft een oplossing. Mocht de 2de modem (op de EV) dezelfde log hebben, dan is een pulsing van de kabel uiteraard niet meer nodig.

 

Ook een vraag is of Ziggo medewerkers (los van de echte engineers) wel Docsis 3.1 events kunnen lezen op Ziggo modems?

 

@tobiastheebe is mijn theorie betreft errors op de Fritzbox reëel of niet waarschijnlijk?

@caesar Sorry voor de ping maar jij hebt mij vaker geholpen betreft  avm software, vandaar.

 

Ben nieuwsgierig naar uw meningen. Incomplete log van het-ziggo modem van amper 1 dag.

log is niet compleet want het ziggo modem schijft  de log sneller weg dan dat ik kan opslaanlog is niet compleet want het ziggo modem schijft de log sneller weg dan dat ik kan opslaanlog is niet compleet want het ziggo modem schijft  de log sneller weg dan dat ik kan opslaanlog is niet compleet want het ziggo modem schijft de log sneller weg dan dat ik kan opslaanRS-erros die bij de Fritzbox enkel alleen oplopen tijden sync error.RS-erros die bij de Fritzbox enkel alleen oplopen tijden sync error.

Mvg,

 

Laurens

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Gezien de SYNC timing failures en OFDM CM-STATUS events (profile + PLC FEC lock loss) op hetzelfde moment voorkomen, is het OFDM-kanaal waarschijnlijk als primair kanaal gekoppeld. Het OFDM-kanaal wisselt tussen profile ID's (1 en 3 c.q. 1024- en 4096-QAM), dat is ook niet de bedoeling. Dit houdt waarschijnlijk verband met de lage MER. Verder is het mogelijk dat er (zeer) kortstondige signaalonderbrekingen zijn, omdat op alle SC-QAM-kanalen de uncorrectable codeword errors oplopen bij een SYNC timing failure.

LaurensH
Topicstarter
Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

@tobiastheebe Wat is een normale MER waarde voor het OFDM kanaal zoals Ziggo  die nu heeft geïmplementeerd? En kan een CM-bootfile zonder Docsis 3.1 helpen of is dat vragen voor signaal problemen op de ED 3.0 kanalen? 

 

Betreft iets lager MER heb ik een ticket lopen bij AVM, maar dacht dat de MER van de Frtizbox niet onder het minimum lag?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De MER van ~36 dB op de SC-QAM-kanalen is laag, maar inderdaad niet te laag (34 dB). Wat is de MER op het OFDM-kanaal? Voor profile ID 3 (4096-QAM) moet deze tenminste 36 dB zijn.

 

De boot file staat los van de gekoppelde kanalen. Ik heb nog maar een enkele keer gezien dat een DOCSIS 3.1-kanaal volledig was uitgeschakeld (in dat geval het OFDMA-kanaal), maar weet niet of dat specifiek voor dat modem was of voor het gehele wijknet.

 

Zoals @MR_CHIP hieronder aangeeft is 40 dB een goede streefwaarde, zelf zie ik 41~42 dB op mijn UBC1318ZG, dit is een paar maanden geleden hoger geweest, tot 43,5 dB. Ik heb hierover af en toe contact met een moderator.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

de ideale MER die ik aanhoud/graag zie voor alle kanalen is 40 

LaurensH
Topicstarter
Level 6
  • 119Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

@tobiastheebe Begrijp ik hieraan dat u denkt dat de problemen op mijn Fritzbox losstaan van de problemen (log) op het ziggo modem?

 

Ben wel nieuwsgierig. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Beide modems vertonen signaalproblemen. Er zijn meerdere verschillen in de weergave van gegevens in de webinterface, wat e.e.a. verwarrend kan maken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic