Vraag
Reacties
Aankondigingen
LaurensH
Level 6

MDD message timeout

Goedendag,

 

Recent heb ik wat problemen met de internetverbinding tussen mijn Fritzbox en Ziggo, de synchronisatie valt uit het niets dan ineens weg. 

 

Nu zie ik dat er netwerkonderhoud zal plaatsvinden volgende week. Op dit moment staat het OFDMA kanaal nog voor de ATDMA kanalen. Wanneer ik het Ziggo modem aansluit werkt die wel gewoon maar krijg ik ontzettend veel MDD message timeouts, enig idee waarom dat kan komen en wat dat überhaupt betekent ?

LaurensH_0-1670596061828.png

 

Nu gebruikt ik op mijn fritzbox experimentele software dus daar kunnen de problemen betreft sync ook gwn de dupe van zijn. Maar ik vond de MDD errors wel merkwaardig.  De T3 timeouts zijn ook niet goed als ik het modem herstart, naar ongeveer 1 uurtje ziet alles er weer normaal uit en komen er geen nieuwe errors:

LaurensH_1-1670596337519.png

Wil graag de mening van de community horen. Misschien domme opmerking maar kan de koude weersomstandigheden niet problemen veroorzaken?

 

Mvg,

 

Laurens

 

0 Kudos
81 Reacties 81
Meldingen
Aan Uit
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding?

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

0 Kudos
LaurensH
Level 6
Topicstarter

Goedendag @Bert 

 

Hierbij wat extra informatie:

LaurensH_0-1670598298787.pngLaurensH_1-1670598331669.pngLaurensH_2-1670598346220.pngLaurensH_3-1670598362102.png

 

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Ik zie heel veel ruis je modem binnenkomen.

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

0 Kudos
LaurensH
Level 6
Topicstarter

 

 

 

Goedendag @Bert,

 

Hierbij wat extra informatie: een tijdje geleden is een Ziggo monteur langsgeweest voor lijnanalyse. ZIj heeft de volgende splitter direct op het AOP geplaats: 

1000001391.jpg

 Deze zou moeten zorgen voor een betere koppeling tussen OFDMA, ze zag een afwijking in dat signaal wat koppel problemen zou kunnen veroorzaken. Verder heeft zij een filter geplaats op de signaal versterker die wij gebruiken voor TV:

1000001390.jpg

Dit is normaal hoe ik mijn modem heb aangesloten:

1000001389.jpg

Heb nu tijdelijk even de Fritzbox erachter gezet aangezien er een beta update (aangezien ik wou testen of het misschien het modem zelf is). Ik heb ook even een standaard splitter (POA01B)op het AOP gemonteerd kijken of ik daar een duidelijk verschil zag, dat was niet het geval. De problemen zijn er nog steeds dus. Hier wat extra info vanaf mijn Fritzbox:

 

1000001414.jpg

1000001413.jpg

 

1000001410.jpg

1000001411.jpg

 

1000001412.jpg

 

Ben benieuwd of u wat raars ziet aan het signaal.  

 

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Ik zie een lage RNS, dus ergens komt een bak ruis je signaal in, binnen of buiten.

 

Of het komt van buiten of er is veel Elektromagnetische interferentie - Wikipedia in je meterkast.

 

Mogelijk kan @tobiastheebe eens meekijken.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De algehele DS MER is inderdaad laag, ook gebruikt het OFDM-kanaal een lage profile ID (1 = 1024-QAM), dit zou 3 = 4096-QAM moeten zijn.

 

I.v.m. de versterker kun je beter de POA-254 gebruiken i.p.v. de POA-01-B. Het losse high-pass-filter op de versterker kan dan komen te vervallen.

0 Kudos
LaurensH
Level 6
Topicstarter

Goedendag @tobiastheebe 

 

Is het ruis op het signaal de reden val alle mdd message timeouts? Aangezien ik deze ook al had toen ik de 254 had gemonteerd, heb alleen vandaag even kort getest. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Er lijkt inderdaad sprake te zijn van ruis in de downstream, MDD timeouts duiden op tijdelijke kanaaluitval. Het is wel opvallend dat de F3896 perfecte MER-waarden toonde. Vermoedelijk ligt de oorzaak hiervan tussen AOP en EV. Je kunt nog testen met de versterker afgekoppeld.

0 Kudos
LaurensH
Level 6
Topicstarter

@tobiastheebe 

 

Bedankt voor de tip. Toen een ziggo netwerk specialist langskwam zag zij een grote piek op het signaal. Zij kon meten dat dit kwam door een koppelstuk, mijn grondkabel wordt naar 300 meter vervangen door een nog dikkere grondkabel, daar stoort het. 

 

Ik hoop dat wanneer er reactie komt van een community mod dat wellicht wat extra informatie over die piek in het signaal wordt vrijgegeven, bijvoorbeeld waar die plaatsvindt in het spectrum. De netwerkspecialist had dat namelijk genoteerd. 

 

Ook heeft zij geen storingen vanuit mijn apparatuur (tv) kunnen vinden, zij vond dat ook niet waarschijnlijk aangezien ik alleen mediaboxen van ziggo heb. 

 

Heeft u wellicht wat tips, of is het nu gwn wachten op reactie ziggo. 

 

Kan het komen door het kouder weer, aangezien 3 weken geleden alles het nog goed deed?

 

 

0 Kudos
Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@LaurensH
Bedankt voor je reactie en uitleg. 

Ik moest er wel even induiken, want ik zie dat het probleem al sinds september speelt en als laatste bezoek een Senior monteur is aangestuurd om het probleem verder te onderzoeken. 
Je maakt gebruik van je eigen modem en gaf destijds aan dat het een Eurodocsis 3.0 modem was. De monteur meldt echter dat je het niet zeker weet en dat je het ging uitzoeken. Kun jij het verlossende antwoord geven op de vraag of je een ED 3.1 of 3.0 modem in gebruik hebt? 😉
 

De monteur is midden oktober langsgekomen en noemt inderdaad een overgang van een C6 naar C3 kabel. Maar op het moment zelf (terwijl ze de kabel pulstten) waren er geen problemen. 
Als je modem ED 3.1 ondersteunt zie ik een kans dat wij tijdens het onderhoud OFDM hebben ingeschakeld. Ondersteund je modem het niet, dan kunnen we dat mogelijk alweer afstrepen en moeten we ons wellicht iets meer focussen op het signaal. Sinds dit jaar hebben we namelijk ook de OFDM kanalen in gebruik (het ene netwerk eerder dan de andere) en je eerste melding zie ik in september terug met 'sinds onderhoud is de verbinding slecht'.

Ik kan nu niets melden over het signaal omdat je ons SmartWifi modem gisteren opnieuw hebt laten activeren. Een meting over een langere periode geeft ons meer informatie over het signaal.

Ik heb het idee dat je wel wat handig bent en stel dan ook het volgende voor;

- Ik start een sessie op je verbinding en we monitoren je modem op basis van signaalwaardes nauwkeuriger over de komende 7 dagen

- Ik start een pingtest naar je modem en ping iedere 10 sec. naar je modem. Reageert je modem langer dan 10 sec. niet? Dan krijg ik daar een e-mail van.


Merk je een onderbreking in je verbinding over de komende 7 dagen, dan ontvangen ik daar graag een terugkoppeling van
Probleemomschrijving;

Datum/Tijdstip: 

 

Misschien een domme vraag van mijn kant maar wat bedoel je eigenlijk met 'de synchronisatie valt uit het niets dan ineens weg.'.
Gaat het modem offline of heb je even een moment dat je internetverbinding wat instabieler is? 

Corrigeer me waar nodig is omdat ik een plaatje moet schetsen op basis van wat interacties en de de monteursbonnen. 

Ik zie graag je terugkoppeling tegemoet. Mocht je even willen bellen over het bovenstaande, dan mag je me hierover ook privé benaderen. 🙂


p.s.: Kan het komen door het kouder weer, aangezien 3 weken geleden alles het nog goed deed?
Ja, dat kan. Weersomstandheden kunnen zeker een factor zijn.. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Beide modems die in bezit zijn van TS (F3896LG-ZG en FRITZ!Box 6690) zijn DOCSIS 3.1-modems.

Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@tobiastheebe In september had @LaurensH nog geen F3896LG-ZG en ik weet niet welk modem er begin september actief stond toen hij het probleem begon. @LaurensH had begin september nog een Arris 3.0 modem van ons maar ook zijn eigen modem in gebruik.
Ik neem aan dat mijn collega's eerst de Arris hebben geactiveerd voordat ze begonnen met het uitzoeken van het probleem omdat we niets (kunnen) doen zolang een klant zijn eigen modem in gebruik heeft.
Als het ook al speelde op de Arris 3.0 modem, dan denk ik niet dat het zin heeft om de OFDM/A kanalen uit te laten schakelen.
 

0 Kudos
LaurensH
Level 6
Topicstarter

Goedendag @Serkan ,

 

De Fritzbox 6690 is een docsis 3.1 modem, ik heb ook al uitvoerig contact gehad met AVM (bedrijf achter de Fritzbox) zij hebben 4 weken geleden een nieuwe Fritzbox opgestuurd (zelfde model (6690) ander serienummer) dus hardware kunnen lijkt mij niet waarschijnlijk. Zoals u zelf aangaf is OFDM en OFDMA hier uitgerold, OFDMA nog wel voor ATDMA. 

 

Met synchonisatie  bedoel ik de error die de Fritzbox geeft in de docsis log:

Fritzlog2.png

 

Ook de ''Lost MDD timeout'' komen voor op de Fritzbox. 

 

''Sinds dit jaar hebben we namelijk ook de OFDM kanalen in gebruik (het ene netwerk eerder dan de andere) en je eerste melding zie ik in september terug met 'sinds onderhoud is de verbinding slecht'.''

Het OFDMA kanaal is inderdaad toegevoegd tijdens dat onderhoud. 

 

''C6 naar C3 kabel. Maar op het moment zelf (terwijl ze de kabel pulstten) waren er geen problemen. '' Oke want zij gaf wel aan dat er een piek te zien was die dat koppelstuk maakte. 

0 Kudos
LaurensH
Level 6
Topicstarter

 

Goedendag @Serkan ,

 

Begin september had ik mijn Fritzbox in gebruik. Toen de problemen ontstonden wou 1ste lijn idd graag dat ik mijn Arris weer ging aansluiten. Dat verliep niet goed, apparaat werd niet goed geactiveerd (bleef in een UPC-thema), rs errors, en internetsnelheden werden niet gehaald, dus de F3896LG werd naar mij opgestuurd. 

 

De dag nadat ik die nieuwe modem in gebruik had genomen kwam de senior monteur langs. Zij zag veel ruis, problemen waardoor het modem niet goed kan koppelen met het OFDMA-kanaal (zij beschreef het als ‘’blokjes’’ wat zij dan zag, als ik mij goed herinner), een piek in de koppeling waarbij de switch naar grondkabels plaatsvindt, zij kon gardanderen dat die piek geen effect zou hebben op de verbinding, dat was dus afwachten. Naar mijn idee ging dat dus voor lange tijd goed, maar sinds 3/2 weken heb ik dus sync problemen met de Fritzbox, en op beiden modems (Fritzbox en Ziggo) krijg ik MDD time-outs.

Indien nodig mag u mij wel bellen, dan kan ik u een helder plaatje schetsen.

 

Dinsdag vindt er onderhoud plaats. Wellicht kan u zien wat die onderhoud inhoud?

 

@tobiastheebe Zou u mij wellicht willen uitleggen wat die  MDD message timeout inhouden, is mij nog niet helemaal duidelijk. Ziggo modem beschrijft het als critical xd.

 

 

 

 

 

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

MDD-berichten worden op alle DS-kanalen verzonden, deze worden o.a. gebruikt voor bonding en bepalen de IP-configuratie van het modem. Bij een MDD timeout worden deze berichten op een of meerdere kanalen niet tijdig ontvangen en duidt op tijdelijke uitval (geen lock mogelijk) op deze kanalen, bijvoorbeeld door te lage MER.

0 Kudos
LaurensH
Level 6
Topicstarter

@tobiastheebe ''geen lock" als in sync loss (op mijn fritzbox bijv)? Ter bevestiging dit is de 2de 6690 die ik in gebruik heb genomen, dus eigen hardware problemen kan ik wel afstrepen. 

 

Maar ik kan mij sws niet voorstellen in welke scenario de MDD timeouts (wat dus gwn op tijdelijk kanaal uitval duidt) goed zijn. Dus dan zou er weer een monteur moeten langskomen, of valt het ermee te leren leven (de timeouts) 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

SYNC is het primaire type bericht dat het modem als eerste zoekt direct na opstarten (tijdens de scanning-procedure in de downstream) en wordt op alle primary-capable kanalen uitgezonden. In de log die je hebt geplaatst, komen de SYNC timing failure events voor op hetzelfde moment als profile FEC lock loss/recovery op het OFDM-kanaal, wat op dat moment dus waarschijnlijk als primary kanaal ingesteld was. Omdat het OFDM-kanaal niet in orde is (profile ID 1 i.p.v. 3 ofwel 1024- i.p.v. 4096-QAM), is dat geen ideale combinatie.

 

SYNC timing failures en MDD timeouts mogen buiten werkzaamheden of bekende storingen niet voorkomen. Een SYNC timing failure event kan eventueel wel worden getoond vlak na opstarten van het modem en duidt dan niet op een probleem.

0 Kudos
LaurensH
Level 6
Topicstarter

@tobiastheebe 

 

De ''SYNC timing synchronization failure'' doet zich op de Fritzbox zelfs 12 uur naar boot voor (daarna ziggo modem erweer achter), en dan heb ik het nog niets eens over de MDD errors. Ik krijg dan non-correctable errors op alle downstream kanalen, is dat dan normaal of zou het specifiek 1 kanaal moeten zijn?

 

En kan u een reden bedenken waarom ik die sync errors niet terug zie op het ziggo modem, andere cmbootfile? En met de logs/ waardes die ik van het ziggo modem heb gestuurd kan u daaruit ook opmaken dat daar het OFDM signaal niet in orde is? 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik krijg dan non-correctable errors op alle downstream kanalen, is dat dan normaal of zou het specifiek 1 kanaal moeten zijn?

Uncorrectable errors zijn in geen enkel geval normaal, deze mogen alleen tijdens werkzaamheden of bekende storingen voorkomen. Bij instraling zouden de FEC errors op een of meerdere specifieke kanalen significant sneller oplopen dan op de rest van de kanalen.

 


En kan u een reden bedenken waarom ik die sync errors niet terug zie op het ziggo modem, andere cmbootfile?

Er zijn verschillen in de weergave van events tussen de verschillende typen modems.

 


En met de logs/ waardes die ik van het ziggo modem heb gestuurd kan u daaruit ook opmaken dat daar het OFDM signaal niet in orde is?

In het beperkte gedeelte event log (9-12 tussen 8:14 en 13:54) zijn geen problemen zichtbaar op het OFDM-kanaal, wel MDD timeouts op meerdere SC-QAM-kanalen.

0 Kudos