crvermeer

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

MAC-filterlijst verdwijnt met regelmaat

Al tijden gebruik ik MAC-filtering om te voorkomen dat mijn kinderen teveel op internet zitten.

Maar met grote regelmaat verdwijnt de hele lijst. De opgegeven tijden blijven wel bewaard.

Ik moet dus regelmatig de lijst opnieuw aanmaken.

Ik heb al op internet gezocht en heb gezien dat meerdere mensen dezelfde vraag hebben gesteld en dat het antwoord van een moderator steevast hetzelfde is: hij is niet bekend met een algemeen probleem met de MAC-filtering.

Het is dus wel een algemeen probleem en het is thuis niet uit te vogelen hoe het probleem te verhelpen of te voorkomen. Het Ziggo modem is brak, of Ziggo klooit met updates, waardoor de lijst verdwijnt.

Ik zou een tweede modem kunnen installeren, wat ik al eens heb gedaan, maar dat geeft weer andere problemen. Het ziggo-modem houdt er niet van dat het ‘dom’ wordt gehouden en neemt telkens de verbindingen over. Ik vermoedt dat ook hier updates de kwaaddoeners zijn.

Ik zou het liefst weer een Fritz!Box nemen en het Ziggo modem helemaal weg halen. Maar dan heb ik de instellingen nodig om op het ziggo netwerk te komen. Die zou Ziggo mij moeten geven, volgens de wet, (dat heb ik in het verleden, na veel aandringen en wijzen op de telecom wet, ook bij Telfort voor elkaar gekregen), maar Ziggo is nog geheimzinniger en wet overtredender dan Telfort en geeft geen instellingen.

Dus mijn vraag is, kan Ziggo van de instellingen afblijven, of anders een modem verschaffen dat niet de lijst kwijt raakt?

21 Reacties 21
Mariska
Community Moderator
Community Moderator
  • 4595Posts
  • 462Oplossingen
  • 1465Likes

Hey @crvermeer, welkom op de Community! 

Super irritant dat de lijst steeds verdwijnt en je deze zelf weer aan moet maken. Ik ben voor je op onderzoek uit gegaan en na een update op de Arris Connectbox (eind 2019) zou dit probleem opgelost moeten zijn. We moeten dus uitzoeken waarom het probleem bij jou nog steeds blijft bestaan.

Je geeft aan dat de lijst met enige regelmaat verdwijnt, hoe vaak gebeurt dit? Zie je hier ook een patroon in terug? En/of kun je het reproduceren door een bepaalde handeling uit te voeren? 

crvermeer
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik zie er geen patroon in. Soms is het na een uur alweer weg, soms pas na een week.

Reproduceren kan ik het ook niet. Want ik doe verder niet veel op het modem. Alleen de synology NAS zet zelf een poort open, maar dat zal het volgens mij niet kunnen zijn.

Zoals ik al zei, is het gekke dat de tijden dat de blokkade moet aan staan wel bewaard blijft. Alleen de lijst met te blokkeren MAC-adressen raakt leeg. Er is vanuit mijn optiek geen pijl op te trekken. Misschien vanuit uw kant wel. Heb ik soms die update waar het in verholpen zou zijn niet gekregen?

Voor nu heb ik de huidige instellingen opgeslagen, zodat ik ze makkelijk weer terug kan laden. Hopelijk brengt dat de lijst dan in één keer terug.

Ondertussen hopen mijn kinderen erop dat de lijst verdwijnt en ik het niet door heb, zodat ze 'stiekem’ toch kunnen internetten 😉

 

eFfeM

Gedreven Raadgever
  • 232Posts
  • 7Oplossingen
  • 37Likes

Als je kinderen wireless verbonden zijn is het volgende een oplossing

gebruik een extra router waar je wel fatsoenlijk mac filtering kunt doen en laat ze connecten met die router

crvermeer
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het punt is dat het Ziggo modem gewoon zijn werk goed zou moeten doen. Niet dat ik moet investeren in meer apparatuur, waarvan je ook niet weet of dat goed werkt achter het Ziggo modem. Ik heb dat al eens geprobeerd door een oude Fritzbox als extender te gebruiken, maar die combi gaf problemen met het wegvallen van de verbinding naar de Fritzbox.

Conclusie is eigenlijk dat Ziggo het probleem niet kan oplossen. Weet ik dan ook weer.

eFfeM

Gedreven Raadgever
  • 232Posts
  • 7Oplossingen
  • 37Likes

Ik begrijp helemaal wat je bedoeld.

Ik heb zelf wel een tijd een router achter mijn connect box gehad, maar die gebruikte ik als WiFi repeater.

En het zou natuurlijk gewoon moeten werken. Ziggo kan hier zelf waarschijnlijk niets aan doen, want die modems worden gewoon ingekocht (wel met een Ziggo specifieke configuratie). Het enige wat ze kunnen doen is het bij hun leverancier neerleggen (Arris of Compal of van wie jouw modem is).

Het enige wat ze zouden kunnen doen is je modem omwisselen met een ander merk.

Misschien dat @Mariska Ziggo in deze iets voor je kan betekenen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 9810Posts
  • 837Oplossingen
  • 2347Likes

@crvermeer Vervelend dat de MAC filtering regel niet werkt zoals het hoort. Heb je al gekeken naar de tips in dit eerdere topic m.b.t.  MAC filterregel instellingen?

crvermeer
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Die had ik inderdaad gezien, maar wat daar wordt beschreven is in de verste verte niet mijn probleem.

Ik heb het nu maar helemaal uit gezet. Want wat heb ik aan iets waar ik niet op kan vertrouwen dat het werkt.

Mocht er ooit een oplossing voor komen dan hoor ik dat graag.

eFfeM

Gedreven Raadgever
  • 232Posts
  • 7Oplossingen
  • 37Likes

Misschien een domme opmerking maar heb je al eens je router wachtwoord gewijzigd?

Ik weet niet hoe oud en handig je kinderen zijn maar kan het zijn dat ze het wachtwoord weten en zelf de mac filtering uitzetten?

crvermeer
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Heb ik ook aan gedacht. Maar dan zou het nooit een dag, laat staan een week aan zijn gebleven. Het is echt heel onregelmatig dat de lijst verdwijnt.

 

eFfeM

Gedreven Raadgever
  • 232Posts
  • 7Oplossingen
  • 37Likes

Je kunt trouwens bij een connect box ook zien wanneer er ingelogd is

crvermeer
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Niet bij die van mij. Er is alleen een log te vinden van wanneer de connect box met het Ziggo netwerk contact maakt.

Mariska
Community Moderator
Community Moderator
  • 4595Posts
  • 462Oplossingen
  • 1465Likes

Hey @crvermeer,

Wat fijn om te lezen dat ook @eFfeM meedenkt!

Dit komt jouw kinderen wel heel goed uit ja, dat kan ik mij voorstellen! Maar fijn is het niet. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik geen directe oplossing heb, het is ook niet zo dat je een update hebt gemist waar dit door komt of er een algemeen probleem open staat. Misschien een long shot maar in mijn zoektocht naar de oplossing kwam ik dit topic nog tegen. Zou je kunnen checken of de lijst wel wordt onthouden met de wijziging van deze instelling? 

crvermeer wrote:

Niet bij die van mij. Er is alleen een log te vinden van wanneer de connect box met het Ziggo netwerk contact maakt.


Je kunt dit trouwens wel checken via Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Netwerkstatus → Netwerk historie → Zoeken naar "LAN Login succes" regels.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 51083Posts
  • 3196Oplossingen
  • 11614Likes

@crvermeer “Ik zou een tweede modem kunnen installeren, wat ik al eens heb gedaan, maar dat geeft weer andere problemen. Het ziggo-modem houdt er niet van dat het ‘dom’ wordt gehouden en neemt telkens de verbindingen over. Ik vermoedt dat ook hier updates de kwaaddoeners zijn.”

Als je zonder verder iets te doen een router aan het modem hangt, dan heb je een router achter een router en dat is een lastige.

Als je het modem in bridge zet of laat zetten wordt het een dom modem en het routerdeel is dan uitgeschakeld en doet niets meer en wordt de daarop aangesloten router de baas over je netwerk met zijn eigen DHCP-server en firewall en heb je geen last meer van het modem.

Maar dan ben je wel zelf verantwoordelijk voor de instellingen van je firewall en de DHCP-server wat de IP-adressen uitdeelt aan de verbonden apparaten, maar ook de MAC filtering zal beter gaan en als je hier het één en ander van weet van een eigen router heb je meer instellingsmogelijkheden en dat kan een stuk makkelijker werken.
 

Wesley82

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik ervaar precies hetzelfde probleem. Is er al een oplossing voor gevonden?

 

Engelbertus2020

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik ervaar hetzelfde probleem en het is erg vervelend (puber te veel online). Is er een oplossing voor? 

eFfeM

Gedreven Raadgever
  • 232Posts
  • 7Oplossingen
  • 37Likes

@Wesley82@Engelbertus2020 

Ik ben me niet bewust van een oplossing in de ConnectBox, maar je zou de oplossing van hierboven kunnen proberen

(eigen modem, connect box in bridged zetten). Dan heb je veel meer control.

Marcelsch

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb hetzelfde probleem waarbij de MAC-filterlijst na verloop van tijd verdwijnt. Ondanks dat de lijst niet meer wordt getoond worden de apparaten wel geblokkeerd op de ingestelde tijden.

Het goede nieuws is dat de ingestelde tijdvakken wel zichtbaar blijven, dat was 1 jaar geleden niet zo. Toen verdwenen de ingestelde tijdvakken en de MAC-filterlijst zodat je helemaal geen overzicht meer had, na een update is dat toen opgelost. Aangezien het blokkeren bij mij werkt zag ik geen reden om dit bij Ziggo te melden.

Afgelopen weekend kwam ik er achter dat er een bug zit in deze functionaliteit. De apparaten op de MAC-filterlijst hebben door de week (maandag t/m vrijdag) geen toegang tot internet van 0 t/m 7 (Oranje) en dat werkt goed. Zaterdag en zondag hebben alle apparaten toegang en zijn alle tijdvakken wit. In de nacht van zondag op maandag werd ik om 2 uur wakker en kwam ik erachter dat mijn zoon zat te gamen. Volgens het schema zou er geen internet mogelijk moeten zijn op maandagochtend 2 uur.

Ik hoop dat Ziggo hier nog wat tijd in gaat steken zodat de gebruikers ervan uit kunnen gaan dat dit goed werkt.

Vladious

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Is hier al een oplossing voor? Baal hier ook stevig van. Mac filtering duurde eerst een paar dagen, maar nu is dagelijks de lijst weer ‘schoon’. Zijn al zoveel meldingen van geweest, maar een echte oplossing vanuit Ziggo nog niet gekomen. (zonder aanvullende apparaten aan te schaffen)

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 9810Posts
  • 837Oplossingen
  • 2347Likes

Goedemiddag @crvermeer en alle andere die onder dit topic reageren,

Vervelend dat jullie last hebben van problemen met de MAC filter instellingen op het Connectbox modem. Ik wil graag nadere onderzoeken wat er precies aan de hand is. 
Ik heb dan wel wat extra informatie nodig. Zouden jullie onderstaande vragen kunnen beantwoorden, dan kan ik hiermee verder aan de slag. 

-  Beschrijf in het kort wat er precies gebeurd. 
-  Is de lijst met geblokkeerde MAC adressen niet meer zichtbaar? 
-  Zijn de ingesteld MAC adressen nog wel geblokkeerd?
- Firmware versie van het Connectbox modem

Uitgelicht topic